Mourinho før sæson-debut: Jeg er rolig

2 timer 4 minutter siden #1 af Administrationen
José Mourinho har...

José Mourinho har igen sat sig foran medierne som Real Madrid-træner. Portugiseren gjorde det ved sit første officielle pressemøde siden comebacket til den spanske hovedstad, og det blev en lang seance med hele 20 spørgsmål over 42 minutter.

13 år efter sin første periode i klubben er Mourinho tilbage på trænerbænken på Estadio Bernabéu. Han fremstod denne gang mere rolig, men uden at give afkald på sin karakteristiske tydelighed. Portugiseren understregede især ansvaret ved at repræsentere Real Madrid, de krav han stiller til spillertruppen og behovet for at genfinde klubbens konkurrencemæssige værdier.

Mourinhos comeback kommer samtidig på tærsklen til sæsonens første LaLiga-kamp mod Espanyol. Efter en preseason har han gjort det klart, at han ønsker sig et intenst og engageret hold, der samtidig skal være i stand til at udvikle sig spillemæssigt.

Om Espanyol sagde Mourinho:

“Det er et godt hold. Hold, der har haft den samme træner i længere tid, er normalt godt forberedte. De spiller godt og med ambitioner. Jeg kunne rigtig godt lide deres første kamp, og de står nu med tre point på kontoen og glade fans. Vi er klar til det, vi kommer til at møde.”

“Jeg er rolig”

Mourinho føler sig klar til sin første betydende kamp.

“Jeg har det godt. Det er sæsonens første officielle kamp. Jeg er rolig. Det er bare endnu en sæson og endnu en kamp.”

Han erkender dog, at preseason har været lidt anderledes, fordi spillerne ikke har været på samme niveau fysisk.

“Truppen har haft den udfordring, at spillerne er startet på forskellige tidspunkter. Nogle har 36 træninger og fem kampe, andre har færre. Jeg har også kunnet tilpasse arbejdet til alle. Der var perioder, hvor én spiller arbejdede sammen med ti personer.”

“Men jeg er tilfreds med situationen. Hvis du siger, at jeg gerne ville have haft en uge mere til at forberede tingene, så siger jeg ja. Men vi er også trætte af venskabskampene.”

Endrick eneste fravær

Mourinho forventer ikke, at de langtidsskadede spillere fra sidste sæson vender tilbage lige foreløbig.

“De skader, vi havde fra sidste sæson, er langvarige skader, så jeg forventer ikke at få dem tilbage på en uge.”

Endrick er den eneste spiller, der definitivt er ude af kampen.

“Endrick har et lille muskulært problem. Tchouaméni har det godt og træner med holdet. Han skal træne i dag, i morgen og søndag for at fremskynde sin proces.”

“Jeg føler ikke pres – jeg føler adrenalin”

På spørgsmålet om presset omkring Mourinhos comeback var portugiseren klar.

“Jeg vil ikke kalde det pres. Jeg vil kalde det adrenalin, som kommer, og som er positiv. Jeg vil have den følelse. Den dag, jeg ikke føler den, er der noget galt.”

“Jeg føler ikke noget pres før debuten. Jeg føler tillid til det arbejde, vi har lavet. Jeg har stor tillid til spillernes ambitioner og mentalitet. Til den passion, de viser mig hver eneste dag.”

Mourinho har derfor stor tro på, at Real Madrid kan få en perfekt start på sæsonen.

“I morgen, når vi går om bord på flyet, vil vi være overbeviste om, at vi vender hjem med tre point.”

“Jeg er klar til at dø for min gruppe og Real Madrid”

Mourinho blev også spurgt til Yan Diomandes opsigtsvækkende udtalelse om, at spillerne vil “dø for Mourinho”.

“Det er et udtryk. Vi skal ikke tage det ord for ord. Det er et udtryk, jeg godt kan lide. Jeg er klar til at dø for min gruppe og for Real Madrid.”

Mourinho mener, at Diomandes ord i virkeligheden beskriver den mentalitet, han oplever i hele truppen.

“Når han bruger mit navn, tror jeg, at han forsøger at forbinde det med arbejdsgruppen og klubben. Mange gange er ord nemme, men Diomandes ord er ikke anderledes end det, jeg ser hos alle de andre.”

“Jeg ser mennesker, der er meget engagerede og har et stort ønske om at gøre tingene rigtigt. Jeg ser en gruppe, der vokser og er samlet. Vi er ikke den perfekte gruppe, for det findes ikke.”

“Jeg forventer ikke, at vi kan gå i ugevis uden problemer. Men Diomandes budskab gælder for alle.”

Mourinho startede fra nul

Selv om Mourinho kom tilbage til klubben med stor viden om både Real Madrid og spillertruppen, valgte han bevidst at starte på en frisk.

“Jeg kom med meget information, hvis jeg skal være ærlig. Jeg har mine kontakter og havde allerede fået meget at vide, men jeg besluttede mig for at starte fra nul.”

Han fremhævede især Aurélien Tchouaméni og Federico Valverde som eksempler på, at han hurtigt kunne mærke, at situationen i truppen var normal.

“Fra den første dag, Tchouaméni kom, har jeg været opmærksom, og jeg har ikke haft behov for at tale med ham. Jeg så med det samme normaliteten.”

“Det var dem, Federico og Tchouaméni, der viste mig, at jeg ikke behøvede at tale med dem, og at jeg ikke skulle skabe fred. Jeg så normaliteten og roen. Det var, som om intet var sket.”

“De bedste skal være her”

Til sidst blev Mourinho spurgt til Vinícius Juniors kommende forlængelse med Real Madrid.

“Nyheden kom ikke som nogen overraskelse. Mit første spørgsmål var: ‘Vil han blive eller ej?’ Da jeg fik svaret, blev jeg helt rolig.”

Mourinho ønskede ikke at gå ind i diskussionen om, hvorvidt Vinícius er blandt verdens tre bedste spillere.

“Jeg vil ikke vurdere, om han er blandt de tre bedste eller ej. Men de bedste skal være her.”

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 time 51 minutter siden #2 af Mathiaska
Jeg har glædet mig til denne del, ved Mourinhos tilbagekomst. Måden han taler til alle, herunder også spillerne, via pressen. Det er fascinerende.

Jeg synes faktisk også Arbeloa startede den del godt, men han fór på en eller anden måde vild i det og så blev det i stedet en mudret omgang.

Det lyder på både Mourinhos og spillernes udtalelser som, at de er ved at forstå dels hvad det kræver at spille for Mourinho - men i højere og vigtigere grad hvad det kræver at spille for Real Madrid. Det er stensikkert noget Mourinho arbejder med at installere i deres hoveder dagligt, at det er en ære og hvilke forpligtelser der medfølger.

Det er nok her jeg tror trænere som Xabi og Arbeloa er faldet lidt igennem.

Jeg tror reelt der er en god chance for at vi ser spillere, som vi alle med god grund har dømt ude, få en genfødsel med ny synlig gnist og commitment. Spillere som Huijsen, Camawinga, Trent m.fl. bør komme ud til sæsonstarten med fucking ild i øjnene og give alt for at opnå/bevare en plads.
Følgende bruger(e) sagde tak: Madrid1998, Ramos4

1 time 37 minutter siden #3 af Ramos4
Jeg er sgu meget i tvivl om hvem Mourinho er i dag.

Han har ikke været i en storklub i en del år efterhånden. Han har hvert fald ikke været i en klub af vores status siden United og det er vel over ti år siden.

Han har vel heller ikke vundet et mesterskab siden hans 2. periode i Chelsea.

Han har ikke det samme temperament, så jeg er spændt på om han kan få spillerne til at følge ham som i gamle dage.

Men interessant bliver det.

Bliver godt at komme i gang i morgen.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

Leveret af Kunena Forum