Duncan Castles: Mourinho vil have mere magt

13 år 2 måneder siden #1 af Siempre Madrid

Ifølge den anerkendte journalist, Duncan Castles, som blandt andet skriver for Sunday Times, Sports Illustrated og Champions Magazine, skal der tegnes et helt andet og mere nuanceret billed af The Special One, end det den spanske sportspresse forsøger at sætte op i disse dage.

Her bliver José Mourinhos udtalelser udelukkende beskrevet som et forsøg på at blive fyret, således at han kan tilrane sig den store sum, han har indskrevet i sin kontrakt, såfremt Real Madrid beslutter, at han ikke skal fuldføre sin kontrakt. Helt så enkelt er det dog ikke. Duncan Castles siger blandet andet:

- José gør hvad han kan for at rense institutionen, Real Madrid. Han redegør for alt, han viser alt, nu er det hele på bordet og han beder klubben træffe en afgørelse: Enten at ordne tingene, som man har forhindret ham i at gøre fra højeste sted år efter år, eller at fortsætte som det er, med personer som mener at de er vigtigere end klubben.

Duncan Castles mener, at José Mourinho er offer for spansk presse, som bevidst misforstår hans hensigt og ikke vedkender sig, at hans udtalelser er en ærlig analyse af klubben, som for eksempel i forhold til Casillas/López-problematikken, hvor det er et sportsligt valg: Han ønsker en målmand, der er mere teknisk velfunderet og dominerer luftrummet bedre end Iker Casillas.

José Mourinho har gjort en ende på Guardiolas æra i sin anden sæson i klubben og samtidig gjort Real Madrid til et potent hold i Europa, hvor man i de sidste tre år har nået semifinalen, hvor man før Mourinho end ikke nåede til kvartfinalen. Og angiveligt skal Mourinho være overbevist om, at man får La Décima, hvis man støtter ham i at få gennemført reformerne.

Det bliver i spansk presse udlagt som om, at Mourinho er egoist, men Duncan Castles analyserer det på en anden måde: Han mener, at Mourinho fortæller både klubbens ledelse og tilhængerne, at man ikke får det maksimale ud af klubbens potentiale under den nuværende struktur og at hans eneste ambition er den samme som altid: At få succes på banen.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Shamekhi
  • Gæst
  • Gæst
13 år 2 måneder siden #2 af Shamekhi
Besvaret af Shamekhi på emne Duncan Castles: Mourinho vil have mere magt
Kan ikke være mere enig! Hvis ledelsen støtter Mourinho så vil alt være perfekt. Det er ligesom i Bayern... Grunden til at de er så vilde i år er fordi han fik banket disciplin ind på dem sidste år og ledelsen stod bag Heynckes! I real står ledelsen ikke bag mourinho, men spiller som pga. spilletid vil have Mourinho ud. Mourinho er den perfekte træner for Real, spillerne skal bare drop egoet og hører efter. Han er coach og han bestemmer.

13 år 2 måneder siden #3 af Siempre Madrid
Hvis vi nu skal prøve at holde Mourinho-eller-ej lidt ude af denne debat, så er det jo i hvert fald tiltrængt, at man får kigget lidt på klubben.

Man kunne vel forestille sig, at et af punkterne er anfører-rollen, som på smuk vis har været tildelt spilleren med størst anciennitet, men det er vel smukt mere end det er hensigtsmæssigt. Uden at skulle klandre Iker Casillas for mere, så kunne jeg godt finde et par spillere i truppen, som med garanti ville være mere egnede. Og jeg kunne også forestille mig et stærkere anfører-team end Casillas-Ramos-Marcelo-Higuaín. Traditioner er smukke, men en klub må ikke kun være traditioner.

Andre ting, som fungerer uhensigtsmæssigt i klubben?

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

13 år 2 måneder siden #4 af MMM
Man kan også læse den oprindelige engelske version her , hvoraf det fremgår at der ikke er tale om Duncan Castles egen analyse, men derimod en kilde tæt på Mourinho. Det relevante afsnit:

“Jose is doing what he needs to do to clean the cancers from this club,” said a source close to Mourinho. “He is laying everything out in the open and letting Madrid make a decision: Do they want to fix what has held them back year after year, or do they want to continue as they are with individuals who believe they are more important than the club?”

Den spanske version offentligjort i AS er tonet en smule ned (jeg kunne ihvertfald ikke finde ordet "cancer", men det er muligt jeg læste lidt for hurtigt), men det er da spøjst at kilder tæt på Mourinho pludselig er interesserede i at tale med den journalist i England, der er tættest på Mou, samme dag som klubben går ud og aflyser pressemøder for at holde ham fra mikrofonerne...

edit. Jeg synes godt nok logikken i Duncan Castles artikel halter lidt rigeligt. Den eneste egentlige strukturelle kritik rejst af Mou over de seneste uger og nævnt i artiklen, er jo pressens adgang til træning og fly, noget som klubben jo netop har bakket ham op i. Der er ikke meget strukturel kritik i at ville være hvor han er elsket. Eller i hans kritik af Casillas, Pepe og Ronaldo.
Sidste redigering: 13 år 2 måneder siden ved MMM.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, rezamadridista

13 år 2 måneder siden #5 af Jaken

Siempre Madrid skrev: Hvis vi nu skal prøve at holde Mourinho-eller-ej lidt ude af denne debat, så er det jo i hvert fald tiltrængt, at man får kigget lidt på klubben.

Lige denne nyhed af alle lægger nu temmelig meget op til debat om Mourinho, men jeg kan godt se det interessante i en diskussion om klubben.

Man kunne vel forestille sig, at et af punkterne er anfører-rollen, som på smuk vis har været tildelt spilleren med størst anciennitet, men det er vel smukt mere end det er hensigtsmæssigt. Uden at skulle klandre Iker Casillas for mere, så kunne jeg godt finde et par spillere i truppen, som med garanti ville være mere egnede. Og jeg kunne også forestille mig et stærkere anfører-team end Casillas-Ramos-Marcelo-Higuaín. Traditioner er smukke, men en klub må ikke kun være traditioner.

Enig i at det nok burde laves om. Når det så er sagt, så betyder det vel ikke så meget igen, om man har et bind om armen eller ej. Hvis man er en ledertype der indgyder respekt, så ændrer det vel sig ikke, selvom en anden har anførerbindet på. De spillere jeg ser med anførerpotentiale er egentlig kun Casillas, Ramos og Alonso.

Andre ting, som fungerer uhensigtsmæssigt i klubben?

De nye regler for at stille op som præsident og de angiveligt meget dyre billetpriser.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, rezamadridista, MMM

13 år 2 måneder siden #6 af Dios
Har anfører bindet ikke altid været til diskussion? Altså det er igennem anciennitet, og ikke leder-rollen, som afgøre hvem der bære bindet.
På sin vis har jeg det fint med traditionen. Omvendt, så er Higuain, Kaká og Pepé bare ikke værdige nok IMO. Kaká har sit image og spille på, men det lader til han er en diagonal modsætning af en leder.

Jeg har altid været stor fan af Ramos, og han ville være den mest optimale mand og give det til. Også selvom Casillas skulle få sin plads tilbage.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

• falle
  • Gæst
  • Gæst
13 år 2 måneder siden #7 af falle
Besvaret af falle på emne Duncan Castles: Mourinho vil have mere magt
Jeg er tilhænger af at anførersystemet skal skiftes. Ligenu har vi bare den krise, at hvis vi eksempelvis skifter det til sommer, så skal Casillas samtidigt sælges. Den mediestorm, som vil følge at en anden spiller bliver 1. kaptajn samtidigt med at Casillas er på mål, er værre end det lort medierne har skabt om hans bænkeplads.

Noget andet som er uhensigtsmæssigt er at enkelte spillere sætter sig over klubben. Vi kan ikke 100% vide om det er sandt eller ej, at Casillas og Ramos har bedt om at blive solgt såfremt Mourinho fortsætter, men det kunne da godt tænkes at de har gjort det (tænker mere at det er Casillas end Ramos). Men stiller man som spiller sådan et ultimatum til klubpræsidenten - og stod det til mig - så ved jeg godt hvem jeg ville afhænde omgående.

Leveret af Kunena Forum