Madridista.dk’s nye forum-politik

7 år 7 måneder siden #1 af Administrationen
Madridista.dk er båret af brugerne. Derfor er et stærkt forum også en væsentlig prioritet hos os. Dette både fordi et godt forum fører mange gode initiativer med sig, men også fordi et velfungerende forum er med til at skabe et stærkt sammenhold, som i sidste ende er en vigtig del af Madridista.dk’s formål.

Således har forum i tidernes løb kastet utallige gode ting af sig. Lige fra at folk som aldrig har mødt hinanden i virkeligheden, har besluttet at tage til Madrid sammen, til arrangementer rundt omkring i Danmark, samt – bestemt mindst – en række fantastiske redaktionsmedlemmer, der i dag er en væsentlig del af de mange tiltag på siden.

Desværre har forum også været omdiskuteret. Særligt i løbet af det seneste års tid, har flere af de faste brugere luftet antipati overfor blandt andet vores politik med bans af særligt brugere som har været med gennem længere tid. Derfor har vi redaktionen imellem haft en række diskussioner om, hvordan forum i fremtiden skal være. Vores endelige løsning er blevet følgende.

Madridista.dk’s forum skal være et sted hvor:
- Danske madridistas kan diskutere klubben, spillerne og alt som relaterer sig til denne.
- Fans af andre klubber er også velkomne, men disse forventes at tænke sig ekstra grundigt om, inden de sender deres indlæg og være særligt saglige, da disse brugeres indlæg ofte kan skabe særlige følelser.
- Der er plads til at være kritisk overfor både klubben og sidens skribenter, men som beskrevet ovenfor, så er kritik en følsom ting og bør leveres med en ekstra saglighed.
- Der til tider kan ryge en ’finke af panden’. Men dette skal ikke ske hele tiden og ikke lede til mudderkastning.
- Særligt brugere som har været med længe og generelt besidder en høj saglighed skal have lov til nogle gange at træde ved siden af. Vi kan alle træde ved siden af, men det bør ikke ske ofte og slet ikke når man er ny.
- Der er aktivitet, men frem for alt plads til intelligente, skarpe og præcise analyser.
- Man spiller bolden og ikke manden. Ingen gider læse 10 indlæg i træk, hvor to brugere kører i ring og i bund og grund bare bør enes om at være uenige.
- Folk bruger ’anmeld’-funktionen og lader redaktionen rydde op. Ingen orker at læse, at din holdning er, at et indlæg er for dårligt – hvad er dit eget så?

Træder man så meget ved siden af, at det er nødvendigt med sanktioner, så vil redaktionen fremtidigt benytte sig af:
- Henstillinger pr. PB.
- Korte straffe(dem vil I se langt flere af fremover): 7-14 dages pause fra forum, disse vil altid blive fulgt af besked om, hvorfor karantænen er ustedt. For ofte er en tænkepause god. Alle i redaktionen holder jævnligt mindre pauser
- I gentagne tilfælde længere karantæner
- I enkelte tilfælde evighedsban, hvis folk enten blot gentager de samme fejl, eller decideret undlader at forsøge at indgå i en saglig debat.

Bliver en bruger bannet og er utilfreds, så er det brugerens ansvar at kontakte redaktionen ved at skrive en besked til brugeren: Administrationen og få en forklaring. Alle andre som kommenterer en karantæneudstedelse på forum vil øjeblikkeligt blive idømt 14 dages karantæne.

Forsøg på at oprette mere end én bruger på forum vil ALTID lede til en evighedsban. Ingen har brug for mere end én bruger.

I forbindelse med den nye forumpolitik vil vi igen åbne op for alle brugere fremadrettet - dette vil ske seneste i løbet af den kommende uge.. Har man haft mere end én bruger, bedes man kontakte os, så vi kan få slettet de ekstra.

Vi henviser endvidere fortsat til vores tidligere gode råd til at skabe en god debat:
1. Overvej grundigt, om dit indlæg har interesse for andre og begrund dine holdninger. Undgå one-liners som ”Zamorano skal købes nu” eller ”Faubert er ikke god nok til Real Madrid”. Læs indlægget igennem inden du sender det.
2. Husk, at det skrevne sprog fremstår hårdere end det talte sprog. Man kan let såre/fornærme andre, selv om det måske slet ikke var hensigten og på den måde starte en lavine af ukvemsord.
3. Undgå brugen af VERSALER (store bogstaver).
4. Undgå at oprette tråde, som allerede er oprettet i forvejen. Tag et kig på indlæggene, inden du beslutter at oprette nye.
5. Sørg for, at dine indlæg er relevante for diskussionerne.
6. Perfide person-angreb, samt racisme og diskrimination på baggrund af religion, køn, etnicitet eller seksualitet accepteres overhovedet ikke og kan i øvrigt i grove tilfælde politi-anmeldes.
7. Vær med til at holde forum overskueligt. Begræns antallet af tråde ved at overveje om dit indlæg hører til i en af de eksisterende tråde.
8. Husk, at der kan forefindes tilhængere af andre klubber, som har et helt andet syn på sagen end Madridistas. De er velkomne på siden, men skal i lige så høj grad være opmærksomme på deres fremfærd.
9. Brug chatten, hvis du har brug for at diskutere enkelt-ting med en bruger. Det har sikkert ikke interesse for andre. Brug også chatten, hvis du vil snakke kamp-forløb.
10. HUSK frem for alt, at man altid kan enes om at være uenige. Der gives ikke points for at forsøge at trumfe sin holdning igennem og man taber ikke ansigt ved at lade diskussionen ligge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 7 måneder siden #2 af BBB

Alle andre som kommenterer en karantæneudstedelse på forum vil øjeblikkeligt blive idømt 14 dages karantæne.

Den er godt nok hård med 14 dage. Her tror jeg, at I enten kommer til at bløde op på antal dage eller ikke vil konsekvensen.

Personligt er jeg fan af trappe-modellen i forhold til karantæner.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jaken

7 år 7 måneder siden #3 af Administrationen

BBB skrev:

Alle andre som kommenterer en karantæneudstedelse på forum vil øjeblikkeligt blive idømt 14 dages karantæne.

Den er godt nok hård med 14 dage. Her tror jeg, at I enten kommer til at bløde op på antal dage eller ikke vil konsekvensen.

Man kunne også vælge at se den sådan her:

- Den regel kommer da aldrig i brug, for den er så let at undgå.

Hvis man holder sig til emnet, holder tonen god og nøjes med at skrive, når man har noget virkelig velovervejet på hjerte, så behøver ingen at bekymre sig om de karantæne-regler.
Følgende bruger(e) sagde tak: ElMadrid

• Brylle
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #4 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Madridista.dk’s nye forum-politik

Administrationen skrev:

BBB skrev:

Hvis man holder sig til emnet, holder tonen god og nøjes med at skrive, når man har noget virkelig velovervejet på hjerte, så behøver ingen at bekymre sig om de karantæne-regler.

Tja, hvis man føler, at det er tid til at gå fuld nazi herinde, så er den regel da et rigtig godt skridt i den retning. Jeg ville dog være mere fan af, at man accepterede, at ingen er perfekte (heller ikke madridista.dk) og så accepterede, at når I kommer med en hjerneblødning i de bans, så er der måske nogen, der ikke er enige. Man får jo ikke forbedret noget, hvis man giver hele forum mundkurv på.

Men det er da altid noget, at der bliver reageret på kritik. I skal dog huske på, at hvis folk ikke måtte kommentere udelukkelser, så havde I heller aldrig fået muligheden for at forbedre jer. Men godt med en udmelding.

7 år 7 måneder siden #5 af Jaken

Administrationen skrev:

BBB skrev:

Omvendt kunne man også sige, at I bør være glade for, og tilskynde, at brugerne er opmærksomme og klar til at kontrollere validiteten af bandlysningerne.

Who watches the watchmen ;)

No soy sólo perfecto, soy Madridista también

7 år 7 måneder siden #6 af Administrationen

Brylle skrev:

Administrationen skrev:

BBB skrev:

Tja, hvis man føler, at det er tid til at gå fuld nazi herinde, så er den regel da et rigtig godt skridt i den retning. Jeg ville dog være mere fan af, at man accepterede, at ingen er perfekte (heller ikke madridista.dk) og så accepterede, at når I kommer med en hjerneblødning i de bans, så er der måske nogen, der ikke er enige. Man får jo ikke forbedret noget, hvis man giver hele forum mundkurv på.

Men det er da altid noget, at der bliver reageret på kritik. I skal dog huske på, at hvis folk ikke måtte kommentere udelukkelser, så havde I heller aldrig fået muligheden for at forbedre jer. Men godt med en udmelding.

Det er ikke rigtigt. Alle har muligheden for at komme med forslag til forbedringer i "Tiltag til Madridista"-tråden eller ved at skrive en pb til Administrationen. Så det handler ikke om mundkurv. Det handler om at de enkelte tråde hurtigt mister fokus, hvis der skal kommenteres på ting, som ikke lige vedrører emnet.

Og så er der netop i forum-reglerne gjort plads til, at "der kan ryge en finke af panden".

Og så til sidst: Vi reagerer på ALLE henvendelser, som måtte komme i forhold til vores gøren og laden, for uanset hvad, så er vi ikke noget uden jer. Det er ikke ensbetydende med, at vi kan (eller vil) efterkomme alle jeres ønsker, men alt bliver drøftet og for at sikre jer endnu mere, diskuterer vi lige nu yderligere tiltag, som vil gøre eventuelt fremtidige udelukkelser endnu mindre urimelige i jeres øjne.

Men skal vi ikke til en start enes om, at ovenstående forum-regler er til at følge for alle dem, som virkelig vil dette forum det bedste?

7 år 7 måneder siden #7 af Administrationen

Jaken skrev:

Administrationen skrev:

BBB skrev:

Omvendt kunne man også sige, at I bør være glade for, og tilskynde, at brugerne er opmærksomme og klar til at kontrollere validiteten af bandlysningerne.

Who watches the watchmen ;)

Lige netop den del er vi ved at snakke om nu, for du har helt ret.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jaken

7 år 7 måneder siden #8 af Sahinovic

Særligt brugere som har været med længe og generelt besidder en høj saglighed skal have lov til nogle gange at træde ved siden af. Vi kan alle træde ved siden af, men det bør ikke ske ofte og slet ikke når man er ny.

Indkast skrev:

Varane blev hentet billigt men kunne sagtens ha kostet mere... .

DarioGomez skrev:

Ja, det var så langt jeg nåede i dit indlæg ... simpelthen en selvmodsigelse af bibelske proportioner; man får næsten lyst at bryde ud i applaus for at være så patetisk i sin retorik.

Jeg synes det er helt fair, at brugerne som har været her i længere tid skal have lov til at træde ved siden af i ny og næ, men vælger i at se bort fra disse former for hjerneblødninger, bare fordi der er tale om en skribent? Jeg kan godt finde flere eksempler på et lige så umotiveret angreb - fra samme bruger, og jeg ved at i har set indlægget, men jeg er nysgerrig over hvad i tænker om pågældende situation?

Florentino Pérez
Følgende bruger(e) sagde tak: JesperThomsen

7 år 7 måneder siden #9 af RJ

Sahinovic skrev:

Særligt brugere som har været med længe og generelt besidder en høj saglighed skal have lov til nogle gange at træde ved siden af. Vi kan alle træde ved siden af, men det bør ikke ske ofte og slet ikke når man er ny.

Indkast skrev:

DarioGomez skrev:

Ja, det var så langt jeg nåede i dit indlæg ... simpelthen en selvmodsigelse af bibelske proportioner; man får næsten lyst at bryde ud i applaus for at være så patetisk i sin retorik.

Jeg synes det er helt fair, at brugerne som har været her i længere tid skal have lov til at træde ved siden af i ny og næ, men vælger i at se bort fra disse former for hjerneblødninger, bare fordi der er tale om en skribent? Jeg kan godt finde flere eksempler på et lige så umotiveret angreb - fra samme bruger, og jeg ved at i har set indlægget, men jeg er nysgerrig over hvad i tænker om pågældende situation?

Jeg synes faktisk, det der er lidt under bæltestedet. Der er ingen grund til at eksemplificere på det. Vi ved alle, hvilke brugere det drejer sig om. Det er unødvendigt at hive konkrete eksempler med navngivne brugere frem for at fremføre din pointe.

Derudover er Dario trods alt bare et menneske af kød og blod ligesom du og jeg, og der skal være plads til fejl.

Overordnet set er reglerne og stramningerne fine nok. Det er bestemt ikke alt, jeg er enig i, men man må naturligvis forsøge at indordne sig, så alle kan være med. Jeg håber dog, at administrationen vil vurdere fra sag til sag, inden man slynger bans ud til højre og venstre. Vi er vel alle interesserede i, at Madridista fortsat skal fungere og vækste med flere brugere og mere debat. Jeg kan godt frygte, at man taber flere brugere end man vinder, hvis man insisterer på at køre "my way or the highway"-stilen.

7 år 7 måneder siden #10 af Sahinovic
For cirka to uger siden havde jeg et negativt feedback til Madridista, som lød på følgende:

Man ser tydeligvis en forskelsbehandling blandt almindelige brugere kontra skribenter/administratorer og hvad de nu ellers har af roller herinde. Jeg vil ikke nævne nogle navne, men man ser tit, at f.eks. en skribent - nærmest umotiveret - kan skrive provokerende og ulækkert til en almindelig bruger, svare den almindelige bruger igen (for det meste i en lidt mere behageligere tone end førstenævnt) så bliver den almindelige bruger ofte bandlyst, hvilket jo ikke giver nogen form for mening, så mit ''råd'' ville være, start med at tage fat i roden - det virker altid.

Nu ser jeg så det samme ske igen, og det er den eneste grund jeg netop vælger at eksemplificere det i dette tilfælde, fordi jeg som bruger gerne vil vide hvad redaktionens holdning er til dette, fordi det virker for mig som om, at man bare ignorere det? Jeg kan ikke se hvorfor det skulle ligge under bæltestedet, i sidste ende er man vel ansvarlig for det man selv skriver.

Florentino Pérez
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Sahinovic.

7 år 7 måneder siden #11 af Administrationen

Sahinovic skrev:

Indkast skrev:

DarioGomez skrev:

Nede i højre hjørne er der en "Anmeld"-knap, som man kan bruge over for alle brugere, også administratorer. Det er klart, at vi har snakket om det, at vi er nødt til at være med til at vise vejen. Administratorer bør ikke have særlige rettigheder i forhold til dette.
Følgende bruger(e) sagde tak: Sahinovic

7 år 7 måneder siden #12 af raul7=kongen
Redaktionsmedlemmers indlæg tages op, men det gøres selvfølgelig internt. De kan også træde ved siden af, ingen eksempler er her nødvendige, men qua at de fleste af os dagligt bruger 30-100 minutterr på siden, så har vi selvfølgelig også en anden snor og andre sanktioner.
Lige i det tilfælde er det faktisk our way or the highway. Det er trods alt vores skyld, at der overhovedet er en side og et forum. Det sagt, så skal vi selvfølgelig også helst være eksempler for god opførsel, men det synes jeg også oftere er reglen end undtagelsen.

Hvad angår straf for at kommentere karantæner, så er det meget simpelt. Brugerne ved langt fra altid, om der er gået advarsler forud, om der har været skrevet indlæg som er slettet eller lignende. Derfor denne regel. Den kan man så være enig eller uenig i, men jeg synes egentlig den er et meget godt eksempel på, at vi nu har skrevet ned, hvad vi banner for. Så kan folk forholde sig til det og rette ind eller lade være. Jeg håber det første! Synes man noget er helt i hegnet, så kan man altid kontakte os privat - og så skal vi selvfølgelig tage det derfra.

Generelt håber jeg dog de fleste vil forstå, at hovedformålet med dette er, at vi vil have et forum hvor fokus er mere på Real Madrid end på brugerne og ligegyldigt fnidderfnadder. Lige nu er alternativet at vi helt dropper kontrol, hvilket pr. erfaring leder til et inaktivt forum, eller helt lukker ned. Begge dele vil være synd, for i bund og grund vil 99% af os bare snakke fodbold og 95% af os kan endda finde ud af det i en sober tone.
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved raul7=kongen.

Leveret af Kunena Forum