Isco med et godt råd til de unge spillere: Fodbold er en proces. Det handler om at arbejde hårdt.... det er fantastisk at have spillere som Asensio og Ceballos i truppen +++ Isco om Ballon d'Or: Der er ingen tvivl om, at Cristiano bør vinde den i år. Jeg har selv en drøm om en dag at vinde den, men det kræver først og fremmest, at holdet spiller godt +++ Zidane om sine 100 kampe i trænersædet (med et smil på læben): Min passion er at blive ved med at træne denne fantastiske klub. Jeg håber på ti kampe mere. I får mig ikke til at sige 100 mere, da det er mange kampe +++ Zidane om Carvajal: Jeg kan ikke fortælle, hvornår Dani er tilbage, men for hver dag der går er han tættere på et comeback +++ Zidane om Cristiano Ronaldo: Han har min dybeste respekt. Han er et eksempel at følge. Han er på vej med mål såvel i ligaen som Champions League +++ Zidane om Isco: Han ved, at han er vigtig spiller i Real Madrid. Det bedste ved ham er, at han kan spille flere positioner på banen, men han er naturligvis bedst tættere på angriberne +++ Zidane om kritikkerne: Folk har individuelle meninger, men det rokker ikke ved mine visioner. Jeg forsøger blot at gøre mit bedste. +++ Zidane om Kane: Han er en komplet spiller med en farlig målnæse, men Tottenham er meget mere end bare ham +++
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

Afstemning: Skal dommerne kunne benytte videohjælp undervejs i kampene?

Ja 22 68.8%
Nej 10 31.3%
Antal stemmer: 32 Se mere
Kun registrede brugere kan deltage i afstemningen
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Videohjælp til dommerne?

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #1

• El Rojo
  • El Rojo's profilbillede
  • Guld bruger
Kampen i går sætter igen fokus på dommerfejl. Lad os lade vær med at diskutere de konkrete hændelser fra kampen, men i stedet drage den op på et mere generelt niveau: Skal dommerne kunne benytte videohjælp undervejs i kampen?

Jeg er ubetinget fan af goal line technology. Til gengæld er jeg helt klart tilhænger af den romantiske fodbold - og der indgår videodommere ikke. Min største anke mod forslaget er, at der kommer spilstop, hvor alle kigger ud på en sidelinje. Det bliver ligesom hawkeye til wimbledon (som selvfølgelig er ret fedt) eller måske som NFL med tiden, hvor trænerne står og kaster med flag. Desuden har jeg ikke hørt noget konkret bud, som jeg kunne se for mig. Jeg kan simpelthen ikke lide det og det handler nok mest af alt om en frygt for, at fodbold bliver en mere og mere robot-agtig sportsgren.

MEN! ... det bliver selvfølgelig sværere og sværere at argumentere imod, når det gang på gang sker, at store kampe afgøres af dommerfejl (ja, vi var bedre end Bayern over 210 minutter, det er ikke det jeg vil diskutere). Så alle jer, der snakker for videohjælp til dommerne: Hvordan skulle det fungere helt konkret?

1) Alle straffesparkssituationer og røde kort skal genses på video ved sidelinjen?
2) Hver træner har en 'challenge' i løbet af en kamp, eller halvleg? Hvis den kastes, må dommeren ud og se på video?
3) Der sidder et dommerhold (6., 7. og 8. dommer) og følger med i kampen. De giver dommeren et lille stød hvis han laver graverende fejl.
4) En helt anden model?

Byd gerne ind med en stemme. Hvis I stemmer nej. Hvorfor er I imod? Hvis I stemmer ja - kom med konkrete forslag.
The administrator has disabled public write access.

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #2

El Rojo skrev:
1) Alle straffesparkssituationer og røde kort skal genses på video ved sidelinjen?
2) Hver træner har en 'challenge' i løbet af en kamp, eller halvleg? Hvis den kastes, må dommeren ud og se på video?
3) Der sidder et dommerhold (6., 7. og 8. dommer) og følger med i kampen. De giver dommeren et lille stød hvis han laver graverende fejl.
4) En helt anden model?

Byd gerne ind med en stemme. Hvis I stemmer nej. Hvorfor er I imod? Hvis I stemmer ja - kom med konkrete forslag.

Den med stød er et klart ja!!! Hold kæft, hvor ville det være fedt! Det skal implementeres sammen med grønt kort og 2-minutters udvisning! :D

VAR skal indføres. Om ikke andet fordi, fodbold i højere og højere grad har fået et uheldigt islæt af, at dommerne bliver scapegoat hver gang, der er en stor kamp. Det er syndt, og det skader sportens integritet. Jeg er ikke pissed over kampens forløb igår, men kun ærgerlig over, at CHL-kampe bliver et spørgsmål om kendelser den ene eller andet vej....
Desuden kan frustrationerne fra 'Real Uefadrid'-siden vel ses som et tegn på, hvordan det ligner, at de fleste neutrale fodboldseere efterhånden er godt træt af Barca og RM?
The Madrid shirt is white, can be stained with mud, sweat and even blood but never with shame - Santiago Bernabeu
Følgende bruger(e) har sagt tak: El_Juan

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #3

• Fondo_Sur
  • Fondo_Sur's profilbillede
  • Platin bruger
Det skal helt klart indføres. Synes egenligt at det gik fint med VAR til VM for klubhold. Med evaluering og afstemning af de test, må det sættes i stand til Champions League og Europa League.
Club castizo y generoso... todo nervio y corazón.

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #4

• El_Juan
  • El_Juan's profilbillede
  • Platin bruger
Jeg er helt klar for. Når teknologien er til rådighed, så skal den selvfølgelig også tages i brug.

Det ville også eliminere al ligegyldig snak efter om kampene om mål/ikke mål, rødt kort/ikke rødt kort, offside/ikke offside. Det er simpelthen så ligegyldigt, når eksperter skal kloge sig på disse situationer efter kampene, i bagklogskabens lys. Når kampen er færdig, så er kampen færdig. Og så er det der er sket, sket. Længere er den ikke.

Hvordan man helt konkret kan gøre det ved jeg ikke. Goal line technology er selvfølgelig et must i sig selv. Så kan man vel godt eksperimentere med at have en eller to mand siddende i en kontrolboks med TV-billeder, som så har direkte kontakt til dommerne på banen. Der behøver jo ikke nødvendigvis være lange spilstop hver gang, hvis man sørger for at dommerne i kontroltårnet har direkte kontakt til dommeren og linjedommerne på banen. Hvis de har dem i øret under kampene kan de jo hurtigt lave et kald - eller i hvert fald uden at det behøver at medføre et længere spilstop.

I kampens hede skal de tage en beslutning på et splitsekund og der er det menneskeligt at fejle. Så må man også acceptere, som spiller, tilhænger, træner osv., at de menneskelige fejl er en del af spillet i dets nuværende forfatning. Og acceptere at sket er sket og at det ikke kan laves om efter kampene. Når man f.eks. ser Ronaldos første mål i overtiden og bider mærke i Douglas Costa som står helt ovre bag ved, så kan jeg egentlig godt forstå, at det fra linjedommerens synsvinkel - i splitsekundet - kan se ud som om der ikke er offside.

Men jeg er helt klar for! Det ville gavne kampene med denne type hjælp og det vil spare os for de ligegyldige analyser efter kampene om hvad der skulle eller ikke skulle have været dømt. Når man kan bruge TV-billederne i studier rundt omkring efter kampene, når kampene vel at mærke er afgjort og der ikke længere er noget at gøre, så er det vel for fanden mere relevant, at der sidder nogle og benytter TV-billederne konstruktivt til at assistere dommerne under kampene.

Så man kan så også tage den derud og spørge sig selv om dommerne på banen så i sidste ende bliver overflødige, men der skal jo stadig være en til at styre tingene på banen i det store hele. En til at passe fløjten og give de endegyldige kald videre til spillerne.

Ud med romantiseringen og ind med teknologien og TV-hjælp til dommerne. Vi lever trods alt i år 2017.
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af El_Juan.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kassow-Rossing

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #5

• Sahinovic
  • Sahinovic's profilbillede
  • Platin bruger

Det er jeg helt sikkert mest fan af, hvis jeg ikke tager fejl bliver det brugt i tennis og man har kun et vist antal gange man kan gøre brug af det.

Jeg mener sagtens man kan indføre, at hvert mandskab vil have muligheden for at kunne bruge 'challenge' i to omgange igennem en kamp. Her vil man jo med høj sandsynlighed kun bruge det i kontroversielle situationer i form af et mål eller et straffespark, og derfor mener jeg ikke at det vil give mange spilstops.

Jeg har før været vidne til det, hvor det er blevet testet i nogle landskampe og det fungerede fint, og i sidste ende sidder man bare med en bedre følelse når kendelserne bliver rettet op, selvom det går imod en selv.

Et eksempel (sjovt nok med Viktor Kassai):
Mágico
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af Sahinovic.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Zyconith

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #6

Med videohjælp blir europæisk fodbold bare endnu mere sterilt og målfattigt (og de fleste fodboldkampe er ved gud røvsyge i forvejen hvis ik man er hardcore-fan af det ene hold). Offside-mål vil ku annulleres hver gang med videohjælp - SUPER, omend det naturligvis vil resultere i færre mål. Det sku man jo så tro udlignede sig selv med at man til gengæld ik fik annulleret helt korrekte mål - FORKERT! Faktum er jo at du ik ka spille situationer om - når der først er vinket/fløjtet for offside, så er situationen død, spillerne stopper med at spille, et evt mål ka ik gives selv om det potentielt ku ha været resultatet hvis situationen var blevet spillet til ende. Facit: færre mål (og i de flestes øjne kedeligere fodbold).

Det ku være fint med goal line tech, men jeg er bestemt ik tilhænger af videohjælp generelt. Desuden vil det jo ændre spillet/reglerne i en grad så forskellen mellem fodbold i de store turneringer og store ligaer blir noget andet end fodbold i mindre ligaer uden mulighed for at indføre al den teknologi. Jeg må ganske enkelt sige at jeg aldrig har savnet videohjælp. Ja man ka blive pissefrustreret over forkerte kendelser, men de vil jo være der i stort antal alligevel - med mindre man vil stoppe kampen konstant - og desuden er masser af kendelser jo tydeligvis ik sort-hvide - medier, "eksperter" og os fans er jo stadig uenige om Vidals gule kort og Robbens straffe på trods af utallige gengivelser.
Følgende bruger(e) har sagt tak: raul7=kongen, madrid2000, El_Juan, Zyconith, El Rojo, Pelle, R7CR7GB11

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #7

• REAList
  • REAList's profilbillede
  • Ekspert bruger
  • Hala Madrid
Der er intet romantisk over at blive frarøvet et mål eller fejlagigt få smidt en spiller ud.
Man skal starte i de små internationale tourneringer også brede det ud, man kunne starte med Confiderations Cup til sommer som man gjorde ved VM for klubhold indtil man bliver enige om hvad der virker bedst.
Fodbold udvikler sig til at blive mere "fair" ved at eliminere menneskefejl og forskelsbehandling til at alle hold har samme forudsætninger.
Man har indført spray ved frispark så bolden og muren ikke måtte flyttes
Derfor skal der indføres et system som kan gøre en ende på alle fremtidige konspirations teorier. Og der er også den retning vi er ved at tage når mål linje teknologi bliver indført, så er VAR bare det næste skridt. Ved VM i klubhold fik spillerne lov til at fortsætte angrebet selvom dommerene mistænkte at der kunne være offside for at undlade at frarøve det angrebende hold for mål chancen hvor man efterfølgende dømte mål/offside. Ved klare offside situationer blev de dømt med det samme.

Personligt er jeg meget for, et hold af dommere som direkte kan assistere domemrholdet på plænen om eventuelle kendelser. Det tager al for meget tid og opmærksomhed væk fra kampen hvis det er hoved-dommeren som skal tjekke en skærm hvergang.
¡Hasta la Victoria Siempre!
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af REAList.
Følgende bruger(e) har sagt tak: El_Juan

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #8

• Kratmus
  • Kratmus's profilbillede
  • Platin bruger
Off-side. 3 muligheder.

1. Ved tvivlsom off-side spilles videre indtil den er sikker fra kontroltårnet. Det gør spillerne jo alligevel.
2. Indfør at hoften er den, der styrer offside(i modsætning til idag hvor det er alle spilbare lemmer osv.) og installer en lille chip i shortne på begge sider af hoften i de store kampe, som sensorer på sidelinjerne.
3. Videokamera, der ligesom ved 100-meter løb altid følger forreste mand - så kan en vertikal linje på tværs af banen (og fra begge sider naturligvis) se hvem der er forrest!

Off-side er virkelig ikke det store problem. Det er Vidal-lignende tvivlskendelser og beslutninger om gult og rødt kort. Der er det umuligt at indføre en streng og fast linje.
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Dios, El_Juan

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #9

Kratmus skrev:
Ved tvivlsom off-side spilles videre indtil den er sikker fra kontroltårnet. Det gør spillerne jo alligevel.

Det er muligt det kan virke - men det vil jo i så fald betyde at man ik ka fløjte nogen som helst tvivlsomme offsides med det samme - man blir nødt til at lade en situation udvikle sig og så hive den tilbage 10-20-30 sekunder senere når et en videodommer er sikker på den (i bedste fald - alternativt ska dommeren selv ud og kigge på en skærm). Og vi taler jo altså situationer hvor en spiller ka være offside ude i siden midt på banen og der ka falde 3-4-5 afleveringer før der scores mål. Her ska man så bryde ind efterfølgende og sige "hov, vi fandt lige en 3 cm offside tidligere i opspillet, så saksesparket er annulleret". Det blir der så spildt måske 15-20 sekunders spil på og efterfølgende 30+ sekunder på at informere dommer og så spillere om det. Og er det alle offsider der ska køre på denne måde eller ska man kun gå ind og spole spillet tilbage ved scoringer? Jeg mener man ka jo ligeså godt få udryddet samtlige fejl når nu man er ude efter det perfekte, fejlfrie dommerapparatur.

For mig har det intet med "romantik" at gøre, som nogen antyder - men det handler alene om at jeg underholdningsmæssigt lever fint med sådan som det er nu og har været altid. Jeg har intet imod regelændringer - heller ik større ændringer - men jeg foretrækker bare at det ik går udover underholdningen og det tror jeg det her vil gøre. Jeg ku langt hellere tænke mig at se et forsøg hvor man spiller uden offside - men kun som et forsøg, for jeg har svært ved at se hvorn det præcis vil tage spillet hen. Men ku det gi et par mål mere i ny og næ synes jeg ik det ville gøre noget

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #10

• Kratmus
  • Platin bruger
Det er også fint nok at kunne give skylden til dommeren i afmagt, når ens eget hold ikke formår mere.(og nej det er ikke en stikpille!)
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af Kratmus.

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #11

• Pelle
  • Pelle's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
Kratmus skrev:
Det er også fint nok at kunne give skylden til dommeren i afmagt, når ens eget hold ikke formår mere.

Undskyld mig Kratmus. Men hvis det der er en stikpille til dem, der er imod, så er det virkelig langt under dit normale niveau.

Personligt er jeg imod. Og så skal man som fan være klar til at give og tage. Det kunne sagtens være Bayern, der havde haft de afgørende situationer i de to kampe, og helt ærligt - det havde været fair med mig, fordi det er en del af spillet. Jeg gider heller ikke bruge uger på at svine dommeren, som var en stor del af Barcas fortsatte deltagelse i CL, til, fordi sådan er fodbold. Sometimes you win, sometimes you lose. For mig er det essensen i fodbold. Måske af samme grund jeg hader NFL, mit temperament er slet ikke til det.
"Maybe they hate me because I'm too good."
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af Pelle.

Videohjælp til dommerne? 5 måneder 3 uger siden #12

• Kratmus
  • Platin bruger
Pelle skrev:
Kratmus skrev:
Det er også fint nok at kunne give skylden til dommeren i afmagt, når ens eget hold ikke formår mere.

Undskyld mig Kratmus. Men hvis det der er en stikpille til dem, der er imod, så er det virkelig langt under dit normale niveau.

Personligt er jeg imod. Og så skal man som fan være klar til at give og tage. Det kunne sagtens være Bayern, der havde haft de afgørende situationer i de to kampe, og helt ærligt - det havde været fair med mig, fordi det er en del af spillet. Jeg gider heller ikke bruge uger på at svine dommeren, som var en stor del af Barcas fortsatte deltagelse i CL, til, fordi sådan er fodbold. Sometimes you win, sometimes you lose. For mig er det essensen i fodbold. Måske af samme grund jeg hader NFL, mit temperament er slet ikke til det.

Nej, det er faktisk min reelle holdning - jeg giver da også dommeren skylden hvis det på nogen måde er muligt. Det gør nederlagt mere udholdeligt. Det er en del af gamet. Når man taber synes man oftest det er dommerens skyld, og ellers er det fordi man selv spillede dårligt OG var uheldige. Det er sjældent modstanderen "faktisk" er bedre når man nu selv skal sige det ;) Det gør det lidt nemmere at acceptere et nederlag. Jeg tror lidt Bayern har det sådan nu, for inderst inde må de da vide, at de over 2 kampe var dårligst. Statistikken siger vi var bedst(afslutningsmæssigt), dommerfejlene var ligeligt fordelt(og reelt med en fordel til Bayern, som jo netop i anden kamp behøvede en målrig kamp for at øge deres chancer).

Hvis man fjerner dommerfejlene, står man tilbage med en forestilling, der mere minder om teater. Så kan man snakke om kampen 5 minutter efter, og så er der ikke mere i det. Så længe fejlene er der, bærer det brænde til bålet og det giver noget at snakke om.

Jeg kommer da aldrig med stikpiller uden at gøre tydeligt opmærksom på det ;)
Sidste redigering: 5 måneder 3 uger siden af Kratmus.
Følgende bruger(e) har sagt tak: ChrillRM14
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.