Klubbens økonomiske kurs gør mig trist
www.forbes.com/sites/kurtbadenhausen/201...er&utm_medium=social
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hugol skrev: www.elconfidencial.com/economia/2011/11/...-620-millones-88200/
www.nytimes.com/2012/05/10/business/glob...pagewanted=all&_r=1&
Så meget for Florentino Perez.
Hvor stor er Real Madrids gæld så ????????????????
Deres plan for at minimere deres eksponering på det spanske marked efter Iberdrola (ACSs Kaka?) fiaskoen har egentlig fungeret meget godt og aktieprisen er næsten 50% højere end samme tid sidste år, gælden kraftigt reduceret og deres profitmargen i første kvartal sund, omend lidt for afhængig af Hochtief. Så det er nok for tidligt at afskrive Perez.
(Kilder: www.ft.com/cms/s/0/2170cae6-4610-11e2-ae...0.html#axzz2Z7tSLru0
in.reuters.com/article/2013/05/14/acs-re...dINL6N0DV4O020130514
www.bloomberg.com/quote/ACS:SM
Og interessant nok har Den Europæiske Investeringsbank lige lagt ca. 100 mio € i ACSs RDI division: www.eib.org/projects/press/2013/2013-080...-de-i-d-i-de-acs.htm
Og helt ud af en tangent - ACS har inden for den seneste tid vundet nogle meget store kontrakter på anlæggelse og renovering af metrostationer og tunneller i Sydney, London og New York. Gad vide om de bød på København?)
Real Madrids gæld er et tricky spørgsmål, som det er for så mange andre fodboldklubber og den finansielle gæld (banklån og andre finansielle forpligtigelser) der har sin egen post i årsregnskabet er kun en del af den. I de ofte citerede beløb på 5-600 mio € indgår også udestående transferudgifter, udestående lønudgifter, skyldig skat, stadiumgæld* osv. Swissramble som raul7=kongen har linket til har en rigtig god gennemgang af de tal, der er offentligt tilgængelige og deres implikationer både for klubbens økonomi og Financial Fair Play, særligt her: swissramble.blogspot.dk/2012/04/truth-ab...celona-and-real.html
På kort og mellemlang sigt er omkostningerne til at servicere lånene mere relevante end størrelsen på den samlede gæld. Klubben havde ingen bankgæld ved Perez tilbagekomst i 09, tværtimod, men Ronaldo, Kaka og alle de andre blev finansieret ved optagelse af banklån hos Caja Madrid og Banco Santander. Lånene har haft en meget lav rentesats, men tilgengæld var de kortvarige og forfaldt oprindelig allerede i 2015. Jeg ved desværre ikke om de er blevet omlagt inden for de sidste to år, men Caja Madrid er siden blevet til Bankia og måtte delvis nationaliseres og reddes af den spanske stat sidste år i den største 'bailout' i spansk historie, så jeg tror ikke de har været særligt forhandlingsvillige. Inden den spanske stat trådte til, havde Bankia stillet Ronaldo og Kaka som sikkerhed for lån hos ECB, så who knows hvad konsekvenserne af misligeholdelse af det lån kunne blive ;-)
Santander er i noget bedre form og er vist pt. klubbens primære bankforbindelse sammen med BBVA. I de seneste år hvor tal har været tilgængelige, har klubbens renteudgifter ligget ml. 10 og 15 mio € om året, hvilket på ingen måde giver grund til bekymring, men uden at kende forfaldsdatoerne for de udestående lån er det svært at sige om det vil fortsætte ligeså rosenrødt. Grundlæggende er jeg dog ikke bekymret, dækningsraten for gælden er stadig meget høj og indkomsten både høj og stabil.
edit. Og bare for at uddybe, når jeg skriver udestående transfer-, løn- etc-udgifter, så mener jeg ikke at klubben skylder sine spillere penge, bare at opgørelsesmetoden medregner endnu ikke udbetalte løn-/transfer/-etc-udgifter i indeværende regnskabsår som en del af den samlede (brutto-)gæld.
- Raúl 7
- Gæst
-
El_Juan skrev: Og det har jo vist sig iht. til regnskaberne, at Real Madrid ikke har haft noget problem med at barbere af gælden år for år. Klubben fremstår tværtimod som en ganske sund forretning, for nu at sige det mildt.
Gælden bliver vel ikke mindre år for år når man bruger hundredevis af millioner på spillerkøb hvert år.
Hvis vi bruger en halv milliard på Bale og snart skal til at renovere Bernabeu for et par milliarder, så har jeg svært ved at se hvordan vi nogensinde skal få betalt de penge tilbage igen. Det er fint nok, så længe vi betaler tilbage på lånene, men det kunne da være rart at være gældfri igen en dag. Vi (og andre) lever kun stort fordi bankerne har givet os lov til det. Men banker kan krakke og så står vi med håret i postkassen. I en tid hvor Spanien er i økonomisk krise, kunne det være rart hvis man viste en smule ansvarlighed og tænkte sig lidt om.
Raúl 7 skrev:
El_Juan skrev: Og det har jo vist sig iht. til regnskaberne, at Real Madrid ikke har haft noget problem med at barbere af gælden år for år. Klubben fremstår tværtimod som en ganske sund forretning, for nu at sige det mildt.
Gælden bliver vel ikke mindre år for år når man bruger hundredevis af millioner på spillerkøb hvert år.
Hvis vi bruger en halv milliard på Bale og snart skal til at renovere Bernabeu for et par milliarder, så har jeg svært ved at se hvordan vi nogensinde skal få betalt de penge tilbage igen. Det er fint nok, så længe vi betaler tilbage på lånene, men det kunne da være rart at være gældfri igen en dag. Vi (og andre) lever kun stort fordi bankerne har givet os lov til det. Men banker kan krakke og så står vi med håret i postkassen. I en tid hvor Spanien er i økonomisk krise, kunne det være rart hvis man viste en smule ansvarlighed og tænkte sig lidt om.
1.
Det er fire år siden, at Perez sidst bruge "hundredevis af millioner".
2.
Renoveringen af Bernabeu er en investering netop for at tjene endnu flere penge...
Perez er ikke fejlfri som præsident, men økonomien skal man ikke frygte for. Dermed ikke sagt, at jeg ikke nyder når transfers, løn osv. bliver holdt på et fornuftigt niveau
- Raúl 7
- Gæst
-
M_linding skrev:
Raúl 7 skrev:
1.
Det er fire år siden, at Perez sidst bruge "hundredevis af millioner".
2.
Renoveringen af Bernabeu er en investering netop for at tjene endnu flere penge...
Perez er ikke fejlfri som præsident, men økonomien skal man ikke frygte for. Dermed ikke sagt, at jeg ikke nyder når transfers, løn osv. bliver holdt på et fornuftigt niveau
Jeg snakker hundredevis af millioner danske kroner :) Det sker vist hver sæson.
Selvfølgelig kan en klub/virksomhed fungere selvom de har en kæmpe gæld, jeg synes bare det er en glidebane. Nu skal Bernabeu renoveres, så det tvinger os til at tjene endnu flere penge. Det er lidt skruen uden ende. Hvad skal vi gøre til sidst, bygge en forlystelsespark? Vi lever på bankernes nåde, men det er da også fint...
Raúl 7 skrev: Selvfølgelig kan en klub/virksomhed fungere selvom de har en kæmpe gæld, jeg synes bare det er en glidebane. Nu skal Bernabeu renoveres, så det tvinger os til at tjene endnu flere penge. Det er lidt skruen uden ende. Hvad skal vi gøre til sidst, bygge en forlystelsespark? Vi lever på bankernes nåde, men det er da også fint...
Er den ikke allerede på vej?