Hvad et Bale-skifte kan betyde

12 år 11 måneder siden #1 af Siempre Madrid

Bale-sagaen kører fortsat og det er uden tvivl det helt store sametaleemne i dette transfervindue. Men hvad vil det komme til at betyde, hvis Gareth Bale gennemfører sit 'big money'-skifte fra Tottenham til Real Madrid?

Jeg har forsøgt at kigge lidt nærmere på, hvad et Bale-skifte vil komme til at betyde for Real Madrid i forhold til det taktiske og spillet på banen.

Jeg vil starte med et par hurtige konklusioner. Kan Real Madrid bruge Bale? Selvfølgelig. Et hvert hold kan bruge en spiller af hans kaliber. Han er verdensklasse. Betyder det samtidigt, at Bale nødvendigvis er den spiller Real Madrid mangler? Nej. Formentlig ikke. Hvorfor vil jeg uddybe nærmere. Der er dog ét lille bitte twist. Der er snak om, hvor vidt det er nok med Benzema som førsteangriber, uden at have en som f.eks. Higuaín til at udfordre ham. Skal Real Madrid så købe en ny angriber? Nej. Det mener jeg ikke. Men en ekstra målscorer kan holdet godt bruge. Og her kan Bale komme i spil.

Fire om én plads

Her kan man hurtigt konkludere, at Real Madrid IKKE mangler endnu en midtbanespiller. Rettere sagt, så mangler man ikke en som Bale. For hvem, skal han spille i stedet for? Özil, Kaká eller Di María? Ronaldos position er urørlig. Bliver han til gengæld skadet, så er Bale det naturlige valg til at tage hans plads. Benzemas position er til dels ligeledes urørlig. Og så alligevel ikke. Men det vil jeg komme nærmere ind på senere.

Dette er selvfølgelig ikke et holdbart scenarie og det kan tvinge Real Madrid til at sælge, men sagen er bare den, at hverken Özil, Kaká eller Di Mária umiddelbart ønsker at forlade klubben. Det efterlader Ancelotti med noget af et luksusproblem, som han nok hellere gerne vil være foruden. Han har nok i ét luksusproblem omkring målmandsposten.

Den store vinder her er Isco. Han er en intelligent spiller, der kan spille længere tilbage og søger nogle andre rum - primært mere til venstre - end de andre gør og vil gøre. Det kommer til hans fordel.

Uden Xabi Alonso

Dette er et bud på, hvordan det vil se ud uden Xabi Alonso, som er ude med en skade. Altså taget holdets nuværende situation i betragtning. Det ændrer lidt, men ikke det store.

Den der til dels vil kunne drage mest fordel af Xabis skade, er faktisk nok Di María. Han kan - ligesom Isco - spille længere tilbage på banen om nødvendigt. Vi ved han er en hårdtarbejdende spiller, som løber meget i begge retninger. Modsat Isco, så vil han dog i højere grad søge området i højre side af banen, så hvis han spiller i stedet for Isco, så vil han formentlig fortsat søge i de samme områder, som den position der bliver indtaget af enten Bale, Özil eller Kaká.

Umiddelbart efterlader det "blot" tre mand tilbage om én plads, i stedet for fire. Og så alligevel ikke helt. Og hvad når Xabi vender tilbage?

Udgangspunkt i Betis-kampen

Nogenlunde således stillede Ancelotti op fra start mod Betis. Grafikken er lidt af en underdrivelse, eftersom Khedira og Modric nærmest spillede på linie med Özil og Isco, med position helt oppe på midterlinien, hvis ikke nærmere på modstanderens banehalvdel. Der var i hvert fald alt for langt mellem forsvaret og midtbane - og Real Madrid spillede uden balancespiller(e) - hvilket Betis udnyttede.

Når det så er sagt, så tror jeg dog godt det kan komme til at virke, men det kræver, at man finder en balance. Balancen skal være på plads, ligeledes organisationen og omstillingerne fra defensiven til offensiven - og omvendt.

Med denne formation som udgangspunkt, springer jeg videre til det sidste scenarie.

Benzemas rolle truet

Kan Özil, Isco, Bale og Ronaldo være på banen på samme tid? Ja, det er muligt, men det vil i så fald formentlig blive på bekostning af Benzema, som vil blive taberen i det spil. Hvilket leder mig videre til det jeg sagde i indledningen, at man kan bringe en målscorer - ikke en angriber - ind som supplement til holdet.

Det vil betyde, at man nærmest kommer til at spille med to angribere i Bale og Ronaldo, eller blot med Ronaldo som ene angriber. De fire vil dog med stor sandsynlighed veksle en del og skifte positioner. Problemet er stadig, at Bale og Özil nok vil søge nogenlunde de samme positioner. Men det omvendte kan også være tilfældet. Det kan blive en fordel for Özil, hvis han i højere grad kan komme længere ind centralt og spille i rummet mellem modstanderens forsvar og midtbane, foran deres midterforsvarere, mens Bale rykker længere ud mod højre.

I så fald ville holdet se nogenlunde således ud:

Endelig konklusion

Real Madrid har ikke brug for Bale. Spørgsmålet er stadig, hvem han skal erstatte. Og scenarierne er mange. De efterlader dog i højere grad det indtryk, at Bale ikke er manden, som der er brug for. Og slet ikke til den pris.

Når det så er sagt, så vil det være op til Ancelotti, at få puslespillet til at gå op. For sandheden er nok, at Bale ender med at komme. Og det er ikke fordi Bale ikke skal være velkommen. Han er trods alt 'world class', som de betegner ham i det britiske. Spændende bliver det, hvad det vil komme til at betyde for holdet.

Note(r): Dette er skrevet med den antagelse, at Ádan og Coentrão bliver solgt og Denis får en plads i truppen. Det er dog med forbehold, eftersom Denis ligeledes meget kan vel forlade klubben, hvis Bale kommer, ellers må man skille sig af med tredjemålmanden, Jesús. Forlader både Coentrão og Denis klubben, som må Bale ligeledes betragtes som et alternativ til venstre back-pladsen, såvel som Arbeloa og Nacho kan spille der.

Bemærk i øvrigt, at Kaká om muligt kan benyttes længere tilbage på banen, i Isco/Modric-positionen, men det er trods alt ikke der han har sine styrker. I opstartsfasen har han dog - når han har fået spilletid - til tider spillet lidt længere tilbage end f.eks. Di María og Özil, såvel som han (oftest) har spillet længere fremme, nærmest samme position som Di María og Özil.

Hav endvidere med i baghovedet, at uanset hvilken formation Ancelotti vælger at stille op med som udgangspunkt, sådan i forhold til talkombinationer, så vil det skifte meget i løbet af kampene (4-3-2-1, 4-3-1-2, 4-2-2-2, 4-2-3-1, 4-4-2).

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: El_Juan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 11 måneder siden #2 af BBB
Besvaret af BBB på emne Hvad et Bale-skifte kan betyde
Jeg ved ikke om diskussionen skal fortsættes her eller i den anden tråd, men jeg prøver:

Hvis Bale kommer er rygtet at Özil eller Isco ryger ud på bænken, men er det helt urealistisk med en 4-1-2-2-1 (mod svagere modstandere i starten)?

Casillas
Carvajal, Varane, Ramos, Marcelo
Alonso
Özil, Isco
Bale, Ronaldo
Benzema

Bale og Ronaldo står bredere end Özil og Isco. Hvis både Alonso, Isco og Bale (skiftes med Özil) løber tilbage, så kunne jeg forestille mig at det kunne virke.

• Marcelohoppen12
  • Gæst
  • Gæst
12 år 11 måneder siden #3 af Marcelohoppen12
Besvaret af Marcelohoppen12 på emne Hvad et Bale-skifte kan betyde
4-1-2-2-1 Genialt :D

12 år 11 måneder siden #4 af El_Juan

BBB skrev: Jeg ved ikke om diskussionen skal fortsættes her eller i den anden tråd, men jeg prøver:

Hvis Bale kommer er rygtet at Özil eller Isco ryger ud på bænken, men er det helt urealistisk med en 4-1-2-2-1 (mod svagere modstandere i starten)?

Casillas
Alonso
Özil, Isco
Bale, Ronaldo
Benzema

Bale og Ronaldo står bredere end Özil og Isco. Hvis både Alonso, Isco og Bale (skiftes med Özil) løber tilbage, så kunne jeg forestille mig at det kunne virke.

Nej, nej og nej.

Lærte du ingenting af at se Betis-kampen. Og kan du ikke selv se hvordan det ville se ud, hvis Real Madrid angreb med syv mand og blot havde tre markspillere til at forsvare? Ja! Det er helt urealistisk! :))

12 år 11 måneder siden #5 af BBB

El_Juan skrev:

BBB skrev: Jeg ved ikke om diskussionen skal fortsættes her eller i den anden tråd, men jeg prøver:

Casillas
Alonso
Özil, Isco
Bale, Ronaldo
Benzema

Nej, nej og nej.

Lærte du ingenting af at se Betis-kampen. Og kan du ikke selv se hvordan det ville se ud, hvis Real Madrid angreb med syv mand og blot havde tre markspillere til at forsvare? Ja! Det er helt urealistisk! :))

Nu forudsætter du at begge backs angriber med i begge angreb, og det er jo hovedløst uanset hvilken taktik man bruger. De skal jo ikke bare stå deroppe, men tage løbene for at skabe plads. Hvis de tager løbet og ikke får bolden, så skal de trække tilbage igen. Der vil minimum være 4 til at tage imod første bølge af modstandere, og med Özil/Bale+Iscos tilbageløb så vil det give det samme som vi har i øjeblikket.

Herudover er Alonso vel noget bedre end Modric til at erobre bolde, så der vil det være en opgradering. Han slår også bedre lange bolde, og tre mand på midten, der kan spille bold er hvad der blev efterlyst sidste sæson.

12 år 11 måneder siden #6 af El_Juan

BBB skrev:

El_Juan skrev:

Casillas
Alonso
Özil, Isco
Bale, Ronaldo
Benzema

Nej, nej og nej.

Nu forudsætter du at begge backs angriber med i begge angreb, og det er jo hovedløst uanset hvilken taktik man bruger. De skal jo ikke bare stå deroppe, men tage løbene for at skabe plads. Hvis de tager løbet og ikke får bolden, så skal de trække tilbage igen. Der vil minimum være 4 til at tage imod første bølge af modstandere, og med Özil/Bale+Iscos tilbageløb så vil det give det samme som vi har i øjeblikket.

Herudover er Alonso vel noget bedre end Modric til at erobre bolde, så der vil det være en opgradering. Han slår også bedre lange bolde, og tre mand på midten, der kan spille bold er hvad der blev efterlyst sidste sæson.

Det eneste hovedløse, er dit indlæg. Det holder ikke. Det burde du egentlig også selv kunne se. Især hvis du havde set og lært af Betis-kampen.

12 år 11 måneder siden #7 af BBB

El_Juan skrev: Det eneste hovedløse, er dit indlæg. Det holder ikke. Det burde du egentlig også selv kunne se. Især hvis du havde set og lært af Betis-kampen.

That escalated quickly...

Godt argument, mit indlæg er hovedløst. Tag nu fat i hvad jeg skriver: Man angriber ikke med begge backs på samme tid, som du insinuerede. Og prøv at holde fornærmelserne ude af debatten, jeg skrev jo intet der hverken skulle eller kunne tolkes som en fornærmelse, blot at ingen hold angriber med begge backs på samme tid.

12 år 11 måneder siden #8 af El_Juan

BBB skrev:

El_Juan skrev: Det eneste hovedløse, er dit indlæg. Det holder ikke. Det burde du egentlig også selv kunne se. Især hvis du havde set og lært af Betis-kampen.

That escalated quickly...

Godt argument, mit indlæg er hovedløst. Tag nu fat i hvad jeg skriver: Man angriber ikke med begge backs på samme tid, som du insinuerede. Og prøv at holde fornærmelserne ude af debatten, jeg skrev jo intet der hverken skulle eller kunne tolkes som en fornærmelse, blot at ingen hold angriber med begge backs på samme tid.

Vi er fløjtende uenige og du har på ingen måde fat i den lange ende. Længere er den egentlig ikke. Som sagt, så burde du selv kunne se det, især hvis de kigger på de typer du har sat på. Og ligeledes hvis du rent faktisk har set og lært noget af Betis-kampen. Du starter med at spørge om det er helt urealistisk. Svaret er kort og godt: Ja!

Hvis man går bare lidt op i fodbold og det taktiske aspekt, så giver det egentlig sig selv. En hver der tænker sig bare lidt om vil kunne se, at det er uholdbart. Om man så angriber med fem, seks eller syv spillere - uden nogen form for balance, organisation og omstilling fra forsvar til angreb - det er egentlig underordnet.

Og dit argument i forholds til backsene - set i lyset af hvordan backs egentlig i højere grad bliver brugt i moderne topfodbold - er heller ikke ligefrem spot-on. Snarere tværtimod, så er det en anelse fjernt.
Sidste redigering: 12 år 11 måneder siden ved El_Juan.

12 år 11 måneder siden #9 af BBB

El_Juan skrev: Vi er fløjtende uenige og du har på ingen måde fat i den lange ende. Længere er den egentlig ikke. Som sagt, så burde du selv kunne se det, især hvis de kigger på de typer du har sat på. Og ligeledes hvis du rent faktisk har set og lært noget af Betis-kampen. Du starter med at spørge om det er helt urealistisk. Svaret er kort og godt: Ja!

Spørgsmålet er så: Hvorfor? Du argumenterer jo ikke hvorfor det ikke kan ske, og du kan ikke bruge Betis kampen, da de ikke spillede med hverken den samme opstilling eller taktiske oplæg som jeg ville bruge.

El_Juan skrev: Hvis man går bare lidt op i fodbold og det taktiske aspekt, så giver det egentlig sig selv. En hver der tænker sig bare lidt om vil kunne se, at det er uholdbart.

Det er jo intet argument. Man kan jo ikke argumentere på den måde.

El_Juan skrev: Og dit argument i forholds til backsene - set i lyset af hvordan backs egentlig i højere grad bliver brugt i moderne topfodbold - er heller ikke ligefrem spot-on. Snarere tværtimod, så er det en anelse fjernt.

Så du ser ofte kampe hvor begge backs løber parløb op til modstanderens felt, og hvis ingen af dem får bolden, så bliver de stående? Ja, så kan jeg godt se at jeg har forstået det bagvendt. Jeg troede de skulle være til nytte ved at gøre spillet dynamisk.

Kom nu med et argument imod i stedet for at pege på noget der ikke er sammenligneligt.

12 år 11 måneder siden #10 af El_Juan
Din søgen efter argumenter vidner om, at du ikke har selv har tænkt særlig meget over det. Læs nogle artikler, se noget fodbold og nærstuder det taktiske. Gå ind på zonalmarking og kig nærmere på det. Når du har tænkt over og overvejet det, så vil jeg overveje at kommentere videre. Indtil da vil jeg ikke gå videre ind i det, når end ikke den grundlæggende forståelse er på plads.

Jeg gider ikke at argumentere for noget, som du alligevel ikke forstår. Du forstår ikke, at der ikke vil være en balance på holdet med Özil, Isco, Ronaldo, Bale og Benzema (mindst fem spillere), som ikke forsvarer. Det er helt basalt.

Og når du end ikke kan se sammenhængen til Betis-kampen. Hvorfor søger du efter et argument der, når det står beskrevet i selv samme artikel som du kommenterer til (og det i øvrigt er forklaret af spillere, træner og flere andre efter kampen). Læs nu efter. Og selvfølgelig spillede de ikke med samme taktiske oplæg, for det ville ingen fodboldfagmand gøre. Men du kan åbenbart ikke selv forstå det. Det virker snarere som om du er forbløffet over, at jeg ikke synes din idé er brilliant... Jøsses altså.

Og jeg er uforstående over for din søgen efter argumenter, når du end ikke selv i første omgang argumenterede for dit forslag.

Bidrag nu med noget fucking dybde i stedet. Undskyld mig. Men gider du lige, i stedet for at klandre mig ikke at kunne argumentere for min sag, når det eneste du kan komme op med er: "[...] så kunne jeg godt forestille mig at det kunne virke". Hvis du nu var kommet med noget velovervejet i stedet for noget virkelighedsfjernt.

Og nej, jeg kan ikke tage det seriøst. Slet ikke med baggrund på det du har kommenteret til.
Sidste redigering: 12 år 11 måneder siden ved El_Juan.

12 år 11 måneder siden #11 af BBB

El_Juan skrev: Din søgen efter argumenter vidner om, at du ikke har selv har tænkt særlig meget over det. Læs nogle artikler, se noget fodbold og nærstuder det taktiske. Gå ind på zonalmarking og kig nærmere på det. Når du har tænkt over og overvejet det, så vil jeg overveje at kommentere videre. Indtil da vil jeg ikke gå videre ind i det, når end ikke den grundlæggende forståelse er på plads.

Henviser du til balancespillere eller andet her? Eller puster du dig bare op?

El_Juan skrev: Jeg gider ikke at argumentere for noget, som du alligevel ikke forstår. Du forstår ikke, at der ikke vil være en balance på holdet med Özil, Isco, Ronaldo, Bale og Benzema (mindst fem spillere), som ikke forsvarer. Det er helt basalt.

Jeg skriver ret tydeligt, at vi ikke skal have 5 spillere til at stå og hænge i angrebet. Det står ikke eksplicit, hverken i det jeg foreslår eller det du foreslår, at vi skal tage os af 1., 2. og 3. bølge, men jeg kan da godt pensle det ud:
1. bølge skal Ramos, Varane, Alonso og Carvajal og/eller Marcelo tage sig af. Når omstillingen er stoppet, og modstandernes backs kommer stormende skal vi have flere med tilbage, det er 2. bølge. De flere der skal med tilbage er Isco og Özil/Bale. I 3. bølge skal vi have Ronaldo, Benzema og Özil/Bale til at komme med hjem og skærme af - altså ultra let forsvarsspil.

El_Juan skrev: Og når du end ikke kan se sammenhængen til Betis-kampen. Hvorfor søger du efter et argument der, når det står beskrevet i selv samme artikel som du kommenterer til (og det i øvrigt er forklaret af spillere, træner og flere andre efter kampen). Læs nu efter. Og selvfølgelig spillede de ikke med samme taktiske oplæg, for det ville ingen fodboldfagmand gøre. Men du kan åbenbart ikke selv forstå det. Det virker snarere som om du er forbløffet over, at jeg ikke synes din idé er brilliant... Jøsses altså.

Jeg søger et argument fordi vi netop ikke havde en balancespiller i den kamp. Så dit argument overfor mig med at jeg skal se på Betis kampen... helt ærligt...

El_Juan skrev:

Bidrag nu med noget fucking dybde i stedet. Undskyld mig. Men gider du lige, i stedet for at klandre mig ikke at kunne argumentere for min sag, når det eneste du kan komme op med er: "[...] så kunne jeg godt forestille mig at det kunne virke". Hvis du nu var kommet med noget velovervejet i stedet for noget virkelighedsfjernt.

Undskyld mig, men vi kan ikke andet end at gætte og forestille os, når vi ikke har set det med de spillere. Du kan ikke "vide" noget, når det ikke er sket. At jeg dækker mig ind i stedet for bombastisk at påstå noget (apropos dit første svar), så er det fordi det er sådan jeg har lært i mit skoleforløb - jeg beklager, hvis det generer dig.

I øvrigt så er det da skræmmende, at 4-1-2-2-1 har fungeret for Barcelona i flere år, men at den umuligt kan fungere i Madrid, selvom vi i øjeblikket har meget sammenlignelige spillere i 1-2 trekanten. Storken vil vel finde det glædeligt, at du mener Barca gjorde noget umuligt i en årrække.

12 år 11 måneder siden #12 af M_linding
"I øvrigt så er det da skræmmende, at 4-1-2-2-1 har fungeret for Barcelona i flere år, men at den umuligt kan fungere i Madrid, selvom vi i øjeblikket har meget sammenlignelige spillere i 1-2 trekanten. Storken vil vel finde det glædeligt, at du mener Barca gjorde noget umuligt i en årrække."

Det kan det også kun fordi Barcelona har de helt rigtige spillere, og spiller tiki-taka.

En midtbane med Iniesta - Busquets - Xavi bliver også ædt, hvis de skal til at løbe og spille fysisk. Boldbesiddelsen er deres forsvar.

Real Madrid hverken kan eller skal spille på den måde.

Den absolut mest offensive midtbane, som jeg kan se fungere, er:

...................Illarra/Alonso/Casemiro/Khedira........................
...............Modric................................Isco.............................
Følgende bruger(e) sagde tak: Real Madrid

Leveret af Kunena Forum