Madridista.dk mener: "Som et plaster på et skudsår

10 år 6 måneder siden #1 af Administrationen

I går fyrede Perez endnu en træner. Hvornår mon det sker igen?

Lad det være sagt med det samme. Rafa Benítez’ resultater berettigede ikke umiddelbart til et fortsat virke som cheftræner for historiens største fodboldklub, hvorfor gårsdagens fyring af madrileneren naturligvis sagtens kan forsvares.

Alligevel sidder jeg tilbage med en bittersød følelse af, at den kære Rafa aldrig fik en reel chance for at bevise sine ubestridelige kvaliteter i Real Madrid. Allerede fra før selve ansættelsen af Benítez kørte de første kampagner mod ham, og med de skuffende resultater i løbet af sæsonens første halvdel drønede medie-hysteriet derudaf med opskruet tempo. Og det var på trods af, at Florentino Perez trods alt ansatte verdens bedste træner i sommerferien.

Mandag aften medbragte så det knæfald, som fans og fremtrædende journalister har skreget på længe: Benítez’ fyring. Tillykke med det.

Men for hvad?

En uprøvet træner, der har leveret i bedste fald acceptable resultater med et hold i den tredjebedste spanske række. Et niveau, der vel så nogenlunde svarer til den tunge halvdel af den danske Superliga. Bevares Zidane er klubmand, var assistent under Ancelotti, og nyder respekt i truppen.

(Selvsamme respekt som Benítez i øvrigt aldrig opnåede – måske bedst af alt illustreret ved Cristiano Ronaldos beslutning om at medbringe Ancelotti til præsentationen af portugiserens film, der fik premiere i efteråret).

Zidane kan meget vel fejle grusomt. Nuvel La Liga bliver en gratis omgang for franskmanden – den synes allerede langt væk – ikke på grund af Benítez’ manglende evner, men grundet urimeligt mange skader og en nærmest uforklarlig uskarphed foran målet i flere situationer.

Nu har man så fået ”en af de største figurer i fodboldhistorien”, der ”ved hvor svær denne bænk er”. Nuvel. Det kan sagtens passe, men hvor lang snor skal Zidane have, hvis resultaterne ikke flasker sig? Vel ikke længere end Benítez fik?

Men hvor Benítez var dømt på forhånd, så kan Zidane omvendt være båret frem af en alo effect, hvor han qua sine præstationer på banen og sin særlige plads i klubbens historie får flere chancer.

Vi håber naturligvis alle, at Zidane gør det godt, men at han skulle være en bedre træner end Ancelotti, Benítez, Luxemburgo, Pellegrini eller Juande Ramos er efter min bedste overbevisning decideret tåbeligt at forestille sig. Erfaringen er ikke eksisterende og så snart, han bliver presset taktisk i de store opgør, frygter jeg inderligt, at han kommer til kort.

Upåagtet, hvem der bliver fyret næste gang, så står der stadig den upåtalte, afklædte elefant tilbage i soveværelset: Perez´ mangel på rettidig omhu.

For Real Madrid er blevet en klub, hvor kontinuiteten henover de senere år er draget bort. Ancelotti leverede trods alt to fine år i Madrid, men blev fyret for ikke at levere en titel i sin anden sæson. Benítez fik et halvt år med verdens mest komplicerede trup og blev hårdt bedømt for dette. Lopez Caro, Luxemburgo, Schuster, Pellegrini blev ligeledes straffet for Florentinos manglende tålmodig.

Til tider er det let at grine af Palermos udfarende præsident Zamparini eller nu afdøde Atlético Madrid overhoved Jesús Gil, men jeg har ærlig talt svært ved at se den store forskel på de to og så vores egen klubpræsident.

For i stedet for at fyre trænere, når resultaterne udebliver efter blot seks måneder, så ville det klæde Perez, at man fokuserende på at få de omkringliggende rammer på plads. Hvor er fokus på den lægelige sektor, der sejler som en fuld russer (muskelskader anyone?), hvor er sportsdirektøren, der i samråd med træneren forestår spillerindkøb med fokus på sportslig mere end merkantil succes, og hvor er hele opgøret med de spillere, der føler sig hævet over klubben?

Før de bevares, svære, men absolut nødvendige opgør tages, så kan man ansætte Molowny, Muñoz eller Francisco Bru, og indse det faktum, at ingen træner kan agere i et så sygt miljø, som det Florentino Perez har fået skabt, og før ’presi’
enten selv tager opgøret med disse ting, eller forlader posten og lader en mere visionær præsident komme til fadet, så vil vi fortsat være mindst et par point efter de bedste i verden.

Acceptabelt er det ikke for klubbens selvforståelse, men helt, helt naturligt omstændighederne taget i betragtning.

/Oscar Gomez Svendsen

(Ovenstående er udtryk for skribentens holdning)

Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, JimmyBroe, SR4, NDR, LasseRMD, Neye

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 6 måneder siden #2 af Pelle
Til dels enig i et ellers fremragende indlæg. Hvis hovedspørgsmålet er "Hvor lang tid holder Zidane?", så synes jeg næsten, at svaret giver sig selv. Hvis Zidane fejler, så har Perez underskrevet sin egen afsked. Dette kan ikke være andet end sidste skud i bøssen for vores "elskede" præsident. Han tog en stor chance med Rafa; han tager en endnu større med Zidane.
I mit hoved er der ikke noget, han mindre vil, end at forlade præsident-posten, hvorfor jeg hvert fald formoder, at Zidane får ret lang snor. For med Zidanes mulige fald, kommer også Florentino Perez'.

Hvis jeg må have lov at være en lille smule kynisk bare et øjeblik, så ser jeg denne situation som ren win/win for os Madridistas. Enten får Zidane succes, ellers kommer vi af med den største torn i øjet på Madrisimoen i øjeblikket: Florentino Perez.
Bliver det sidstnævnte løsning, så betyder det, at Zidane har tabt og dermed - formentlig og desværre - mister anseelse hos mange Madridistas. Men det er så her, hvor jeg mener den nødvendige kynisme må komme ind i billedet.

Jeg er mere end bare almindelig spændt på det næste ½ år. Jeg forventer absolut ingenting i ligaen, men jeg forventer, at vi kommer langt i CL, så vi får en ide om, hvilken vej Zidane ønsker at gå med holdet.

Slutteligt tror jeg, at Bales tid i klubben er ovre til sommer. Hvis rygterne omkring Zidanes boldbesiddende spillestil er korrekt, så passer Bale ikke ind. Derfor ser jeg ham tage tilbage til England. Til gengæld ser vi forhåbentlig Isco og James blomstre - især førstnævnte gjorde det jo ualmindelig godt i sidste sæson. Men Bale må og skal være fortid, hvis Real Madrid ønsker at spille boldbesiddende fodbold.

"Maybe they hate me because I'm too good."

10 år 6 måneder siden #3 af JimmyBroe
Sådan Ozzi. Godt skrevet.

Jeg er meget enig. Omend du lader til at være mere ramt, end jeg i forhold til fyringen af Benitez. Problemerne og bekymringerne om fremtiden deler vi.

@Pelle
Jeg havde helt svedt ud, at dette kan have konsekvenser for flere spillere:)
Jeg er ikke i tvivl om at Zidane ønsker at spille en god blanding af boldbesiddende og kontrabold, dog med ekstra fokus på boldbesiddelsen. Så er spørgsmålet så om han får lov til/har klodserne til at smide de store navne på porten.
Bale har stadig ikke overbevist mig, på nogen måde. Som jeg skrev inden sæsonstart, så må det simpelthen være sidste chance for waliseren. Hvis vi så samtidig spiller en spillestil som ikke passer ham, så ja, til England med ham.
På den anden side af banen løber der en gammel og slidt målmaskine rundt, som hvis ikke denne bliver smurt og kommer i omdrejninger ved Zidanes tilkomst, også må være fortid til sommer.

Jeg er her stadig XOXO

10 år 6 måneder siden #4 af Siempre fiel
Synes ik rigtigt artiklen bidrager med noget til debatten - men noget stikker da ud - nemlig det her med at det er tåbeligt at tro at Zidane da ik er en bedre træner end mange af forgængerne. Åh nej, tilbage til den gamle traver igen - nuvel, der mangler bestemt noget erfaring fra at ha siddet som træner for et stort hold, men om der er nøjagtig ligeså stor chance for at Sacchi, Benitez eller Morten Olsen blir en fiasko i spidsen for Real Madrid som en Zidane. Erfaring og taktisk snilde er kun to ingredienser som ik nødvendigvis fylder voldsomt meget i den nødvendige kvalifikationspulje hos en Real Madrid-træner. Evnen til at sætte det rigtige hold, ha en filosofi, ku indgyde spilleglæde og skabe harmoni er meget vigtigere - se på barcas trænere, den ene efter den anden uden erfaring har succes - kun ham Martino som havde erfaring fejlede blandt de senste trænere. Zidane ska jo ik lære dem at spille fodbold, omend han sikkert ku dette bedre end Benitez tænker jeg, men hvis han har snuheden til at se hvorn han bedst motiverer holdet, og skaber glæde samtidig med at han har en stil han prøver at indføre, så ka jeg altså ik se hvorfor han på nogen måde sku være en større lottokupon end hvis vi tog en erfaren herre. Jeg ser intet problem i at det blev Zizou - der er naturligt nogle ting som han ska lære som mere rutinerede trænere ville være mere erfarne i at håndtere, men omvendt er der ligeså mange plusser ift naturlig respekt og opbakning, en bevist evne til at pege på interessante nye spillere og en forkærlighed for den type fodbold man elsker i Madrid.

Jeg er dog helt enig i artiklens betragninger i at der er mange ting omkring holdet som gør det vanskeligt for hvem som helst at styre holdet med succes.

10 år 6 måneder siden #5 af Numeredoce
@Siempre Fiel

Jeg ser heller ikke det vilde problem i den manglende erfaring for Zidane som sådan. Det jeg ser som det største problem er jo at manden intet har vist som træner. Guardiola blev hentet op fra Barcelonas B-hold og viste sig at være en stor succes. Nuvel, det var en stor chance de tog, men han havde altså også imponeret stort med det b-hold og fået dem til at spille rigtig godt. Hvad har Zidane vist med Castilla? Ikke det helt vilde.

Jeg håber spillerne bliver motiverede, tager sig sammen og spiller som vi ved de kan, så skal de nok få nogle sejre og give Zidane lidt snor. Den snor kan han så bruge til at vise at han ved hvad han laver.

Jeg ved godt der er stavefejl i mit brugernavn...... Mit spansk er heldigvis blevet bedre siden ;-)

10 år 6 måneder siden #6 af Higuain99
Nu synes jeg meget vi snakker om bale, og at han ikke passer ind i spillestillen. Men hvad med vores defensive midtbanespillere, nu tænker jeg især på kovacic, som jeg tænker var en form for benitez opfindelse. Tænker i zidane vil bruge sådan en spiller, eller vil han blot blive sendt afsted med det samme igen?

10 år 6 måneder siden #7 af Dios
Er helt enig ord for ord.

Det mest udfordrende og spændende for mig bliver kampen om de store drenge. Hverken Ancelotti eller Benitez kunne få skabt balancen imellem forsvar og angreb. Zidane kommer selvfølgelig ikke til at tage de store udfordringer op i den her måned, eller nok slet ikke i den her sæson, hvor han nok bare vil prøve at bygge videre på det fundament Ancelotti havde, og det Benitez prøvede at bygge videre på, selvom det oftest under Benitez lignede et fundament med massive revner i.
Man skal bare ikke undervurdere kontinuiteten i truppen, ej heller grundstammen, som stort set har været den samme i 3-4 år.

Jeg har det stadig ekstremt mærkeligt med ansættelsen af Zizou. De romantiske tanker har jeg da også, men råddenskaben i truppen overstråler bare alt. Specielt BBC og James konstellationen bryder jeg mig ikke om. Vi ved Benzema er elsket af Zidane, og han mange gange har talt utrolig positivt om Ronaldo og Bale, men hvor står han med James? Og tør han tage konflikten med Bale, hvis han fortsætter sit anonyme spil? Jeg tror helt sikkert også det kommer Isco til gode, og hvis jeg ikke husker forkert, så var Zidane med til at udråbe ham til at blive ballon d'or indenfor nogle år, hvis han fortsatte udviklingen.
Flirten imellem Hazard og Zizou tilbage i Lille tiden og senere hen i Chelsea tiden er nok det største plus for mig. Spørgsmålet er så bare om han tør, eller må? Tage konflikterne med Ronaldo og Bale, hvis han ellers stadig ønsker at hente Hazard til kongeklubben.
Og hvordan vil eventuelle fans reagere, hvis det er Ronaldo som bliver ofret? Jeg tror ikke der er mange fans verden over, som har de store vendinger imod, hvis Bale bliver ofret. Man kan være enig eller uenig om han levere, men samme status som Ronaldo er han slet ikke i nærheden af i klubben.
Det bliver for mig det mest afgørende. For selvfølgelig kan Zidane vinde kampe med Real Madrid, og måske også finde det gode spil frem. Der er bare langt større problemer i kulissen som ligger og lurer.

Og til sidst vil jeg lige citere Oscar: "Erfaringen er ikke eksisterende og så snart, han bliver presset taktisk i de store opgør, frygter jeg inderligt, at han kommer til kort.". Lad os dog alle håbe, at spillerne vil ofre sig for Zidane, for er der noget som kan slå taktik, så er det fightervilje hele vejen rundt!

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Neye

10 år 6 måneder siden #8 af Sahinovic

10 år 6 måneder siden #9 af Higuain99
Hold da op - jeg får helt ondt af manden. Det er håbløst som vores klub bliver drevet for tiden.. Er bange for vi kommer til at se den samme håndtering af vores alles elskede zidane, også er den trænerkarriere ødelagt..

10 år 6 måneder siden #10 af Sahinovic
Er det meget normalt at man holder åbent trænings-sessioner på trænerens første dag, eller er det endnu et billigt forsøg på at få sat lidt ro på tingene? For hvis det er det sidstnævne, så er jeg da allerede begyndt at skrald-grine af vores klub - desværre på Zidanes bekostning også.

Florentino Pérez

10 år 6 måneder siden #11 af Siempre Madrid

Sahinovic skrev: Er det meget normalt at man holder åbent trænings-sessioner på trænerens første dag, eller er det endnu et billigt forsøg på at få sat lidt ro på tingene? For hvis det er det sidstnævne, så er jeg da allerede begyndt at skrald-grine af vores klub - desværre på Zidanes bekostning også.

Ingen af delene.

Det en årlig tradition, at træningen åbnes for Real Madrids medlemmer og pressen omkring Hellig Tre Konger. Det var planlagt inden fyringen af Benítez og faldt i år tilfældigt sammen med, at det er Zidanes første dag.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, Sahinovic

10 år 6 måneder siden #12 af baggins
Jeg mener det grundlæggende problem i Madrid er Perez. Dette starter og slutter med ham.
Vi havde en træner, Ancelotti, som er en af de bedste trænere i verden og han fik os endelig til den 10. chl titel. Truppen respekterede ham, og der var grundlæggende ikke de store problemer. Ja, det var ikke alle kampe der var lige pæne at se på, og der blev roteret for lidt (men hvem havde han at rotere med?). Perez vil blande sig i alt, og lader aldrig en træner sætte sit helt eget præg på truppen. Perez vil have de spillere han nu engang vil have. f.eks. James (som har gjort det fint), Bale eller Danilo. Det handler aldrig om de passer ind i et koncept, eller om det er den spiller man lige mangler. Derimod handler det om hvor mange trøjer man kan sælge.
At man ansatte Benitez var en fejl, eller i første omgang var det en fejl at fyre Ancelotti (som endelig kunne skabe ro omkring trænersædet). Det var meget samme situation som Perez fyrede del Bosque. Jeg tvivler ikke på at Benitez ikke har et hjerte, som tilhører RM, men jeg tvivler på hans træner evner og hans mandsskabspleje. I de klubber han har været i efter Liverpool, har mange spillere været ude at kritisere hans metoder. Dette valgte man at overhøre.
Nu har vi så Zidane. Et meget ubeskrevet blad ift. træner erfaring. Det gik jo ikke lige fremragende for Castilla i deres bestræbelser på at rykke op. Jeg håber dog at Perez vil give manden mere end et halvt år, for at vise hvad han dur til og ikke genstarte alt dette til sommer! for hvem skal vi ansætte i stedet for? Mourinho? det håber jeg i hvert fald ikke, og det er ikke en lang sigtet løsning, men en løsning i maks. 2 sæsoner.
Det handler om at vinde titler i Madrid, og jeg håber altid at det sker. men som madrid fan må man også indse at det er svært at vinde alt i en hver sæson, når man spiller i samme liga som barca. De gør det nemlig altid overraskende, selvom de ikke kan handle, eller deres forsvar ikke på papiret er det bedste. Man må (Perez må!) indse at det er en utopi at skulle vinde 3-6 titler på en sæson og sådan noget kun finder sted i football manager.

!Illa, Illa, Illa, Juanito Maravilla¡ !Hala Madrid¡!

Leveret af Kunena Forum