Dommerhjælp i Spanien?

9 år 2 måneder siden #1 af Administrationen

Así Así, gana el Madrid!

Sådan synges der rundt omkring på de spanske stadions, men tager man et kig på fakta, så burde det være om Barcelona, at man sang sådan.

Siden 2004 har der været et markant billede af, at Barcelona slipper billigere i forhold til at blive noteret i dommerens sorte bog. Det viser en spansk undersøgelse.

Siden sæsonen 2004/05 har Real Madrid således modtaget 285 gule kort og 40 røde kort mere end FC Barcelona og i samme periode har Real Madrids modstandere fået 38 røde kort og 160 gule kort færre i kampene mod holdet fra Catalonien end når de har mødt Real Madrid.

Endnu tydeligere bliver det, når man ser på det faktum, at Barcelona siden sæsonen 2004/05 har haft en positiv-saldo på 78 røde kort (altså har modstanderne fået 78 røde kort mere end Barcelona), hvilket svarer til at Barcelona har kunnet spille to sæsoner i træk med en mand i overtal.

Tendensen er klar og den fortsætter: I de seneste 72 kampe har Barcelona fået 26 straffespark, mens man kun har begået et selv, nemlig den 14. februar 2016 mod Guidetti.

Dommerhjælp? Det lader vi jer vurdere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 2 måneder siden #2 af Gray
Besvaret af Gray på emne Dommerhjælp i Spanien?
Nu behøver vi ikke at gå all in på djøf-vognen eller være lyseslukkere, men artiklen er temmelig anklagende uden det nødvendigvis holder. Hvis ulighed i effekterne (fx gule og røde kort) skulle indikere dommerbias, ville det være under antagelse af lighed i årsagerne - altså spillestil, ulovlige tacklinger, etc. Dét er jo åbent for diskussion, men spiller Barcelona ikke mere tilbageholdende??

Det er jo i virkeligheden ikke nødvendigt. Alle og enhver ved, at Suarez pr. automatik får tilkendt straffespark, når han falder i feltet, og det modsatte gælder for Ronaldo ;)

9 år 2 måneder siden #3 af kamaldo
Besvaret af kamaldo på emne Dommerhjælp i Spanien?
"Siden sæsonen 2004/05 har Real Madrid således modtaget 285 gule kort og 40 røde kort mere end FC Barcelona og i samme periode har Real Madrids modstandere fået 38 røde kort og 160 gule kort færre, når de har mødt holdet fra Catalonien end når de har mødt Real Madrid."
Hvis modstanderne har fået færre kort mod barcelona end de har mod Real Madrid, så er det vel en forfordeling af vores dejlige drenge.
Derudover så mener jeg egentlig "dommerhjælp" er et ligegyldigt emne, men selvf kan man snakke om enkelte dommerpræstationer der er langt under niveau.

9 år 2 måneder siden #4 af Administrationen

kamaldo skrev: "Siden sæsonen 2004/05 har Real Madrid således modtaget 285 gule kort og 40 røde kort mere end FC Barcelona og i samme periode har Real Madrids modstandere fået 38 røde kort og 160 gule kort færre, når de har mødt holdet fra Catalonien end når de har mødt Real Madrid."
Hvis modstanderne har fået færre kort mod barcelona end de har mod Real Madrid, så er det vel en forfordeling af vores dejlige drenge.
Derudover så mener jeg egentlig "dommerhjælp" er et ligegyldigt emne, men selvf kan man snakke om enkelte dommerpræstationer der er langt under niveau.

Hov, den linje skal vi da lige have rettet til vores fordel ;-)

Fjumret oversat i første omgang.

9 år 2 måneder siden #5 af Jonas
Besvaret af Jonas på emne Dommerhjælp i Spanien?
For mig er der ingen tvivl om at de får dommerhjælp - Spørgsmålet er nærmere hvorfor (?). På stående fod kan jeg komme i tanke om 5 kampe hvor jeg sad med følelsen af at en eller anden burde i fængsel for matchfixing.

Chelsea - Barcelona 2009
Real Madrid - Barcelona 2010
Inter - Barcelona 2010
Barcelona - Arsenal 2011
Barcelona - PSG 2017

Det er ikke meningen at alle kampe skulle involvere Barcelona (jeg er ikke anti-barca), og ej heller Barcelona på den side der modtager dommerhjælp. I min optik er de der bare på den modtagende side hver gang der er dommerskandaler. Jeg synes alligevel det siger noget at min top 5 over dommer-skandaler alle involverer Barcelona i CL. Real har Ramos når det kniber, Barca har dommeren - Det er efterhånden bare den sørgelige sandhed.

PS. Jeg har brugt CL som reference fordi jeg ser alle CL kampe i TV og derfor har en bedre referenceramme.

9 år 2 måneder siden #6 af Holm90
Besvaret af Holm90 på emne Dommerhjælp i Spanien?
Hvor er det efterhånden usmageligt med alle disse subjektive "nyheder" på Madridista.dk.
Det er blevet alt for meget "jeg synes", "undertegnet var selv..", samt alle de teorier der finder sted.

Debatten kan man vel tage herinde, eller høre i "Madridista.dk mener, hvis man vil diskutere om Barcelona får eller ikke får hjælp fra dommeren, eller om man er træt af, at høre på dem som ikke kan håndtere, at Ramos laver mange mål. Det er ærgerligt at det snart er hver anden nyhed, man kan spore en form for subjektivitet fra skribenten.

Før i tiden synes jeg faktisk at du, Jesper, lavede den bedste objektive journalistik.

Jeg læser dagligt her på siden, og har gjort det siden omkring 2003/04. Det har altid været den førende Madridista hjemmeside, og man har altid kunnet tage artiklerne for gode ord. Det vil være en skam hvis det fortsætter i denne, for min side, uheldige retning.
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-, Dios, BBB, Madrid777, JesperThomsen

9 år 2 måneder siden #7 af HHB65
Besvaret af HHB65 på emne Dommerhjælp i Spanien?
For at vurdere dette følsomme emne savner jeg sammenligning med possesion, spillestil og driblinger mv. Spillere som Messi og Neymar dribler tæt på modstanderne oftere end vores spillere gør og vil per automatik trække flere kort. Synes man sammenligner pærer og bananer. Der er så mange faktorer der skal ind i billedet for at give det perfekte billede.

9 år 2 måneder siden #8 af Sahinovic
Besvaret af Sahinovic på emne Dommerhjælp i Spanien?
Både Real Madrid og FC Barcelona har igennem tiden fået tildelt en masse tragikomiske kendelser som er gået til deres fordel, derfor har min holdning altid været at begge parter egentligt bare burde tie stille, fordi det er simpelthen så dobbeltmoralsk når fans/spillere fra en af disse hold begynder at pege fingre.

Florentino Pérez
Følgende bruger(e) sagde tak: JesperThomsen

9 år 2 måneder siden #9 af Vinícius
Besvaret af Vinícius på emne Dommerhjælp i Spanien?
Barcelona har oplevet situationer, som er gået mod deres vej. Barca har fået underkendt 2 mål i denne sæson i La Liga, som MEGET tydeligt skulle være dømt inde - og som begge(mener det var begge) kostede points. RM er i mange tilfælde blevet snydt for straffe, og i denne sæson er det især Ronaldo, som på ingen måde får retfærdige kendelser.

Jeg kan godt se, at der i CHL er en tendens til, at Barca bliver forfordelt, men i La Liga, som denne artikel omhandler, kan jeg virkelig ikke se det. Når man kigger på kort er det klart, at det hold med mest possesion får mindst kort. Det er nu engang sådan i fodbold, at frispark og dermed følgende kort gives oftest til den part, der ikke har bolden. Hvis man justerer antal kort ift. possesion giver det et mere retmæssigt billede. Forestil jer en imaginær situation, hvor et hold har bolden 100% af tiden. De vil oftest få 0 kort imod sig. Et hold, der har bolden 0% vil være det eneste hold, der får kort i en sådan kamp(her ser man bort fra situationer, hvor der er tidsudtrækning). Medregner man situationer med tidsudtrækning, så er hverken især Barca men også Real særlig ofte i den situation, at de trækker tid, hvorfor de heller ikke får kort på denne bekostning. Hvad angår film, får Barca for lidt kort, men omvendt får vores spillere heller ikke kort, den "sjældne" gang de filmer. Der er mange ting, der taler for, at det bare er pga. forskellige spillestile, og der er flere facetter, jeg kunne komme ind på:

Vi har Ramos, hvilket kan stå for like 50% af forskellen mellem de 2 hold ;)

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.

9 år 2 måneder siden #10 af raul7=kongen
Besvaret af raul7=kongen på emne Dommerhjælp i Spanien?

Holm90 skrev: Hvor er det efterhånden usmageligt med alle disse subjektive "nyheder" på Madridista.dk.
Det er blevet alt for meget "jeg synes", "undertegnet var selv..", samt alle de teorier der finder sted.

Debatten kan man vel tage herinde, eller høre i "Madridista.dk mener, hvis man vil diskutere om Barcelona får eller ikke får hjælp fra dommeren, eller om man er træt af, at høre på dem som ikke kan håndtere, at Ramos laver mange mål. Det er ærgerligt at det snart er hver anden nyhed, man kan spore en form for subjektivitet fra skribenten.

Før i tiden synes jeg faktisk at du, Jesper, lavede den bedste objektive journalistik.

Jeg læser dagligt her på siden, og har gjort det siden omkring 2003/04. Det har altid været den førende Madridista hjemmeside, og man har altid kunnet tage artiklerne for gode ord. Det vil være en skam hvis det fortsætter i denne, for min side, uheldige retning.

Madridista.dk har altid været subjektive. Det er en fanside ikke en objektiv side. Alt andet vil jo være selvmodsigende at påstå.

Vi forsøger på redaktionen altid at forholde os nogenlunde objektive og have 'begge parter' med i de fleste nyheder, men der er nogle gange det er sådan og andre gange det ikke er.

Siempre Madrid har - i øvrigt ligesom undertegnede - tusinde gange argumenteret under parolen: I sidste ende går dommerhjælp lige op. Ment på den måde, at det nok hverken er Madrid eller Barca som bliver snydt, men i højere grad de små hold. Derfor synes vi også nyheden er værd at bringe, da der i det seneste års tid har kørt en hetz på Madrid i særligt katalanske medier(og i særdeleshed fra hykler nr. 2, Pique), om hvor meget centralmagten hjælper Madrid, mens Barca konstant møder modstand. Denne nyhed er derfor værd at bringe - også for at forsvare vores klub.

Kunne den være bragt i et mere objektivt sprog? Måske. Men pointen ville være den samme. Intet tyder på, at Real Madrid bliver forfordelt af de spanske dommere i forhold til Barcelona. Dét var sådan set hovedbudskabet med at viderebringe en nyhed, som trods alt er en viderebringelse fra større medier end Madridista.dk.
Følgende bruger(e) sagde tak: Steen, Zyconith, Indkast

9 år 2 måneder siden #11 af Dios
Besvaret af Dios på emne Dommerhjælp i Spanien?
Er det her ikke bare klynk på klynk? Fair nok, hvis man havde lavet den slavisk, hvor man havde vurderet hver enkelt kort eller fejlbedømmelse, men at påstå det ene hold er blevet favoriseret, fordi der er uddelt færre kort end mod andre hold? Det er simpelthen for dumt det her, og den kan ryge direkte i tops på EB.dk.

Siden skal være subjektiv, men at be halvdelen af forummets brugere om at stramme op, og så levere en sådan nyhed? Det fatter jeg simpelthen ikke man kan få sig selv til.

Nuvel, så er min kritik hård, men jeg kan bare ikke se hvad forskellen er her og nationen?

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved Dios.
Følgende bruger(e) sagde tak: Holm90

9 år 2 måneder siden #12 af Holm90
Besvaret af Holm90 på emne Dommerhjælp i Spanien?
Denne artikel er faktisk et af de mindre eksempler. Det jeg mener er, at det virker oftere og oftere som om, at skribenterne her på sitet er mere interesseret i at videreformidle egne holdninger, i stedet for at fokusere på rene nyheder, samt kampreferater. Det er fint hvis det er jeres holdning på redaktionen er, at det skal være en mere personlig fanside. Det er så bare her jeg, og andre, står af. For det er trættende i længden, at læse hvad andres holdninger til en kamp, eller en nyhed er. Til det findes det fantastiske tiltag Madridista.dk mener eller debatten. Det er her vi kan diskutere fodbold på et subjektivt niveau.

At du mener at det altid har været en subjektiv hjemmeside, kan jo være din holdning. Nyhederne afspejler dog ikke din påstand, hvor, jeg mener, at man før i tiden fik mere saglig journalistik. Det er min holdning, og jeg respekterer at der vil være nogen som er uenige, ligesom de selvfølgelig respekterer min mening.

Leveret af Kunena Forum