VAR! Godt eller skidt?

Afstemning: Hvad er din mening om VAR?

VAR er en gave til fodbolden!
26 56.5%
Jeg stiller mig kritisk over for VAR!
20 43.5%
Antal stemmer: 46
Kun registrede brugere kan deltage i afstemningen
8 år 1 måned siden #1 af JimmyBroe
Så er det afstemningstid!

VAR er et stort debat emne ved dette VM, ja vel sagtens det største.
Jeg er en af kritikerne hvis det skulle været gået nogens næse forbi:D

Debatten har vi haft oppe og vende nogle gange nu og der er som sådan ikke så meget kød på længere. Men jeg vil egentlig godt vide hvad folks generelle opfattelse er. Jeg/vi kritikkere er i undertal men hvor meget...

Hvis ja’erne rammer 80% eller derover holder jeg kæft omkring VAR resten af VM.. Amager. ;)

Jeg er her stadig XOXO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

8 år 1 måned siden #2 af mohbar
Besvaret af mohbar på emne VAR! Godt eller skidt?
Hvis VAR skal være løsningen til det det blev etableret for skal VAR bruges i alle "dommer" situationer i en kamp og ikke ”misbruges” til kun at gælde til fordel for de store Landshold/klubber/mest højtråbende og brokkende hold/spillere.

Blot igår så vi i de to sene kampe masser af situationer der viser at VAR er et system der både kan bruges og misbruges. Og hvis det kan det så er jeg sikker på at man i fremtiden benytter VAR til at bekræfte en situation til en fordel for et hold (=tildelt straffe, rødt kort til modstanderen mv.) og i en anden situation kan dommeren blot vælge at afvise at se på VAR eller decideret give advarsler for spillere der brokker sig.

Så igen: Jeg synes ikke at VAR er løsningen da der stadig, beviseligt, har været situationer der tydeligt viser at dommeren ikke dømmer retfærdigt.
Sidste redigering: 8 år 1 måned siden ved mohbar.
Følgende bruger(e) sagde tak: AmorMadrid

8 år 1 måned siden #3 af AmorMadrid
Besvaret af AmorMadrid på emne VAR! Godt eller skidt?

mohbar skrev: Hvis VAR skal være løsningen til det det blev etableret for skal VAR bruges i alle "dommer" situationer i en kamp og ikke ”misbruges” til kun at gælde til fordel for de store Landshold/klubber/mest højtråbende og brokkende hold/spillere.

Blot igår så vi i de to sene kampe masser af situationer der viser at VAR er et system der både kan bruges og misbruges. Og hvis det kan det så er jeg sikker på at man i fremtiden benytter VAR til at bekræfte en situation til en fordel for et hold (=tildelt straffe, rødt kort til modstanderen mv.) og i en anden situation kan dommeren blot vælge at afvise at se på VAR eller decideret give advarsler for spillere der brokker sig.

Så igen: Jeg synes ikke at VAR er løsningen da der stadig, beviseligt, har været situationer der tydeligt viser at dommeren ikke dømmer retfærdigt.

Jeg føler lidt der er en generel misforståelse omkring brugen af VAR. VAR bliver brugt konstant, det er bare kun hvis dommeren er i tvivl og vil se det igen, at han går ud og kigger på situationen. Dommeren kan sagtens bare stole blindt på hvad han bliver fortalt fra VAR rummet, men han kan også vælge at overtrumfe, hvis han mener at han havde godt udsyn til situationen. Så det med at kritisere VAR for ikke at blive brugt i alle situationer, giver ikke helt mening, da det i forvejen er tilfældet.

Det er rigtigt at det ligner at dommeren til tider vælger at bruge VAR til nogen kendelser men ignorere det ved andre. Det er sandsynligvis fordi dommeren mener, at han så situationen tydeligt nok til ikke at ville spilde tiden med et spilstop, eller at dommerne i VAR rummet har sagt, at det ikke burde dømmes.

Tror ikke det er sket, at en dommer har været det mindste i tvivl om en hændelse, samtidig med at han får at vide, at situationen var diskutabel, og så alligevel lader vær med at gå ud og kigge det igennem.

Det er selvfølgelig lidt et problem, at der bliver diskuteret lige så meget omkring brugen af VAR, som der nok ville være blevet diskuteret fejlkendelser uden, men mon ikke det er fordi folk lige skal vænne sig til systemet.

Og som du siger er det muligt for dommeren at misbruge VAR og dømme til et holds fordel. Men det er jo ikke fordi, at det er noget nyt. Dommeren har altid været den der bestemmer i sidste ende, så tror ikke man vil se flere "favoriseringer" nu, end tidligere.

8 år 1 måned siden #4 af JimmyBroe
Besvaret af JimmyBroe på emne VAR! Godt eller skidt?
Det er lige præcis her VAR er lort. Hvorfor er det her ikke et straffe når det har været det både i Danmark kampen og i den anden kamp? Hvor fanden er linjen?

Jeg er her stadig XOXO
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-, mohbar

8 år 1 måned siden #5 af LosRasKas
Besvaret af LosRasKas på emne VAR! Godt eller skidt?
Linjen har ikke noget med at VAR at gøre. Fordi en dommer tager en forkert beslutning efter at have set VAR behøver den næste ikke at gøre det. Der skal jo ikke dømmes straffe så det var helt korrekt.

VAR giver dommerne bedre mulighed for at tage den korrekte beslutning.

8 år 1 måned siden #6 af JimmyBroe

LosRasKas skrev: Linjen har ikke noget med at VAR at gøre. Fordi en dommer tager en forkert beslutning efter at have set VAR behøver den næste ikke at gøre det. Der skal jo ikke dømmes straffe så det var helt korrekt.

VAR giver dommerne bedre mulighed for at tage den korrekte beslutning.

Jeg er da helt enig. Men den var sikkert blevet dømt med omvendt for tegn om ikke andet så er den blevet dømt flere gange med nærmest identiske billeder. Så må dommerne jo finde ud af hvornår der er straffe/hånd på bolden og hvornår er der ikke straffe/hånd på bolden? Jeg synes det er så tyndt.

Jeg er her stadig XOXO

8 år 1 måned siden #7 af JimmyBroe
Det er et helt nyt spil med alle de straffespark jo. Det er i hver eneste kamp. Der er vel næsten flere straffespark end der har været kampe?..

Jeg er her stadig XOXO

8 år 1 måned siden #8 af -#7-
Besvaret af -#7- på emne VAR! Godt eller skidt?
Man kan være helt sikker på at Serbien og Mitrovic i hvert fald ikke er tilhængere af VAR.

Jeg synes det er problematisk at det åbenbart er op til dommeren at afgøre om han vil bruge VAR eller ej, for i situationen i Serbien kampen kan jeg simpelthen ikke forestille mig at Felix Brych ikke har fået at vide at den kan gennemses.

Hvis man absolut vil tvinge VAR ned i halsen på folk, må man stramme regelbogen mere op, så to fuldstændigt identiske situationer som Poulsens og Rojos, ikke kan give to forskellige udfald, det er jo decideret åndssvagt synes jeg.

DC19
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

8 år 1 måned siden #9 af JimmyBroe
22 straffe i 39 kampe...

Jeg er her stadig XOXO

8 år 1 måned siden #10 af BBB
Besvaret af BBB på emne VAR! Godt eller skidt?
Afstemningen er lidt uheldig. Jeg synes, at VAR er en gave. Jeg kan dog også stille mig kritisk overfor det.

De kritiske skal være meget opmærksomme på, at der er stor forskel på dommernes niveau. Det er rent politisk, men det må vi leve med. Benjamin Leander og Kenn Hansen har i flere omgange beskrevet det meget detaljeret.
Følgende bruger(e) sagde tak: Zyconith

8 år 1 måned siden #11 af Vinícius
Besvaret af Vinícius på emne VAR! Godt eller skidt?
VAR er bare et ekstra sæt øjne på banen. Der skal være en meget klar linje for, hvornår det skal bruges. Det er meget godt ved fx offside og med målteknologi, hvor jeg klart mener, at teknikken skal bruges.

Men et ekstra sæt øjne på banen, som ikke kan overse noget er ikke nødvendigvis godt for fodbolden. De tvivlsomme straffekendelser blev førhen ikke dømt, og dommeren kunne forsvare sig med, at han ikke så det som en "betydelig kontakt". Den går ikke længere - nu skal dommeren tage stilling ud fra videobilleder. Det kræver altså, at dommerloven bliver entydig! Hvornår er det bold til hånd og ikke hånd til bold? Hvad er en naturlig position? Yussuf Poulsen vs Marcos Rojo episoderne er essentielt ikke meget forskellige. Bolden bliver headet på hånden fra en meget kort afstand, og i min optik skal det udløse den præcis samme dom. Det skete ikke, fordi dommerskøn er en del af fodbold, og derfor er vi tilbage ved udgangspunktet. VAR løser INTET i denne henseende med den nuværende fodboldlov, men skaber tværtimod problemer.
Den samme diskussion kunne tages med, hvor meget kontakt, der skal være i feltet, før det udløser straffespark.

Summa sumarum, VAR er godt når dommerloven er entydig, fx ved off-side og målteknologi, hvor jeg mener, at det absolut skal indføres. Dog mener jeg ikke, at det endnu er optimalt i forbindelse med at dømme straffespark, hvorfor jeg mener, at FIFA har været for tidligt ude med teknologien på dette punkt. Det er for sent at trække teknologien tilbage ved den nuværende slutrunde. Men jeg forstår bare ikke, at teknologien bliver afprøvet ved den største af alle turneringer?? Plejer man ikke at "afprøve" ny teknologi i mindre betydningsfulde turneringer(som de fx gjorde ved klub-VM). Man kan i denne henseende tydeligt se, at FIFA ikke drives som en virksomhed.

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, El Siete

8 år 1 måned siden #12 af El Siete
Besvaret af El Siete på emne VAR! Godt eller skidt?

Kratmus skrev: VAR er bare et ekstra sæt øjne på banen. Der skal være en meget klar linje for, hvornår det skal bruges. Det er meget godt ved fx offside og med målteknologi, hvor jeg klart mener, at teknikken skal bruges.

Men et ekstra sæt øjne på banen, som ikke kan overse noget er ikke nødvendigvis godt for fodbolden. De tvivlsomme straffekendelser blev førhen ikke dømt, og dommeren kunne forsvare sig med, at han ikke så det som en "betydelig kontakt". Den går ikke længere - nu skal dommeren tage stilling ud fra videobilleder. Det kræver altså, at dommerloven bliver entydig! Hvornår er det bold til hånd og ikke hånd til bold? Hvad er en naturlig position? Yussuf Poulsen vs Marcos Rojo episoderne er essentielt ikke meget forskellige. Bolden bliver headet på hånden fra en meget kort afstand, og i min optik skal det udløse den præcis samme dom. Det skete ikke, fordi dommerskøn er en del af fodbold, og derfor er vi tilbage ved udgangspunktet. VAR løser INTET i denne henseende med den nuværende fodboldlov, men skaber tværtimod problemer.
Den samme diskussion kunne tages med, hvor meget kontakt, der skal være i feltet, før det udløser straffespark.

Summa sumarum, VAR er godt når dommerloven er entydig, fx ved off-side og målteknologi, hvor jeg mener, at det absolut skal indføres. Dog mener jeg ikke, at det endnu er optimalt i forbindelse med at dømme straffespark, hvorfor jeg mener, at FIFA har været for tidligt ude med teknologien på dette punkt. Det er for sent at trække teknologien tilbage ved den nuværende slutrunde. Men jeg forstår bare ikke, at teknologien bliver afprøvet ved den største af alle turneringer?? Plejer man ikke at "afprøve" ny teknologi i mindre betydningsfulde turneringer(som de fx gjorde ved klub-VM). Man kan i denne henseende tydeligt se, at FIFA ikke drives som en virksomhed.

Har Serie A ikke haft VAR i netop overståede sæson?

Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.

Leveret af Kunena Forum