Podcast: Mageløs uge set med Real Madrid-briller; LaLiga-snak; Debat om Ancelotti; Priser & Quiz

1 år 6 måneder siden #1 af Administrationen
Det har været...

Det har været en forrygende uge i Real Madrid. Otte points forspring i LaLiga og videre avancement i Champions League.

Daniel har inviteret Malthe og Jesper ind til en snak om det hele og vi skal i dybden med opgøret mod Real Sociedad og de ting, der blev gjort rigtigt i den kamp og vi tager et opgør med CMK-trioen på den centrale midtbane.

Vi tager også en snak om nogle af emnerne fra Champions League-studiet på 3+, hvor man ikke var helt sikker på, om Mbappé gør rigtigt i at skifte til Real Madrid og undrede sig over, hvor Real Madrid henter de Remontadas fra.

Herudover skal vi omkring vores faste punkter med nyheder fra Madridista, samt højdepunkt, nedtur og detalje fra ugen, der er gået.

Det hele krydres med quiz og højt humør.

Mageløs uge set med Real Madrid-briller; LaLiga-snak; Debat om Ancelotti; Priser & Quiz

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 6 måneder siden #2 af kamaldo
Følgende bruger(e) sagde tak: Administrationen, Daniel

1 år 6 måneder siden #3 af Daniel
Den her nød vi virkelig at lave i går aftes, selvom det kostede lidt på søvnkontoen. Vi håber, I tilsvarende nyder at lytte til vores snak om blandt andet PSG-kampen :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Administrationen

1 år 6 måneder siden #4 af Brylle

Daniel post=146677 skrev: Den her nød vi virkelig at lave i går aftes, selvom det kostede lidt på søvnkontoen. Vi håber, I tilsvarende nyder at lytte til vores snak om blandt andet PSG-kampen :-)

​Den var top top klasse. Stor ros for denne episode!
Følgende bruger(e) sagde tak: Administrationen, Daniel

1 år 6 måneder siden #5 af Henke
Tak for endnu en super podcast fra jeres side!

Den giver mig lyst til lige at bringe et par pointer på banen.

1) I giver rigtig mange spillere stor ros for deres indsatser mod PSG. Det er helt på sin plads. Jeg føler dog også at Alaba fortjener en "honorable mention". For hvor er han da bare for vild. Her tænker jeg ikke kun, som en klasse forsvarsspiller, men i endnu højere grad hans lederegenskaber og vindermentalitet. Måden hvor på, at han omfavner truppens unge spillere. Måden hvorpå de ældre spillere omfavner ham. Måden hvorpå han bare landet i Madrid og agerer, som han altid har været der. Det siger alt om hans personlighed. Jeg kan, med hånden på hjerte sige, at jeg siden i sommers ikke har skænket Sergio Ramos én eneste tanke.

2) Det er en interessant diskussion Malthe bringer på banen angående trænertyper. Som en fast lytter af jeres podcast, får man nemt den følelse, at Daniel mener, at den som råber højest også er den, der har ret. Sådan fungerer verden nu ikke. Verden er ikke sort eller hvid. I særdeleshed heller ikke, hvad angår trænertyper. I denne podcast, og i de tidligere, er præmissen altid, at enten kan man have en koncepttræner eller en træner, som kan lede et omklædningsrum, men er sandheden ikke, at man sagtens kan være begge typer?

Guardiola har da uden problemer ledet omklædningsrummet i Barcelona, Bayern og nu City og samtidigt været en konceptræner. Klopp har heller ikke problemer med omklædningsrummet i Liverpool. Igennem historien har der været mange af den slags eksempler. Real Madrid er ikke den eneste klub i verden, hvor truppen består af stjerner og Ancelotti, Zidane og Del Bosque har ikke været i dem alle.

Og i øvrigt...hvis vi har spillere i truppen, hvis ego gør, at de føler sig hævet over at skulle kunne modtage taktiske dessiner og udføre dem, er de så de rette spillere at have i truppen?

Findes der brugere på dette forum, som ikke ville ønske, at vores hold kunne spille på samme måde som City eller Bayern f.eks? Den slags spil kommer ikke af sig selv. Og den kommer nødvendigvis ikke fra trænere, som kun forstår at stryge spillerne med hårerne for derefter at fortælle dem, at de bare skal gå på banen og selv finde ud af tingene.
Følgende bruger(e) sagde tak: Administrationen

1 år 6 måneder siden #6 af Daniel

Henke post=146682 skrev: Tak for endnu en super podcast fra jeres side!

Den giver mig lyst til lige at bringe et par pointer på banen.

1) I giver rigtig mange spillere stor ros for deres indsatser mod PSG. Det er helt på sin plads. Jeg føler dog også at Alaba fortjener en "honorable mention". For hvor er han da bare for vild. Her tænker jeg ikke kun, som en klasse forsvarsspiller, men i endnu højere grad hans lederegenskaber og vindermentalitet. Måden hvor på, at han omfavner truppens unge spillere. Måden hvorpå de ældre spillere omfavner ham. Måden hvorpå han bare landet i Madrid og agerer, som han altid har været der. Det siger alt om hans personlighed. Jeg kan, med hånden på hjerte sige, at jeg siden i sommers ikke har skænket Sergio Ramos én eneste tanke.

2) Det er en interessant diskussion Malthe bringer på banen angående trænertyper. Som en fast lytter af jeres podcast, får man nemt den følelse, at Daniel mener, at den som råber højest også er den, der har ret. Sådan fungerer verden nu ikke. Verden er ikke sort eller hvid. I særdeleshed heller ikke, hvad angår trænertyper. I denne podcast, og i de tidligere, er præmissen altid, at enten kan man have en koncepttræner eller en træner, som kan lede et omklædningsrum, men er sandheden ikke, at man sagtens kan være begge typer?

Guardiola har da uden problemer ledet omklædningsrummet i Barcelona, Bayern og nu City og samtidigt været en konceptræner. Klopp har heller ikke problemer med omklædningsrummet i Liverpool. Igennem historien har der været mange af den slags eksempler. Real Madrid er ikke den eneste klub i verden, hvor truppen består af stjerner og Ancelotti, Zidane og Del Bosque har ikke været i dem alle.

Og i øvrigt...hvis vi har spillere i truppen, hvis ego gør, at de føler sig hævet over at skulle kunne modtage taktiske dessiner og udføre dem, er de så de rette spillere at have i truppen?

Findes der brugere på dette forum, som ikke ville ønske, at vores hold kunne spille på samme måde som City eller Bayern f.eks? Den slags spil kommer ikke af sig selv. Og den kommer nødvendigvis ikke fra trænere, som kun forstår at stryge spillerne med hårerne for derefter at fortælle dem, at de bare skal gå på banen og selv finde ud af tingene.

Tak for ordene, Henke!

1. Jeg nævnte Alaba. To gange endda. Første gang for hans fine defensive aktion, hvor han dækkede Mbappé af, så han kun kunne udplacere Courtois ved nærmeste stolpe - det gjorde han så. Men defensivt spillede Alaba situationen perfekt. Anden gang for netop hans lederegenskaber, herunder da han havde fat i Militão, da brasilianeren tog sig til knæet.

Du har selvfølgelig ret om ham. Og derfor har vi også rost ham ved mange andre lejligheder.

2. Råber jeg? Eller er du bare uenig med mig? Det kan jeg ikke finde ud af. Fair, hvis du ikke kan li’ min argumentation - det kan sikkert godt blive (for) bombastisk for nogen. Især dem, der ikke kender mig. Jeg er sikker på, at Malthe har en fest sammen med mig, når vi går i diskussion om trænere :-) 

Note: Jeg kommer ikke til at ændre mig på podcasten. Jeg er, den jeg er ;-)

Vi skal nok udfolde snakken mere dybdegående en dag, hvor du kan få svar på dine spørgsmål. Du har nogle interessante tanker. Jeg når imidlertid aldrig frem til din konklusion - måske andre gør :-)

Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Daniel.

1 år 6 måneder siden #7 af Zyconith
​Hej Jesper og Co. 

​​​​​​Jeg har svært ved at se at der skal være plads til både Mbappe og Vinicius såfremt at Mbappe kommer til klubben. De kan jo ikke begge være ude på den venstrekant. 

Tror I at Vinicius bliver og tager kampen op? Bliver Vinicius flyttet over på højrekahøjrekanten? Eller søger han nye græsgange? Og nu kan han jo ikke indgå i et skifte for Mbappe, så man må forvente at han skal sælges for et større beløb. 

Med Vinicius' flotte spil det seneste års tid må han selv gå og være spændt på hvad der skal ske i næste sæson.

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Følgende bruger(e) sagde tak: Daniel

1 år 6 måneder siden #8 af Sebberg
​Henke kom mig lidt i forkøbet, men lad mig alligevel supplere. 

Tak, Malte. Dine moderne betragtninger er essentielle for podcasten, og lad dig ikke slå ud. 

Jeg synes ligeledes, at debatten om koncepttrænere eller ej er meget unuanceret i podcasten og efterhånden gang på gang udvikler sig lidt som en diskussion på børnehaveniveau. Men det er så også en af de eneste fingre, man kan sætte på de skønne udsendelser.

Ift. trænerdebatten: Jeg er ret overbevist om, at jeg sidder med de samme behov som Malte og resten af den gruppe, der er godt og grundigt trætte af Ancelotti. Men for at få den anden gruppe til at forstå behovet, tror jeg, det er vigtigt at bruge en anden formulering end 'koncepttrænere'.

Lad os kalde det 'moderne' og 'umoderne' trænere.

Eksempler på moderne trænere: Tuchel, Klopp, Guardiola, Lopetequi, Hjulmand, Eddie Howe og Ten Hag

Eksempler på umoderne trænere: Ancelotti, Rafa Benitez, Ole Gunnar og hele den store skare af gamle engelske dinosaurere

Opdelingen er vigtig, fordi kendetegnet ved at have et særligt koncept (læs: koncepttræner) kun er én del af den moderne træner. 

Andre kendetegn (naturligvis er der undtagelser) er tidlige udskiftninger, skift i taktikker, omskoling af spillere, aktive forsøg på at vende kampe, rotation og brug af unge spillere. 

Og det er jo NETOP de her ting, som Ancelitti ikke evner. Så jeg tror faktisk ikke, at Malte (eller jeg for den sags skyld) sidder og råber på en træner, der nødvendigvis har et eller anden skræddersyet spilkoncept til holdet. Vi har det fint med, at man sætter et hold og lader indivualisterne trylle.

Men vi har det ikke fint med, at man skal være tilskuer til præstation som Athletic, Chelsea og PSG (ude). Præstationer, hvor principper kommer til at stå i vejen for åbenlyse fodboldfaglige valg. 

Der er ikke både argumenter for eller imod Zidanes Vinicius-wingback, den manglende reaktion mod Athletic eller vores vanvittige præstation mod PSG - der er kun argumenter imod. Du finder ikke nogen med en reel fodboldindsigt, der kan forstå eller argumentere for den bovlamhed, Det er tegn på en ældgammel og forældet måde at være træner på, og du finder ikke en af de 'moderne' trænere, som ikke ville have lavet to udskiftninger i pausen mod Athletic eller PSG.

Og det er naturligvis ikke lig med, at de moderne trænere ikke kan styre et omklædningsrum. Det er der talrige eksempler på. 

Men for at starte en diskussion: Er der nogen, der ved, hvor Raul i den her kategorisering?

1 år 6 måneder siden #9 af Brylle
​@Sebberg

"Andre kendetegn (naturligvis er der undtagelser) er tidlige udskiftninger, skift i taktikker, omskoling af spillere, aktive forsøg på at vende kampe, rotation og brug af unge spillere. 

Og det er jo NETOP de her ting, som Ancelitti ikke evner."

Jeg ved ikke om jeg er helt enig, og jeg synes da netop at Ancelotti gør mange af de her ting, som du lister op. Rodrygo og Militao er kommet ind mere eller mindre fast (Rodrygo og Asensio deles om pladsen til højre), og Vinicius er jo netop blevet brugt over det store navn, Hazard, uanset hvor klar belgieren er til at spille. Det gælder i øvrigt også, at Rodrygo er foran Hazard i køen på højre side. Rodrygo og Camavinga var de to "udvalgte" tidligt i 2. halvleg mod PSG, som gik ind og vendte kampen. Så han bruger altså de unge spillere.

"Skift i taktikker" var vel netop noget af det som hjalp med at vende kampen mod PSG. Man ser med det samme, da Camavinga kommer ind, at han som det første løber hen til Modric og giver ham taktiske informationer fra Ancelotti, og pludselig flyver Modric rundt i en fri rolle og skaber den ene store mulighed efter den anden. Det var ikke bare et skift i talkombinationer, men også nye roller som blev formet. Det er samtidig også et aktivt forsøg på at vende kampen. Og så har han jo faktisk forsøgt med Hazard på højre, hvilket er en form for omskoling og en ny måde at gribe det taktisk an på ved både at forsøge at skabe en 10'er og en højre kant. 

Så jeg synes faktisk at Ancelotti gør mange forsøg på at ændre ting. Nogle ting er han ret stram omkring, og især midtbanekonstellationen irriterer mig GRÆNSELØST og burde være ændret for længe siden, men jeg synes da netop at vi ser forsøg på at presse højere, spille hurtigere og har også fået endnu mere kreativ frihed ind på de tre forreste med Vinicius der kommer ind og kombinerer, Modric der også kommer ind i fede områder højt oppe på banen osv. 

Så jeg føler ikke helt at præmissen er på sin plads i denne sammenhæng, og jeg synes også det er vigtigt at nævne, at spillermaterialet ikke er skruet ret godt sammen, da der er rigtig mange forskellige typer spillere der passer til forskellige stilarter. Lopetegui gav man jo et skud, men det fejlede fuldkommen i den tid han var her. Jeg tror måske det var blevet bedre, hvis man havde ændret markant på spillertruppen i stedet for at fyre ham, men der er jo taget en beslutning om at beholde mange spillere i lang tid og først slå til må markedet når der kommer en god mulighed som man ikke skal sprænge banken for, og så bliver det svært at skræddersy en spillertrup til det koncept som en træner bringer med sig. 

Jeg synes at Ancelotti har gjort det godt med det materiale han har, men jeg er heller ikke overbevist om at han skal være træner i næste sæson, hvis den rette mulighed kan findes. Hvis Tuchel bliver træt af livet i Chelsea eller Nagelsmann og Bayern får gummiben til sidst, så håber jeg at man giver sådan en træner et skud. Men det vil så kræve at man retter meget til for at det skal lykkes 100%. Jeg tror ikke det er så nem en opgave det her.

1 år 6 måneder siden #10 af Sebberg
​@Brylle

Tak for svaret.

Jeg synes, du er let at imponere.

For mig at se er Ancelottis dispositioner under PSG-kampen absolut minimum af, hvad man kan forvente. Når jeg påpeger tidlige udskiftninger som en kendetegn ved en moderne træner, så handler det om, at Asension bliver flået ud i pausen. Ikke i det 60. minut.

Jeg er selv træt af 'hvis og hvis', men hvis en aflevering var faldet et halvt sekund tidligere i det 53. minut, så ville Mbappé havde scoret til 0-2. Der bliver nølet for meget.

Og så er jeg ganske enkelt ikke enig i, at sejren på nogen måde kan tilskrives Ancelotti. Det var Bernabeu-magi og et par nøglespillere, der trådte frem. Naturligvis havde Camavinga et par taktiske dessiner med ind, og det er da sikkert Ancelotti, der har givet dem, men det ser jeg som et absolut minimum og ikke noget, som gør ham til en moderne træner. Han gjorde jo ret beset det samme, som han gør hver gang, og som ikke er lykkedes et hav af gange.

Derudover er jeg glad for, at du nævner Hazard, for ham glemte jeg helt i mit første indlæg. 

Det kan nemlig tilføjes til puljen af beslutninger, der rent fodboldmæssigt er fuldkommen mærkværdige. Det er bare ikke noget, jeg ser hos de moderne trænere, jeg følger.

Hvis vi - fuldstændig objektivt - ser på de seneste fem præstationer for Hazard, så har han præsteret bedre end Rodrygo og Asensio i fire ud af fem af dem. Alligevel bliver han i ramme alvor valgt efter de to, Bale, Mariano og fucking Isco. Det giver ingen mening, og det er pisse frustrerende at have en træner, der træffer så mange valg, hvor man sidder og tager sig til hovedet.

1 år 6 måneder siden #11 af Brylle
​@Sebberg

Bare lige for en ordens skyld: Jeg ser ham altså ikke som en "moderne" træner :D 
Jeg ser ham som et bedre valg end mange andre tidligere trænere, men jeg ser ham bestemt ikke som det bedste valg. Jeg synes dog han mangler noget anerkendelse, og det er lidt det jeg prøver at appellere til.

Jeg synes ikke det er et krav at flå folk ud i pausen. Jeg advokerede selv for det på forum i halvlegen, fordi jeg havde gjort det samme, men Ancelottis timing var måske meget fin. Når du venter 15 minutter på at skifte ud, så får du en relativt frisk Asensio ind i et kvarter, fordi han lige har fået pause. Så kan Asensio brænde det sidste af og Rodrygo skal holde i kortere tid = han kan give den mere gas. Vi ser jo faktisk et virkelig godt pres og løbearbejde over flere omgange med Rodrygo. Han havde sikkert gjort det samme selvom han var kommet ind tidligere, men han er fuldkommen frisk i den periode, hvor vi kommer tilbage. Så man kan jo gøre det på flere måder, og det var slet ikke nødvendigt at presse så tidligt. 

Lige hvad angår Camavinga og Modric, så er det jo en stor del at der ligger to dynamiske spillere i presset som frigør Modric når vi har bolden. Det skaber altså nogle chancer, så den må man tilskrive blandt andet Ancelotti. Hans udskiftning af Kroos (det ser man ikke hver dag) fik det bedste frem i Modric. Så fra min side var det rigtig mange ting på én gang som lykkedes mod PSG. Ancelottis taktiske ændringer, Bernabeu, PSG og Messi der er så komiske som altid og så enkelte spillere, der virkelig trådte frem på et vigtigt tidspunkt. Modric og Benzema med magi og en masse spillere som kæmpede. Selv Carvajal-Lucas udskiftningen gav nogle ting på højresiden, og Lucas gjorde det faktisk virkelig godt for en gangs skyld. Der var rigtig mange gode ting fra Ancelotti og spillerne.

Jeg kan godt forstå hvad du mener med Hazard. Jeg ville ikke foretrække ham over Asensio og Rodrygo på højre tror jeg. Jeg ser det sådan, at der kommer ikke særlig meget fra hverken Asensio, Rodrygo eller Hazard. Rodrygo har vist en opadgående formkurve i år, Asensio byder ind med meget vigtige mål her og der, og Hazard bidrager med sit i spillet, men det er sjældent han er med i mål og der kommer heller ikke nok fra ham. Jeg er personligt mere til Asensio fordi der kommer mål fra ham, og der kan opstå noget ud af ingenting, og det tror jeg vi får mest ud af indtil sommer, hvor Mbappe kommer. Bale, Mariano og Isco skal bare ikke ind, end off story. Jeg synes ikke der er hverken fremtid eller nutid i Hazard, men han kunne godt få flere indhop. Jeg er gået fra at være sur på ham til ikke at være sur på ham, så lidt har han flyttet mig, men heller ikke mere end det. Der synes jeg tilgengæld at DU er nem at imponere :D

1 år 6 måneder siden #12 af Sebberg
​@Bryllinho

Fint. Jeg forstår, hvad du mener. Hvad angår Rodrygo, så er det jo også helt tydeligt også Ancelottis held, at manden - eller drengen - rammer den i røven, hvilket han gør én ud af ti gange. De andre ni gange pisser han boldene væk og leverer en guds jammerlig ringe indsats.

Vi er da enige i, at Ancelottis udskiftninger ændrede noget, men jeg prøver bare at få dig til at forstå, at det var de mest forventelige udskiftninger. Skal han have ros for at skifte en kant og en midtbanespiller ind mod PSG, når vi er bagud 0-2 i en 1/16-finale? Det synes jeg ikke. Ikke overdådig ros i hvert fald.

Ift. Hazard: Jeg er ikke decideret imponeret. Men jeg vil sige det sådan: At hvis du tager hans seneste fem præstationer, så har han i alle tilfælde bidraget med LANGT mere end Rodrygo og Asensio i samme periode. Det kan ikke diskuteres. Derfor synes jeg faktisk, det tenderer en mindre skandale, at han ikke bliver spillet overhovedet. Han må have brokket sig eller skabt sig helt vildt, for det kan ikke være andet end en straf. Det virker helt mærkværdig, for det giver jo også sig selv, at hans topniveau er længder bedre end de andre tos, så hvorfor ikke forsøge at få ham i nærheden af det? 

Leveret af Kunena Forum
Annonce