Madridista mener: Tag et opgør med traditionerne, Mou!

Der er et opgør, José Mourinho død og pine skal tage, når han igen står på træningsbanen i Real Madrid.
Skrækkeligt nok har det opgør intet med taktik, løbemønstre eller restforsvar at gøre.
Tværtimod.
Det handler om noget langt mere besværligt: Et opgør med en af klubbens mest sejlivede traditioner – anciennitetsprincippet bag valget af anfører.
I flere år har det været mig en gåde, at mange år i klubben nærmest synes at være blevet et automatisk lighedstegn med lederkompetencer og respekt fra resten af truppen. Særligt fordi det ganske enkelt ender med at bero sig på noget, der ikke har hold i virkeligheden.
Jovist, princippet har haft sine sejrsstunder. Casillas, Raúl, Guti. Det var – og er stadig – svært at argumentere imod disse spilleres karisma, betydning og vægt i omklædningsrummet.
Men det var, som man siger, en anden tid.
Og det bringer os til sagens kerne.
I foråret blev vi madridistas latterliggjort, da en af vores højtbesungne anførere valgte at komme i slagsmål med en holdkammerat. Selvsamme spiller havde en god portion måneder tidligere valgt at overfalde en modspiller i en parkeringskælder.
Konsekvensen?
Et anførerbind. Værsgo.
Spilleren er med andre ord blevet vurderet som den perfekte rollemodel – den målestok klubbens unge talenter skal spejle sig i, når de drømmer om en dag selv at være en del af lodtrækningen før en kamp på Bernabéu.
Det klinger ikke bare hult. Det runger helt enormt. Så derfor – tilbage til min indledende pointe:
Mourinho er nødt til at tage den kamp.
Han skal kigge på lederkompetencerne. Vurdere hvem resten af truppen lytter til. Hvem der præsterer på et sportsligt højt niveau. Men endnu vigtigere: Hvem der repræsenterer madridismoen gennem menneskelig integritet, ydmyghed og noget så basalt som evnen til at tage sig tid til fans, medier og omgivelserne.
Jeg har mine bud på et kommende anførerteam: Jude Bellingham. Kylian Mbappé. Thibaut Courtois.
Rutine. Personlighed. Titler. Kompetencer. Og det, man på de britiske øer ville kalde "stand up guys".
Det er den type profiler, jeg mener, Real Madrid bør promovere. Vær gerne uenig. Men fortæl mig samtidig: Hvordan kan Federico Valverde fortsat være det naturlige valg til posten?
Valverde er et fantastisk eksempel på det dilemma, Real Madrid står med. En spiller med enorm betydning, loyalitet og arbejdsomhed. Men spørgsmålet er ikke, om han er en vigtig spiller for klubben. Spørgsmålet er, om han er den rette repræsentant for klubben.
For det er netop her, vi skal skille tingene ad.
At være en stor Real Madrid-spiller er ikke automatisk det samme som at være den rigtige anfører.
Uanset hvad er det en samtale, Mourinho er nødt til at tage. For anførerbindet skal ikke være en belønning for fortiden. Det skal være en investering i fremtiden.
Real Madrid har aldrig været en klub, der kun har kigget bagud. De største øjeblikke i klubbens historie er skabt af mennesker, der respekterede traditionerne – men som samtidig havde modet til at forme fremtiden.
Derfor må klubben afklare med sig selv, hvilken type ledere, man mener skal repræsentere madridismoen i fremtiden.
For en kaptajn skal ikke bare repræsentere klubbens historie. Han skal være med til at skrive den.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jude er den fødte leder, og intet ville være bedre end at sætte ham i spidsen for hele holdet, Thib er også et godt bud, især pga hans rolighed, men derefter så burde der sagtens kunne findes en håndfuld andre spillere end Mbappe til at tage anfører bindet heriblandt ti den kommende season ville Rudiger være oplagt, han har ivhertfald langt mere autoritet i truppen end Kylian!
Donde está la biblioteca?
- Estadio Santiago Bernabéu
- Væk
- Platin bruger
-
Men jeg synes stadig traditionen kan dø ud. Enten nu eller næste gang.
Men når jeg kigger rundt i europæisk fodbold, så synes jeg også jeg ser en tendens til at den der kaptajn, med klublogoet tatoveret på hjertet og naturlige leder-udstråling alá Ramos og Raúl, ikke længere eksisterer. Altså Martin Ødegaard er kaptajn for de engelske mestre, og han er da den mest karisma-fattige spiller. Marquinhos er kaptajn for CL-mestrene, og han slår mig heller ikke som en person med en specielt stærk udstråling. Araujo er kaptajn hos rivalerne, og han spiller jo ikke engang fast, Frenkie de Jong er vicekaptajn, og han er jo lidt den samme type som Ødegaard.
Tiderne med Maldini, Raúl, Hierro, Ramos, Keane, Zanetti, Del Piero, Buffon, Gerrard osv. er ovre tror jeg.
DC19
Er helt enig i at jeg ikke helt koeber de rygter der har floreret, det betyder ikke at Valverde skal vaere anfoerer i truppen, for det mener jeg ikke han har bevist han kan klare paa banen, men tror der er en del detaljer i den historie offentligheden ikke kender til.Estadio Santiago Bernabéu post=198035 skrev: Jeg må sgu ærligt indrømme at jeg ikke er overbevist om at Valverde rent faktisk slog Tchouaméni.
Donde está la biblioteca?
- Væk
- Platin bruger
-
DeLaRed post=198034 skrev: Jude er den fødte leder, og intet ville være bedre end at sætte ham i spidsen for hele holdet
Solgt!
Den køber jeg.
Jude Bellingham for Captain!
- NachoFernández
- Platin bruger
-
Jeg synes, at Mbappe er et åbenlyst og fornuftigt valg som en af lederne hvis man arbejder med en anførergruppe på 3-4 spillere. Han er den helt store stjerne og omdrejningspunktet fremadrettet. Han leder holdet som målscorer og repræsenterer rigtig meget klasse og overskud. Jude er ligeledes et godt bud og han kommer med en kæmpe vindermentalitet og arbejder solen sort for holdet. Han er lead by example.
Jeg synes jo, at det er en kæmpe faliterklæring, hvis der ikke er en spansk spiller i vores anførergruppe, men emnerne er godt nok begrænsede og man skal jo ikke bare have et anførerbind bare fordi der står det rigtige i passet. Forhåbentlig vokser Hujsen og Cucurella ind i rollerne.
Og så et kort indspark til Ødegaard: Det er rigtig at der sker et skift i ledere og spillere bliver måske heller ikke lige så længe i klubberne. Men jeg ser ham som en kæmpe leder for både Norge og Arsenal. Hvad han gør uden for banen ved jeg ikke, men på banen virker han som den rolige leder, som tager et kæmpe ansvar inde på banen. Både for Norge og Arsenal løber han solen sort og tager et kæmpe initiativ i presset. På bolden er han netop typen der i svære kampe stempler ind og siger "giv mig bolden" og hjælper sine medspillere med det ansvar. Hvis han Norges teknisk begrænsede forsvar var i problemer, gik han helt ned og kombinerede sig ud af tingene. Det synes jeg også er en måde at lede på, at man på banen sætter retningen og går forrest som et eksempel og på den måde trækker folk med i den rigtige retning.
I løbet af sæsonen fik vi også set Lunin stå med anførerbindet rundt om armen. Altså princippet om anførere og ledere i Real Madrid er ved at blive totalt udvandet og det er i forvejen super kunstigt. Der skal ske noget.
Nej, Valverde forsøgte at skade Tchouameni.Estadio Santiago Bernabéu post=198035 skrev: Jeg må sgu ærligt indrømme at jeg ikke er overbevist om at Valverde rent faktisk slog Tchouaméni.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
- NachoFernández
- Platin bruger
-
- Madrid1998
- Platin bruger
-
Hvad tror i så der skete, siden de fik så enorme bøder?DeLaRed post=198037 skrev:
Er helt enig i at jeg ikke helt koeber de rygter der har floreret, det betyder ikke at Valverde skal vaere anfoerer i truppen, for det mener jeg ikke han har bevist han kan klare paa banen, men tror der er en del detaljer i den historie offentligheden ikke kender til.Estadio Santiago Bernabéu post=198035 skrev: Jeg må sgu ærligt indrømme at jeg ikke er overbevist om at Valverde rent faktisk slog Tchouaméni.
- Væk
- Platin bruger
-
Madrid1998 post=198047 skrev:
Hvad tror i så der skete, siden de fik så enorme bøder?DeLaRed post=198037 skrev:
Bøderne svarede til 3 dages løn.
Ingen af os ved egentlig hvad der skete. Men vi tror vel ikke på ubekræftede rygter vel? Er vi MAGA?
Min standpunkt er at vi ikke ved hvad der skete.
Det eneste vi har hørt fra klubben var da Perez sagde at det var småtteri og at sådan noget sker hver sæson i alle klubber.
De fik to ens bøder. Har de gjort præcis det samme? Været lige gode om det? Bøderne indikerer at de var PRÆCIS(!!) lige gode om det.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024