Real talentløse...?
Det har i jeg ved ikke hvor mange år været det samme hysteri, sommer efter sommer, når det kommer til denne debat omkring klubbens unge spillere. Det er trættende og det er helt og aldeles de forkerte parametre man ser og dømmer tingene ud fra. Om jeg begriber, at snakken ligefrem skal gentage sig, når tingene rent faktisk har ændret sig, alene i forhold til for f.eks. to til tre år siden, hvor de unge fra egne rækker ikke var bare i nærheden af førsteholdet.
Vi går ind til den kommende sæson, velvidende, at Real Madrid Castilla er rykket op i Liga Adelante, at Real Madrid C var tæt på oprykning til Segunda B - og står stærkt i forhold til næste sæson - og at der er så mange gyldne årgange i klubben, ligeledes på vej op. Lad os glæde os over det og lad os glæde os over, at man siden Mourinhos ankomst har fået sat skub i tingene på denne front. Lad os heller ikke glemme, at Mourinho rent faktisk har givet førsteholdsdebut til Adán, Nacho, Jesé, Joselu, Morata, Pedro Mendes, Tomás Mejías og Álex, samt hentet Callejón hjem. Set i det lys kan man ikke blive ved med at klage over, at de unge ikke får chancen.
Jeg står helt af i forhold til det perspektiv, som 'bzrdahl' fremlægger det ud fra, med at man ligefrem er nødt til at give dem en chance, for at de skal føle, at førsteholdet er opnåeligt. Det er netop det man har gjort, så hvorfor påpege det for syttende gang, medmindre det vitterligt er gået ens næse forbi. Selvfølgelig er det relevant 'Rubæk', men ikke i dette perspektiv. Det er snarere relevant, at se på realiteterne og kigge fremad. De får netop chancen, både i kamp og til træning og de kommer netop tættere på førsteholdet. Det kommer de unge ikke til at gøre i mindre grad efter Castillas oprykning.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
"Det har i jeg ved ikke hvor mange år været det samme hysteri, sommer efter sommer, når det kommer til denne debat omkring klubbens unge spillere. Det er trættende og det er helt og aldeles de forkerte parametre man ser og dømmer tingene ud fra. Om jeg begriber, at snakken ligefrem skal gentage sig, når tingene rent faktisk har ændret sig, alene i forhold til for f.eks. to til tre år siden, hvor de unge fra egne rækker ikke var bare i nærheden af førsteholdet."
Og jeg begriber ikke at nogen kan holde ud at høre på det her. At tillade sig at være uenig med dig... Nu har jeg da aldrig... Og så endda flere år i træk...
Helt seriøst. Kan du ikke lære at respektere andres meninger? Eller i det mindste lade være med at skrive det, når du ikke kan. Og nu ved jeg godt, at du vil sikkert sige, at du respekterer andres meninger, men det er ikke det du skriver nu og så mange gange før.
"Lad os heller ikke glemme, at Mourinho rent faktisk har givet førsteholdsdebut til Adán, Nacho, Jesé, Joselu, Morata, Pedro Mendes, Tomás Mejías og Álex, samt hentet Callejón hjem. Set i det lys kan man ikke blive ved med at klage over, at de unge ikke får chancen."
Callejon har fået chancen. Men alle de spillere som hver har fået 2 minutter hver vil jeg på ingen måde kalde en chance. Castilla spillerne ved godt at deres chance for at slå direkte igennem på første holdet stadig nærmest er lig 0. 2 minutters debut eller ej. Og det er sådan set også fint, men det er ikke måden man udvikler flest mulige egne spillere.
En tillader sig at være uenig med mig og jeg tillader mig at være uenig med en anden.
Fint nok at du har en rosenrød illusion om, at de unge først får en chance, når de har fået 90 minutter på banen, men sådan fungerer tingene ikke. At du ikke vil kalde det en chance kan jeg ikke tage mig af. Sjovt nok er spillerne glade for den "chance" de får - hvilket de udtrykker efter kampene - selvom det blot måtte være to minutter. De ved godt det ikke er let og der skal arbejdes for sagen.
Det er lige netop en chance de får, uanset om det måtte være to, 30 eller 90 minutter de får på banen. Hvis Mourinho føler de er klar, så spiller de om nødvendigt 90 minutter, hvis ikke, så gør de ikke. Det har man set med bl.a. Adán og Nacho. De to minutter er i øvrigt guld værd, for man giver dem netop fornemmelsen af, at det ikke er uopnåeligt at komme på førsteholdet. Så får spillerne også selv mere blod på tanden. Det er det samme man gør ved at lade dem træne med førsteholdet og i en klub som Real Madrid, så gavner det blot spillerne.
Så er det, det rene hykleri, når man kigger på udgangspunktet. Man kan nærmest tælle på én hånd hvor mange unge der fik chancen i tiden op til Mourinhos ankomst. Når det er udgangspunktet og man kigger på hvilken tillid Mourinho i højere grad har vist de unge, så må man blot erkende, at de unge i højere grad har fået chancen. Nuvel, grundet manglende kontinuitet - ikke mindst på trænerposten - har det heller ikke tidligere været let at integrere de unge. Det er det i højere grad nu og det kommer fint til udtryk.
Min pointe er, at der vel ikke videre er nogen grund til at gentage den samme sang, som vi har hørt sommer efter sommer, når realiteterne er, at det går fremad i forhold til tidligere, hvorfor den gamle sang ikke er særlig berettiget. Det har krævet tålmodighed og det gør det i høj grad fortsat. Det at udvikle flest mulige egne spillere er en længerevarende proces, der kræver et stort stykke arbejde. Ikke noget der bare sker henover natten.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
"En tillader sig at være uenig med mig og jeg tillader mig at være uenig med en anden."
Men det er jo måden du skriver det på.... Og derfor er der nu 3 personer der har gjort dig opmærksom på din tone, ligesom mange tidligere har gjort det.
"Man kan nærmest tælle på én hånd hvor mange unge der fik chancen i tiden op til Mourinhos ankomst"
Og man kan tælle på to fingre hvor mange der fik "chancen" under Mourinho i sidste sæson ;-)
Jese fik 9 minutter mod Espanyol da der stod 5-0. Morata fik 10 minutter mod Sociedad da der stod 5-1.
Mosquera, Juanfran og Marcos Alonso fik minutter året før Mourinho kom.
Så hvad var din pointe igen?
Min pointe er dog en helt anden. Nemlig disse enkelte minutter ikke gør den store forskel. Og at Castilla spillerne ved at de bliver nødt til at søge andre steder hen hvis de vil slå igennem. Det har ikke ændret sig. Heller ikke selvom der var 5 spillere der fik lidt minutter i Copa Del Rey mod et hold fra den 3. bedste række.
Det gør det den store forskel. Om du vil det eller ej. Det gør den store forskel i den forstand, at de får chancen og følelsen af, at det ikke er uopnåeligt. Er det så svært at forstå?
Læs nu hvad jeg skriver i stedet. Det at udvikle flest mulige egne spillere er stadig en længerevarende proces, der stadig kræver et stort stykke arbejde og det er stadig ikke noget, der bare sker hen over natten.
Det er en igangværende proces og i forhold til tidligere år, så er der fremskridt at spore, om du vil det eller ej. En del af denne politik er stadigvæk, at udleje spillere eller sælge dem med en tilbagskøbsklausul. Det er en anden måde, at udvikle spillerne på og give dem chancen.
Det er utopi at tro, at man henover natten kan gøre ligesom f.e.ks. Barcelona, Borussia Dortmund, Ajax og Twente, men hvis du ikke kan se, at det går i den rigtige retning i forhold til tidligere år, så er det nok nærmere fordi du ikke vil se det.
Edit: ... men lad os endelig underkende spillernes egne positive reaktioner. Lad os underkende signalværdien i selv to minutters spilletid. Lad os underkende den følelse en ung spiller står med, selv når han "blot" skal ind og spille to minutter. En følelse af, at det rent er opnåeligt og en følelse, der gerne skulle give spillerne mod på mere. Lad os underkende den værdifulde erfaring spillerne tager med, når de får lejlighed til at træne med nogle af verdens bedste spillere. Lad os underkende det faktum, at de unge i stigende grad har fået chancen under Mou, både i kamp og til træning. Lad os til sidst underkende betydningen af Castillas oprykning, som man har prioriteret højt af selv samme grund.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
madridista.dk/main/?kat=5&vis=1&id=17273
Om de får 2 eller 10 minutter på førsteholdet, og de måske ifølge dig får ekstra blod på tanden, så er Real Madrids politik den samme. Talenterne ser hvert år, at Real Madrid køber mega stjerner, og i år bliver det nok Modric, og de største talenter på Castilla bliver endnu engang solgt med en tilbagekøbsklausul. Der er først fremskridt den dag ledelsen vælger og lade talenterne blive i klubben, og integrere dem stille og roligt i førsteholdstruppen. For jeg er sikker på der findes større talenter om 3 år i andre klubber end Jese eller Joselu i f.eks. Getafe.
Så spørgsmålet er om det virkelig nytter og give dem de 2 minutter? Det mener jeg langtfra det gør. Deres største drøm går måske i opfyldelse, men de ved udmærket godt, at de ingen vejne kommer i Real Madrid, når de i sidste ende skal hamle op med etablerede verdensstjerner.
Vi henter dem måske hjem, og giver dem 17. og 18. Pladsen i truppen som vi har gjort det med Granero og Callejon. Men der vil altid være større stjerner og hente andre steder.
Ronaldo og Messi typerne hænger ikke på træerne, og der går mange år endnu før de bliver erstattet.
Du vil sikkert nævne Morata, men lad os nu lige afvente situationen, og se hvad der kommer til og ske med ham. Mit bud er man tager ham med på træningsturen, og derefter sælger ham med en tilbagekøbsklausul.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Real Madrid er verdens mægtigste klub. Der er kun plads til de bedste spillere, hvad enten de kommer ude fra eller fra egne rækker. Kun meget få kommer igennem nøglehullet. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være. Så kan der være perioder med gyldne årgange der dukker op, men det sker kun yderst sjældent.
Hvor vil du hen med det? Skal man stoppe sin indkøbspolitik og blot lade pladsen gå til unge spillere? Selvfølgelig skal man ikke dette, når man tager omstændighederne i betragtning. Hør nu her. Real Madrid har i mange år lidt under manglende kontinuitet og stabilitet. Der har ikke været en egentlig rød tråd i det arbejde man har foretaget sig. Det er først nu, at det er begyndt at få fremad. Jeg siger det gerne igen: Det er en længerevarende proces, at føre de unge spillere op igennem ungdomsrækkerne og integrere dem på førsteholdet - og man bliver ikke som Barcelona og Borussia Dortmund hen over natten.
Du har sikkert en rosenrød forestilling om, at de alle skal have chancen på en gang, men det er der ikke plads til. Omstændighederne og forudsætningerne er der ikke, for at man kan gøre det samme som f.eks. Barcelona, Borussia Dortmund og Twente, men man er på rette vej og især efter Mourinhos ankomst er det begyndt at lysne. Det er ikke først fremskridt, når man vælger at gøre som du siger. Der er allerede sket små fremskridt og jeg ved godt, at det er svært at se for dig og flere andre herinde, som har et ufattelig snæversynet og rosenrødt syn på netop dette emne.
De to minutter betyder mere, end du tydeligvis går og tror - og lad nu med at underkende betydningen af dette. Læs nu hvad jeg har skrevet. Hvis det er så håbløst for de unge, så ville de pakke deres ting og skride. Det er Real Madrid det her. De to minutter viser dem, at det ikke er uopnåeligt at komme så vidt og noget du immervæk heller ikke må underkende er, at det lige så vel er op til spilleren selv. Når de får chancen i kamp og til træning, så skal de vise sig frem og bevise, at de kan være med.
Du har ret i at typer som Ronaldo og Messi ikke hænger på træerne, men om jeg begriber hvordan du så kan overse det faktum, at typer som Casillas og Raúl heller ikke hænger på træerne. Der er lige så vel langt imellem de virkelig store talenter, som formår at komme igennem nøglehullet. Der skal noget helt exceptionelt til.
Du og andre forstår åbenbart heller ikke, at den politik med at sælge spillere med en tilbagekøbskausul, ligeledes er en måde at give dem en chance på. Det er faktisk et kvalitetsstempel af spilleren. I princippet lyder det: Vi finder dig interessant, men du skal ud og have fast spilletid et sted - på et højere niveau end Segunda B - og have chancen for at spille og træne med på højeste niveau. Derfor får du nu denne chance og hvis du griber den, så kommer du også tilbage en skønne dag (den tillid viser man med tilbagskøbsklausulen).
Mange talte om Sarabia. Hvorfor han ikke fik chancen, i stedet for at blive lejet ud. Vi ved aldrig om det ville have gjort nogen forskel, men vi kan blot konstatere, at han skal oppe sig gevaldigt i Getafe, hvis han nogensinde skal vende hjem. Hvis han ikke kan klare presset i Getafe, hvordan skal han så nogensinde kunne klare presset i Real Madrid? Sarabia har fået en chance for at vise sig frem og han havde i forvejen fået debut på Real Madrids førstehold. Indtil nu må vi blot konstatere, at han ikke har formået at gribe chancen. Det kan være det kommer med årene, desto mere moden og erfaren han bliver. Det kan være han sender som Mata, eller i glemslen som så mange andre.
Vi ved ligeledes, at talent ikke rækker alene. Det mentale skal ligeledes være på plads. Det er en stor del af det, for ikke at sige en væsentlig del af det. Det må man heller ikke underkende.
Lad være med at underkende spillernes reaktioner. Deres positive reaktioner. Selvfølgelig betyder det noget. Selv to minutter på banen. Hvis du ikke kan se det og ikke kan se fremskridt i det arbejde Real Madrid foretager sig i forhold til ungdomsrækkerne, så er det snarere fordi du ikke vil se det.
Jeg lader Siempres klumme tale for sig selv. Der er omstændighederne beskrevet med den rette forståelse (klummen er fra november 2011):
Vi drømmer om det alle sammen. Vi drømmer om, at La Fábrica vil give os en ny Emilio Butragueño eller en ny Raúl.
For mange er drømmen næsten blevet en besættelse og man skal da også mange år tilbage for at finde den seneste spiller, som slog igennem fra La Fábrica, men betyder det, at arbejdet i ungdoms-afdelingen ikke er godt nok eller at Real Madrid hellere vil købe et udenlandsk talent end at give sine egne en chance?
Svaret er nej.
Lad os starte med det sidste først, for set udefra kan man godt få fornemmelsen af, at Real Madrid ofte spærrer vejen for egne talenter ved at hente udenlandske spillere til klubben, men forklaringen rummer mange facetter, som til sammen betyder at man faktisk beskytter talenterne mod at blive hypet frem alt for tidligt.
Det er ingen hemmelighed, at Real Madrid har haft et turbulent årti med masser af præsidenter, endnu flere trænere, som sammen og hver for sig har haft et uoverskueligt antal ideer, som man forgæves har forsøgt at presse igennem i jagten på den evige succes, der altid klæber til Real Madrid som et tungt åg.
I den atmosfære har man ofte været stillet over for valget at tage chancen med et åbenlyst talent eller vælge den på papiret mere sikre løsning med at hente en mere erfaren spiller, som alt andet lige ville have et højere bundniveau. Det har naturligvis kostet på den lange bane, men er under alle omstændigheder en direkte konsekvens af den modgang, som Real Madrid selvforskyldt har været i med den voldsomme uro, som har præget klubben, både på banen og så sandelig også uden for banen.
Hvis man vil lette talenternes vej til førsteholdet, må man nemlig have en struktur i klubben, hvor alle arbejder i samme retning og ud fra den samme grundholdning og det har indtil nu ikke været tilfældet i Real Madrid, hvor alt for mange har haft egne dagsordener.
Derfor har Florentino Pérez set helt rigtigt ved at lægge det sportslige ansvar over på få personer med José Mourinho i spidsen og selv om The Special One endnu ikke for alvor har givet et talent chancen, så mener jeg at man er på rette vej.
For at lette vejen for talenterne, er man pinedød nødt til at have Real Madrid Castilla op i Liga Adelante, hvor spillerne vil blive målt mod langt dygtigere spillere og hvor tempoet er markant højere end i den bløde La Segunda B, hvor selv unge drenge ofte kan løbe om hjørner med erfarne mænd på fodboldbanen.
Herfra vil der fortsat være lang vej til førsteholdet, men det vil give spillerne et ordentligt skub i den rigtige retning.
Indtil oprykningen er en realitet, risikerer man at gøre talenterne en bjørnetjeneste ved at give dem en perifær rolle på førsteholdet, som eksempelvis en spiller som Hamit Altintop har. Der er ingen tvivl om, at tyrkeren måske nok kunne erstattes af en rigtig dygtig ung spiller, men her er det vigtigt, at man lige stopper op og tænker tanken igennem. Hamit Altintop har nået en alder, hvor han ikke i samme grad behøver spilletid for at blive dygtigere. Han kan langt hen ad vejen leve på sin erfaring, mens det unge talent kun bliver dygtigere ved regelmæssig spilletid og helst mod dygtigere spillere. Derfor har Real Madrid også gang i den helt rigtige proces, når man i den nuværende situation udlejer nogle af de største talenter til klubber i Liga BBVA og sikrer sig en tilbagekøbs-klausul.
På nuværende tidspunkt vil man med stor sandsynlighed ødelægge mere end man vil gavne ved at give talenter nogle minutter på førsteholdet hist og her, når man i stedet kan sikre dem regelmæssighed under Alberto Torals kyndige ledelse med målet om snarlig oprykning, som sammen med den nuværende struktur i klubben vil sikre at vi igen kan se et talent af egen avl i førsteholdstruppen, hvilket bringer mig til første spørgsmål om kvaliteten af ungdoms-arbejdet. Er det godt nok?
Ja, uden nogen som helst tvivl.
I de senere år har Real Madrid udviklet spillere som Diego López, Juan Mata, Borja Valero, Negredo og Soldado. Sidstnævnte var sidste sæsons mest scorende spanske spiller i Liga BBVA. De ville sandsynligvis alle være at finde i en spansk brutto-trup og hertil kan naturligvis lægges Álvaro Arbeloa, som gør det godt i Real Madrids førsteholds-trup. Glem samtidig ikke en spiller som Rodrigo, der i øjeblikket spiller i Benfica og som ifølge Vicente del Bosque kan være tæt på at få chancen på det spanske landshold.
Ovenstående er i større eller mindre grad klassespillere, men fælles for dem er, at de blev overgået af de spillere, som allerede varr i førsteholdstruppen og det samme gør sig netop nu gældende for talenterne og det må jo være første kriterium for et talent, at han skal være bedre end en spiller i førsteholdstruppen.
Spillere som Sanchís, Chendo, Vásquez, Butragueño, Casillas og Raúl var jo netop dygtigere end de spillere, man i forvejen havde i truppen og havde langt større potentiale end de spillere, som kunne hentes på markedet.
Derfor skal man våge over den næste generation af dygtige spillere i La Fábrica, som tæller navne som Fernández-brødrene, Jesé, Joselu, Morata og Carvajal i første række, samt talenter som Pozo, Mejías, Fran Sol, Óscar Plano og Fran Pastor i anden række.
Med hårdt arbejde fra deres side og den rigtige behandling fra klubben, krydret med den portion held som altid skal være til stede på det rigtige tidspunkt, kan nogen (ikke alle) af ovenstående talenter sagtens være at finde i førsteholds-truppen som fast inventar i løbet af få år.
Det kræver at mange ting går op i en højere enhed og derfor er det vigtigste at bevare tålmodigheden og den har ofte vist sig at være den mindste dyd af alle i Real Madrid. Det er bare den eneste vej frem.
Og derfor er den røde tråd der stadig ikke. Hvis man stadig har synet "der er kun plads til de bedste spillere", så har man tydeligvis ikke lært af sine tidligere fejl. Kan du ikke se det, så vil du jo ikke se det ;)
Det handler om og skabe et hold, og det gør man ikke ved kun og købe de bedste spillere.
Jeg behøver vel ikke og nævne de mest succesrige klubber de seneste par år vel?
Måske skal man nedsætte forventningerne. Perez er stort set ude hvert år og sige vi vil have flere Castilla spillere på holdet, og vi ser det gang på gang. De største talenter bliver solgt, og ikke hentet tilbage. Det er et indirekte budskab og sende til de unge spillere.
Klubben vil hellere have total ligegyldige spillere som Altintop og Lass end vores egne talenter.
Det er et forkert budskab og sende, hvis man virkelig troede på sine egne, og det gør man tydeligvis ikke.
Jeg ved godt det ikke sker henover natten, men hvis man ikke bare på et eller andet tidspunkt tager chancen, så griber man heller ikke den chance der på et tidspunkt vil være.
Nu ved jeg om nogen godt hvordan det er, og kæmpe som ung imod de mere etableret stjerner. Jeg ved godt hvordan det er, det hele fungere. Det er måske nemt for dig og sidde bag din skærm, og prøve og finde ud af hvordan det hele fungere, men hvis du ikke selv har prøvet det, så la da vær.
Jeg har spillet sammen med alle 86'er og 88'er årgangene som er blevet til noget idag, og ikke en af dem har nydt godt af og få 2 minutter. Derimod har de nydt godt af, når de rykker til en klub som satser på unge talenter. Det er kæmpe stort for en lille knægt og debutere på førsteholdet, men mere hjælper det heller ikke. Tro mig.
Forskellen på og være talent på Real Madrids førstehold, og Getafes førstehold er enorm. I Real Madrid er du den laveste i hierarkiet, og der er stort set intet pres på dig. Derimod kan du måske gå hen og blive stjernen i Getafe uden du er prøvet på højeste plan.
Hvis du ikke bliver pakket ind som ung, så bliver du spist. Det er virkelig de færreste talenter som kan klarer presset, og vi husker alle hvordan Messi blev pakket ind.
Igen er det tydeligt og læse, at du absolut ingen anelse har om hvor svært det bare lige er. Det virker måske for dine læsere på opkast, men folk der har prøvet det, kan kun grine over det.
Der er et kæmpe niveau spring fra Segunda B til Liga Adelante. Så kan du selv gætte dig til hvorfor så mange talenter underpræstere når de tager springet fra Segunda B til La Liga. Det svarer jo til hvis en spiller i Dk tager springet fra 2. Division til Superligaen.
Forstår bare ikke hvorfor vi har så travlt. Lad stammen forblive den samme på Castilla holdet. Og lade dem udfolde sig på et lavere niveau end La Liga i en ung alder.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Okay, du forstår det tydeligvis heller ikke.
For det første, så rykker Barcelona heller ikke andre spillere op, end de bedste og dem der er gode nok. Det er så få spillere og der ryger altså flere spillere ud af klubberne når de står på tærsklen til førsteholdet, som der kommer spillere til førsteholdet. Det er ikke lutter lagkage for spillerne at komme op igennem ungdomsrækkerne og hele vejen frem til landsholdet - og det er ikke forbeholdt en hver - blot fordi man er af egen avl. Er det så fandens svært at forstå?
For det andet, så er der netop et gennemgående arbejde i det man foretager sig i Real Madrid, ligeledes med 'La Fábrica'. Jeg siger det gerne igen. En vigtig forudsætning er kontinuitet og stabilitet. Det har der ikke været i Real Madrid gennem de seneste år. Det er umuligt at skabe en rød tråd og få alle til trække i samme retning med alle de udskiftninger på trænerposten og i ledelsen. Det har ændret sig med Mourinhos ankomst. Lige så vel, som man har ændret klubbens setup.
Lad mig igen slå fast, at der er tale om en længere varende proces og det er unægtelig svær at se, at man trækker i samme retning og der er en rød tråd igennem det man foretager sig, når processen fortsat er på et tidligt stadie, men de vigtigste er egentlig blot, at der rent faktisk er en rød tråd og der er idé bag det man foretager sig. Læs nu forhelvede hvad der bliver skrevet og hvad Siempre har forklaret i sin klumme, i stedet for at lege bedrevidende.
Nedsætte forventningerne? Det siger du ikke? Sig mig en gang, hører du overhovedet efter eller fatter du ikke en bjælde? Det er dig og omgivelserne der skaber disse forventninger og er besat af tanken om det næste store skud fra 'La Fábrica'. Du må MEGET gerne finde et citat, hvor Pérez ordret siger det du påstår han siger, for ellers er det slet og ret løgn det du påstår.
Få nu ind i hovedet, at dette er en længerevarende proces og læs du for fanden hvad der står i Siempers klumme.
"Forstår bare ikke hvorfor vi har så travlt"
- Igen, tager du pis på mig? Endnu en understregelse af niveauet herinde. Lad os tage Mourinhos ord fra før forrige sæson i stedet. I håbet om, at du kan få ind i hovedet, at det rent faktisk er en længere og igangværende proces, som klubben har sat i gang og de eneste der har så travlt, er dig og alle de andre - unskyld udtrykket: tåber - som stirrer sig blind på realiteterne.
Denne sæson er vigtig, fordi den kommer med fødslen af en ny struktur hos Real Madrid.
JM: Alle sæsoner er vigtige på hver sin måde. Denne struktur er her for at hjælpe holdet, ikke for at komplicere tingene. Vi er nødt til at indgyde liv og dynamik i denne struktur. Vi er nødt til at give
folk, der er ansvarlige for mange afdelinger, tid til at skabe en funktionel empati og en ny arbejdsmetode. Jeg er meget glad for at se, at der er stor empati mellem mennesker i klubben, og at de deler et fælles mål om at tjene førsteholdet og dets spillere, som er det allervigtigste i klubben. Dette samarbejde er kernen i vores arbejde.
Dette er også en vigtig sæson for Castilla. Du viste sidste sæson, at du regner med de unge - og du har bevist det igen denne præ-sæson.
JM: Det er ikke let, fordi vi har to målsætninger lige nu. Den ene er udviklingen af spillerne og den anden er at få Castilla oprykket til anden division, så vi kan organisere holdet anderledes. Det er derfor, at vi stadig giver nogle af spillerne chancen for at spille på førsteholdet, som Juan Carlos, Mateos, Juanfran, Sarabia… De er gode nok til at spille i en bedre liga og at spille i Segunda División B, er ikke godt for dem. Det er forkert af folk at tro, at vi lader disse spillere slippe væk fra os. Når Real Madrid sælger disse spillere med en option på at købe dem tilbage, eller lejer dem ud, så forbliver de Real Madrid-spillere. Vi kan få dem tilbage når vi vil. Vi vil have dem til at opleve en anden turnering. På den anden side mener vi også, at Castilla kan rykke op og det er derfor, at vi har holdt på spillere af et højt niveau, som Casado, Joselu, Nacho, Álex, Morata og Carvajal. De vil udgøre kernen på holdet næste år, og vi ønsker at finde yderligere to eller tre spillere, som kan hjælpe Toril med at komme op med et hold, der kan gøre sig i Liga Adelante.
Netop der står det beskrevet hvorfor man valgte at holde på stammen i sommers og imellem linjerne står der også, hvorfor man nu lader nogle af dem gå. Det er i øvrigt paradoksalt, at du brokker dig over dette, men ser bort fra det faktum, at de spillere som forlader Castilla, indtil videre ser ud til at blive erstattet med andre talentfulde spillere fra egne rækker.
De spillere man lader gå på lejeaftaler eller permanente aftaler med tilbagekøbsklausuler, er fortsat Real Mdarid-spillere. De får blot chancen et andetsteds for at blive afprøvet på højeste plan. Man kan altid hente dem hjem. Det kræver dog, at de viser chancen og talent rækker ikke alene. Det mentale er stadig mere end det halve og det skal være på plads. Så længe Real Madrid er på et tidligt stadig i den igangværende proces, så er det den måde de vælger at give de unge chancen på. Forudsætningen for at gøre som Barcelona har ikke været til stede, men det er det, man i højere grad arbejder hen imod.
... og nej, du aner tydeligvis ikke en høstblomst om hvad det vil sige og lad venligst være med at sammenligne din egen lille karriere i B93 med dette, for det er ikke i nærheden af at være, som tingene er i en klub som Real Madrid. At der intet pres er på de unge i Real Madrid, når man er den laveste i hierakiet, er i øvrigt det værste bullshit jeg længe har hørt. Der er ALTID pres på dig i Real Madrid. Når du spiller i Real Madrid, så kender alle tilhængerne dit navn, du er konstant i fokus, der er millioner der våger over dig, der er langt større mediebevågenhed og presset både ude- og indefra vil altid være større, selv på de yngre spillere.
Hvordan kan man gå hen og blive stjernen i Getafe, uden at etablere sig på højeste plan? Der er immervæk noget du har misforstået. Man træner med større intensitet mod bedre spillere, end man gør i Segunda B eller Liga Adelante. Man bliver i højere grad udfordret og man spiller til daglig mod nogle af verdens bedste spillere. Det er netop, at blive udfordret og få chancen på højeste plan - om end der stadig er en verden til forskel på Getafe og Real Madrid, men du fatter åbenbart stadig ikke, at hvis man ikke kan klare presset i Getafe, så kan man formentlig heller ikke klare presset i Real Madrid, eftersom man er mere beskyttet i en mindre klub med mindre bevågenhed og knap så store forventninger.
Jøsses altså...
Jeg er helt enig med dig.. Jeg er selv pisse skuffet over, at vi igen har gang i endnu en sommer, hvor talenter sælges. Igen fatter jeg ikke hvorfor klubben vil købe "en HB som er ung og har et større udviklingspotentiale end Maicon". Den mand hed Carvajal, og alligevel vælger klubben at købe i en anden klub.
Og som du siger, så er Altintop det tydeligste eksempel på, hvor lidt Perez og co. ønsker at se et talelt triumfere i Real Madrid.
Og talenterne er der jo. Måske har Real Madrid europas bedste talentmasse netop nu(?). Alene det at Arsenal vil betale 10 mio euro for Real Madrid's 7. største talent siger vidst det hele...
El_juan
I Barcelona er det ikke kun de bedste som får chancen. De giver chancen til mange "middelmådige talenter", i håbet/troen om at de passer perfekt ind i deres spillestil, og derfor kan udvikle sig til gode Barcelonaspillere. Tello og Bojan er nogle af de nyeste eksempler på dette, imens folk som Busquets og Pedro næppe havde opnået samme succes i andre klubber.
Forkert. Forkert på alle tænkelige måder.
Fordi du synes, de er middelmådige talenter, er ikke ensbetydende med, at det er sandheden. Det er stadig kun de bedste talenter der rykkes op og får chancen, om du vil det eller ej. Man giver ikke chancen til spillere, som man ikke føler er klar eller gode nok. Om spilleren så slår igennem eller viser sig, at være middelmådig på længere sigt, er en anden side af sagen. Det viser, om spillerne kan klare musten eller ej og om det mentale er på plads.
Og du mener simpelthen, at man ligefrem rykker dem op i håbet og troen om, at de passer ind? Der er immervæk noget du har misforstået, siden du tror de famler i blinde som en flok amatører. FC Barcelona har et en rød tråd og et spilkoncept, som rækker hele vejen fra førsteholdet og ned gennem ungdomsrækkerne. Det klargører alle spillerne til førsteholdet i den forstand, at spillerne lærer de forskellige mekanismer. Det skal være så spilleren i princippet kan gå ind på holdet og han ved lige nøjagtig hvad han skal gøre og hvilken rolle han har.
Tello er simpelthen et middelmådig talent? Javel ja. Hvis han vitterligt var middelmådig, så var han som så mange andre røget ud, eller ikke fået chancen. Han har fået chancen fordi, at man hos Barcelona har følt, at han var klar og han kunne løfte opgaven. Talent er stadig kun det halve af det. Dertil kommer det mentale - og en lille portion held. Så tager vi den lige igen: Det er så få spillere (der rent faktisk når førsteholdet) og der ryger altså flere spillere ud af klubberne når de står på tærsklen til førsteholdet, som der kommer spillere til førsteholdet. Det er ikke lutter lagkage for spillerne at komme op igennem ungdomsrækkerne og hele vejen frem til landsholdet - og det er ikke forbeholdt en hver - blot fordi man er af egen avl.
Det er åbenbart svært at forstå...
Jeg lader, som det sidste ord, igen Siempres klumme tale for sig selv (mere tålmodighed og forståelse, tak!):
Vi drømmer om det alle sammen. Vi drømmer om, at La Fábrica vil give os en ny Emilio Butragueño eller en ny Raúl.
For mange er drømmen næsten blevet en besættelse og man skal da også mange år tilbage for at finde den seneste spiller, som slog igennem fra La Fábrica, men betyder det, at arbejdet i ungdoms-afdelingen ikke er godt nok eller at Real Madrid hellere vil købe et udenlandsk talent end at give sine egne en chance?
Svaret er nej.
Lad os starte med det sidste først, for set udefra kan man godt få fornemmelsen af, at Real Madrid ofte spærrer vejen for egne talenter ved at hente udenlandske spillere til klubben, men forklaringen rummer mange facetter, som til sammen betyder at man faktisk beskytter talenterne mod at blive hypet frem alt for tidligt.
Det er ingen hemmelighed, at Real Madrid har haft et turbulent årti med masser af præsidenter, endnu flere trænere, som sammen og hver for sig har haft et uoverskueligt antal ideer, som man forgæves har forsøgt at presse igennem i jagten på den evige succes, der altid klæber til Real Madrid som et tungt åg.
I den atmosfære har man ofte været stillet over for valget at tage chancen med et åbenlyst talent eller vælge den på papiret mere sikre løsning med at hente en mere erfaren spiller, som alt andet lige ville have et højere bundniveau. Det har naturligvis kostet på den lange bane, men er under alle omstændigheder en direkte konsekvens af den modgang, som Real Madrid selvforskyldt har været i med den voldsomme uro, som har præget klubben, både på banen og så sandelig også uden for banen.
Hvis man vil lette talenternes vej til førsteholdet, må man nemlig have en struktur i klubben, hvor alle arbejder i samme retning og ud fra den samme grundholdning og det har indtil nu ikke været tilfældet i Real Madrid, hvor alt for mange har haft egne dagsordener.
Derfor har Florentino Pérez set helt rigtigt ved at lægge det sportslige ansvar over på få personer med José Mourinho i spidsen og selv om The Special One endnu ikke for alvor har givet et talent chancen, så mener jeg at man er på rette vej.
For at lette vejen for talenterne, er man pinedød nødt til at have Real Madrid Castilla op i Liga Adelante, hvor spillerne vil blive målt mod langt dygtigere spillere og hvor tempoet er markant højere end i den bløde La Segunda B, hvor selv unge drenge ofte kan løbe om hjørner med erfarne mænd på fodboldbanen.
Herfra vil der fortsat være lang vej til førsteholdet, men det vil give spillerne et ordentligt skub i den rigtige retning.
Indtil oprykningen er en realitet, risikerer man at gøre talenterne en bjørnetjeneste ved at give dem en perifær rolle på førsteholdet, som eksempelvis en spiller som Hamit Altintop har. Der er ingen tvivl om, at tyrkeren måske nok kunne erstattes af en rigtig dygtig ung spiller, men her er det vigtigt, at man lige stopper op og tænker tanken igennem. Hamit Altintop har nået en alder, hvor han ikke i samme grad behøver spilletid for at blive dygtigere. Han kan langt hen ad vejen leve på sin erfaring, mens det unge talent kun bliver dygtigere ved regelmæssig spilletid og helst mod dygtigere spillere. Derfor har Real Madrid også gang i den helt rigtige proces, når man i den nuværende situation udlejer nogle af de største talenter til klubber i Liga BBVA og sikrer sig en tilbagekøbs-klausul.
På nuværende tidspunkt vil man med stor sandsynlighed ødelægge mere end man vil gavne ved at give talenter nogle minutter på førsteholdet hist og her, når man i stedet kan sikre dem regelmæssighed under Alberto Torals kyndige ledelse med målet om snarlig oprykning, som sammen med den nuværende struktur i klubben vil sikre at vi igen kan se et talent af egen avl i førsteholdstruppen, hvilket bringer mig til første spørgsmål om kvaliteten af ungdoms-arbejdet. Er det godt nok?
Ja, uden nogen som helst tvivl.
I de senere år har Real Madrid udviklet spillere som Diego López, Juan Mata, Borja Valero, Negredo og Soldado. Sidstnævnte var sidste sæsons mest scorende spanske spiller i Liga BBVA. De ville sandsynligvis alle være at finde i en spansk brutto-trup og hertil kan naturligvis lægges Álvaro Arbeloa, som gør det godt i Real Madrids førsteholds-trup. Glem samtidig ikke en spiller som Rodrigo, der i øjeblikket spiller i Benfica og som ifølge Vicente del Bosque kan være tæt på at få chancen på det spanske landshold.
Ovenstående er i større eller mindre grad klassespillere, men fælles for dem er, at de blev overgået af de spillere, som allerede varr i førsteholdstruppen og det samme gør sig netop nu gældende for talenterne og det må jo være første kriterium for et talent, at han skal være bedre end en spiller i førsteholdstruppen.
Spillere som Sanchís, Chendo, Vásquez, Butragueño, Casillas og Raúl var jo netop dygtigere end de spillere, man i forvejen havde i truppen og havde langt større potentiale end de spillere, som kunne hentes på markedet.
Derfor skal man våge over den næste generation af dygtige spillere i La Fábrica, som tæller navne som Fernández-brødrene, Jesé, Joselu, Morata og Carvajal i første række, samt talenter som Pozo, Mejías, Fran Sol, Óscar Plano og Fran Pastor i anden række.
Med hårdt arbejde fra deres side og den rigtige behandling fra klubben, krydret med den portion held som altid skal være til stede på det rigtige tidspunkt, kan nogen (ikke alle) af ovenstående talenter sagtens være at finde i førsteholds-truppen som fast inventar i løbet af få år.
Det kræver at mange ting går op i en højere enhed og derfor er det vigtigste at bevare tålmodigheden og den har ofte vist sig at være den mindste dyd af alle i Real Madrid. Det er bare den eneste vej frem.
- Rubæk
- Gæst
-
Det er dog bare stadig en skam at man let kan spore en vred tone i dine indlæg. Især når du begræder "niveauet herinde".