Mourinho til journalist: Du er en lort

13 år 7 måneder siden #13 af El_Juan

Storken skrev: Dette er ikke en ny taktik af Mourinho. Han har tidligere sagsøgt Marcas Roberto Palomar og El Pais' Charles Bouvier for personlige angreb.

Hvis man for nylig har set et pressemøde med Mourinho, vil man opdage den hadske stemning der er mellem Mourinho og journalisterne. Det er tydeligt, at journalisterne er hoppet af Mourinho-vognen for længst.

Hvis man læser interviews med Mourinho mellem linierne, så opfatter man hurtigt, hvor mange stikpiller han egentlig generelt sender afsted i alle retninger. Det er ganske underholdende, især hvis man ynder at læse ordentligt efter. Og han gør det HVER gang, på hver eneste pressemøde.
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved El_Juan.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

13 år 7 måneder siden #14 af Raul 4 ever

El_Juan skrev: Pressen har længe været ude efter Mourinho. Men tonen er blevet skærpet og historierne er blevet mere personlige. Og den skærpede tone i pressen forekommer kun, hvis nogle i toppen af klubben (læs: præsidenten) giver grønt lys til det.

Pérez mener, at det er ved at gå over gevind og han giver sine kilder i den madrilenske presse grønt lys til at gå lidt efter Mourinho. Pressen går for vidt, selv for Pérez - og Pérez går personligt ud og forsvarer Mourinho - i et forsøg på at dæmpe det lidt.

Pérez har helt sikkert indflydelsen til at starte sådan en kampagne, som det tilsyneladende skete med Pellegrini. Blandt andet ifølge Marcas eneste troværdige journalist, Santiago Segurola.

Men jeg er ikke enig i at Pérez behøver at give tilladelse for at der kommer en skærpet tone mod træneren. De broer til pressen har Mourinho selv brændt for længst.

Jeg tror hvert fald stadig, at Mourinho har præsidentens fulde opbakning, både offentligt og bag facaden. At han så sikkert er splittet indvendigt er så en anden sag, som ikke har den store indflydelse.

Det giver bagslag og situationen har taget overhånd. Det er efterhånden så uhelbredeligt, at jeg kan ikke se Mourinho fortsætte i klubben. Og spillerne har kun dem selv at spille for. Kaptajnernes forhold til Mourinho er sågar noget nær ikke-eksisterende. Mourinho er en færdig mand efter denne sæson. Parterne har kun ét fælles mål. Champions League. Herefter er det slut for Mourinho. Dette er definitvt begyndelsen på enden.

Her tror jeg også at Mourinhos største problem ligger. Jeg er dog ikke så sikker, at jeg vil melde det så bombastisk ud som dig. For pressen har det med at blæse tingene op, og måske er konflikten ikke større end det kan rettes op igen?
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved Raul 4 ever.

13 år 7 måneder siden #15 af El_Juan

Men jeg er ikke enig i at Pérez behøver at give tilladelse for at der kommer en skærpet tone mod træneren. De broer til pressen har Mourinho selv brændt for længst.

Jeg tror hvert fald stadig, at Mourinho har præsidentens fulde opbakning, både offentligt og bag facaden. At han så sikkert er splittet indvendigt er så en anden sag, som ikke har den store indflydelse.

Her tror jeg også at Mourinhos største problem ligger. Jeg er dog ikke så sikker, at jeg vil melde det så bombastisk ud som dig. For pressen har det med at blæse tingene op, og måske er konflikten ikke større end det kan rettes op igen?

Det er autoriseret i toppen af Real Madrid. Ellers kommer disse historier ikke ud. Det kan du være helt forvisset om. Det er et stort spil og alle parter har en finger med i det. Det er naivt, at tro andet.

Situationen havde taget overhånd. Det var ikke til at overse. Pludselig lækkes der historier i AS - og ikke mindst MARCA - som er meget personlige. Endvidere startes der rygter om en ny træner i Real Madrid og emner kommer sågar på bordet. Det er jo ikke tilfældigt.

Men sagen er den, at det tager overhånd. Og det bliver for meget, selv for Pérez. Netop derfor - og alene derfor - går han ud og viser sin støtte. Sjovt nok går han først ud, "off the record", og udtrykker sin støtte igennem et portugisisk medie, 'A Bola'. Besynderligt, men snedigt nok.

Støtter Pérez egentlig Mourinho? Pressens historier taler sit eget tydeligt sprog. Offentligt vil og kan han selvfølgelig ikke selv gå ud og udtrykket andet, end sin støtte til Mourinho. Med mindre han fyrer ham. Han bruger pressen, hvis der er noget "galt". Og det er ikke kun selve nyhederne og historierne i pressen. Det er ligeledes klummeskribenterne, der - især siden november - har været ude efter Mourinho i mere markant grad end tidligere. Det sker kun i en sådan grad, hvis der gives grønt lys.

Pérez bruger medierne på den måde. Og vi må erkende, at det var begyndt at gå skævt. Det er en mulighed for Pérez, der giver pressen grønt lys til at gå efter Mourinho. I bund og grund er det et stort skak-spil. Og Pérez har formentlig følt, at han har haft det under kontrol, indtil nu.

I sidste uge var der i øvrigt angiveligt et møde mellem de to. Og kun de to. Hvad der foregik der - bag facaden - kan vi kun gisne om.

Og pressen har netop blæst det op. I en sådan grad, at det selv blev for meget for Pérez. Det var netop min pointe. Men det var ikke startet i første omgang, hvis Pérez ikke havde haft nogen som helst indflydelse. Som sagt. Det er et stort skak-spil.

Kan det rettes op igen? Kig på Mourinhos ageren fra november og frem til nu. Manden er på krigsstien i en sådan grad, at det halve kunne være nok. For ikke at glemme, at holdet - det samme hold der var historiske i sidste sæson - ikke er sig selv. Og hvad tænker spillerne ikke i forhold til trænerens evige kampe med pressen og præsidenten.

Vi kan gisne om hvad der kommer til at ske. Men jeg synes ikke det er til at overse, hvad der sker, i og omkring klubben. Det taler sit eget tydelige sprog. Man kan altid læse et eller andet ud af Mourinhos pressemøder, hvis man læser mellem linierne. Og det har især været tilfældet den sidste måneds tid.

Jeg tror det er begyndelsen på enden. Der er efterhånden gjort så meget skade, at det bliver svært at reparere. Men tiden vil vise hvad der sker. Jeg har før sagt (i Madridista.dk mener), om end senere på sæsonen, at det var begyndelsen på enden. Der måtte jeg æde mine egne ord.

Og én ting må jeg gøre klart. Man skal være ualmindelig naiv hvis man ikke tror på, at pressen og præsidenten ikke er i kontakt. Man skal være ualmindelig naiv hvis man ikke tror på, at der bliver givet og taget, begge vej. Og at Pérez' agegeren spiller en rolle. Det er hans baghave og man kan være forvisset om, at han agter at have fuld kontrol over den. Selvfølgelig styrer han ikke pressen helt og det ser vi ligeledes i denne situation, hvor det bliver for meget, selv for Pérez.

Der er noget, der ikke fungerer og er som det burde være. Både på og uden for banen. Det står rimelig klart.
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved El_Juan.

13 år 7 måneder siden #16 af Siempre Madrid
Så er jeg den håbløst naive, for dette er ikke igangsat af Real Madrids ledelse.

Dertil er der for meget på spil lige nu til at man vil iværksætte sådan en kampagne.

Jeg vil gå med til, at Mourinho har fjender i Real Madrids bestyrelse, men denne krig er iværksat af madrilensk presse, som er voldsomt utilfredse med, at Real Madrid har fået en træner, som de ikke kan håndtere og så kører de i stedet en smædekampagne, som for længst har overskredet alle etiske grænser, også selv om Mourinho i nogen grad ligger som han har redt.

Det kan sagtens være begyndelsen til enden for José Mourinho, for en kamp mod spansk presse kan selv Real Madrid ikke vinde.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

13 år 7 måneder siden #17 af El_Juan

Siempre Madrid skrev: Så er jeg den håbløst naive, for dette er ikke igangsat af Real Madrids ledelse.

Dertil er der for meget på spil lige nu til at man vil iværksætte sådan en kampagne.

Jeg vil gå med til, at Mourinho har fjender i Real Madrids bestyrelse, men denne krig er iværksat af madrilensk presse, som er voldsomt utilfredse med, at Real Madrid har fået en træner, som de ikke kan håndtere og så kører de i stedet en smædekampagne, som for længst har overskredet alle etiske grænser, også selv om Mourinho i nogen grad ligger som han har redt.

Det kan sagtens være begyndelsen til enden for José Mourinho, for en kamp mod spansk presse kan selv Real Madrid ikke vinde.

Kampagnen blev netop iværksat på et tidspunkt, hvor det var ude af kontrol. Det er ikke tilfældigt, at det hele bliver skærpet til, på samme tid. Historierne og klummerne går hårdere på Mourinho. Og det har været tilfældet siden november og frem til nu.

Selvfølgelig har Real Madrids ledelse en hånd med i det. Pérez ikke mindst. Som sagt, så er det hans baghave og den vil han kontrollere så vidt muligt. Han giver en gulerod til pressen og omvendt. Problemet er bare, at det hele spidser til for tidligt og historierne har taget overhånd, så Pérez netop ikke har kunnet kontrollere det. Netop derfor er det vel heller ikke et tilfælde, at han lige pludselig går til 'A Bola' - et portugisisk medie - og melder ud, at han støtter Mourinho.

Du mener pressen ikke kan styre Mourinho. Men sagen er vel i lige så høj grad, at det var nået til et punkt, hvor Pérez måske heller ikke følte, at han kunne styre Mourinho. Påfaldende, når situationen som sagt var og er skærpet til, i og omkring klubben. Lidt for mange tilfældigheder der falder sammen til, at Pérez ikke skulle have en finger med i spillet.

Men det er skak-spil mellem Pérez og Mourinho. Og pressen spiller en markant rolle. Det er i øvrigt ikke kampen med pressen, der er afgørende. Den eneste kamp Mourinho ikke vil kunne vinde, som han i øvrigt har tabt, er ved at sætte sig op imod Pérez i forhold til, at få mere magt over Real Madrids grundsten, La Fabrica.

Ualmindeligt naiv. Hvor mange nyhedsbureauer tror du der findes i verden den dag i dag, sammenlignet med 30 år tilbage, hvor der var flere 100? Du kan vel tælle en håndfuld. Når du ser nyhederne, er det immervæk ikke tilfældigt hvad der bliver sendt og hvad der bliver sorteret fra. Det er ikke anderledes i fodboldverdenen. Heller ikke i Spanien.

Frem til november, hvor det for alvor blussede op i pressen, hvor længe tror du så ikke journalisterne og klummeskribenterne havde gået og ventet på muligheden for sådan for alvor, at kunne gå efter Mourinhos strube? Det er lige så vel Mourinhos egen skyld. Det var i første omgang et kulturchok for ham, at komme til et land, hvor landets største avis er en sportsavis, der dagligt har 18 sider om Real Madrid alene.

Nuvel, forholdet mellem Mourinho og pressen har aldrig været godt. Men de gange, hvor pressen virkelig har rykket og de er kommet med historier og klummer ud, som i den sidste måneds tid, så er det i første omgang autoriseret oppe fra. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Pressen tager det blot skridtet videre og så må Pérez selv gå ud og lægge en dæmper på.

13 år 7 måneder siden #18 af Siempre Madrid
Det mener jeg så er en lidt naiv tilgang at have til historien, at Florentino Pérez iværksætter kampagnen og pludselig finder ud af, at den kører for voldsomt på og efterfølgende forsøger at dæmpe den.

Sagen er derimod den, at Real Madrid har følt sig tvunget til at gå imod sin hidtidige politik med ikke at kommentere på pressens nyheder overhovedet. Det har man været nødt til nu, fordi pressen gennem længere tid har kørt en decideret hetz, som slet og ret er gået alt for vidt.

13 år 7 måneder siden #19 af El_Juan

Siempre Madrid skrev: Det mener jeg så er en lidt naiv tilgang at have til historien, at Florentino Pérez iværksætter kampagnen og pludselig finder ud af, at den kører for voldsomt på og efterfølgende forsøger at dæmpe den.

Sagen er derimod den, at Real Madrid har følt sig tvunget til at gå imod sin hidtidige politik med ikke at kommentere på pressens nyheder overhovedet. Det har man været nødt til nu, fordi pressen gennem længere tid har kørt en decideret hetz, som slet og ret er gået alt for vidt.

Det er vel ikke mindre naivt end at tro, at det er pressens værk alene. Du mener dermed, at det er tilfældigt? Du kommer ikke uden om, at det hele blussede op på et tidspunkt, hvor tingene i forvejen har været anspændt. Sandsynligheden for, at det er Pérez og ikke pressen, der føler han ikke kan styre Mourinho, er vel tilstede. Det er vel kun logisk, at Pérez forsøger at holde styr på sin egen baghave. Og vi kan vel hurtigt blive enige om, at der er og har været nok at kontrollere og holde styr på.

Helt ærligt Siempre. Hvor blåøjet har man lov at være. Det er et stort skak-spil. Og du burde immervæk nok vide, at parterne taler sammen. Man giver lidt og tager lidt. De officielle pressemeddelelser er jo heller ikke tilfældige. Det er mangel på indsigt, hvis man udelukkende tror, at pressen alene har orkestreret dette.

Det er jo heller ikke tilfældigt det Mourinho går ud i pressen og siger. Som sagt, så er det interessant, at læse Mourinhos pressemøder mellem linierne. Det har det især været i den seneste tid. Og det tilføjer blot til det overordnede billede.

På bundlinien: Jeg siger ikke det, som jeg har udpenslet, er det egentlige scenarie, men det er frem for alt mest naivt, ligefrem at afvise det kategorisk. Især taget i betragtning, at tingene går skævt. Situationen og omstændighederne er skærpet til. Mourinho er på krigsstien. Og endvidere er det påfaldende, at flere ting falder sammen. Jeg tror ikke på tilfældigheder. Findes der sammenfald eller sammenhænge.

Og det er ikke tilfældigt, hvad der bliver skrevet og hvad der bliver sorteret fra. Man kan altid spørge sig selv, om tingene egentlig er, som de ser ud til. Det ene udelukker ikke det andet.

13 år 7 måneder siden #20 af Siempre Madrid
Det er på ingen måde tilfældigt.

Madrilensk presse har som et kobbel sultne hunde ventet på denne periode, hvor de kunne sætte José Mourinho på hjul og stejle. De kunne af gode grunde ikke slagte ham i sidste sæson, da han på overlegen vis bragte Real Madrid til et aldeles suverænt mesterskab, men man har haft historierne liggende klar i skuffen, lige til at hive frem, når krisen indfandt sig.

Det er så taget til i løbet af denne sæson med løgnehistorierne, som nu har taget overhånd i en grad, at selv en institution som Real Madrid med Florentino Pérez i spidsen må dementere avis-skriverierne, hvilket er ganske uhørt.

Følgende bruger(e) sagde tak: Raul 4 ever

13 år 7 måneder siden #21 af El_Juan

Siempre Madrid skrev: Det er på ingen måde tilfældigt.

Madrilensk presse har som et kobbel sultne hunde ventet på denne periode, hvor de kunne sætte José Mourinho på hjul og stejle. De kunne af gode grunde ikke slagte ham i sidste sæson, da han på overlegen vis bragte Real Madrid til et aldeles suverænt mesterskab, men man har haft historierne liggende klar i skuffen, lige til at hive frem, når krisen indfandt sig.

Det er så taget til i løbet af denne sæson med løgnehistorierne, som nu har taget overhånd i en grad, at selv en institution som Real Madrid med Florentino Pérez i spidsen må dementere avis-skriverierne, hvilket er ganske uhørt.

Du siger netop, at de har ventet på muligheden for at slagte ham, hvilket jeg selv lige har påpeget. Det er nemlig ikke tilfældigt, at det lige pludselig kommer på samme tid - især klummeskribenterne skruer bissen på - og det har kørt siden november og frem til nu. Sjovt nok siden, at det har været Mourinho, der har været umulig at kontrollere for Pérez og det har været ude af kontrol, både i og omkring klubben - på og uden for banen. Det er vel heller ikke tilfældigt. Derfor kan man heller ikke udelukke, at det er Pérez, der har givet grønt lys til det. At pressen så går langt over stregen, er en anden ting. Det er vel heller ikke tilfældigt, at Pérez går ud og forsvarer Mourinho, efter pressen er gået over stregen. Naturligt, når situationen er ude af kontrol for Pérez. "Off the record" går han først til 'A Bola'. Det er heller ikke tilfældigt. Han er udmærket klar over, at det når ud til hele verden.

Det er blåøjet at tro, at en så magtfuld mand som Pérez, på ingen måde skulle have en finger med i spillet. Han troede formentlig han kunne kontrollere situationen, da han i første omgang forsøgte, at lægge en dæmper på uroen i klubben. Hvis han føler, at det går skævt i klubben og det går skævt med Mourinho, så bruger han selvfølgelig pressen og giver dem lov til at stikke lidt til Mourinho og skabe rygter om en ny træner. Jeg gentager det gerne. Det er et stort skak-spil. Og det ene udelukker ikke det andet.

13 år 7 måneder siden #22 af Siempre Madrid
Men du påstår, at tidspunktet ikke er tilfældigt, fordi Florentino Pérez har givet grønt lys.

Mens jeg påstår, at tidspunktet ikke er tilfældigt, fordi resultaterne nu giver grobund for at disse historier kan have en sandhedsværdi.

Hvis Marca i maj måned sidste år, havde kørt historien, havde folk trukket på skuldrene og kaldt det satire. Nu, hvor resultaterne ikke følger med, så holder man en fest og udnytter chancen til at grille den person, man elsker at hade.

Jeg tror simpelthen, at Florentino Pérez er for garvet til, at din historie kan holde vand.

13 år 7 måneder siden #23 af El_Juan

Siempre Madrid skrev: Men du påstår, at tidspunktet ikke er tilfældigt, fordi Florentino Pérez har givet grønt lys.

Mens jeg påstår, at tidspunktet ikke er tilfældigt, fordi resultaterne nu giver grobund for at disse historier kan have en sandhedsværdi.

Hvis Marca i maj måned sidste år, havde kørt historien, havde folk trukket på skuldrene og kaldt det satire. Nu, hvor resultaterne ikke følger med, så holder man en fest og udnytter chancen til at grille den person, man elsker at hade.

Jeg tror simpelthen, at Florentino Pérez er for garvet til, at din historie kan holde vand.

Det er jo ikke sandt. Lad os nu forholde os til omstændighederne. Tingene går skævt i og omkring klubben. Mourinho er på krigsstien. Og det går skævt mellem Pérez og Mourinho. Hvilket var tilfældet, da historierne startede i november. Det får Pérez til at give grønt lys. Herefter skruer pressen - tilfældigt eller ej - bissen på, mens klummeskribenterne for alvor går efter Mourinho og der lækkes historier om Mourinhos afgang og mulige afløsere. Min pointe er, at tidspunktet ikke er tilfældigt i den forstand, at pressen fint kunne gå efter ham tidligere på efteråret, men det sker ikke med mindre det bliver autoriseret oppefra.

Omstændighederne har hele tiden været der. Og det har intet med de nuværende resultater at gøre, for resultat- eller spillemæssigt, er det hverken blevet værre eller bedre. Forholdet mellem træner og spillere er på kanten. Spillerne er ikke koncentrede og motiverede. Mourinho har sendt og sender fortsat stikpiller til sine spillere. Så at sige, at resultaterne nu giver grobund for disse historiers sandhedsværdi, er blot et sammenfald. I stedet for at kigge på det overordnede billede.

Pressen har haft et langt tilløbsstykke. De kunne have startet dette før og det skulle de ifølge din logik ligeledes have gjort. Derfor er det blåøjet at tro, at pressen er alene om det, uden nogen som helst indvirkning fra Pérez.

For garvet. Fri mig vel. Hvordan kan du - af alle herinde - undervurdere Pérez' magt og indflydelse. Lad mig slå fast hvordan det fungerer i den verden. Det er ikke tilfældigt, hvad der bliver skrevet og hvad der bliver sorteret fra. Og det er ikke tilfældigt, hvem der dikterer det. Man kan altid spørge sig selv, om tingene egentlig er, som de ser ud til. Det ene udelukker stadig ikke det andet. Og dette er ikke en fiks idé, taget ud af den blå luft.

Det er til gengæld et utroligt interessant aspekt, som man nok kan drøfte frem og tilbage. Og en anelse naivt, at afvise det kategorisk. For hvis det ligeledes er holdningen i al almindelighed, så har man nok en lidt naiv tilgang og tro på hvordan samfundet fungerer generelt set. Jeg kunne gå videre og spørge, hvad du lavede den 11. september 2001, men jeg lader den ligge her.

13 år 7 måneder siden #24 af Siempre Madrid
"Og det har intet med de nuværende resultater at gøre, for resultat- eller spillemæssigt, er det hverken blevet værre eller bedre."

Ahr.........prøv lige at læse den igen......hverken værre eller bedre!? Jeg står nok ikke alene med den holdning, at resultaterne er blevet værre.

Aviserne har fra første dag været antimourinhistas (for nu at bruge hans egne ord) og det bliver naturligvis forstærket nu af de dårlige resultater, som giver grobund for alle historierne. Det giver simpelthen ingen mening, at Florentino Pérez skulle iværksætte en kampagne, som i den grad skader Real Madrid sportsligt og institutionelt, blot for at gøre livet surt for Mourinho, men fred være med det, hvis det er din overbevisning.

Leveret af Kunena Forum