Giv Casillas chancen
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Lopéz eller Casillas? Valget er næsten ubarmhjertig - men i sidste ende handler det om, hvad der gavner klubben.
(Madridista.dk mener)
Ifølge Ancelotti har duellen om målmandsposten aldrig været permanent, således sagde han i september:
"Hvis begge målmand leverer, så spiller Lopéz i Liga, mens Casillas tager sig i af Champions League".
Set fra min plads i sofaen er jeg kommet i tvivl overfor kriteriet om, at Lopéz skal levere – for jeg synes efterhånden, jeg har sporet
både fejldispositioner og indkasserede scoringer, der ikke ligefrem har talt til førstemålmandens fordel.
Særligt Alexis' chip på Camp Nou og Baccas mål fra tæt hold i vanvidskampen mod Sevilla efterlod Lopéz i situationer, der var alt
andet end flatterende.
Den store problematik i denne diskussion er naturligvis følelserne, for det hele handler hurtigt om en Lopéz versus Casillas-debat, men
navnet på målmanden er underordnet – det handler om at finde frem til den kandidat, der har den bedste formkurve, og her fører Casillas altså på nuværende tidspunkt:
Casillas har i sine få chancer gjort sit ypperste og fortjener chancen for at tilbageerobrere pladsen i det madrilenske mål; både i ligaen og
i Champions League. Igen i går leverede han en god præstation, denne gang i en svær udekamp mod Juventus, men sådan har det generelle billede faktisk været af Iker – for nok har spilletiden været forsvindende lille, men sjældent har man reelt set kunnet klandre ham for sin indsats.
Rosen fra gårsdagens modstandere var da heller ikke til at tage fejl af. Således kaldte Buffon ham afgørende og uddelte roser for tre
vægitge indgreb, mens Juventus-træner Antonio Conte ikke tøvede et sekund med at kalde ham for man of the match.
Og Juventus' repræsentanter har givetvist set det samme som mig, nemlig at vejen tilbage som førstemålmand bør være blevet markant
kortere for Iker Casillas.
Statistikken er da heller ikke just på Lopéz' side – således var en af vores brugere på Madridista.dk så venlig at dele nedenstående
statistik med os, der på papiret i hvert fald afslører en markant forskel i antallet af indkasserede mål.
Statikken afslører, at Lopéz har en tendens til at indkassere en del flere mål end Casillas.
Og ja, den slags kan læse på mange måder, men forskellen er her så signifikant, at det hele ikke kan overlades til statistisk usikkerhed
– der må altså være i hvert fald væsentlig data, som kan trækkes ud af tabellen ovenfor: særligt den at Lopéz generelt indkasserer flere mål end Casillas. Ikke helt uvæsentligt i forhold til debatten om målmandsposten.
Vores forsvar skriger samtidig på mere struktur, bedre afstemning og måske endda tydeligere kommunikation. Det sidste er svært for os at vurdere fra TV-skærmene, men umiddelbart virker det ikke til, at Lopéz har samme indbyggede
forståelse med spillerne foran sig.
Tiden for et skifte på trænerposten har set fra Ancelottis synspunkt heller ikke være mere gunstig – Casillas' formidable indsats i aftes,
Lopéz tilsyneladende dalende form og tre relativt lette ligakampe mod Real Sociedad (hj), Almería (ude), Valladolid (hj) giver masser af grobund for at kunne lave det i min optik nødvendige skifte uden at risikoen er alt for stor.
Skiftet skal dog være med et ganske væsentligt forbehold;det må for alt i verden ikke være permanent.
Helt personligt er jeg nemlig tilhænger af mere flydende forhold. For faktisk tror jeg på, at risikoen for at blive sat af i tilfælde af
formdyk, graverende fejl eller lignende vil holde både Lopéz og Casillas skarpere, hvilket i sidste ende vil skaffe os det, vi alle drømmer om: sejre til Real Madrid.
Tiden er kort sagt inde til at give Casillas chancen i målet i ligaen også; han har gjort sit og profileret sig fornemt i Lopéz' måske
dårligste periode i klubben, og meget mere kan Ancelotti vel egentlig ikke forlange?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- bodamgaard
- Gæst
-
Nok er Casillas en fantastisk målmand, og jeg har varme følelser for ham, men det er en tilsnigelse at gøre Lopez til gidsel for de sentimentale følelser, som vi har for legenden. Lopez er ganske enkelt den bedre af de to. Sådan er det.
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Og jeg er på ingen måde fortaler for, at man dyrker rotations-princippet på målmandsposten, men løsningen med at give dem en turnering hver, er måske den mindst dårlige af de mulige løsninger.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Ovenstående statistik siger ikke ret meget. Vi bruger statistik fra Lopez i Sevilla overfor Casillas i Madrid. Det er vel åbenlyst for enhver, hvor ufyldestgørende det er. Derudover siger det intet om Casillas' nuværende niveau, at han lukkede færre mål ind i de forgangne år. Ingen taler om antal skud på mål eller andet i den dur.
Kommunikationen bruges ydermere imod Lopez, men hvad bygger vi det på? Ja, han dirigerer måske mere, men hvad ved vi egentlig om det? Min påstand er da, at vi sejlede ligeså meget i første halvleg i går, som vi ofte gør det under Lopez.
Det er pokkers ærgerligt, men den nuværende situation er uholdbar. Mit hjerte håber Casillas vender tilbage og står fantastisk og giver os ro igen, men objektivt set har jeg min tvivl.
- FigoJensen
- Gæst
-
bodamgaard skrev: Sikke noget vrøvl, Oscar. Det her er et godt eksempel på, hvordan man kan tage fakta og dreje det over i fiktion alene med det formål at understøtte en allerede på forhånd bestemt agenda. Casillas er ikke førstemålmand, fordi han har nogle elementer i sit spil, som ikke er tidssvarende i moderne fodbold. I feltet er han usikker i luftrummet - hvilket blev tydeligt i flere situationer i går - ligesom han har klare mangler i boldomgangen, når han får den i fødderne. Han rammer stort set aldrig en medspiller på udspark, og det er ikke kun baseret på kampen igår, men noget som jeg har observeret over de sidste mange år.
Nok er Casillas en fantastisk målmand, og jeg har varme følelser for ham, men det er en tilsnigelse at gøre Lopez til gidsel for de sentimentale følelser, som vi har for legenden. Lopez er ganske enkelt den bedre af de to. Sådan er det.
Er næsten helt enig!
Jeg synes også artiklen afspejler et lettere fejlslagent forsøg på at overbevise os om, hvorfor Casillas skal stå og hvor tingene ikke er lagt helt ud efter virkelighedens gang ifølge min opfattelse.
Jeg synes bestemt ikke at Lopéz har været skyld i diverse mål mod Real Madrid, som det insinueres og heller ikke Baccas' i Sevilla-kampen. Målet på Camp Nou må han helt klart tage på sin kappe. Til gengæld har han leveret rigtig mange pragtredninger, som der aldrig bliver nævnt noget om. Det er kun Casillas' redninger der fremhæves og Lopéz' fejl. Casillas bliver fremhævet som nærmest fejlfri. Det er ikke rigtigt. Han præsterer store redninger, ligesom Diego gør det, men han har mange småfejl i sit spil og er meget usikker ude i feltet, hvor han altid har været svagest.
Jeg kan ikke se, hvorfor Casillas pludselig skal stå i La Liga i stedet for Diego. Så længe Lopéz ikke spiller sig af, så bør han fortsætte, og jeg kan umiddelbart ikke se, at Lopéz skulle have spillet sig af, da han spiller mindst lige så stabilt som Casillas og leverer samme store redninger.
Jeg er dog ikke enig i, at Diego Lopéz er en bedre målmand end Casillas.
Når Casillas spiller på sit højeste, så er han bedre, hvis du spørger mig.
Det gør han desværre bare ikke p.t., og det gjorde han heller ikke sæsonen før han fik sin fingerskade.
I øvrigt giver jeg ikke meget for statistikken, hvor de to målmænd har spillet på to forskellige hold og med forskellige forsvar foran sig med forskellige niveauer. Det er vidst at blande æbler og pærer. Den del af statistikken, som viser deres fællestid i Real Madrid er vidst heller ikke særlig brugbar, da Lopéz har stået langt flere kampe end Casillas, hvorfor deres målstatistik ikke bare sådan videre kan sammenlignes. Hvis sådan en statistik reelt skal bruges, så skal det vel være ud for ens præmisser. Nøjagtig samme antal spilleminutter, samme modstandere osv...
- Madridista87
- Gæst
-
- Han er ELENDIG med fødderne! En moderne målmand skal kunne indgå i spillet, og dette evner Casillas ikke!
- Han er dårlig i luften! Vi så et totalt kikset indgreb på hjørne, og en klassekeeper havde pillet det indlæg der førte til 2-2 scoringen!
I øvrigt synes jeg det grænser til det humoristiske at klantre Lopez for målene for henholdsvis mod Sevilla og Barcelona! Alexis' lob er bare fænomenalt udført, og det virker til at tilhængere af Casillas i enhver situation ønsker at finde fejl hos Lopez, som i min optik ikke eksisterer! Hvem husker ikke hans fantastiske redning på Rayo Vallecano, som sikrede de 3 point? Hans verdensklasse præstation ude mod Villareal?
Skal en målmand vurderes på alle parametre, dvs. evner på stregen, dominans i luften, karisma, evner med fødderne etc., så ser jeg det som indiskutabelt at Lopez er den bedste af de to!
bodamgaard skrev: Sikke noget vrøvl, Oscar. Det her er et godt eksempel på, hvordan man kan tage fakta og dreje det over i fiktion alene med det formål at understøtte en allerede på forhånd bestemt agenda. Casillas er ikke førstemålmand, fordi han har nogle elementer i sit spil, som ikke er tidssvarende i moderne fodbold. I feltet er han usikker i luftrummet - hvilket blev tydeligt i flere situationer i går - ligesom han har klare mangler i boldomgangen, når han får den i fødderne. Han rammer stort set aldrig en medspiller på udspark, og det er ikke kun baseret på kampen igår, men noget som jeg har observeret over de sidste mange år.
Nu var der en anden bruger (tror det var MMM), der slog et indlæg op, hvor der statistisk blev bevist hvem der har klaret det bedst af de to i luften og med fødderne. Jeg håber (...) læser med så han kan finde statistikerne frem igen :)
Skal Casillas have chancen? Nej, ikke på bekostning af Lopez. Jeg synes Lopez har gjort det meget godt i den periode han har stået på kassen og jeg synes sjældent man kan klandre ham for de mål vi indkassere,
Casillas gjorde det rigtig godt mod FCK og igår mod Juve, men det er svært at vælge imellem dem, hvis man tænker på kvalitet lige i øjeblikket.
Jeg synes heller ikke rotations-princippet fungere på målmands posten. Forsvaret halter stærkt efter og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor han (Ancelotti red.) skal stille så mange forskellige opstillinger uge efter uge.
Find nu startelleveren og giv dem 3 kampe i streg, så de kan have en chance for at spille sig ind i det nye system!
No soy sólo perfecto, soy Madridista también.
Det jeg tænker, når snakken falder på Lopez er, at kampen på Old Trafford efterhånden ligger laaaaaaaangt tilbage.
Som jeg har spurgt før: Hvorfor gør man ikke bare alle en tjeneste, og sætter en af verdens bedste målmænd tilbage på kassen? Ligesom alle andre målmænd, har Iker også sine mangler. Men han har de styrker som Real Madrid har brug for, og det er jo heller ikke for sjov, at han er kåret til verdens bedste 5(?) gange.
..................................................
Jeg siger ikke at Jesper Thygesen har ret i alt hvad han siger. Jeg påpeger blot et eksempel på, hvor forskelligt man kan se på tingene:
Igår, da snakken faldt på Casillas, snakkede kommentatorene om hvor skandaløst det var, at Iker sad på bænken. Jeg mener faktisk, at de kaldte det skammeligt og uforståeligt, at en klub kunne behandle så dygtig en målmand og klublegende på den måde....
M_linding skrev: Jeg forstår ikke dem, som stadig insisterer på at Lopez er så fantastisk... Der er jo en grund til, at hans karriere har været som den har.
Det jeg tænker, når snakken falder på Lopez er, at kampen på Old Trafford efterhånden ligger laaaaaaaangt tilbage.
Som jeg har spurgt før: Hvorfor gør man ikke bare alle en tjeneste, og sætter en af verdens bedste målmænd tilbage på kassen? Ligesom alle andre målmænd, har Iker også sine mangler. Men han har de styrker som Real Madrid har brug for, og det er jo heller ikke for sjov, at han er kåret til verdens bedste 5(?) gange.
Ja M_linding, det er som om folk fuldstændig glemmer at vi har en målmænd på bænken, som er blevet kåret 5 år i træk til verdens bedste målmand, samtidig med at han er anfører, og en fantastisk ambassadør for klubben?
Over tid var López statistik i Sevilla faktisk bedre end den har været i Madrid, også når man kun kigger på La Liga hvor han har mødt sammenlignelige modstandere. Men pointen var, at Lopez efter en rigtig god start på livet i Madrid har stabiliseret sig og han har stabiliseret sig på det niveau han har ligget gennem de sidste fem år, et klassisk eksempel på regression to the mean. Spørgsmålet er så om det niveau er godt nok til Madrid.
edit: @ZizouMo, de tal er her: madridista.dk/index.php/forum/debat/1800...osten?start=36#37629
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
LasseRMD skrev:
M_linding skrev: Jeg forstår ikke dem, som stadig insisterer på at Lopez er så fantastisk... Der er jo en grund til, at hans karriere har været som den har.
Ja M_linding, det er som om folk fuldstændig glemmer at vi har en målmænd på bænken, som er blevet kåret 5 år i træk til verdens bedste målmand, samtidig med at han er anfører, og en fantastisk ambassadør for klubben?
På samme måde har Real Madrid en ærespræsident, som vurderes som en af de bedste spillere gennem tiderne, som ledte holdet til storhed og sejre og som er en fantastisk ambassadør for klubben. Hvis han må tage sin kørestol med ind på banen, er jeg tilhænger af, at en legende får pladsen på bekostning af eksempelvis Modric.
Overdrivelse fremmer forståelsen, men at Iker er blevet kåret til verdens bedste målmand fem år i træk og takket være anciennitets-princippet er anfører, kan bruges til lige præcis.............ingenting! Og heldigvis for det!
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Alene det, at man sammenligner med Diego López' tid i Villarreal (og Sevilla), er hul i hovedet. En hver kan se og tænke sig til, at disse hold har flere chancer og mål imod sig end Real Madrid, hvorfor forudsætningen her selvfølgelig taler til Casillas' fordel.
Det er simpelthen for langt ude. Det bliver ikke mindre søgt af, at man ikke tager holdets forfatning i betragtning. Det er immervæk søgt, at klandre Diego López for den seneste tids præstationer og indkasserede mål. Om end nogle måtte mene, at pilen på det seneste har peget i den forkerte retning ift. hans præstationer, så har han - siden han overtog målmandsposten under Mourinho - været en solid og stabil sidste skanse, som har holdt et stabilt og højt niveau. Indiskutabelt.
Det gør ikke Diego López' forudsætninger bedre, at holdet har manglet balance i flere af kampene i Ancelottis første tid i klubben. Akkurat som hodet ikke rigtig fungerede i Mourinhos sidste tid, hvor Diego overtog pladsen, sammenlignet med mesterskabssæsonen, hvor holdet i den grad fungerede som en velsmurt maskine. Det handler ikke blot om målmanden, andre enkelt personer eller defensiven, men om balancen, eller manglen på samme. Man angriber og forsvarer som et hold. Diego López skal ikke hæfte personligt for de kollektive fejl. Især ikke fordi, han ved hovedparten af scoringerne har været lovligt undskyldt, måske med undtagelse af en enkelt eller to situationer.
Skriv en klumme om det der er relevant i stedet: 1) Manglen på balance. Noget holdet stadig leder efter. 2) Fem straffespark imod sig i tre kampe. Jeg siger det lige igen: Fem straffespark imod sig. Det er sådan cirka fem dumme fejl for meget.
Kom nu ind i kampen i stedet. Diego López lukker to mål ind mod Rayo. Endda på to straffespark. Samme antal mål, som Casillas lukkede ind i går. Og lige pludselig skal man hive fat i ligegyldige statistikker, til ingen verdens formål eller nytte. Casillas gjorde det fint i går. Heller ikke han kunne - ligesom det har været tilfældet med Diego López - klandres for målene. De to er stadig meget lige, men det er stadig Diego López der er førstevalget. Og der skal markante fejl - eller et markant formdyk (læs: et egentlig reelt formdyk, som man ikke opfinder på baggrund af statistik) - til fra hans side, og en fortsat stor arbejdsindsats til træning fra Casillas' side til, før der bliver ændret på dette.