Madridista.dk mener: Cristiano bør ikke have særstatus

10 år 9 måneder siden #1 af Administrationen

Et desværre alt for rammende billede af Cristiano Ronaldos hidtige sæson 

Landskampspause. Fyld, spild og en kærkommen lejlighed til endelig at få slået den meterhøje græsplæne. Og mens vi andre nyder en uges fodboldfri i baghaven, så har Rafa Benítez andre og langt mere komplicerede opgaver foran sig.

Den nyslåede Real Madrid-træner kan passende bruge sin landskampspause på særligt en overvejelse:

Bliver Real Madrid nødvendigvis stærkere af at have Cristiano Ronaldo – i hans nuværende forfatning – blandt holdets startende 11? Og tør han som ny træner tage opgøret og sætte portugiseren af holdet. Midlertidigt forstås.

For mig er svaret ganske klart. Det gør det ikke. Ikke i øjeblikket i hvert fald.

Baseret på opstartsæsonen og kampene mod Sporting fra Gijón og Real Betis, så giver Cristiano Ronaldo lige nu Real Madrid langt flere begrænsninger end muligheder.

”Forladt og alene” sang Kim Larsen en gang – og netop sådan har Cristiano Ronaldo fortrinsvis optrådt i de seneste i hvert fald fem kampe. Han virker som en spiller, der ikke rigtigt er en del af holdet, og som ingenlunde finder sig til rette i Benítez filosofi om et mere flydende angreb.

Derfor virker Real Madrid i alt for mange offensive aspekter som et hold, der består af 10 + en spiller, hvor portugiseren arbejder for hårdt på at godtgøre sig selv frem for at servicere holdet. Det sker oftest via håbløse forsøg på dribleture, afslutninger fra endnu mere umulige vinkler end hidtil og konstante fejlplaceringer i opspillet.

Naturligvis er den egoistiske og selviscenesættende adfærd en funderet del af Cristiano Ronaldos spillestil, og en grundpillerne i hans enorme succes, men når egocentreringen resulterer i et negativt slutprodukt, så bør andre muligheder overvejes.

Man kan naturligvis argumentere for, at Cristiano Ronaldo stadig kommer frem til at chancerne, og så snart de bliver omsat til mål, så vil kritikken forstumme. En validt argument, der ikke er ulig, hvad der tidligere har været sagt og skrevet om portugiseren. Dog oplever jeg i øjeblikket en Cristiano Ronaldo, der selv, hvis han lavede mål, simpelthen ikke er i synergi med den resterende del af holdet og derfor falder igennem i stort set alle aspekter af det offensive spil.

Og jeg kan umuligt være den eneste madrilenske fodboldfan, der ærgrer sig over, at spansk fodbolds største stjernefrø lidt for tit huserer på udskiftningsbænken. Isco fortjener fast spilletid, og det kunne være forfriskende at se en offensiv bestående af netop Isco, James, Benzema og så den gen-realiserede Gareth Bale. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at småspillet, løbene og resultaterne ville blive endnu bedre med det firkløver forrest.

Dette skal naturligvis ikke ses som en permanent udslusning af Cristiano Ronaldo – det ville være fjollet – men mere et ønske om, at heller ikke han er fredet, når præstationerne daler. For når vi først får skabt den mytologiske
fremstilling af en spiller, at han er hævet over resten, så har vi balladen og dermed også risikoen for et ulmende opgør om hierarki og hakkeorden. Den slags er set utallige gange før i klubbens historie, og sjældent med et positivt
resultat.

Omvendt så tvivler jeg på, at en ny træner som Rafa Benítez, der allerede døjer med kritiske røster blandt fans og presse tør tage et så enormt opgør på dette tidspunkt i sin karriere i klubben, om end jeg mener, det vil være sundt for Benítez’ position i klubben at træde ind i rollen som leder og vise, at han tør træffe selv de overraskende og ubehagelige beslutninger.

Det kan såmænd let komme til at gavne ham på længere sigt.

Men indtil det sker, så må vi vente – om ikke på Godot –så i hvert fald på, at Cristiano Ronaldo genfinder målformen og spillehumøret og dermed godtgør sin fortrykte plads på holdkortet.

/Oscar Gomez Svendsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 9 måneder siden #2 af JimmyBroe
Jeg er meget enig i hvad du skriver Oscar. Vi må ha’ fulgt samme stream de sidste par kampe:/
At Ronaldo alt for ofte er en hæmsko for holdet ses tydeligt i sæsonens optakt samt de 2 første Liga kampe. Jeg er også bekymret for at Ronaldo (ligesom det var tilfældet med Bale i store dele af sidste sæson) spiller for sig selv. Som du skriver det, har vi pt et hold bestående af 10+1 mand. Det er bare ikke holdbart i længden.

Jeg mener dog stadig at Ronaldo, i modsætning til Bale, har så meget goodwill at det er for tidlig at bænke ham. Lad ham få 5-7 kampe, hvis der stadig ingen bedring er, så er jeg dog med på ideen om at en bænkplads kan være det rigtige. For holdets skyld, men ligeså meget for Ronaldos egen skyld.
Jeg har en fornemmelse af at Ronaldo er ved blive presset en smule i baggrunden, bl.a. tror jeg at præsidenten tror mere og mere på sit nye projekt med Bale som den nye stjerne.

Jeg er klar over at vi ingenlunde er der endnu, Ronaldo er stadig holdets ubetinget største stjerne, men jeg synes der er små ting som kunne indikere at det er den ”vej” det vil gå den næste sæsons tid. Jeg frygter ikke en fremtid uden Ronaldo.

Lige for at afslutte, så er jeg slet ikke overbevist om at Bale blomstre op og bliver fantastisk i denne sæson. Men han har gjort det virkelig godt de sidste par kampe, og især i går, var han en af holdets bedste. Han får en sidste chance til at overbevise mig om at han skal blive, har han ikke gjort det inden vinter, så kan der ikke herske nogen tvivl om at han skal skydes afsted næste sommer. Har Ronaldo på det tidspunkt heller ikke leveret noget synderlig, så skyd også ham af sted.

Jeg er her stadig XOXO
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved JimmyBroe.

10 år 9 måneder siden #3 af El Madridista
Er det korrekt forstået, at "Madridista.dk mener", ikke er noget madridista.dk mener?

10 år 9 måneder siden #4 af madrid2000
Jeg skrev et indlæg, jeg ved ikke, hvor den forsvandt, men nu siger jeg min mening igen.

Jeg synes denne madridista mener har totalt mistet jordforbindelsen. Jeg skrev godt nok i kamptråden til gårsdagens kamp, at Ronaldo var håbløs ringe, men det samme kan muligvis siges om denne artikel. Hvordan var Ronaldo så meget anderledes end, hvad vi har set i de andre sæsoner? Når han ikke scorer og de andre scorer, så bliver han desperat og så tager han nogle dumme beslutninger. I går og mod Sporting spillede han en fornuftig kamp. Mod sporting havde han endda vores farligste forsøg og igår kom han også frem til masser af store muligheder, så den der med han ikke er i synergi med holdet passer ikke helt. Nogen gange vil den bare ikke ind, sådan en kamp havde Ronaldo igår.

Jeg synes det er helt urealistisk og totalt mangel på realitetssans at kræve Ronaldo bænket. Det giver ikke mening fra det sportslige point of view og heller ikke det kommercielle - jeg skal love for Perez kommer efter Benetiz hvis det sker.

Og hvorfor skulle Benetiz tage den chance? Han er i genopbygningfasen og det sidste han har brug for er uro. Hvis det går galt med Ronaldo på bænken, så går der nok ikke mange kampe før han er fortid.

Jeg siger ikke vi ikke kan klar os uden Ronaldo. Men hvis Benetez ikke ønsker ham, så skulle man have solgt ham til PSG. Giver ikke mening at bænke en spiller der får 50 mio euro i løn. I kan selv forstille jer, hvilket dejlig stemning der vil være i truppen.
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved madrid2000.

10 år 9 måneder siden #5 af madrid2000
Man kan ikke helt klandre andre fans for at kalde madridistas for forkælede og utaknemlige.
Holdet vinder 5-0 og dagen efter kræver man den absolutte stjerne gennem de sidste 5 år bænket fordi han ikke har lavet 4 mål i de sidste to kampe som han plejer.

• Raúl 7
  • Gæst
  • Gæst
10 år 9 måneder siden #6 af Raúl 7

madrid2000 skrev: ...jeg skal love for Perez kommer efter Benetiz hvis det sker.

Og hvorfor skulle Benetiz tage den chance?

Jeg siger ikke vi ikke kan klar os uden Ronaldo. Men hvis Benetez ikke ønsker ham...

Benitez :)

10 år 9 måneder siden #7 af madrid2000

Raúl 7 skrev:

madrid2000 skrev: ...jeg skal love for Perez kommer efter Benetiz hvis det sker.

Jeg siger ikke vi ikke kan klar os uden Ronaldo. Men hvis Benetez ikke ønsker ham...

Jeg havde lige lært Carlo Ancelotti. Det andet skal nok komme med tiden.

10 år 9 måneder siden #8 af madrid2000

Raúl 7 skrev:

Jeg havde lige lært Carlo Ancelotti. Det andet skal nok komme med tiden ;)

10 år 9 måneder siden #9 af Raul7-2880
Ronaldos præstation igår, afskiller sig ikke markant for hvordan han har spillet de sidste mange år - bortset fra at han ikke scorerede igår. Han var dog tæt på mange gange og jeg er sikker på at han nok skal begynde at banke mål ind på samlebånd igen, fordi det er det eneste han kender til og det eneste han kan + enkelte assist.

Messi derimod kan det hele! Det er dog en helt anden diskussion.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

10 år 9 måneder siden #10 af Dios
Jeg forstår ikke hvordan det kan komme bag på så mange denne sæson? For slet ikke at tale om det er 3-4 måneder for tidligt, at tage diskussionen om, at bænke Ronaldo. For selvfølgelig skal Ronaldo ikke bænkes, men derimod spares.

Jeg kan ikke se nogle ændringer i hans spil ift. de tidligere 5 sæsoner. Ronaldo har altid været en hæmsko for vores opbyggende spil. Ronaldo har aldrig været god i oplæggerens rolle, eller ham holdet søger, hvis der skal kombineres igennem et forsvar. Når Ronaldo har fået bolden, så har han forsøgt sig på egen hånd. Det har jo intet med holdet som sådan at gøre.
Problemet i Real Madrid med Ronaldo på holdet har været, at de andre i offensiven aldrig har vist sig at være kampafgørende nok til, at man har kunne overskue tanken om, at Ronaldo har været en hæmsko for spillet. Det viser denne "Madridista.dk mener" jo også. Nu så vi en fantastisk James igår, og en rigtig god Bale igår, hvor begge var meget kampafgørende, men det har vi aldrig set før. Havde vi set det for 2 år siden, så er jeg ret sikker på samme "Madridista.dk mener" var skrevet dengang.

Uanset hvad, så synes jeg det er alt alt for tidligt at snakke om krise, eller Ronaldo føler sig udenfor det kollektive på banen. Det er jo måske glemt igen, når Bale får jordforbindelsen tilbage, og James ikke rammer dagen, hvor Ronaldo så tager over og hiver 3 point med hjem. Jeg synes derimod, at Ronaldo skal spares noget mere end førhen. En hjemme kamp imod Sporting Gijon i et ellers presset kampprogram, så så jeg helst Ronaldo sidde over, så han kan spares lidt. Det samme gælder i øvrigt resten af truppen.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: Zyconith

10 år 9 måneder siden #11 af MadridistaPorVida
Madridista i er blinde hvis i ikke kan se, at der gemmer sig meget mere potentiale i Cristiano end det i så igår, så han havde nogle dårlige kampe, hvem har ikke haft det i Madrid. Men er i så tåbelige at glemme hvad den mand er i stand til at præstere. Jeg er sikker på han kommer stærkt tilbage. Det er bare så dumt at dømme en mand som ham så hurtigt og endda komme med så fræk en kommentar om at bænke ham. Så er du da en blind madridista. Jeg ved med sikkerhed at du kommer til at æde dine egne ord

HALA MADRID Y NADA MAS!!!

10 år 9 måneder siden #12 af Abefar
48 sæsonmål sidste sæson + et hav af assists, og så skal han på bænken i den nye sæson pga. 2 målløse kampe. Det er fandme utaknemmeligt at være fodboldspiller på det niveau ;-)

Intet har ændret sig specielt ved hans spil ift. de seneste sæsoner. Ronaldo ser bare ikke god ud hvis han ikke kommer på tavlen eller laver en assist. Hele hans spil er lagt op på det. Han bliver aldrig spilleren der sætter angrebene op, men han er derimod spilleren der afslutter dem.

Synes egentlig det er håbløst overhovedet at diskutere hans plads på holdet.
Følgende bruger(e) sagde tak: MadridistaPorVida

Leveret af Kunena Forum