Vi er skuffede; og lidt glade
Sebberg skrev: Jeg er egentligt enig i det, som Dios siger. Jeg er stadig lykkelig over vores CHL-trofæ, men man fristes til at spørge sig selv: Hvor meget cadeau skal Zidane have? Jeg synes eksempelvis, at Ancelotti skal have meget mere ros for sin 13/14 sæson, end Zidane skal have for sin 15/16.
Vi er enige om, at han naturligvis gjorde det bedre end Benitez, men derudover har han ikke sat sit præg. Han har truppens støtte, men han er hverken en klassisk indpisker eller noget taktisk geni. Han har måske verdens bedste trup, og den har han hverken formået at ødelægge - eller få til at spille perfekt.
I fodboldverdenen har vi en gruppe anerkendte og dygtige trænere, der anses for nogle af verdens bedste trænere. Nogle er rolige, taktiske genier - andre er vilde indpiskere. Fælles for dem er, at de har et JEG - de sætter et aftryk. Mourinho, Conte, Ancelotti, Emery, Sampaoli, Klopp... you name it.
Zidane har ikke sat et spillemæssigt eller taktisk aftryk. Benitez prøvede - og fejlede. Zidane tog over, fik spillertruppens respekt og satte en helt forudsigelig 4-3-3 opstilling. De eneste steder, hvor jeg synes, han har sat et aftryk, er at han fik kørt Casemiro ind på holdet, og at han i nogle få tilfælde har taget Ronaldo ud eller sparet ham. Modsat har han af flere omgange truffet besynderlige beslutninger omkring udskiftninger, og så har han tydeligvis heller ikke formået at få afvist Perez i snakken om 'fredninger' i truppen efter hans gentagne startopstillinger med Benzema på toppen.
KONKLUSION: Zidane er ikke nogen særpræget GOD træner - ej heller dårlig. Det samme mener jeg om Luis Enrique. Men man behøver ikke at være en særpræget GOD træner for at skaffe resultater med Real Madrid og verdens måske bedste trup - men hvad kunne det ikke blive til? Vi har altså truppen til at dominere mere i spillet, end vi gør nu. Skal vi have tålmodighed med Zidane, der alt andet end lige har gjort det fint, eller skal man forsøge at lave et sats og hente en ildsjæl med en helt tydelig filosofi? Sampaoli i Sevilla? Jeg kan ikke selv finde ud af, hvad jeg helst vil have....
Det er Zidane eller kaos. Det er kun ganske, ganske få trænere der kan få respekten fra spillerne. Ved et generationsskifte kan man nok prøve en træner som Tuchel af, men ikke nu.
Jeg er ganske tilfreds med Zidane. Hans taktiske genistreg er flere end hans fejl. Lad os håbe, at han fører holdet til et mesterskab, så han kan lære af hans fejl mens han beholder jobbet.
Zidanes manglende erfaring er tydelig i hans forpasselighed. Han skal vel lære at slippe spillet lidt. Som Ancelotti.
Plan B med Isco og Morata har i ligasammenhæng flere gange vist sig at være mere frugtbar end Plan A.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Fondo_Sur skrev:
Sebberg skrev: Jeg er egentligt enig i det, som Dios siger. Jeg er stadig lykkelig over vores CHL-trofæ, men man fristes til at spørge sig selv: Hvor meget cadeau skal Zidane have? Jeg synes eksempelvis, at Ancelotti skal have meget mere ros for sin 13/14 sæson, end Zidane skal have for sin 15/16.
Vi er enige om, at han naturligvis gjorde det bedre end Benitez, men derudover har han ikke sat sit præg. Han har truppens støtte, men han er hverken en klassisk indpisker eller noget taktisk geni. Han har måske verdens bedste trup, og den har han hverken formået at ødelægge - eller få til at spille perfekt.
I fodboldverdenen har vi en gruppe anerkendte og dygtige trænere, der anses for nogle af verdens bedste trænere. Nogle er rolige, taktiske genier - andre er vilde indpiskere. Fælles for dem er, at de har et JEG - de sætter et aftryk. Mourinho, Conte, Ancelotti, Emery, Sampaoli, Klopp... you name it.
Zidane har ikke sat et spillemæssigt eller taktisk aftryk. Benitez prøvede - og fejlede. Zidane tog over, fik spillertruppens respekt og satte en helt forudsigelig 4-3-3 opstilling. De eneste steder, hvor jeg synes, han har sat et aftryk, er at han fik kørt Casemiro ind på holdet, og at han i nogle få tilfælde har taget Ronaldo ud eller sparet ham. Modsat har han af flere omgange truffet besynderlige beslutninger omkring udskiftninger, og så har han tydeligvis heller ikke formået at få afvist Perez i snakken om 'fredninger' i truppen efter hans gentagne startopstillinger med Benzema på toppen.
KONKLUSION: Zidane er ikke nogen særpræget GOD træner - ej heller dårlig. Det samme mener jeg om Luis Enrique. Men man behøver ikke at være en særpræget GOD træner for at skaffe resultater med Real Madrid og verdens måske bedste trup - men hvad kunne det ikke blive til? Vi har altså truppen til at dominere mere i spillet, end vi gør nu. Skal vi have tålmodighed med Zidane, der alt andet end lige har gjort det fint, eller skal man forsøge at lave et sats og hente en ildsjæl med en helt tydelig filosofi? Sampaoli i Sevilla? Jeg kan ikke selv finde ud af, hvad jeg helst vil have....
Det er Zidane eller kaos. Det er kun ganske, ganske få trænere der kan få respekten fra spillerne. Ved et generationsskifte kan man nok prøve en træner som Tuchel af, men ikke nu.
Jeg er ganske tilfreds med Zidane. Hans taktiske genistreg er flere end hans fejl. Lad os håbe, at han fører holdet til et mesterskab, så han kan lære af hans fejl mens han beholder jobbet.
Zidanes manglende erfaring er tydelig i hans forpasselighed. Han skal vel lære at slippe spillet lidt. Som Ancelotti.
Plan B med Isco og Morata har i ligasammenhæng flere gange vist sig at være mere frugtbar end Plan A.
Er det ikke kaos at være bagud 2-0 mod ligaens bedste forsvar på udebane? Det er pænt meget kaos!
"Hans taktiske genistreg er flere end hans fejl"? Hvilke taktiske genistreger er det, du tænker på her? Jeg ser dem ikke.
RJ skrev:
Fondo_Sur skrev:
Er det ikke kaos at være bagud 2-0 mod ligaens bedste forsvar på udebane? Det er pænt meget kaos!
"Hans taktiske genistreg er flere end hans fejl"? Hvilke taktiske genistreger er det, du tænker på her? Jeg ser dem ikke.
Ok ...
Vi vandt Champions League ved at Zidane overtog en trup i absolut uorden. Han genskabte balancen på holdet ved at stole på Casemiro som 6'er. Det er hele grundlaget for den ubesejrede stime på 41 kampe, Champions League-trofæet og vores nuværende førsteplads i La Liga med potentielt 4 point ned. Det var de store træk.
Hvilke genistreg han har lavet? Jo, et eksempel er det taktiske oplæg ude mod Atletico.
At spille ude imod Villareal er ofte lig med et pointtab. Derudover var det ikke Real Madrid der fik dommerhjælp, men Villareal. 1-0 blev scoret efter et klokkeklart frispark begået mod Marcelo, som resulterede i en løs bold. Derudover var 2-0 målet tvivlsom grundet offsidelinjen. Og trods det, vinder Real Madrid 3-2 i sidste ende. Hvad er det, du er fornærmet over? Barca havde også problemer ude mod Villareal og satte faktisk to point til.
For at spørge på en anden måde. Hvem vil du have skal erstatte Zidane nu, d. 28 februar?
Fondo_Sur skrev:
RJ skrev:
Fondo_Sur skrev:
Ok ...
Vi vandt Champions League ved at Zidane overtog en trup i absolut uorden. Han genskabte balancen på holdet ved at stole på Casemiro som 6'er. Det er hele grundlaget for den ubesejrede stime på 41 kampe, Champions League-trofæet og vores nuværende førsteplads i La Liga med potentielt 4 point ned. Det var de store træk.
Hvilke genistreg han har lavet? Jo, et eksempel er det taktiske oplæg ude mod Atletico.
At spille ude imod Villareal er ofte lig med et pointtab. Derudover var det ikke Real Madrid der fik dommerhjælp, men Villareal. 1-0 blev scoret efter et klokkeklart frispark begået mod Marcelo, som resulterede i en løs bold. Derudover var 2-0 målet tvivlsom grundet offsidelinjen. Og trods det, vinder Real Madrid 3-2 i sidste ende. Hvad er det, du er fornærmet over? Barca havde også problemer ude mod Villareal og satte faktisk to point til.
For at spørge på en anden måde. Hvem vil du have skal erstatte Zidane nu, d. 28 februar?
Casemiro var ikke Zidanes opfindelse, den bliver vi nødt til at tilskrive Rafa Benitez. Jeg ELSKER, at hver gang man udfordrer Zidanes taktiske færdigheder, så ender det altid ud i et eneste eksempel. Kampen mod Atletico. Bevares - det var et mesterstykke, men det jo også det eneste, vi har set fra ham. Så det var det ene eksempel, der er - har du andre??
Holdet har ikke en filosofi for, hvordan vi skal spille. Kæderne hænger på ingen måde sammen - selv med Casemiro som 6'er. Zidane har ikke tænkt sig at tage de magtkampe, der ligger og lurer under overfladen. Bl.a. kampen om den udynamiske midtbane og et fredet BBC, som ikke skaber nok.
Vi lever i øjeblikket på indlæg og håber på, at bolden rammer en medspillers hoved. Dét er i min optik lig med kaosfodbold uden omtanke, ideer, kreativitet og stil. Vi håber på det bedste, får presset modstanderen tilbage, men vi har ingen ideer på den sidste 1/3 af banen.
Remontadaen mod Villareal kan ikke tilskrives Zidane, det var spillerne, der ændrede attitude og pludselig fik en sjældent set ærgerrighed med 30 min. tilbage.
Det er herligt for dig, hvis du virkelig er tilfreds med den måde, vi spiller på. Det er jeg bare ikke - jeg har brug for et hold som dominerer og vinder store sejre. Det gør vi ikke engang over hold som Osasuna længere, og det er nøjagtig dét, jeg mener med kaos. Vi har fået SÅ mange svineheldige sejre i de sidste minutter i indeværende sæson. Jeg opponerer over, at det overhovedet skal komme dertil, hvor vi har brug for det.
Jeg vil se et hold i kontrol, som dominerer midtbanen, presser højt, kommer frem til chancer i form af dybdeløb, kombinationer i modstanderens felt, indlæg, langskud, osv. Det ser jeg intet af - jeg ser tværtimod det samme monotone spil uge efter uge. Vi har holdet til at dominere og gøre hver kamp til et levende helvede for vores modstandere. Men Zidane praktiserer det ikke, og det virker heller ikke som om, han kan sætte sig igennem over for visse af spillerne, selv hvis han ville.
Jeg vil ikke bytte Zidane ud med andre trænere lige nu. Men det er kun fordi, der ikke er nogle gode alternativer at vælge imellem.
- Brylle
- Gæst
-
Men der bliver jo ikke snakket om, at Casemiro skal være en opfindelse? Heller ikke så vidt jeg kan forstå på Fondo_Sur, for hvordan kan det være en opfindelse at sætte en spiller, som er blevet købt til klubben, på den formation, hvor han spiller naturligt? Det handler jo om, at Zidane turde ofre en dyrt indkøbt James og i stedet puttede billige Casemiro på banen. Det er den tillid, som Zidane udvidste, der skabte en god stime.
Og så lidt mere generelt til debatten om cheftrænerposten:
En mand som Pochettino er en super god ide med den filosofi, han har formået at implementere i Tottenham. Han har fået en del spillere til at trives på bedste vist. Men tror folk, at det går i Real Madrid? Jeg har min tvivl. Vi har set holdet myrde Sevilla med et helbanepres i pokalen uden BBC, vi har set Benitez forsøge at indføre nogle rigtig gode ideer på holdet og vi har set Ancelotti kæmpe med at få Kroos til at passe ind i en rolle alt for langt tilbage på banen. Jeg tror ikke, at den nuværende spillertrup og den nuværende politik i klubben på nogen måde er modtagelig over for filosofier, der betyder, at bestemte spillere skal omstille sig og (gud forbyde det) arbejde hårdere begge veje. Der er en skadelig politik i klubben, der skal ordnes først. Hvis ikke der sidder en sportsdirektør med en rød tråd, så skal cheftræneren have fuld kontrol over førsteholdet, så der ikke er nogen tvivl om hvad vej man går. Skulle Ronaldos rolle blive ændret, kræver det jo ikke mere end en kærlighedserklæring til Manchester United og så skal den kære præsident nok fortælle Zidane, hvordan man behandler spillerne i klubben. Det går simpelthen ikke.
Det kunne være super fedt at se en træner med et koncept, en plan for spillerne og en fuld tillid fra ledelsen til at gennemføre ideen. Klopp eller Pochettino kunne begge være super interessante på hver deres måde. Det bliver bare ikke en succes, medmindre man gør op med den syge klubkultur, der lige nu hersker. Så hellere holde Zidane, som man ved har respekt i spillertruppen, selvom han bliver styret af et joystick, som Perez har i hænderne.
Jeg kalder Casemiro såvel som Lucas Vazquez for Zidanes opfindelse, eller nok nærmere Zidanes idé, hvis du vil være så korrekt i sprogbruget. Med forskellige trænere, forskellige løsninger. Vi skriver jo det samme ...
Fondo_Sur skrev: @Brylle
Jeg kalder Casemiro såvel som Lucas Vazquez for Zidanes opfindelse, eller nok nærmere Zidanes idé, hvis du vil være så korrekt i sprogbruget. Med forskellige trænere, forskellige løsninger. Vi skriver jo det samme ...
Hvordan kan du det, når det var Rafa, der startede med det? Det er ikke for at være spydig, beklager hvis det kan tolkes sådan. Forstår bare ikke konteksten :-)
Kan du ikke fortælle mig hvad der gør, at du mener det er Zidane's opfindelse at bruge de 2 spillere? Jeg kan bare ikke se hvorfor du stopper der? Så er det vel også Zidane's opfindelse, at bruge Ramos i midterforsvaret, og ikke på back positionen?
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Dios skrev:
Kan du ikke fortælle mig hvad der gør, at du mener det er Zidane's opfindelse at bruge de 2 spillere? Jeg kan bare ikke se hvorfor du stopper der? Så er det vel også Zidane's opfindelse, at bruge Ramos i midterforsvaret, og ikke på back positionen?
Ok, makker. Det er ganske velkendt at Benitez spillede med Kroos - Modric og James som 10'er på midtbanen. Det var idealopstillingen. Det ser fint ud på papiret, men åbenlyst ikke topfodbold, hvilket Benitez ikke forstod. Hans manglende forståelse endte ud en ubalanceret taktik, hvilket 4-0 nederlaget hjemme mod Barca er det klareste eksempel. Og for at vende tilbage til Casemiro, og beklager mit sprogbrug. Hvem fanden havde tænkt over at bruge Casemiro som fundament på holdet før foråret 16'!? I tidspunktet havde mange madridistas midtbanespillere som Isco, James og sågar Kovacic foran Casemiro i køen. Det er alene Zidanes fortjeneste at være så stålsat på at bruge Casemiro i det senest års tid. Det har åbenlyst gjort holdet passivt og udynamisk i forhold til andre mulige konstallationer, men ikke desto mindre givet store resultater.
Og igen, før Vazquez fik spilletid, kunne du have spurgt samtlige madridistas herinde, inklusiv mig, om hvem der skulle starte i tilfældet af, at Bale blev skadet. Her stod James og til dels Isco foran i køen. Zidane valgte dog igen at tænke på balancen på holdet, hvilket har været afgørende. Zidane har sans for detaljen, og det har du ikke, hvis du mener, at Casemiro har været en ligeså selvskrevet spiller i idealopstillingen som Sergio Ramos.
Ok, makker. Det er ganske velkendt at Benitez spillede med Kroos - Modric og James som 10'er på midtbanen. Det var idealopstillingen. Det ser fint ud på papiret, men åbenlyst ikke topfodbold, hvilket Benitez ikke forstod. Hans manglende forståelse endte ud en ubalanceret taktik, hvilket 4-0 nederlaget hjemme mod Barca er det klareste eksempel. Og for at vende tilbage til Casemiro, og beklager mit sprogbrug. Hvem fanden havde tænkt over at bruge Casemiro som fundament på holdet før foråret 16'!? I tidspunktet havde mange madridistas midtbanespillere som Isco, James og sågar Kovacic foran Casemiro i køen. Det er alene Zidanes fortjeneste at være så stålsat på at bruge Casemiro i det senest års tid. Det har åbenlyst gjort holdet passivt og udynamisk i forhold til andre mulige konstallationer, men ikke desto mindre givet store resultater.
Og igen, før Vazquez fik spilletid, kunne du have spurgt samtlige madridistas herinde, inklusiv mig, om hvem der skulle starte i tilfældet af, at Bale blev skadet. Her stod James og til dels Isco foran i køen. Zidane valgte dog igen at tænke på balancen på holdet, hvilket har været afgørende. Zidane har sans for detaljen, og det har du ikke, hvis du mener, at Casemiro har været en ligeså selvskrevet spiller i idealopstillingen som Sergio Ramos.
Casemiro startede inde 2 gange inden han blev fast mand under Benitez, og det gjorde han allerede i 7. spillerunde ude imod At. Madrid, hvor han var den sikreste mand på holdkortet lige indtil Barca kampen, fordi pressen, fansene og generelt hele verden synes Benitez var for defensiv. Det kulminerede, da Benitez statuerede et eksempel imod Barca, og alle kender udfaldet af det resultat.
Jeg ved ikke om du, andre fans eller pressen først forstod budskabet efter Barca nederlaget, men Casemiro blev brugt fast under Benitez lige indtil presset blev for stort, og mon ikke Perez havde en finger med indover her.
Der er immervæk stor forskel på behandlingen af vores 2 trænere, og den ros skal Zidane ikke have. Det var ikke Benitez der fejlede, men holdet, ledelsen og fansene.
Nu taler alle om 6'er positionen, og mener Zidane opfandt den dybe tallerken, men er sandheden ikke bare en anden, hvis man lige tager et hurtigt kig i papirerne? :D
Jeg er glad for, at Zidane bruger Casemiro, men jeg var også glad da Benitez brugte ham. Det er nok nærmere her forskellen er :)
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Nu har jeg kigget i sagerne. Casemiro startede inde fra 7. spillerunde til 11. spillerunde, som du siger. Og ellers i ganske enkelte tilfælde. Altså var han på ingen måde fast mand på holdet. Benitez' store projekt var at lade Isco få det endelige gennembrud, hvilket slog fejl, da han helt malplaceret blev placeret på kanten. Det var ikke i nogens interesser.
Zidane har kun haft ét projekt som Real Madrid cheftræner: at sejre. Og det har han gjort.
Det vil ikke overraske mig, hvis vi vinder El Clasico på Bernabeu i år.