Florentino Pérez får fire år mere som præsident

5 år 3 måneder siden #1 af Administrationen
Florentino Pérez står...

Florentino Pérez står til at fortsætte fire år mere som præsident for Real Madrid.

Ved midnatstid i dag ophører fristen for at indgive sit kandidatur og foreløbig har ingen meldt sig til at udfordre vor tids Don Santiago Bernabéu.

Tidligere har Enrique Riquelme vist interesse for at opstille, men han bekendtgjorde i weekenden, at han ikke er et emne til posten som øverste ansvarlige i verdens mægtigste klub.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 3 måneder siden #2 af Estadio Santiago Bernabéu
Personligt har jeg altid følt mig tryg med Perez ved roret, så dette er naturligvis en glædelig nyhed. Der er ingen grund til at vi skal have samme kaos som de konkurrerende klubber.

Økonomen i mig læser dog altid sådanne nyheder med lidt frygt i baghovedet, fordi det minder lidt om monopol. Jeg tror de fleste Madridistas er glade for anciennitetskravet men jeg håber også de fleste ærgrer sig over bankgarantikravet er så enormt.

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
5 år 3 måneder siden #3 af 9eren
Det er jo blevet stemt for, af næsten alle medlemmer til general forsamling, så det er nok kun dig der har svært ved det og et par stykker andre!

5 år 3 måneder siden #4 af Estadio Santiago Bernabéu

9eren post=135644 skrev: Det er jo blevet stemt for, af næsten alle medlemmer til general forsamling, så det er nok kun dig der har svært ved det og et par stykker andre!

Nu er du jo ikke økonom, så det kan naturligvis være svært for dig at forstå hvorfor monopol er farligt for vores klub på lang sigt.

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
5 år 3 måneder siden #5 af 9eren
Ja det er vildt svært at forstå for mig “not”, men så er jeg heldigvis ikke den eneste. De fleste medlemmer stemte for, det kunne næsten tælles på en hånd, hvor mange der var modstandere af forslaget dengang. Det ændrer ikke på en eneste detalje at du har en uddannelse som økonom
Sidste redigering: 5 år 3 måneder siden ved 9eren.

5 år 3 måneder siden #6 af El Chino

Estadio Santiago Bernabéu post=135645 skrev:

9eren post=135644 skrev: Det er jo blevet stemt for, af næsten alle medlemmer til general forsamling, så det er nok kun dig der har svært ved det og et par stykker andre!

Nu er du jo ikke økonom, så det kan naturligvis være svært for dig at forstå hvorfor monopol er farligt for vores klub på lang sigt.

​Vil økonomen så ikke give os ikke-økonomer en lyn kursus om hvordan, kravet om bankgaranti, kan medføre monopoldannelse? 

A la Cibeles, nos vamos a la Cibeles
Følgende bruger(e) sagde tak: 9eren

5 år 3 måneder siden #7 af Estadio Santiago Bernabéu

El Chino post=135647 skrev:

Estadio Santiago Bernabéu post=135645 skrev:

​Vil økonomen så ikke give os ikke-økonomer en lyn kursus om hvordan, kravet om bankgaranti, kan medføre monopoldannelse? 

Gerne. I ethvert politisk styre vil folket helst have den bedste leder fordi det er dét, der er bedste for folket. Den bedste måde at få den bedste leder på, ifølge folkets meninger, er demokrati fordi der får de lov til at være medbestemmende. Og den bedste måde man finder den bedste leder i et demokrati er ved at der er uendelig mange kandidater til at vælge imellem.

I Real Madrid skal man have været socio i 20+ år for at kunne opstille til præsidentvalg. (Ret mig hvis jeg tager fejl) Dette skærer naturligvis gevaldigt ned på antallet af kandidater. Spørgsmålet er om det er i folkets bedste interesse. Her vil jeg personligt vurdere at det faktisk er i vores interesse, fordi vi ikke ønsker en Barcelona fan i forklædning stille op som præsident i RMD CF og ødelægge klubben efter valget er vundet. Det er også trygt at vide at en ny fodboldfan ikke kan vinde valget. Det kræver at man kender klubben ud og ind før man kan stille op.

I Real Madrid skal man stille en enorm bankgaranti for at kunne stille op til præsidentvalg. Dette skærer naturligvis gevaldigt ned på antallet af kandidater. Spørgsmålet er om det er i folkets bedste interesse. Her vil jeg personligt vurdere at det ikke er i vores interesse at garantien er sat så højt. Måske den skulle have været halvt så høj eller kvart så høj. Problemet har vi set en del gange efterhånden. Der er ikke valg i Real Madrid. Don Perez vinder fordi der ikke er modkandidater. Er det i folkets interesse at man ikke kan stemme på sin leder?

Nej

Hvorfor så blande monopol ind i det? Fordi monopol refererer til et marked, der er domineret af en enkelt agent (spiller på markedet). Dette er samfundsøkonomisk utilstrækkeligt og til stor skade for samfundet. Monopolet skaber en samfundsøkonomisk forvridning. Dette kan ikke direkte oversættes til vores situation men det er præcis de samme træk, der går igen. Tag DSB som eksempel. Hvis du gerne vil køre med toget fra Farum til København, så har du kun ét valg og det er med DSB. Hvilke betydninger får det for dit valg af transport? Du bliver simpelthen nødt til at betale den pris, som DSB kræver. Ellers er det taxa eller investering i en bil som begge er langt dyrere. Vi ser den samme magtesløshed her når medlemmerne ikke får lov til at bestemme, hvem der skal lede klubben.

I USA og Danmark sidder vores leder på den øverste post i 4 år af gangen. Forskellen på den amerikanske præsident og den danske statsminister er først og fremmest størrelsen af 'magt' som personen besidder. I Danmark er vores folkevalgte statsministers ikke egenrådig som den amerikanske præsident er. Derfor minder præsidentembedet i Real Madrid om styreformen i USA. Problemet er at vores sidder ikke på magten 4 år af gangen i maksimalt to perioder men kan sidde lige så længe han eller hun bliver valgt. Men i Real Madrid har vi ikke valg, fordi ingen kan stille op imod vores nuværende præsident, fordi næsten ingen får muligheden.

Blandt Real Madrids socios er der ikke mange, der tænker over sådanne situationer. Ellers ville lovændringen ikke været blevet stemt igennem. De er sikkert skarpe til fodboldanalyser og tapas. Men de gik i fælden ved afstemningen om lovændringen.

Slutteligt kan jeg spørge: Ville det være rart at kunne vælge imellem 10 kandidater, der alle sammen kan fremvise deres spændende projekt for vores klub? Eller er det rarest at vi ikke har noget at skulle have sagt og præsidenten bliver valgt uden at blive stemt ind fordi ingen kan sige ham imod? Antag at du er en socio med ret til at stemme inden du svarer på ovenstående spørgsmål. Man kan også spørge FC Barcelona fans om de ville være glade for at fortsætte med Bartomeu, hvis der ikke var andre, der havde råd til at stille op til præsidentvalg.

​El Chino, alt ovenstående er skrevet i kærlig mening. Jeg bliver enormt træt af at altid skulle høre på 9'eren skrive direkte til mig. Men det skal ikke gå ud over dig <3
Sidste redigering: 5 år 3 måneder siden ved Estadio Santiago Bernabéu.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, Real HWL, andreashn, Madrid1998

5 år 3 måneder siden #8 af Dybbøl
Helt vildt flot forklaring. Mange tak for den. 

Jeg ser selvfølgelig at der er fordele og ulemper ved det som du også selv nævner. 

Det jeg kan savne, er ligesom i de “gamle” dage, hvor der skulle være valg og der var måske 3 kandidater og de hver især “lovede” den og den spiller, hvis de blev valgt. 

Jeg synes det kunne være spændende at få mulighed for lidt flere kandidater der kunne fortælle os hvad de vil gøre anderledes eller forbedre ved vores elskede klub. 

Samtidig synes jer også at det skal være Perez der får lov til at præsentere det nye stadion. 
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, Real HWL, andreashn, Madrid1998, Estadio Santiago Bernabéu

5 år 3 måneder siden #9 af Estadio Santiago Bernabéu
​Ja det er godt at have Perez 4 år endnu! Måske endda flere år.

5 år 3 måneder siden #10 af Batmajn
Tror endda Enrique Riquelme var ude og nævne det - hvis han skulle have haft en chance for at stille op havde han brug for tid. Og derfor skrev vores elskede Florentino valg midt i en sæson så hurtigt som muligt for så var der ingen der kunne stille op mod ham. Det ser ikke kønt ud på papiret og mangler noget farve. Men mon ikke Perez nok skal gøre det okay igen, og give Zidane lidt mere frihed.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn, Estadio Santiago Bernabéu

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
5 år 3 måneder siden #11 af 9eren

Batmajn post=135651 skrev: Tror endda Enrique Riquelme var ude og nævne det - hvis han skulle have haft en chance for at stille op havde han brug for tid. Og derfor skrev vores elskede Florentino valg midt i en sæson så hurtigt som muligt for så var der ingen der kunne stille op mod ham. Det ser ikke kønt ud på papiret og mangler noget farve. Men mon ikke Perez nok skal gøre det okay igen, og give Zidane lidt mere frihed.

​men han havde pengene. Nu havde han 4 år til at forberedde sig, nu har han 4 år mere!

der er i øvrigt ikke forskel i år på, hvad du skal have i Aval for at stille op til Barcelonas eller Real Madrids valg. 125 millioner euro. De forskelle der er i Barcelona ift Real Madrid er anciennitet og du skal præsentere Aval efter du er valgt og ikke før som i Madrid. 

Så problemet ligger slet ikke i de ting Kassow stiller op, hvis man vil gøre det til et problem!

Sidste redigering: 5 år 3 måneder siden ved 9eren.

5 år 3 måneder siden #12 af Estadio Santiago Bernabéu
Igen, du forveksler mig med en anden.

​Problemet ligger ikke på kort sigt eller på den enkelte kandidat, der rent faktisk havde økonomi til at stille op.

Problemet ligger i at der var 20-50 gode kandidater med stærke visioner, som vi aldrig får lov til at stemme på, fordi de ikke får lov til at stille op. Og dermed kender vi ikke deres navne fordi det er slet ikke faldet dem ind at stille op med deres visioner. Et eksempel kunne være 9’eren som måske vil være en genial præsident for Real Madrid men som aldrig får chancen. Eller Dios. Eller Jesper. Eller alle andre fans, som måske kan forestille sig et spændende projekt men som ikke får chancen.

Og på længere sigt når Perez har en dårlig periode, så er det ikke nødvendigvis verdens bedste kandidat, vi får som præsident.

Jeg gentager mig selv så jeg skal nok stoppe nu. Jeg er glad for at Perez er præsident i fire år mere! Jeg håber det bedste for klubben på kort og lang sigt.

Leveret af Kunena Forum