Optakt: Elche - Real Madrid, Copa del Rey, ottendedelsfinale

4 måneder 2 dage siden #85 af Thomaskjensen
Jeg er stor tilhænger af forandringer, jeg er således stor fan af VAR om det bruges rigtigt. Et "Challange" system som i basket er en fed ide.

VAR er til for at hjælpe dommeren, så åbenlyse fejl eller svinestreger bliver straffet, jeg håber vi kommer dertil hvor man i efterhånd giver spillere gule kort for svinestreger. Altså man vurdere at det er en åbenlys "fejl, eller mis" af dommeren.

VAR er til for at hjælpe dommerne og mindske idioti på banen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 måneder 1 dag siden #86 af DeLaRed

Madrid1998 post=145115 skrev:

JimmyBroe post=145112 skrev: Jeg var stor kritikker af VAR og er det for så vidt stadig, omend jeg, ligesom mange andre, bare har accepteret at det er blevet en del af fodbolden. Som en anden beskriver, så er det fantastisk ved Offsidekendelser. Men hvor kan jeg blive hysterisk nogen gange når de vælger ikke at bruge det i situationer i feltet.
Deres argument er som oftest, at VAR kun skal bruges ved store fejl. Et argument som hænger mig ud af halsen. Nu har man sgu valgt at indføre det. Så skal det bruges ved alle fejl, store som små. ​

Flere af jer skriver de burde gøre som i andre sportsgrene. Jeg ser kun fodbold, så kan nogen beskrive hvad det er der fungere i eksempelvis Amerikansk fodbold, basket, ishockey osv.? Jeg har svært ved at se hvad de kan gøre nemlig.

​Det skal nok ikke ud i et helt identisk system, men med modifikationer selvfølgelig. En basket kamp består af 4 x 12 min spil, men en kamp varer alligevel omkring 2 og en halv time. Det er pga alle de spilstop og videotjek de laver, hvor det virkelig kan trækkes ud til tider. Desuden stopper uret så snart bolden er ud af spil fx ved “indkast” eller når der scores. Det er dog nok også mere afgørende i basket hvor der er frikast ved mindste kontakt nærmest, og indkast til det forkerte hold kan gør en stor forskel især i slutningen af kamp. Derfor er det nok på sin plads med videotjek overkill.

Jeg er personligt tilhænger af et var system, men ikke selve offside reglerne. Synes ikke det giver mening man er offside på grund af en skostørrelse. Synes simpelthen der skal tillades en vis margin. Mht reglerne kunne det være interessant med det Challenge system jeg nævner ovenpå til de “små fejl”. På den måde undgår man de overdrevne videotjek, men tager Challenge systemet som ved nba hvor hver træner har ret til en enkelt Challenge, som man så beholder hvis man får ret.

Disse kunne bruges når en dommer bare ikke gider tjekke var af en eller anden grund, eller hvis man er sikker på der ikke er frispark.

Jeg kunne også med inspiration fra nba ønske mig lidt gennemsigtighed. Hvor dommeren forklarer visse beslutninger. Her tænker jeg især ved hånd på bolden, hvor man nogle gange intet forstår.

​Problemet med et challenge system er at man saa ligger ansvaret for om kampen bliver doemt fair eller ej, over paa traeneren, det mener jeg personligt ville vaere en fejl.

Jeg er stor fan af VAR, fordi teknikken fungere upaaklageligt, med langsomme gentagelser af situationer har vi over 95% sikkerhed for at se praecis hvad der skete (der er visse situationer, som for eks i Marcelo's tilfaelde hvor det maaske er lidt svaert at se, det er der dog ogsaa tekniske loesninger for allerede, som bare skal implementeres). 

Problemet med VAR (og som var praecis det samme problemer pre-VAR) er dommerne, det er ikke VAR der traeffer den forkerte beslutning gang paa gang, men derimod dommerne, og det gjorde de ogsaa inden VAR. Der er absolut ingen roed traad fra den ene kamp til den anden, fra den ene dommer til den anden og fra den ene turnering til den anden, og det er ikke kun frustrende for os fans men saa sandelig ogsaa for spillerne. Forstil jer hvis i hver dag i koerte i bil paa arbejde skulle forholde jer til nye fartgraenser paa vejene, det ville vaere umuligt ikke at faa en boede.

For at loese dette skal dommerne enten traenes bedre i reglerne og faa fastlagt en standard som alle forstaar og er med paa, samt have bedre intern kommunikation saa ting der ikke fungere kan blive justeret med det samme, eller reglerne skal aendres. Saa laenge ingen af de 2 dele sker, saa kan vi forsaette med at vaere frustrerede over dommerne i stort set hver kamp, for hold kaeft hvor er dommer-standarden lav og hvor har den bare vaeret det laenge.

Jeg er ikke selv dommer uddannet og vil derfor heller ikke give de individuelle dommere skylden, mener dette er dommerstanden som et kollektiv der skal tage ansvaret og dermed ogsaa finde en loesning, men VAR systemet er IKKE problemet, det er derimod brugen af det og dommernes mangel paa kontinueitet.

Donde está la biblioteca?
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, JimmyBroe, Kiwes, Madrid1998

4 måneder 1 dag siden #87 af Dios
​Den eneste grund til man aldrig kan se den røde tråd er, fordi alle mennesker er forskellige. Uanset reglerne, så vil man altid fortolke på sin egen måde, og den fortolkning vil altid være forskellig fra person til person. Jeg er personligt til den hårde stil, hvor jeg mener der meget sjældent er frispark, og meget ofte film/overdramatisering så når jeg dømmer, så vil jeg altid tillade utrolig meget i nærkampene. Alt sammen indenfor reglerne, men hvad er unødig stor kraft? Jeg gætter på man får et hav af forskellige definitioner på netop det.
Jeg elsker VAR, og jeg synes det fungere rigtig godt. Alting kan blive bedre, men jeg synes det fungere. Man har misforstået konceptet, hvis man troede det ville ændre på retfærdigheden, for det gør det ikke. Hånd på bold eller bold på hånd vil altid være en debat set med forskellige øjne, og de vil altid blive dømt forskellige dommer til dommer. 

Oftest synes jeg det største problem er gennemsigtighed, som også er nævnt. Hvorfor er det ikke på alle meget tvivlsomme og afgørende situationer dommeren skal se tingene igennem på VAR? Vi taler mål, straffe, røde kort og virkelig afgørende situationer. Hvis reglen var, at dommeren skulle se hændelsen på skærmen, så ville man måske minimere det uforstående overfor ikke at bruge VAR på mange situationer. 
Der går alligevel altid 1 minut eller 2, hvor dommeren står med hånden op til øret og afventer. Her kunne han i stedet løbe direkte ud til skærmen og have kommunikationen med dem i rummet samtidig med selv at have øjne på situationen. 

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

Leveret af Kunena Forum

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.