Hazard i Marca-interview, del 2: Undskyld for det, der er sket

3 år 7 måneder siden #37 af Thomaskjensen
Flere kampe minder mig om tiden under Covid, jeg er heller ikke imponeret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 7 måneder siden #38 af Zyconith
​BREAKING NEWS:

Hazard trækker sig fra landsholdet. Det blev alligevel for hårdt for ham.

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos

3 år 7 måneder siden #39 af ElMadrid

Matamoro post=156606 skrev: Det her VM er ligeså fattigt som en charterrejse til Dubai. Helt igennem kunstigt og opstyltet. Et vulgært og let gennemskueligt forsøg på at hvidvaske et pilråddent samfund. Man må ikke drikke alkohol til en fodboldkamp fordi det forbyder deres religion. Men hvis du sidder i vip- loungen så må du godt. Det siger bare det hele.

​Det gode eller dårlige afhænger nok af øjnene der ser. Jeg ser en slutrunde med flotte stadioner, flotte baner, meget fint dommerpræstation og god stemning på stations. 

Vi så kampe hvor Argentina, Marokko eller afrikanske lande spiler, hvor stemningen var helt i top. Læg dertil at der er kommet nye teknologier som f.eks. den med Japans mål, som under normale omstændigheder ville være dømt forkert. 

Vigtigst af alt så har vi haft en slutrunde med rigtig meget spænding og masser af (flotte) mål. Der har været flere grupper, hvor man ikke anede hvem der gik videre eller røg ud indtil sidste sekund. Så af nysgerrighed hvad mere vil du have og hvad savner du helt præcis? 

I forhold til alkohol, så har meldingen fra Qatar været at det ikke er tilladt på stadium at indtage det. Dette skulle vist også gælde VIP. Men om de tillader det, så synes jeg mere at det er et forsøg på at finde et kompromis. Men som med så meget andet med folk, der er utilfreds med Qatar, så er et kompromis hellere ikke godt nok. 

3 år 7 måneder siden #40 af ElMadrid
@Ramos4

Der er ingen der siger at nogen herinde forsvarer Rusland. Man skal skam heller ikke nævne alle lande, hver gang man vil kritisere et andet land. Men jeg tror at du og jeg kan hurtigt blive enige om, at hvis man ikke overholder menneskerettigheder, begår krigsforbrydelser og hvad der er værre, så skal man jo også modtage kritik. Bare en lille smule.

Prøv at kigge på de 2 eksempler:

Nadia Nadim og Brian Laudrup bliver udsat for massiv kritik fra stort set samtlige væsentlige medier i Danmark for deres rolle i forhold til Qatar. Brian bliver såmænd fyret fra TV2 og Berlingske. Man sender et klart signal!

Jakob Fuglsang og Mads Schmidt kørte for israelske Israel Premier Tech, der markedsfører sig som følger: ”Medlemmerne af holdet er ambassadører for landet Israel som er deres base. Sporten bruges til at skabe forbindelser og vise landets ansigt”.

Der var ikke en eneste artikel eller et enkelt kritisk ord om hverken den ene eller den anden. Hvorfor? hvor bliver alle de folk, der går så meget op i menneskets ret til at leve frit?

Og bare så vi lige har det med, så repræsenterer Israel apartheid, besættelse, etnisk udrensning, drab på journalister, drab på (gravide) kvinder, fængsling og tortur af børn. Læg dertil at landet bliver undersøgt for krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

Israel har alene i 21/22 dræbt næsten, hvad man anklager Qatar for i de sidste 10 år.

Alligevel hører du ikke folk som Brylle, 9'eren eller vores kære medier mf. komme med et eneste kritisk ord. Derfor er det hyklerisk. For menneskerettigheder bliver kun aktuelt, når det er folk vi ikke bryder os om. Når det er vores eller USA's venner, så kigger vi den anden vej og klapper i. Som Raul 7-2880 skrev, så valgte vi også at se bort fra Indiens krænkelser af det muslimske mindretal.

Så det handler ganske enkelt ikke om at man skal nævne alle, hver gang man vil kritisere Qatar, men at man også nævner de andre, der åbenlyst ikke har det mindste respekt for menneskerettigheder.

Sidste redigering: 3 år 7 måneder siden ved ElMadrid.

3 år 7 måneder siden #41 af Fondo_Sur
Nu afholdes der ikke VM i fodbold i Israel, hvilket også ville være kritisabelt.

Verdenssamfundet brokkede sig ligefrem heller ikke da Barca havde Qatar Foundation som trøjesponsor. 

Det er noget andet at afholde et VM. Det er blåstempling på et helt andet niveau. Derfor er det nødvendigt at kritisere, når der har været så meget at kritisere i forbindelse med afholdelsen.
Sidste redigering: 3 år 7 måneder siden ved Fondo_Sur.

• Brylle
  • Gæst
  • Gæst
3 år 7 måneder siden #42 af Brylle

ElMadrid post=156683 skrev: @Ramos4

Der er ingen der siger at nogen herinde forsvarer Rusland. Man skal skam heller ikke nævne alle lande, hver gang man vil kritisere et andet land. Men jeg tror at du og jeg kan hurtigt blive enige om, at hvis man ikke overholder menneskerettigheder, begår krigsforbrydelser og hvad der er værre, så skal man jo også modtage kritik. Bare en lille smule.

Prøv at kigge på de 2 eksempler:

Nadia Nadim og Brian Laudrup bliver udsat for massiv kritik fra stort set samtlige væsentlige medier i Danmark for deres rolle i forhold til Qatar. Brian bliver såmænd fyret fra TV2 og Berlingske. Man sender et klart signal!

Jakob Fuglsang og Mads Schmidt kørte for israelske Israel Premier Tech, der markedsfører sig som følger: ”Medlemmerne af holdet er ambassadører for landet Israel som er deres base. Sporten bruges til at skabe forbindelser og vise landets ansigt”.

Der var ikke en eneste artikel eller et enkelt kritisk ord om hverken den ene eller den anden. Hvorfor? hvor bliver alle de folk, der går så meget op i menneskets ret til at leve frit?

Og bare så vi lige har det med, så repræsenterer Israel apartheid, besættelse, etnisk udrensning, drab på journalister, drab på (gravide) kvinder, fængsling og tortur af børn. Læg dertil at landet bliver undersøgt for krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

Israel har alene i 21/22 dræbt næsten, hvad man anklager Qatar for i de sidste 10 år.

Alligevel hører du ikke folk som Brylle, 9'eren eller vores kære medier mf. komme med et eneste kritisk ord. Derfor er det hyklerisk. For menneskerettigheder bliver kun aktuelt, når det er folk vi ikke bryder os om. Når det er vores eller USA's venner, så kigger vi den anden vej og klapper i. Som Raul 7-2880 skrev, så valgte vi også at se bort fra Indiens krænkelser af det muslimske mindretal.

Så det handler ganske enkelt ikke om at man skal nævne alle, hver gang man vil kritisere Qatar, men at man også nævner de andre, der åbenlyst ikke har det mindste respekt for menneskerettigheder.

​Er jeg hyklerisk fordi jeg ikke ved hvor Fuglsang cykler? Eller fordi jeg ikke kommenterer på en ikke aktuel slutrunde? Det er ærgerligt for fremtiden at man skal have en oversigt over verdenshistoriens konflikter klar hvis man må have en holdning om at medierne er i deres gode ret til at lave larm over en slutrunde. Kan du anbefale en oversigt over de ting jeg skal huske at tage med næste gang jeg har en kommentar til en nation? 

3 år 7 måneder siden #43 af Thomaskjensen
Lidt nuance i kritikken syntes jeg er på sin plads.
Kritik er på sin plads, det er klart.

Nu er dette VM meget specielt, for af de 8 arenaer der bruges er 5 helt nye, og flere af dem kommer aldrig at blive brugt igen, de skal rives ned eller kraftigt reduceres i størrelse.

For mig handler kritikken om dette åbenlyse spild af resurser og menneskeliv, op mod 10 000 gæstearbejdere har mistet livet for at vi kan kigge på et par kampe på "Stadion 974".

Fodboldt og politik skal ikke blandes sammen, og det bliver det heller ikke selv om man kritisere FIFA for at tillade 10 000 tals dødsfald for at vi kan kigge på fodboldt.

3 år 7 måneder siden #44 af Zyconith
Bolddrengen​ som Eden Hazard udsatte for et voldeligt overfald og sparkede i maven er nu god for £40.000.000 med sit selv-opstartede spiritus firma: talksport.com/football/1178394/ball-boy-...a-floyd-mayweather/#

Imens er Eden Hazard nu faldet til en værdi på under 8 millioner euros, støvsuger Real Madrids lønbudget og bidrager med nul og niks. 

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos

3 år 7 måneder siden #45 af ElMadrid

Thomaskjensen post=156689 skrev: Lidt nuance i kritikken syntes jeg er på sin plads.
Kritik er på sin plads, det er klart.

Nu er dette VM meget specielt, for af de 8 arenaer der bruges er 5 helt nye, og flere af dem kommer aldrig at blive brugt igen, de skal rives ned eller kraftigt reduceres i størrelse.

For mig handler kritikken om dette åbenlyse spild af resurser og menneskeliv, op mod 10 000 gæstearbejdere har mistet livet for at vi kan kigge på et par kampe på "Stadion 974".

Fodboldt og politik skal ikke blandes sammen, og det bliver det heller ikke selv om man kritisere FIFA for at tillade 10 000 tals dødsfald for at vi kan kigge på fodboldt.

​Hvis du efterlyser nuance i kritikken, Thomas, så skal du starte med at komme med troværdige tal. Hvor kommer de "op mod 10.000" gæstearbejdere fra?

Jeg kan se at The Guardian har opgjort tallet til 6.500 omkomne. Der var bare lige det at deres tal byggede på alle dødsfald blandt gæstearbejdere. Både arbejdsrelaterede dødsfald, som intet havde med VM og også dødsfald, som slet ikke var arbejdsrelaterede. Det Fastslår FN's internationale arbejdsorganisation, som kalder The Guardians tal for voldsomt misvissende. Reuters har tallet til omkring 2.400, hvilket er meget lavere end dit. 

Igen, det er tilladt at kritisere Qatar for arbejdsforholdene, men at kritisere dem for at de har brugt genanvendelige materialer, som netop skal skåne miljøet, det føles som kritik bare for at kritisere. 

Derudover så kan man seriøst ikke komme nu og sige at sport og politik ikke skal blandes sammen. Hele optakten har ikke handlet om andet end politik, hvilket har gjort at det er gået over det sportslige. 

Følgende bruger(e) sagde tak: Thomaskjensen

3 år 7 måneder siden #46 af ElMadrid

Fondo_Sur post=156684 skrev: Nu afholdes der ikke VM i fodbold i Israel, hvilket også ville være kritisabelt.

Verdenssamfundet brokkede sig ligefrem heller ikke da Barca havde Qatar Foundation som trøjesponsor. 

Det er noget andet at afholde et VM. Det er blåstempling på et helt andet niveau. Derfor er det nødvendigt at kritisere, når der har været så meget at kritisere i forbindelse med afholdelsen.

​Men U21 blev afholdt i Israel for få år tilbage. Hvor blev alle de stemmer, der er så vilde med menneskerettigheder? Jeg gentager det gerne. Der var én eneste der komme med kritik. Så et U21 i fodbold, er det også en blåstempling af en apartheid regime? Om det er i større eller mindre grad, så burde det stadige udløse kritik. Der kom ikke noget fra vores medier, som ellers gik helt amok til VM. Så slemt at man valgte at droppe al sportslige optakt og boykotte åbningsceremonien. Waow. 

Kan vi begge ikke blive enige om at menneskerettigheder ikke er en stikkontakt, der tænder når der er VM og så slukker den, når VM er slut?

Jeg efterlyser nuancer i kritikken. For der er ingen tvivl om at der skal være kritik af forholdene for gæstearbejdere. Men skal vi ikke lige først blive enige om, at det er altså arbejdsulykker vi snakker om. Det er jo ikke sådan at gæstearbejdere bliver skudt ned, imens de udfører deres arbejde. Vi har desværre ikke præcise tal på dødsfald. Qatar siger at der er tale om 4-500 og andre kilder skønner omkring de 2.500. Så tallet ligger formentlige et sted mellem de 2 tal.

Tager vi udgangspunkt i hvor mange dødsfald vi selv har haft i DK for en ca. lignede periode (Dødsulykker.dk), så havde vi 464 arbejdsulykker og som førte til mindst 479 personers død (2004-2015). Altså ca. 500 dødsfald. Vi skal også tage i betragtningen at der bygges til et VM i Qatar og at temperaturen kan i nogle tilfælde komme op på 45-50 grader.  

Ovenstående er ikke et forsvar af Qatar, men bare for at sætte tingene lidt i perspektiv. Vi har set personer her på siden, der mener at folk i Qatar har "et underligt syn på mennesker" og "et land der ikke har respekt på basale menneskerettigheder". Jeg har også set folk på FB, der sammenligner dem med nazisterne...Slap lige engang af. 

Det mest groteske er, når du spørger selvsamme mennesker, hvorfor de er tavse, når de rigtige banditter overskrider alle former for menneskerettigheder. Her taler vi ikke om arbejdsulykker med dødsfald som følge, men om besættelse, etnisk udrensning, drab på civile og krigsforbrydelser (Indien, apartheid Israel osv.), så kommer al de dårlige undskyldninger frem som at man ikke kan nævne alle lande, når man kritiserer Qatar eller at man skal have en oversigt over verdenshistoriens konflikter i fremtiden. Som om den israelske besættelse skete for 3.000 år siden. 

Så for at lukke den herfra for vi skal ikke blive ved med at snakke politik, så handler det ikke om, at man ikke må kritisere Qatar, men dels om substansen i kritikken, hvor kritikken gerne skal være proportionalt med hændelsen og vigtigst af alt, om det manglende kritik af andre lande med langt større krænkelser af menneskerettigheder. En kritik som er fuldstændig berettiget men desværre fraværende.

Det bliver det sidste fra min side omkring emnet.
Følgende bruger(e) sagde tak: interfigo

3 år 7 måneder siden #47 af Thomaskjensen
@ElMadrid, jeg takker for korrigeringen, har googlet lidt og finder ikke kilden, kan være altid troværdige Facebook. Qatar selv siger mellem 400-500.

Jeg havde fejl.

Er meget enig med dig, nok er skrevet om dette, vi laver en streg i sandet og begraver dem her.
Følgende bruger(e) sagde tak: ElMadrid

3 år 7 måneder siden #48 af Fondo_Sur
Nu har jeg googlet på VM i Israel, men har altså ikke helt kunne finde det. Om ikke andet er en U21 slutrunde ikke sammenlignelig med sportsbegivenheder som VM i fodbold og OL.

Der er ikke brug for nuancer i kritikken af Qatar. Dine sammenligninger med arbejdsulykker i Danmark tager ikke højde for alle øvrige arbejdsulykker, der har været i Qatar på samme tidspunkt. Hvis arbejdere har slavelignende forhold under opførelsen af stadions og hoteller, så har de det nok også stramt mens der ikke er VM.

Kritikken af værtsskabet er en blanding af mange ting. Og derfor har den været så usædvanlig stor = det er summen af alle forhold, der har kastet sig ovenpå hinanden og skabt en stor skygge over verdensmesterskabet. Særligt for vesterlændinge, der har et helt andet værdisæt.

Jeg kan dertil ikke forstå, at du kun taler om dårlige arbejdsvilkår. For udover dem har der været:

- Korruptionen. Ikke kun af medarbejdere i FIFA, men også af diverse politikere, influencere og andre berømte personer, der er blevet betalt af Qatar for at fremme afholdelsen. Så sent som for et par dage siden kom det fx frem, at en af Europa-Parlamentets næstformænd, Eva Kaili, er blevet anholdt. Det hele er bare så latterligt, og det er på tide med stor ransagning for det er ikke første gang, at det her er sket. Qatar har været det, der har fået glasset til at flyde over.

- Seksuelle minoriteters rettigheder.

- Dertil ytringsfriheden i turneringen.

- Miljøspørgsmålet. Hvorfor skal VM igen afholdes i et land, der ikke skal bruge stadionerne efterfølgende? Denne kritik minder om den der var af Ruslands værtskab af VM i fodbold og vinter OL samt Kinas OL.

Derudover har der været mindre alvorlige emner som betalte fans og forkerte tilskuertal. Det har med andre ord været et udsædvanligt VM, og derfor har kritikken fyldt så meget.
Sidste redigering: 3 år 7 måneder siden ved Fondo_Sur.
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomaskjensen

Leveret af Kunena Forum