Madridista.dk Mener: Casillas fortjener en ekstra chance
- raul7=kongen
-
Emne forfatter
- Moderator
-
I 654 kampe har Iker Casillas givet alt for Real Madrid. I de 654 kampe har Casillas været med i nedture, fra 5-0-nederlag til Barcelona til pinlige exits i Champions League. I de 654 kampe har Casillas været med til at give os fem spanske mesterskaber, to Champions League-titler og en række mirakler, hvem husker ikke miraklet i Sevilla, redningerne i CL-finalen mod Leverkusen eller Super Cup-redningen mod FC Barcelona for blot otte måneder siden. Sidstnævnte redning fik denne sides ejer til, på Madridista.dk's Facebook-side, i eufori at udtrykke lykken over, 'at have verdens bedste på mål'. Meget er sket siden, meget er i sandhed sket siden.
2012/13-sæsonen har været endnu en rutsjebanetur for os med Estadio Santiago Bernabeu som tempel. Super Cup'en blev vundet i fin stil, men mesterskabet blev tabt, nærmest før bolden blev givet op. Champions League-eventyret derimod, det blev et mareridt, hvilket efterlader os med en pokalfinale, som selvfølgelig skal vindes, men også vidner om en forsømt sæson. Foruden alt dette, har det været en sæson, hvor holdet aldrig har været i fokus, men enkelte spillere problemer altid har stået ud. Ramos tog Özils trøje på under sin egen, Cristiano var trist, Casillas blev bænket og nu er selv Mourinhos nærmeste allierede, Pepe, ude at lufte utilfredsheden over trænerens gerninger.
Man kan sige meget om Casillas. Hans niveau var mildest talt svingende i foråret, hvor vi - for at være helt ærlig - var vidne til flere drops end mirakler i Madrid-målet, men kan denne usikkerhed kun tilskrives keeperen? Kan den tilskrives, at man havde en situation, hvor truppen var splittet, hverken forsvar eller midtbane holdt niveau, og vigtigst af alt, man havde en manager som spillede folk ud imod hinanden, i stedet for at fokusere på sammenhold? Det skal jeg ikke kunne sige. Undertegnede har dog fulgt sport længe nok til at vide, at selv de stærkeste spillere har brug for støtte og ro i modgang, noget Casillas aldrig fik, da han gik ind i sin karrieres hidtil værste modgang.
Så sent som i sommers var Casillas en suveræn sidste skanse i det spanske mål, da landsholdet genvandt EM-titlen, hvorfor man må antage at den 31-årige spanier stadig kan være med på topplan. 31 år, som i øvrigt normalt ikke er en høj alder for en keeper. Reelt set burde Casillas have adskillige gode sæsoner i Madrid, skal han ikke have en chance for at give os dem?
Jeg argumenterer ikke for, at Casillas ikke skal have kamp om pladsen i målet. Kamp om pladserne kan holde folk skarpe, og netop det, kan forhåbentlig gøre Casillas endnu bedre, også i opgør mod de svagere hold, hvor han aldrig har holdt det højeste topniveau. Derfor vil det være fint at beholde Lopez og give de to keepere en sæson eller to, hvor de kan kæmpe om pladsen. Det vil dog være en fejl af dimensioner, at sende en af verdens bedste målmænd nogensinde videre, blot fordi en reserve fra Sevilla har haft tre gode måneder i Madrid-målet. For lad os være ærlige, Lopez har netop altid brilleret på banen ved at have nøjagtig de samme svagheder som Casillas, nemlig lavt bundniveau, manglende ro og koncentration. Forskellen er blot, at vi ved man kan vinde titler med Casillas. 31-årige Diego Lopez(ja, de er lige gamle) derimod, kan blot noteres for ét mesterskab i sin karriere - i 2006/07, som reserve for Iker Casillas. Den slags skal også med i overvejelserne når man vurderer spillere.
Forleden så vi alle, hvordan Real Madrid røg ud til Dortmund i Champions League. Hvad de fleste også så, var Casillas som sad i trøjen med nr. 1 på ryggen og levede sig ind i kampen, på præcis samme måde som vi fans gør, og altid drømmer om at se vores helte gøre. Efterfølgende kunne vi se billeder af vores anfører, som stod midt på Bernabeu og omfavnede viceanføreren, Sergio Ramos, begge med tårer i øjnene. De var ramt, ikke blot på deres professionelle stolthed, men præcis som to Madridistas, der netop havde set deres yndlingshold miste chancen for at genvinde La Decima.
Nu siger I så, at Iker Casillas ikke skal have en ekstra chance. Fordi han havde et forsømt efterår, opfulgt af en alvorlig håndskade. Fordi han undlod at juble over et par Cristiano-mål, i en periode, hvor spliden i omklædningsrummet åbenlyst ramte alle. Fordi han er gået forrest i forsvaret af den spanske del af omklædningsrummet, imens træneren åbenlyst bekæmpede den. Fordi han ikke trænede hårdt nok i 2004/05-sæsonen, et postulat som i øvrigt kan anfægtes. Men mest mest af alt, fordi han har sat sig selv over holdet.
Sidste tirsdag kl. 22.30, imens vi alle frygtede skuffelsen, så jeg en mand, som netop satte holdet over sig selv og støttede klubben. Nøjagtig som Casillas altid har gjort det. Støttet Real Madrid, kæmpet for den hvide trøje og levet efter hans opfattelse af Madridismoen. Casillas fortjener en chance mere. Ikke en foræring af titlen som førstemålmand, men en ekstra chance for at genvinde titlen. En ekstra chance han har gjort sig fortjent til. Det vidner titlerne om, det vidner topniveauet om - og vigtigst af alt, det fortæller hjertet alle os Madridistas.
Følelser eller ej. Real Madrid har mere end nogensinde brug for folk, som bløder hvidt. Det gør Casillas. Kald mig en fantast og en jubelidiot, jeg kan simpelthen ikke forsvare en beslutning om at ofre vores anfører, før vi i det mindste har givet ham en fair chance.
Saludos Blancos
Christian Hansen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det vil dog være en fejl af dimensioner, at sende en af verdens bedste målmænd nogensinde videre, blot fordi en reserve fra Sevilla har haft tre gode måneder i Madrid-målet.
Dette beskriver meget godt, hvor hurtigt nogle Madrid-folk vender, kun for succesens skyld! Det er en kaptajn, som vi taler om, og han har den største værdi i vores trup! Ufatteligt, hvis han nogensinde bliver et salgsemne...
Enig eller ej, så er der ingen grund til og videreføre de seneste par dages debat til en ny tråd, som er pro-Casillas.
Måske skulle jeg også bare have lukket røven, og specielt da jeg ikke har læst meningen, men overskriften samt det første afsnit, kunne ligeså godt have været skrevet i den anden tråd.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Meget er så sandelig sket, men ikke i forhold til Ikers niveau som spiller, for her er han stadig væk klasse. Det, der er sket, er at Iker Casillas efter min mening har misbrugt sin status og det umuliggør hans tilstedeværelse i truppen, hvis Mourinho skal fortsætte. Og det mener jeg, at han skal.
Derfor er det bedst for Iker Casillas, det er bedst for José Mourinho, det er bedst for Real Madrid og det er ikke mindst bedst for Iker Casillas´ kommende klub, hvis han skifter.
For mig er klubben langt vigtigere end en enkeltperson, men når jeg skal vælge her, så vælger jeg José Mourinho, fordi han er ansat som chef og ham kan man godt søge at påvirke, men lykkes det ikke, så må man enten vælge at leve med det eller søge væk, men man skal ikke blive og lave rav i den for at fremme egen sag.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Til Siempre...:
Jeg er enig i, at Casillas-Mourinho-samarbejdet ikke kan fortsætte.
Men når vi nu skifter træner, hvilket der vel er 90 % chance for, så er konflikten jo løst..(?)
Som Kongen også er inde på, så er Real Madrid simpelthen nødt til at have noget hvidt blod i truppen! Ikke kun for romantikkens skyld, men også for resultaterne.
- raul7=kongen
-
Emne forfatter
- Moderator
-
Siempre Madrid skrev: "Sidstnævnte redning fik denne sides ejer til, på Madridista.dk's Facebook-side, i eufori at udtrykke lykken over, 'at have verdens bedste på mål'. Meget er sket siden, meget er i sandhed sket siden."
Meget er så sandelig sket, men ikke i forhold til Ikers niveau som spiller, for her er han stadig væk klasse. Det, der er sket, er at Iker Casillas efter min mening har misbrugt sin status og det umuliggør hans tilstedeværelse i truppen, hvis Mourinho skal fortsætte. Og det mener jeg, at han skal.
Derfor er det bedst for Iker Casillas, det er bedst for José Mourinho, det er bedst for Real Madrid og det er ikke mindst bedst for Iker Casillas´ kommende klub, hvis han skifter.
For mig er klubben langt vigtigere end en enkeltperson, men når jeg skal vælge her, så vælger jeg José Mourinho, fordi han er ansat som chef og ham kan man godt søge at påvirke, men lykkes det ikke, så må man enten vælge at leve med det eller søge væk, men man skal ikke blive og lave rav i den for at fremme egen sag.
Selvfølgelig kan de to ikke fortsætte. Det lugter dog langt væk af, at Mourinho er væk til sommer - og tak for det - men det er en anden diskussion.
Desuden mener jeg man i ligeså høj grad kan forsvare flere af Casillas' handlinger, som hans måde at forsvare madridismoen på, i stedet for en decideret egoistisk diskurs. I sidste ende bunder Casillas/Mourinho-konflikten jo i, at Casillas(og resten af den spanske klike) ikke er hoppet på Mourinhos bølge med defensivt og svinsk spil, hvor man sviner dommeren til efter nederlag og opfører sig som gadedrenge. Det var de ting, som førte til seperationen mellem Casillas og Mourinho, hvilket nu har ledt til den åbenlyse krig.
Man kan selvfølgelig diskutere, om Casillas blot har villet forsvare sin plads eller han også har tænkt i større baner. Der er bare for mange sider i denne sag til, at man udelukkende kan beskylde Casillas for at handle egoistisk.
Hvis det er som de fleste mistænker ham der lækker oplysninger fra omklædningsrummet, så er det faktisk utilgiveligt. Og i min optik er det så længe Mourinho er boss, intet andet for som spiller end at makke ret. al utilfredshed må tages internt, men så længe klubben mener han er den rette træner, så skal spillerne som sådan bare holde kæft og spille. det er ikke spillernes plads at mene de skal forsvare madridismoen mod vores egen træner, det er klubbens ansvar, klubben er tovholder om madridismoen, og alt hvad den indebærer, samtidigt er det her madridismoen i min optik bliver defineret. uanset grund til at en spiller og en træner ikke kan lide hinanden, så er det ikke en spillers opgave at få skiftet træner, den opgave har klubben, derimod er det en træners, pligt og privilegium at skifte ENHVER spiller, uanset om det er fordi han spiller under niveau, eller bare ikke er loyal overfor træneren...
Jeg elsker Iker!!! der skal ikke herske den mindste tvivl herom, og jeg har også mine tvivl om Mourinho. Men i en sag om hvem der afsætter hvem, vil jeg altid mene træneren afsætter spilleren og ikke omvendt...
Hvis vi så lige skyder det sportslige ind, så spiller Iker en forfærdelig sæson, blev sat af for en endnu værre Adan, kom tilbage og havde rent faktisk (som jeg så det) forbedret sig. så blev han desværre skadet, lopes blev hentet hjem og har været en super keeper lige siden... er det ikke imod madridismoens ånd at afsætte lopes igen fordi casillas har spiller flere kampe og vundet flere titler...
Så længe lopes bliver ved med at holde sin plads med præstationer på dette niveau, så må Iker forvente at sidde og være den bedste reserve i verden...
glæder mig til at se hvad sommeren kommer til at byde på i vores elskede galehus :D
Og i min optik er det så længe Mourinho er boss, intet andet for som spiller end at makke ret. al utilfredshed må tages internt, men så længe klubben mener han er den rette træner, så skal spillerne som sådan bare holde kæft og spille.
Et spørgsmål jeg egentlig ikke har fået svar på, af alle dem som vil bakke Mourinho op i denne sag. Ovennævnte beskriver problemet meget godt, og vi har tidligere været inde på det før, men noget svar mindes jeg ikke. Så nu spørger jeg.
Hvordan ville folk have det med, Casillas og evt. Ramos stille et ultimatum til Perez samt ledelsen, om at det enten er dem eller træneren? Ville det også være uværdigt i jeres øjne, eller var det måske den vej de skulle gå, hvis ikke rygtet faktisk viste sig, og være sand, angående det ultimatum?.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- sodhi
- Gæst
-
I forhold til spørgsmålet om "hvilken vej de skulle gå" er der vist ikke andet at sige, at de kan spille eller lade være, det er en spiller uværdigt at stille et ultimatum. Jeg er fint klar over, at Iker har været - og er - elsket af Madridistas verden over. Og med god grund. Derfor er det naturligt svært at se ham blive sat af, men som flere efterhånden har sagt, så har han ikke været god på det seneste. Det er for mig et problem at se, at han har en kæreste der udtaler sig om hvad der foregår i omklædningsrummet. Jeg ved ikke om hendes "insiderviden" var en opdigtet historie, men hvis det er tilfældet, burde Iker have udtalt sig benægtende over for dette. Jeg synes det lugter af, at dette meget vel kunne være et spil fra Iker. - og det er klubben, og ham selv, uværdigt.
Raul7 skriver at konflikten skyldes visse spilleres utilfredshed med "taktikken" lagt fra Mourinho. Til det er der vidst bare at sige: De kan spille som træneren har bedt dem spille eller lade være at spille overhovedet, det er ikke DERES prærogativ at stille taktik. De er spillere, ikke trænere/managers. Hvis ikke de kan leve med rollefordelingen, så må de finde sig et nyt sted at spille.
Jeg er i øvrigt enig med Siempre; Mourinho må hjertens gerne blive. Hvis dette betyder at vi mister et par mand (læs: Ramos og Casillas), så er det desværre sådan det er nødt til at være. Én ting er sikkert; Det kunne være rart at spille en sæson hvor klubbens beskidte undertøj ikke skulle luftes i offentligheden.
- Rubæk
- Gæst
-
Skal de også rette ind når de er utilfredse med Mourinho's opførsel og beslutninger som ikke har med det sportslige at gøre? Når Mourinho gør ting, der skader klubbens image og går imod klubbens værdier, så er det et problem. Især når manden tilsyneladende har carte blanche til at gøre det, fordi Perez ikke kan, vil eller evner at gøre noget ved det.sodhi skrev: Klubben har valgt Mourinho som træner, og indtil den dag, hvor han er væk, så har spillerne at rette ind eller smutte.
Jeg kan ikke lade være med at tænke: Hvad hvis Raul stadig var at finde i klubben? Ville tingene have gået anderledes?
Har valgt at takke af på forum!