Madridismo
- Nza
- Gæst
-
Pointen er altså, at når et hold vinder, og spiller med et højt bundniveau vil deres præstationer i bagspejlets lys altid blive forgyldt.. Således vil der findes en perlerække af 10-12 årige knægte der ikke husker Del Bosque æraen, der resten af deres liv vil tænke tilbage på netop dette nuværende Real Madrid hold med Capello i front, som et hold med verdensstjerner der med den rette ånd vendte kaos til titler..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- max
- Gæst
-
For mig handler det også bare om at nyde stunderne, som fx kan opstå i en vigtig kamp, hvor spillet ikke er "Madridismo-smukt", men holdet bare fighter og fighter. Når så Ruud :) endelig får den matchvinder, så gennemstrømmes man jo af en følelse der er bedre end samlejets klimax (JO!).
Som jeg lige snakkede med Kongen om, så tror jeg sq godt nok jeg nærer kærlighedsfølelser for El Madrid, og nærer man dem, kommer et - tillad mig - snobbet krav om opvisninger, som måske var mulige i 60'erne, helt klart i baggrunden for mig.
Og som Siempre Madrid skriver, så må det givetvis være en balancegang mellem kynisme og overlegenhed.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Fra indlæg #7
"Jeg kan huske en udtalelse fra Steve McManaman forud for Real Madrids CL-opgør mod Valencia i 2000, hvor han var imponeret over den afslappethed, der herskede i truppen forud for den store kamp. Spillerne trissede rundt på hotellet i træningsdragter og badesandaler og småsludrede med pressen. Der herskede nærmest en ligegyldighed forud for en kamp, som mange andre ville give deres højre arm for at deltage i."
Netop denne ting er vel ved at forsvinde, disse år med skiftende trænere ny ledelse, nye filosofier osv. de dræber meget af illusionen om Madridismoen.
Folk der har læst min seneste artikel i Revista Madridista, vil forstå meget, denne afslappethed hersker netop omkring basketball-holdet, der pt. er ved at positionere sig som et af Europas stærkeste og måske indenfor det næste års tid vil være det stærkeste hold udenfor NBA. Holdet er anført af en række folk som Raúl Lopez, Felipe Reyes m.fl. som ikke er de store stjerner, men som er Madridistas helt ind i hjertet og bærer følelsen af klubben, hvilket gør at man overvinder væsentligt større modstandere.
Denne filosofi kan ikke helt overføres til fodboldholdet, men så alligevel lidt.
I mine øjne skal der for fodbold-afdelingen findes nogle lignende ting. Man skal søge væk fra overpriser, man skal søge væk fra spillere der bliver "lovet" fra ledelsens side, men i stedet søge efter spillere der brænder for klubben og som søger skønheden ved Madrid. For samlet set, så vil disse kunne bringe storheden tilbage - langt bedre end de spillere der ikke brænder for klubben.
Ved at hente spillere der er "lovet" fra ledelsen og som er købt til overpris, giver man også spillerne et nærmest umenneskeligt pres, og derved fjerner man også overlegenheden ved truppen. For disse spillere vil have et konstant og nærmest umenneskeligt pres, der søger for de ikke vil kunne have en afslappet-hed omkring sig.
Misforstå mig ikke, man skal bestemt stadig have klassespillere i truppen og også hente disse til klubben, men de skal hentes fordi de vil til Madrid og ikke fordi ledelsen drømmer om dem, for det skaber blot kaos.
I disse år er Real Madrid i mine øjne på vej væk fra Madridismoen og søger hen mod noget der gør Real Madrid til en ordinær fodboldklub som alle andre. Under slutningen af sidste sæson så vi uovervindeligheden i truppen med Juntos Podemos og dette skaffede et mesterskab, bl.a. med spillere som Beckham og Roberto Carlos i spidsen, spillere der ikke var Madridistas da de kom til klubben, men jeg er sikker på de ville sige de er det i dag, hvis de blev spurgt om dette. Carlos voksede sig ind i klubben, Beckham beviste sin kærlighed da det så sortest ud.
Hvis Madridismoen skal overleve, så skal man søge tilbage til grundprincipper, man skal søge spillere der selv føler de er store og Madrid har storhed til dem, ikke spillere som blot søger penge. Man skal stoppe med at lægge et større pres på spillerne før de kommer til klubben, end det pres der er på dem i forvejen ved at komme til Madrid.
Ja, det er et indviklet indlæg og forstår hvis essensen er svær at finde, men håber I kan. I mine øjne har Madridismoen sjældent været i en mere kritisk periode for sin overlevelse, end den er lige nu, så synes virkelig der skal gøres noget for at søge den igen. For uden Madridismo er Real Madrid blot en sportsklub og det er Real Madrid for stor til.
EDIT: Slåfejl
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- Nza
- Gæst
-
Jeg er rørende enig i at den måde klubben agerer på transfermarkedet skal revolutioneres. Real Madrid skal ikke statuere sig selv som verdens største klub ved dens dominans på transfermarkedet, men på banen.
Siden Perez tid, er forventningerne til "transfervinduet" blevet utopiske og altødelæggende for Real Madrid. Blandt både fans og medierne, virker det som om at klubbens "power shopping" er et vigtigere og mere spektakulært underholdningsmoment end selve kampene.
Real Madrid skal ikke være en klub der manifisterer sig selv hverken i fodboldverden eller økonomisk (trøjesalg, rettigheder) ved at kunne købe den ene eller den anden spiller, der for andre klubber er uopnåelige.
Klubben skal bryste sig ved at have en integreret, homogen trup, direktion, stab med kompetente mennesker der alle elsker klubben overalt på jorden.
Når der ansættes præsidenter på grund af transferløfter eller når klubben køber spillere der ankommer for økonomisk gevinst eller "for udfordringens skyld", vil det i 9 ud af 10 tilfælde have samme effekt som når man stryger en tændstik: Et hurtigt glimt og en skrøbelig flamme hvilken hurtigt brænder ud.
Hvordan kommer Real Madrid tilbage på rette spor? Klubben skal ikke basere den sportslige succes på at købe enkelte, bestemte spillere, men snarere intensivere ungdomsafdelingernes transferarbejde og give førsteholdet mere ro til at arbejde. Real Madrids værdigrundlag skal være som det var, klubben skal skabe verdens bedste spillere selv, eller så skal disse spillere selv komme eller rette henvendelse til klubben. Det er usmageligt at se klubben brase rundt på transfermarkedet som en grædende tyk pige i en kagebutik der ikke kunne få ALT hvad hun pegede på. DET er ikke Real Madrids værdier eller i klubbens ånd.
For mig er det ikke dicideret Madridsmoen der er på spil. Den vil aldrig dø sålænge der er rigtige fans og spillere der ved hvad Real Madrid i virkeligheden står for.
I mine øjne er det klubbens omdømme der disse år lider uoprettelig skade, og netop her ligger grunden til at spillere ikke i samme omfang henvender sig til, forelsker sig i, drømmer om, respektere og tilbeder Real Madrid.
- Peter 1904
- Gæst
-
Jeg læste dit indlæg med en sådan lidt lunken holdning, for selvom indlægget hverken er urigtigt eller forkert, når det ikke rigtigt nogen steder.
Langt hellere ville jeg, at man skaffede de rigtige ”algo más”-spillere og den gennemtænkte og rigtigt sammensatte trup styret af en træner, der kunne forene det hele og få det daglige arbejde i truppen til at gå op i en helhed. Og så, at man ikke kunne nikke genkende til Emersons ord om splittelsen i klubben mellem ledelse ( ledelsen internt såmænd også ), spillerne og trænerstaben.
Det behøver ikke være så vanskeligt, at få en række mennesker med de rigtige kvaliteter til at arbejde i samme retning – det behøver man såmænd ikke Madridismoen til.
Afslappetheden kommer, når man har noget at støtte sig til. Jeg tror at det er lettere og mere overskueligt for en spiller at støtte sig til sidemanden eller træneren - end et abstrakt begreb som Madridismoen.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
I stedet for spillere der brænder for lige præcis Real Madrid, kan det vel lige så godt være spillere med den rigtige indstilling?
Både i forhold til fight på banen og til pres, som du i dit indlæg ligger vægt på. Se foreksempel Henry' udtalelse om pres: "- Man er kun rigtig presset, når en truer dig på livet. Pres er hvis man skal i fængsel, ikke har nogle penge eller mad. Fodbold...nej, jeg føler mig ikke presset"
Hvis det er Henrys holdning til pres, betyder det vil ikke det store, at han måske ikke brændte for at komme til klubben og ikke ligger stor vægt på klubbens værdier.
Ligeledes kan man forsøge at hente spillere der vil give alt for at vinde og aldrig giver op - om det så er for deres syge bedstemor eller madridismoen kan så være underordnet.
Hvad jeg vil foreslå er at man udvider udvælgelsesprincippet for i hvert fald nogle af spillerne man køber. Ruud, Canna og Torres primært tilhører den ene kategori af spillere mens Raúl, Ramos og Heinze primært tilhører den anden kategori (gæt selv). Resten af vores spillere lader ikke til at falde rigtigt ind under disse kategorier. Nu kan man selvfølgelig hævde at alle spillerne kæmpede en brav kamp i slutningen af sidste sæson, men det var netop i slutningen af sæsonen. I resten af sæsonen kunne man ikke se, at de ville vinde for enhver pris.
Jeg er ikke direkte uenig med dig, men selve det at brænde for at ville til Madrid tillægger jeg ikke den store værdi i forhold til hvordan deres indstilling er på banen. Men får man samlet en trup med den rette indstilling, krydret med det ekstraordinære, måske endda det ypperste inden for fodbolden, kan vi genvinde vores overlegenhed. Og kan man finde motivation i, at man er specielt udvalgt til at hjemføre trofæer til verdens vigtigste klub, er det selvfølgelig en bonus og glædeligt.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Denne sætning er måske årsagen til mit indlæg "fejlfortolkes"/var forvirrende, så læs lige indlægget igen uden at bemærke denne..
"men i stedet søge efter spillere der brænder for klubben og som søger skønheden ved Madrid. "
Brug i stedet stor opmærksomhed på følgende sætning.
"Hvis Madridismoen skal overleve, så skal man søge tilbage til grundprincipper, man skal søge spillere der selv føler de er store og Madrid har storhed til dem, ikke spillere som blot søger penge."
Og læg så i øvrigt mærke til min henvisning til basket-holdet, jer der har fulgt lidt med der vil forstå hvor jeg vil hen.
Mit indlæg er ikke skrevet for at kortlægge, at jeg KUN vil have spillere der elsker Real Madrid ligesom vi gør, for ved godt at dette ikke er muligt, men håber dette udredder lidt "misforståelser" :-)
Så læs lige efter igen, og undskyld det var lidt forvirrende.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Så ydmyge spillere kan altså ikke bruges ;)
Den del er jeg straks mere enig i.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
@Peter.
Den afslappethed kommer netop også ved at hente "algo mas"-spillere, det afviser jeg ikke, den kommer bare IKKE ved at hente "algo mas"-spillere til overpris og efter ledelsen har lovet at klubben henter spilleren 3-4 gange, for så er presset på den enkelte spiller for stort, til at han nogensinde vil opleve både afslappetheden, men også forstå hvorfor Madridismoen er som den er. Dertil vil han aldrig have overskud.
- Nza
- Gæst
-
Èn ting er at pressen sælger aviser sådan, men når bestyrelsen opfører sig og tænker på denne måde er der noget riv rav ruskende galt-
- Peter 1904
- Gæst
-
Det kommer an på den enkelte spiller.
Jeg er generelt imod sammenligninger med fortiden, idet disse ofte er for søgte og plukket for tilfældigt, men i dette tilfælde vil jeg alligevel gøre en undtagelse, idet f.eks. Figo, Zidane og Ronaldo, der alle blev købt for astronomiske summer vel netop have overskud – og også kunne forplante dette til sidemanden og resten af holdet.
Naturligvis har du ret i, at man ikke kan fundere klubben på en transferpolitik som i denne sommer, men trods alt er for sent indkøbte spillere til overpriser ikke direkte oversættelige til manglende forståelse af Madridismoen.
Forretningsmæssige og økonomiske fejl er overflade – Madridismoen skulle gerne stikke noget dybere.
- jabac
- Gæst
-
Jeg vil derfor benytte mig lejligheden nu at sige god fornøjelse med kampen og glædelig jul til alle brugere.
Drik en bajer for drengene søndag.!!
Lad os håbe at man kan få en julegave fra vores hold den 23.