Sæson 23-24
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg er heller ikke fan af Kroos på 6’er positionen, men jeg kan sagtens se dine pointer, for som du siger har han helt klart nogle kvaliteter der passer rigtigt godt til den rolle. Men realiteten er bare, at han har spillet den position on and off i efterhånden 9 år både under Ancelotti og Zidane, og det er jo aldrig rigtig udviklet sig til mere end blot en lappeløsning. Dermed ikke sagt at det aldrig vil kunne fungere med Kroos som 6’er, for som sagt har han nogle kvaliteter der i teorien vil gavne den rolle – i hvert fald i boldbesiddelse. Men han har også nogle seriøse mangler, der er nemme for modstanderen at udstille (selv for mindre hold), for han fylder bare ikke nok på banen, når ikke har bolden og skal forsvare os.Mathiaska post=165127 skrev:
Well, jeg synes der er flere nuancer i debatten.Madridista02 post=165124 skrev: Iforhold til Kroos som 6er, så forstår jeg slet ikke, at det er et emne. Kroos har aldrig været god på den position. Der så vi allerede i hans første sæson, hvor han skulle erstatte Xabi Alonso, een til een. Vi har set det mange gange, når vi ikke har haft en back up til Casemiro. Kroos skal ikke spille som 6er, ihvertfald ikke mod stærke og gode hold.
Tchouameni var helt perfekt i rollen, inden VM. Så selvfølgelig skal han spille der igen. Det er oplagt, synes jeg. Håber ikke Ancelotti finder på noget andet.
Først og fremmest så siger vi sandsynligvis farvel og tak til Kroos om ét år og derfra sidder Tchouameni på den position i mange, mange år. Det kan jeg ikke forstå der er tvivl om i nogen. At folk tror Tchouameni sælges er helt sort for mig.
Dernæst. En 6'er kan jo være flere forskellige ting. Det kan være en type som Casemiro, en type som Rodri i Man City, en type som Busquets og så er der den helt unikke Toni Kroos. Årsagen til at han placeres netop dér har vi jo allerede set flere eksempler på i de to kampe denne sommer i det nye system og hundrede gange i 433'eren efter Casemiro smuttede - netop pga. hans evne til at flytte bolde kort og især langt. Han er ikke en boldbryder, omend jeg synes han ofte er meget til dette end han får kredit for, men naturligvis på ingen måde som Casemiro og Rodri - eller Tchouameni.
Så Kroos som 6er er et emne, hvis/når der ønskes et boldspillende system. Jeg synes det giver rigtig god mening. At Kroos så blev foretrukket over Tchouameni på Ethiad i returen mod City vil for evigt for mig være en gigantisk brøler af Carlo, hvor han lod erfaring vinde over logik. Desværre.
Slutteligt må jeg nok lige irettesætte dig og minde dig om vores 22 kamps winning streak tilbage i 13/14-sæsonen, hvor Kroos var den dybeste på midtbanen med spillere som Isco, Modric, Di Maria og James omkring sig. Dét fodbold i dén periode står for mig ud som noget af det smukkeste fodbold nogensinde og der fungerede Kroos (såvel som alle andre) sublimt.
Og så er jeg i øvrigt fuldstændig enig med dig i, at Kroos ikke bør spille den 6er mod stærke/gode hold - der er Tchouameni perfekt som du skriver. Han er nemlig både god på bolden og kan bryde/knokle på et niveau Kroos aldrig har været i nærheden af. Men mod et hold med Europa League-niveau som Man Utd kan han naturligvis godt tage den ;)
Så hvis det nogensinde skal blive til mere end lappeløsning, så vil det nok kræve at hele holdet er bygget op omkring det, som man så med Pirlo i Juventus for nogle år siden. Spørgsmålet er så om det vil give mening at gøre i vores tilfælde, hvis Kroos sandsynligvis alligevel lægger støvlerne på hylden til næste sommer.
I forhold til vores 22 kampes sejrsstime fra 2014, er det også en periode jeg husker tilbage på som noget af det bedste jeg har set. Da det virkeligt peakede mellem oktober og december var det med en flad 4-4-2 med midtbane bestående af Kroos og Modric inde centralt og så Isco og James på hver sin side. Der synes jeg Kroos position/rolle var en del anderledes end den enlige 6’er, han ofte spiller i dag. For selv om Kroos nok var den dybeste af de fire når vi var i boldbesiddelse, så havde han altså tre ekstra mand der faldt ned omkring ham i en 4-mandskæde, når vi ikke havde bolden, hvilket betød at han ikke behøvede at dække lige så meget af banen som kræves af ham som enlig 6’er.
Egentligt så jeg helst at Ancelotti gik over til en formation med en double pivot for at eliminere den 6’er position fuldstændig, for efter Casemiro smuttede synes jeg egentligt ikke den klæder nogle af vores spillere – heller ikke Tchouameni, for selv om han er hentet som en slags direkte erstatning, så er han bare en anden type. I Monaco spillede han i en double pivot, og det samme gjorde han for Frankrig til VM, hvor han var fremragende. Om det så skal være 4-4-2’eren fra 2014 ved jeg ikke, men jeg synes ikke det giver mening at blive ved med at holde fast i fortiden og den enlige 6’er, når vi nu endeligt er ved at være på den anden side at det længeventede generationsskifte.
- Madridista02
-
- Platin bruger
-
- Real Madrid fan i det øjeblik jeg opdagede Roberto Carlos. Senere blev det Pepe og Marcelo der var mine yndlingspillere.
Enig, det er virkelig en spændende trup i år. Spændende unge spillere. Derfor har vi virkelig også brug for nogle erfarne stjerne spillere som fx Mbappé.9eren post=165126 skrev: Synes vi har et virkelig fornuftigt hold selv uden Mbappe. Nico Paz er spændende at følge og vi har endnu ikke set Arda. Jeg håber dog snart der kommer en løsning op Mbappe transferen!
Trupsammensætningen de næste år frem er virkelig god. Siden Florentinos anden periode startede har vi godt nok haft en kanon evne til at skabe konkurrence dygtige trupper.
Angående Nico Paz, hvordan spillede han så igår?
Jeg savner Pepe :(
Joselu ser faktisk lidt bedre ud end jeg havde regnet med. Er bare nervøs for hans type når sæsonen sådan rigtigt går i gang. Det sådan lidt Jovic agtigt.. hvis man lige er uheldig i starten og brænder et par chancer, ja så kan det blive værre og værre og værre. Men selvfølgelig er risikoen heller ikke ligeså stor, da man næsten ingen penge har givet for ham.
- Brylle
- Gæst
-
Selve udstrålingen som Joselu kommer med fortæller mig egentlig at han nok skal smadre mål ind selvom han brænder i starten og så slår han mig på ingen måde som noget der minder om Jovic. Det er klart at hvis han spiller 5 minutter hver 3. måned så bliver det leje-udgaven af Jovic rent sportsligt. Men Joselu har trods alt sparket mål ind i en hel del lande, jeg kunne forestille mig at han har hjertet med når han repræsenterer Real Madrid og så synes jeg, at han udstråler (ikke meget jeg har at vurdere på) langt mere vindermentalitet end Jovic gør.Lars1991 post=165136 skrev: Jeg tror den største grund til at vi falder så meget i niveau igår er at Bellingham bliver skiftet ud. Han lignede virkelig limen på holdet. At Tchouameni og Fran Garcia blev skiftet ud føler jeg også havde en indvirkning. Mendy og Valverde havde ikke nogen særlige gode indhop.
Joselu ser faktisk lidt bedre ud end jeg havde regnet med. Er bare nervøs for hans type når sæsonen sådan rigtigt går i gang. Det sådan lidt Jovic agtigt.. hvis man lige er uheldig i starten og brænder et par chancer, ja så kan det blive værre og værre og værre. Men selvfølgelig er risikoen heller ikke ligeså stor, da man næsten ingen penge har givet for ham.
Joselu skal man acceptere falder ud af kampe, for han skal bare dukke op et par gange pr kamp og så kan han være den som løber med overskriften. Og det er sådan set fint i mange kampe, især når vi skal forsøge at nedbryde en defensiv modstander. Jeg tror han bliver en succes. Det er vigtigt at han får lavet mål i pre season, så det var meget positivt i nat.
- The European Super League
-
- Platin bruger
-
Forsvaret
- Carvajal er forfærdelig dårlig. Mendy er værre. Heldigvis er der kommet nyt liv i venstre side.
Midtbanen
- Valverde gør det udemærket. Men jeg tror han får lidt svært ved at vinde en plads på midtbanen. Hans chance er på højre wing.
- Kroos skal ikke spille 6er mod andet end bottom 30 % af ligaen. Han er til gengæld en af vores 4 vigtigste midtbanespillere set over en hel sæson.
- Bellingham, wow, what the heck! Sikke et talent, outstanding. Han er vores bedste midtbanespiller netop nu.
- Modric har stadig klasse. Han er lidt langsom og han kan forhåbentlig holdes nede på 2000 minutter i denne sæson så han kan være super klar til de største opgør.
- Camavinga. Efter en svag start er han ved at finde formen igen. Ham og Bellingham bliver ustoppelige på den midtbane. Spørgsmålet er hvem der skal støtte op om de to.
- Ceballos får forhåbentlig maks 500 minutter i den kommende sæson.
- Tchoumeni er svær at blive klog på. Forhåbentlig kan han vinde den 6er position og efterlade Bellingham og Camavinga til alt det sjove.
Angrebet
- Joselu har gjort det godkendt. Han skal nok score 15+ mål i sæsonen hvis Mbappé ikke kommer.
- Vinicius virker ikke så skarp bortset fra i en enkelt situation. Det skal nok komme.
- Rodrygo er Rodrygo.
Vores 5 mål:
- (Milan) Valverde til stillingen 2-1. Godt at han tager sparket udefra. Det havde kampen brug for set med vores øjne. Han er heldig at den går ind.
- (Milan) Valverde til stillingen 2-2. Flot opsnappet om end det er heldigt at han får muligheden. Iskoldt sat ind. Det er kvalitet!
- (Milan) Vinicíus til stillingen 2-3. Kontra angreb hvor han bruger kroppen godt og holder sin forsvarsspiller bag sig. Han bevarer overblikket og teknikken under pres. Han sætter den flot i kassen. Det her ligner et afgørende CL øjeblik in the making.
- (United) Bellingham til stillingen 1-0. Et fremragende lop henover keeperen for at sige "Velkommen til United, vend dig til nedture." Verdensklasse.
- (United) Joselu til stillingen 2-0. Et saksesparksmål fra en position hvor han overhovedet ikke bliver dækket op. Virkelig flot teknisk. Jeg tror desværre ikke den går mod bedre modstandere. Der er lidt potentiale i manden.
En observation:
- Var der nogle der lagde mærke til Vinicius intelligente stop i kampen mod United? Han er normalt ikke bange for at gå 1-mod-1 hver gang chancen opstår. Men i en venskabskamp kunne han lugte at det måske ville ende galt så han stoppede op. Det oser altså af international erfaring!
Bellingham Camavinga Tchouameni
Disclaimer, det er naturligvis kun en Preseason kamp, og derfor skal præstationerne tages med et Gran salt.
Det nye system fungere overraskende godt i 1. Halvej, med tanke på at det kun er et koncept der er arbejdet led i omkring 14 dage, så så det fint ud for flere spillere.
Et par negativer, der generelt ikke overrasker:
- Kroos skal naturligvis ikke spiller 6er mod er over middel hold, vi ser igen igen hvordan vi komplet taber midtbanen i 2. halvej når han ligger dybt. Det fungere kun i kampe hvor Real dominere det andet hold med bolden i fødderne. Håver ikke Ance er gift med den drøm!
- Man skulle egentlig tro at et 2 mands angreb ville ligge bedre til Rodrygo, men igen som så mange gange før er han komplet usynlig i hele 1. halvej, han har stort set ikke en boldberøring. Denne kamp gave ikke en god følelse omkring en større rolle til Rodrygo i et nyt system, nærmere det modsatte.
- Alaba ligner stadig en spiller der er gået på fortids pension, han efterlader 90% af midterforsvaret til Rudi og så svømmer han i upræcise afleveringer. Hvis han fortsætter på dette niveau, som han har gjort siden nytår, så SKAL han være 4. valg.
- Nico ligner på ingen måde en spiller der er klar til La Liga. Fint han blir prøvet af, men også et meget godt bevis på hvor lang der er fra Castilla op til et La Liga bund hold!
Det positive:
- Systemet med en offensiv midt der kommer i feltet fungere rigtig godt og der er rigtig fin bevægelse i de to forreste kæder.
- Bellingham…I fucking told you so!!! Køligt sat ind og ligner allerede en intergreret del af holdet. #galactico
- Camavinga, her, der og alle vegne, vel nok 1. halvejs bedste spiller, virkelig en flot start fra ham.
- Fran…I also fucking told you so!!! En stor opgradering fra Mendy, kommer med masser af løb ned langs linjen (som desværre sjælden blir set af boldholderen) og lukker helt af i defensiven i hele halvejen. Det er den nye “unge version” af Carvajal vi har fat i her, det er jeg slet ikke i tvivl om.
- Joselu, hvor er det smukt at en ungdoms spiller kommer retur efter så mange år og kroner det med en saksesparks kasse. Han kom ud over det også frem til flere chancer på de første 10min end hvad Rodrygo og Vini gjorde til sammen på 60min. Fin start fra ham, nu må vi håbe at han også kan ligge til på skarpheds fronten.
Ærgeligt vi taber midtbanen med de udskiftninger vi laver, kun have været sjovt at se vores offensiv i 2. halvej spille med en midtbane i kontrol, dog heldigt at det var Nacho og Mili der stod i forsvaret og ikke den østriske pensionist!
Bliver spændene at se om Vini kan finde sig til rette i dette system, der er visse situationer hvor det ser ud til at spille, men så er der også situation hvor rollen føles som om at han bliver låst for meget.
Donde está la biblioteca?
Ud over at Kroos på 6eren faldt helt igennem, så har det vel også noget at gøre med at man laver så mange udskiftninger på 1 gang, det ændre kampen (for begge hold) og så tror jeg ikke at Ancelotti gjorde nogen af de “nye” spillere nogen tjenester ved at bibeholde systemet med diamanten på midtbanen, det fungere hverken for Luka eller Fede, og Cama skulle pludselig omstille sig til 4-5 nye spillere omkring sig, så ham faldt også i niveau med det samme.Lars1991 post=165136 skrev: Jeg tror den største grund til at vi falder så meget i niveau igår er at Bellingham bliver skiftet ud. Han lignede virkelig limen på holdet. At Tchouameni og Fran Garcia blev skiftet ud føler jeg også havde en indvirkning. Mendy og Valverde havde ikke nogen særlige gode indhop.
Dermed ikke sagt at Bellingham ikke var en af vores bedste, for det var han, men tror generelt bare at et niveau fald er til at forvente når der bliver skiftet 4-5 mand up på samme tid.
Det er svært at spå om hvor mange mål der er i Joselu endnu, men der er langt mere bid i ham en i Jovic, OG nogle helt andre spids kompetencer, så han kommer uden tvivl til at få mere succes end serberen i hans fleste season!
…Og til sidst spiller man så med Nico og Mendy, det er jo stort set som at spille 2 mand i undertal.
Donde está la biblioteca?
- 9eren
- Emne forfatter
- Gæst
-
Videoen her viser hvordan de to ofte lå side om side som 6ere, mens Camawinga med sine kæmpe lunger så skød frem når vi regainede.
(jeg ved ikke om det var en "tactical masterclass" dog, men det kan da noget?)
Som mange skriver ser vores presspil ud til at have været rigtig, rigtig godt. Og det er jo kun naturligt, at holdet ikke performer 90 minutter med den intensitet, særligt i sæsonens anden træningskamp. Det kan vi ikke engang forvente at holdet kan når sæsonen er igang, så den famøse balance bliver som altid afgørende.
Ud fra det sparsomme materiale jeg har set ser det bestemt ikke dumt ud i det nye system og det her intense mand-mand pres over hele banen passer umiddelbart rigtig godt til de yngre spillere på holdet, som Fran, Camawinga, Fede, Bellingham og Tchouameni. Vini og Rodrygo ser også ud til at indgå flot i presset, var det også det indtryk nogen af jer der så kampen sad med?
Den store test af systemet står mod Barca og deres spillestil. Jeg kunne godt frygte de vil have lettere ved at spille udenom diamanten end hold som Milan og United, så jeg formoder at der tænkes mere ind i en forsvarende formation af 451 i højere grad end 442. Det bliver meget interessant og det virker her og nu som en pisse god idé at spille mod netop Barcelona. Lad os håbe de er kommet sig over diarréen så vi kan få os en kamp.
- 9eren
- Emne forfatter
- Gæst
-
Tidligt bagud men to klasse mål afgjorde kampen. Det ene var Carvajal der scorede.