Adios Mourinho!

13 år 7 måneder siden #1 af Administrationen

(Ny Madridista.dk mener)

Kun i Real Madrid bør det koste at smadre stemningen i truppen.

Kun i Real Madrid bør det have konsekvenser at lægge sig ud med klubbens principper.

Og kun i Real Madrid har man 'cojones' store nok til at fyre verdens såkaldt bedste træner.

Den tid er nu kommet.

Et modløst og tragikomisk Real Madrid hold faldt igen sammen på grønsværen, og i trænerboksen sad en meget lidt engageret José Mourinho. Meget lidt gjorde han for at vinde slagets gang. Nærmest tværtimod.

Måske nok personificeret ved udskiftningerne af de spanske landsholdskoryfæer Xabi Alonso og Arbeloa i en situation, hvor det havde givet mere mening at flå en fejlplaceret Essien og en svagtspillende Khedira ud, men allermest med beslutningen om at smide verdens uomtvisteligt bedste målmand Casillas på bænken til fordel for Antonio Adán. Sidstnævnte risikerer nu at blive gjort til uretfærdig syndebuk qua portugiserens manglende lederevner. På efterfølgende pressemøde smed Mourinho endda om sig med ordene:

"Adán está mejor que Iker Casillas..." (Adán er bedre end Iker Casillas, red.) Den lader vi lige stå et øjeblik.

En sådan udtalelse er ikke blot virkelighedsfjern fornægtelse, men slet og ret idioti fra et opmærksomhedskrævende pattebarn, der i den grad viser, at han er faret vild i sit eget taktiske spil. Et spil, han havde en vis succes med i Chelsea, men den engelske rigmandsklub kan hverken på sportslige resultater, klubånd eller selvopfattelse sammenlignes. Så hvad der fungerede i London kikser nu totalt for Mourinho i verdens mægtigste klub. I Real Madrid kan man ikke forvente, at alle bukker, nejer og bøjer af for diverse hjerneblødninger. Heller ikke selvom man hedder José Mourinho.

De 16 point op til Barcelona er naturligvis også en medvirkende faktor i alt det her, men det er mere det elendige arbejde på selve banen og de udeblevne taktiske oplæg, der smerter, end det er afstanden i sig selv. Mourinho har på en sommerferie ødelagt et hold, der sidste sæson slog alle rekorder. En ting er sikkert, spillerne glemmer ikke, hvordan spillet med bolden med fungerer. Derfor bør og skal hovedparten af ansvaret placeres på trænerens tynde skuldre.

Grunden til Mourinhos manglende arbejdslyst i Madrid kan være mange, men alt fra forhåndsaftaler med Paris SG, intern splid, en tabt magtkamp på direktionsgangen, uenigheder med den magtfulde presse eller manglende respekt fra centrale aktører har været nævnt. Og alle forslag kan som sådan være rigtige nok.

Uanset hvad underbygger det blot det uomtvistelige faktum:Florentino Perez bør bruge den lillejuleaften på at overveje om ikke tiden er inde til at skille sig af med trænernes enfant terrible. Det mener jeg personligt, det er (- faktisk har jeg ment det siden ansættelsen for tre år siden). Mourinho har ikke vist sig voksen nok til at lede en klub som Real Madrid, og derfor bør det være slut. Dette er hverken spillerne eller dets fans være tjent med.

Det er evident, at en fyring vil være et hårdt slag mod Florentinos eget projekt med Mourinho i midten. Portugiseren, der fik øgede beføjelser og en stor magt i klubben, således at han kunne skabe et magisk altdominerende Real Madrid, men det er en kamel, som præsidenten bliver nødt til at sluge. For det projekt er fuldstændig fejlet.

Timingen for en fyring er også ganske god, forude ligger vinterpause og et mesterskab, der allerede er tabt. Det giver et par måneder til de altoverskyggende Champions League-kampene mod Manchester United. God tid for en ny træner til at finde sig til rette i verdens varmeste trænersæde –på rygtebasis har navne som Jupp Heynckes været nævnt, og det kunne være en fin overgangsfigur til et egentlig trænerindkøb i sommerpausen.

Noget må der ske og den bedste julegave vil være en pressemeddelelse fra det nordlige Madrid i løbet af i dag, hvor man offentliggør fyringen af det portugisiske problem.

Hala Madrid!

Oscar Gomez Svendsen

Følgende bruger(e) sagde tak: nono, Dios, icomeinpeace, Henrik--

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

13 år 7 måneder siden #2 af icomeinpeace
Besvaret af icomeinpeace på emne Adios Mourinho!
Dette øjeblik har jo været under opsejling i over et år, overrasket over det tog så længe, inden situationen sprang i luften

Jeg er meget interesseret i hvem der overtager på permanent basis... Det kunne meget vel blive en Jürgen Klopp, men jeg tror gerne FP vil have en der kender klubbens værdier og ånd... Og jeg tror ikke på at Löw er dygtig nok.

• unrectify
  • Gæst
  • Gæst
13 år 7 måneder siden #3 af unrectify
Besvaret af unrectify på emne Adios Mourinho!
Det virker som om at han har fået en forhåndsaftale i hus med PSG, og nu forsøger at blive fyret af klubben for at få sit gyldne håndtryk. Det ville være optimalt hvis stodderen tog Pepe med når han gik, så vi kan slippe for hjernblødningerne på og uden for banen. Ingen af de to mennesker er værdige at have i klubben.

Perez's reaktion til at Casillas sidder på bænken, kan ses her:

www.marca.com/2012/12/22/futbol/equipos/...drid/1356214905.html

Hans ansigtsudtryk taler vist sit tydelige sprog.
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved unrectify.

• IanDJ
  • Gæst
  • Gæst
13 år 7 måneder siden #4 af IanDJ
Besvaret af IanDJ på emne Adios Mourinho!

unrectify skrev: Det virker som om at han har fået en forhåndsaftale i hus med PSG, og nu forsøger at blive fyret af klubben for at få sit gyldne håndtryk. Det ville være optimalt hvis stodderen tog Pepe med når han gik, så vi kan slippe for hjernblødningerne på og uden for banen. Ingen af de to mennesker er værdige at have i klubben.

Perez's reaktion til at Casillas sidder på bænken, kan ses her:

www.marca.com/2012/12/22/futbol/equipos/...drid/1356214905.html

Hans ansigtsudtryk taler vist sit tydelige sprog.

Perez ser bestemt ikke tilfreds ud nej.
Problemet med en fyring er vel: Kan vi få en god nok træner til at afløse ham?
De folk der er blevet nævnt har jeg ihvertfald ikke meget fidus til, her kan nævnes Benitez og Heynckes.
Zidane som træner ville være et kæmpesats, så kunne man ligeså godt forsøge at få raul som træner, hvilket også lyder tåbeligt...

• figo2000
  • Gæst
  • Gæst
13 år 7 måneder siden #5 af figo2000
Besvaret af figo2000 på emne Adios Mourinho!
nu hvor mesterskabet er tabt vil det være den bedste mulighed for at give torill chancen, med de resultater han har skabt med castillia syntes jeg da helt klart han har fortjent den

13 år 7 måneder siden #6 af nono
Besvaret af nono på emne Adios Mourinho!
Hierro y Raul eller Michél y Hierro!

Man finder aldrig et bedre tidspunkt at forsøge med en af klubbens egne. Hvis det ikke ser ud til at køre kan de smides for porten til sommer og afskrives som overgangsfigurer.

Kom nu Perez! Nu skal der saftsuseme ske noget!

Fantastiske Real Madrid skal genvinde sin status som en sympatisk og velspillende klub!
Følgende bruger(e) sagde tak: Roesen7

13 år 7 måneder siden #7 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Adios Mourinho!
Årets madridista.dk mener blev netop skrevet idag. Angående ny træner, håber jeg det bliver en spansk træner og en som har været eller er tæt på Real Madrid og kender klubben. Lets hope so !

Har valgt at takke af på forum!
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved Hugol.

13 år 7 måneder siden #8 af HugoSanchez
Besvaret af HugoSanchez på emne Adios Mourinho!
Selvfølgelig skal José Mourinho smides ud nu. Det må være helt indlysende. Og så er det også ved at være tid enten her til januar eller senest til sommer at komme af med et par andre portugisere: Pepé er jo åbenlyst en fremragende forsvarsspiller, når han har hjernen med, men der har været alt for mange episoder med ham inden for de seneste år, og den voldelighed, som han desværre er kendt for, er altså bare ikke forenelig med Real Madrids idealer. Væk med Pepé og også væk med med Fabio Coentrao. Løn og indkøbspris matcher jo slet, slet ikke mandens niveau. Og jeg er heller ikke pjattet med hans halvlade attitude på banen.

Håber i øvrigt, at Real-ledelsen ville være fremsynede nok til at levere en interessant julepakke med en fyring af Mourinho og en ny kontrakt til Cristiano Ronaldo inden for et par dage. Fyr Mourinho en dag og annoncer den nye kontrakt til Cristiano den anden. Det ville være udmærket spin.

God jul! Håbet om La Décima lever stadig!

Hugo Sanchez
Følgende bruger(e) sagde tak: Macon, Lars1991, Roesen7, Madridismo

13 år 7 måneder siden #9 af Raul 4 ever
Besvaret af Raul 4 ever på emne Adios Mourinho!
Problemet med at fyre Mourinho er også økonomisk. Med en kontrakt til 2016 og en kontrakt efter skat på €10M, så løber det selvfølgelig op afhængigt af hvordan en aftrædelsesaftale sættes sammen. Med 3,5 år tilbage og en skatteprocent på 52 %, så har Mourinhos resterende kontrakt en værdi på €72,9M.

Da Mourinho blev ansat gik rygterne på, at det ville blive rigtig dyrt at fyre ham, også selvom Valdano insinuerede at vi ikke kommer til at betale hele hans resterende løn (han sagde vist at der var lavet en aftale som alle kunne leve med). Jeg kunne dog forestille mig at det er langt dyrere at fyre ham nu end efter sæsonen.

Så det naturlige spørgsmål er vel hvor den gyldne grænse går mellem at det er en god eller en dårlig forretning at fyre Mou. Altså om man også mener Mourinho skal fyres, hvis han skal have et gyldent håndtryk på €72,9M, eller bare 50, 40, 30 eller 20 millioner euro? Eller vi skal vente til sommer hvor det sikkert er langt billigere at fyre ham. Men omvendt kan vi man også spørge om vi har råd til ikke at fyre ham nu, med den katastrofekurs Mourinho har lagt for dagen?

For mon ikke vi ender med at betale, for Mourinho lader i hvert fald ikke til at være indstillet på at gå, selvom han næsten tigger om at blive fyret.

13 år 7 måneder siden #10 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne Adios Mourinho!

Raul 4 ever skrev: For mon ikke vi ender med at betale, for Mourinho lader i hvert fald ikke til at være indstillet på at gå, selvom han næsten tigger om at blive fyret.

Det er lige netop det... Mourinho VIL tydeligvis gerne fyres, da han er klar over, at han har taget røven på Perez. Det er heldigt, at det er juleferie - for hvis vi havde kamp i morgen, ville vi tabe igen... Og sikkert også kampen efter.

Jeg er bange for, at Perez endnu engang må lære af sine fejl. Det er jo ikke fordi, at der ikke har været en rød tråd i projektet. Men projekt-Mou har bare ikke passet til klubben Real Madrid, og de normer og værdier som hører til sådan en klub.

Spillestilen er der langt hen ad vejen - nu skal der bare bygges på, så man også kan vinde over modstandere, som pakker sig. Men det vigtigste må være, at få en Real Madrid træner! Een der kender klubben, værdierne, Bernabeu, presset, kulturen. Og een som vil kæmpe for Real Madrid før han tænker på sit eget navn.

For min skyld må Perez gerne ansætte Laudrup, Michel, Toril, Benitez...osv. 1/2 år, og se hvad der sker. Jeg vil hellere tabe tre kampe i træk med Michel ved roret (og håbet om store forbedringer i fremtiden), end at tabe endnu en kamp med Mourinho som træner.

13 år 7 måneder siden #11 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Adios Mourinho!
www.marca.com/2012/12/23/futbol/equipos/...drid/1356247808.html
Prøv lige at læs denne her. Nu hvor der ikke er flere at skille sig af med, er turen gået til spillerne.

Tag lige disse to med også

www.marca.com/blogs/minuto7/2012/12/23/d...e-siga-mourinho.html

www.marca.com/blogs/fair-play/2012/12/23...tuir-a-mourinho.html

Alt i alt er mange af de grunde der er nævnt her både for og i mod Mourinho, også nævnt her på madridista.dk

Har valgt at takke af på forum!
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden ved Hugol.

• Los Campeones
  • Gæst
  • Gæst
13 år 7 måneder siden #12 af Los Campeones
Besvaret af Los Campeones på emne Adios Mourinho!
Jeg kunne ikke være mere enig, Raul 4 Ever.
Det er lige præcist det ledelsen skal gøre nu - nemlig tænke sig rigtig godt om!

Problemet er jo, at ledelsen skal finde en anden træner - som måske først skal købes fri - og han skal også have løn.

Det er også derfor, at jeg er rigtig arrig på Mou lige nu. Han er i en position, hvor han kan udnytte klubben, og det ser ud som om Perez ikke kan gøre andet, end at bukke sig...

Jeg tror dog ikke, der er en udvej for Perez. Hans reaktion på at Casillas er blevet bænket siger mere end 1000 ord:
preview.alturl.com/5suh7

Leveret af Kunena Forum