Stadion-projekt afhænger af sponsor

12 år 8 måneder siden #25 af SR4
Kan faktisk ikke se problemet i det med sponsornavnet. Det ikke sådan at vi får en permanent ændring af navnet. Det er en kontrakt, der kører over nogle år. Om et år hedder den Emerates Bearnabeu og om 5 år Microsoft. Altså får Real bare penge for at andre selskaber får deres navn på stadionet i nogle år. Men banen vil stadig være kendt som det traditionelle navn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 8 måneder siden #26 af Sam

SR4 skrev: Men banen vil stadig være kendt som det traditionelle navn.

Nu er det selvfølgelig alt afhængig af sponsoratet men i teorien kan vi jo risikere det samme som Bayern München med sponsor navn.
Hvor mange husker hvad f.eks Allianz Arena hed før Allianz "købte" navnet til stadionet?
Jeg er dog ikke modstander af sponsorater men vil mene man skal træde varsomt for at beholde noget af historien bag klubben.

12 år 8 måneder siden #27 af M_linding

Sam skrev:

Nu er det selvfølgelig alt afhængig af sponsoratet men i teorien kan vi jo risikere det samme som Bayern München med sponsor navn.
Hvor mange husker hvad f.eks Allianz Arena hed før Allianz "købte" navnet til stadionet?
Jeg er dog ikke modstander af sponsorater men vil mene man skal træde varsomt for at beholde noget af historien bag klubben.

Allianz Arena har da aldrig haft andre navne? Det blev da bygget med det navn....
Følgende bruger(e) sagde tak: ZizouMo

12 år 8 måneder siden #28 af pm
Kassow: Alt er jo en balance, man kan jo også gå den anden vej og spille i røde bluse og brune sokker med prikker for at få penge af en sponsor der der det image. Og som jeg selv om andre føler, er det at gå over grænsen, ved at ændre stadion navnet for at få penge, længere er det ikke, og så gider jeg ikke kommenterer dit sidste spørgsmål.

• Orange You Glad
  • Gæst
  • Gæst
12 år 8 måneder siden #29 af Orange You Glad
Besvaret af Orange You Glad på emne Stadion-projekt afhænger af sponsor

Sam skrev:

Mon du tænker på det olympiske stadion i München, der blev bygget i forbindelse med OL i '72? Allianz Arena blev bygget som et nyt stadion og har altid heddet det samme. Jeg forstår til dels din bekymring, men Manchester Citys Etihad Stadium er nok et bedre skræmmeeksempel.

Det ville da være dejligt med flere penge, men hvornår får vi nok? Alt kan da sådan set godt gå op i tal og være sort/hvidt, men det bryder jeg mig som tilhænger ikke om. Kald mig romantiker, men jeg synes, det ville vise integritet og sige, at vi ikke piller ved navnet. Snart skal vi jo lave en "Hull City Tigers" og så give hele fodboldklubben et ekstra tilnavn for reklamens skyld. "Las Ágilas del Real Madrid", kan I se det for jer?

Jeg ville da også altid kalde stadion for Santiago Bernabéu, så lad os nu for én gangs skyld bevare integriteten og sige nej til pengene.

12 år 8 måneder siden #30 af El_Juan

Orange You Glad skrev: Det ville da være dejligt med flere penge, men hvornår får vi nok? Alt kan da sådan set godt gå op i tal og være sort/hvidt, men det bryder jeg mig som tilhænger ikke om. Kald mig romantiker, men jeg synes, det ville vise integritet og sige, at vi ikke piller ved navnet. Snart skal vi jo lave en "Hull City Tigers" og så give hele fodboldklubben et ekstra tilnavn for reklamens skyld. "Las Ágilas del Real Madrid", kan I se det for jer?

Jeg ville da også altid kalde stadion for Santiago Bernabéu, så lad os nu for én gangs skyld bevare integriteten og sige nej til pengene.

Nej. Og hvilket tåbeligt eksempel. Godt nok har Real Madrid og Hull City eksisteret i næsten lige så mange år, men for Hull Citys vedkommende stopper historien ligesom også der. Ingen historie (andet end lokal tilknytning). Ingen titler. Intet brand. Modsat er Real Madrid et verdensomspændende brand. En klub - en institution - med en gloværdig historie.

Hvorfor Assem Allam overhovedet gad, at opkøbe klubben - en klub uden videre sjæl eller potentiale (andet end for de lokale) - er lidt af en gåde for de fleste. For andet, end at betale tilbage til lokalsamfundet. Med mindre Assem Allam har opfanget noget i området, som var mere spændende og blot bruger klubben som en undskyldning (Allam gør sig indenfor industriel produktion og Hull er sjovt nok en industriel havneby. En af Englands vigtigste havnebyer, væsentlig i forhold til skibsværftsindustri, fiskeri, import og eksport). Når det er sagt, så er det hans klub og han kan tillade sig at gøre lige hvad der passer ham. Og hvis han vil have en omsætning ud af forretningen, nå ud til andre verdensdele, promovere byen og styrke egne forretningsområder igennem klubben, så er han og klubbens ledelse nødt til at brande klubben, hvorfor de bl.a. har skiftet navn til Hull City Tigers Ltd. Det handler om forretning. Og det handler om promovering. I sidste ende er Hull City Tigers en lille fisk. Og formentlig ikke det, som Allam i sidste ende er interesseret i. Han plejer blot sine egne forretningsmæssige interesser, hvor en fodboldklub i Premier League - en liga med så stor eksponering og mediebevågenhed - er en fantastisk bagdør til nye muligheder.

Real Madrid er en betydelig anden størrelse. Og du er formentlig den eneste der kan se "Las Ágilas del Real Madrid" for dig.

Og du siger, at du altid vil kalde stadion for Santiago Bernabéu, hvorfor så ikke blive ved med det, ligesom alle os andre. Om der bliver tilført et sponsornavn, så vil det altid være Estadio Santiago Bernabéu. Et sponsornavn skriver ikke hele historien om. Den vil altid være der, akkurat som sjælen vil det. Det kan end ikke et sponsornavn ændre på.

Fri mig for snakken om intengritet. Det handler om at styrke et i forvejen stærkt brand. Det handler om at sikre fremtiden. Real Madrid får - ligesom Barcelona - 140 mio. € ind per sæson på TV-indtægter. Det er over dobbelt så meget, som de bedste i Premier League. Den aftale varer ikke for evigt og Real Madrid vil ikke for evigt være sikret de penge igennem TV-indtægter, hvorfor modernisering af stadion, udbyggelse af diverse faciliteter omkring stadion og et sponsornavn vil sikre, at de penge i stedet kommer ind andetsteds fra. Det bliver man ligeledes nødt til at forstå.

Det er benhård forretning. Længere er den ikke. Det ændrer ikke på ånden og sjælen. Den vil altid være der. Og det omskriver ikke 111 års historie på et splitsekund. Det vil altid være der. Og hvad du og andre ligeledes glemmer er, at sådan noget som dette netop er lige i den visionære Don Santiago Bernabéus ånd. Han startede og lagde grundstene til meget af det, som du lige nu sidder og fordømmer langt væk. Netop en del af klubbens historie.
Sidste redigering: 12 år 8 måneder siden ved El_Juan.
Følgende bruger(e) sagde tak: Siempre Madrid, Real Madrid, r-mb-q

12 år 8 måneder siden #31 af r-mb-q
Helt sikkert nederst til højre... eller øverst til højre - bare med blåt lys..

Kan madridista.dk ikke byde ind på navnet???? :D

Soy un Madridista! Hoy, Mañana, Siempre
Sidste redigering: 12 år 8 måneder siden ved r-mb-q.

12 år 8 måneder siden #32 af Siempre Madrid
Det viser Florentino Pérez´ inkompentence, at han ikke allerede har ringet.

Men vi bærer ikke nag og derfor er vi altid indstillet på en forhandling.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

• Orange You Glad
  • Gæst
  • Gæst
12 år 8 måneder siden #33 af Orange You Glad

El_Juan skrev:

Orange You Glad skrev: Det ville da være dejligt med flere penge, men hvornår får vi nok? Alt kan da sådan set godt gå op i tal og være sort/hvidt, men det bryder jeg mig som tilhænger ikke om. Kald mig romantiker, men jeg synes, det ville vise integritet og sige, at vi ikke piller ved navnet. Snart skal vi jo lave en "Hull City Tigers" og så give hele fodboldklubben et ekstra tilnavn for reklamens skyld. "Las Ágilas del Real Madrid", kan I se det for jer?

En masse.

Ja, jeg valgte lige at korte dit indlæg lidt ned. Det er ingen stikpille, blot en måde at forhindre mit indlæg i at blive for langt.

Nu blev eksemplet med Hull City godt nok taget noget mere alvorligt, end jeg havde forestillet mig. Wow. Selvfølgelig regner jeg ikke med, at Real Madrid skal skifte navn til et eller andet spasseragtigt; det var naturligvis kun for at sætte det på spidsen. Men okay, så lad os da holde os til Hull City. Der er umiddelbart én relevant lighed, som jeg ser det, og den går på noget lidt andet end branding og indtægter. Den handler om, at tilhængere af Hull City er ret kede af, at deres klub har skiftet navn (som det fremgik af deres demonstration i byen), ligesom flere tilhængere af Real Madrid er kede af, at stadion (formentligt) skifter navn. Det kan ikke ses på bankbogen eller stilles op i et diagram, fordi det handler om følelser.

Vi to ser sandsynligvis bare forskelligt på det. Jeg er romantiker, og det indrømmer jeg gerne, selvom jeg lige så gerne indrømmer, at det desværre ikke er særligt realistisk at drive en elitefodboldklub kun på kærlighed og kildevand. Til gengæld er det min holdning, at man ikke bare bør sælge ud af alt for at få flere og flere penge. Vi genererer i forvejen masser af indtægter uden et sponsornavn hægtet på Estadio Santiago Bernabéu, så lad os da klare os uden de penge og i stedet enten undvære eller finde på en anden måde at skaffe de penge. Og nej, Florentino Pérez læser ikke med her, og han er højst sandsynligt også ligeglad med min og andre ligesindede madridistas' negative holdning til et sponsornavn, fordi han også primært ser på klubben ud fra et økonomisk synspunkt.

Min pointe er, at det for mig ikke kun handler om at skaffe penge til klubben. Jeg anerkender, at "benhård forretning" er det vigtigste for Pérez, for dig og for mange andre, men efter min mening er det et spørgsmål om også at vægte følelser – bare en gang imellem. Det bliver du næppe fri for at høre på.

12 år 8 måneder siden #34 af El_Juan

Orange You Glad skrev: Lidt vrøvleri.

(Med et glimt i øjet! :-))

Jeg tror ikke du er mere eller mindre romantiker end jeg og så mange andre. For mig er det en del af det. En del af sjælen. En del af charmen: www.madridista.dk/index.php/1789-derfor-...-jeg-med-real-madrid

Selvfølgelig går de (Hull-tilhængerne) på gaden og protesterer. Hvor vover en kapitalist, at komme ind fra sidelinien med sin pengepung og tro, at han kan gøre sådan ved deres elskede klub, skifte navnet på klubben og ændre på tingene, som de har været i generationer. Glem alt, hvad han ikke tidligere har gjort for lokalsamfundet. For som han selv har udtalt: "I think it's time to pay back the area - Hull City are important to the area". Glem, at han har været i området i 42 år og har bygget sin forretning (Allam Marine) op der, som sikrer drift og arbejdspladser. Skumle bagtanker!

Tilhængerne pisser faktisk lige så meget på deres egen klub, når de selv definerer, at Allams handlinger ikke er tro mod klubbens historie. Det er dem selv, der derved hvisker sjælen væk, i stedet for at forstå, at sjælen aldrig forsvinder. Men jeg kan sagtens forstå dem - og følelserne omkring. Det er slet ikke det. Men heller ikke i dette tilfælde hvisker det historien og sjælen væk, med mindre det bliver den generelle overbevisning, som manifesterer sig. Så må de selv tage noget ansvar, i stedet for at klynke over Allams handlinger.

VIGTIGT: Så må de boykotte klubben. Indvadere banen. Lad være med at støtte klubben. Lad være med at komme på stadion. Lad være med, at købe deres trøjer. Se det er et signal der vil noget. Men ved du hvad. Til trods for det, så går livet videre og de selv samme hyklere finder deres sædvanlige plads på stadion weekenden efter. 'Cause that is how life goes. Samtidig en understregning af, at sjælen og ånden lever videre. For i sidste ende, er det stadig den samme følelse, stadig den samme klub og stadig det samme stadion.

"Til gengæld er det min holdning, at man ikke bare bør sælge ud af alt for at få flere og flere penge. Vi genererer i forvejen masser af indtægter uden et sponsornavn hægtet på Estadio Santiago Bernabéu, så lad os da klare os uden de penge og i stedet enten undvære eller finde på en anden måde at skaffe de penge".

Så forstår du det jo heller ikke. For hvad er det egentlig du mener, Real Madrid sælger ud af? Sjæl og historie er ikke noget man kan sælge ud af. Det er en subjektiv overbevisning og følelse, der går igen for dig og andre, som har det på samme måde. En generel overbevisning der manifesterer, fordi sådan er det bare. Tilstadigvis forståeligt på et vis plan. Men sjælen og historien i sig selv vil ALTID leve videre, uanset hvad. Upåagtet af din og andres klubsfølelse.

Du siger, at klubben i forvejen genererer masser af indtægter. Læs lige mit forrige indlæg igen. TV-indtægterne er en af klubbens hovedindtægter, hvis ikke den primære hovedindtægt. Det er altså ikke peanuts vi snakker om. Og hvis det du siger, er din holdning, så forstår du det stadig ikke. De 140 mio. € gør en markant forskel, selv for Real Madrid. Det er altså en væsentlig post, som man ikke kan bibeholde for evigt eller øge. Men gudskelov er det forretningsmænd der driver klubben (sagt med en portion sarkasme).
"Lad os da klare os uden de penge"... helt ærligt, det er mangel på forståelse. Essensen af det, som jeg lige har skrevet om i forrige indlæg. Og det er i øvrigt netop en måde at skaffe penge på, i forhold til den måde, som man ikke altid vil komme til, at sikre sig en væsentlig hovedindtægt på. Så må du komme med et bedre alternativ i stedet.

(Læs: Det ændrer ikke på ånden og sjælen. Den vil altid være der. Og det omskriver ikke 111 års historie på et splitsekund. Det vil altid være der. Og hvad du og andre ligeledes glemmer er, at sådan noget som dette netop er lige i den visionære Don Santiago Bernabéus ånd. Han startede og lagde grundstene til meget af det, som du lige nu sidder og fordømmer langt væk. Netop en del af klubbens historie.)

Det sidste kunne jeg godt tænke mig, at du havde forholdt dig til. Når du nu havde travlt med, at snakke om klubfølelse, som i øvrigt er et overvurderet og skammeligt misbrugt udtryk.

Edit: Jeg sagtens følge dig i det du siger. Jeg kan sagtens følge din tænkegang. Og jeg kan sagtens følge dine og andres følelser. Det respekterer jeg. Men så sort/hvidt er det efter min mening heller ikke i sidste ende. Fordi man har det sådan og føler sådan, er ikke ensbetydende med, at man ikke kan godt kan anskue det bredt. Hvilket du på sin vis ligeledes også godt kan, men jeg synes du overser nogle væsentlige ting.
Sidste redigering: 12 år 8 måneder siden ved El_Juan.

• Orange You Glad
  • Gæst
  • Gæst
12 år 8 måneder siden #35 af Orange You Glad

El_Juan skrev:

Orange You Glad skrev: Lidt vrøvleri.

Alt muligt andet.

Se, hvor vi sparer på pladsen herinde. Snedigt og anbefalelsesværdigt.

Altså, jeg læste skam godt dit afsnit om Don Santiago, men det sprang jeg let og elegant hen over, fordi det er uendeligt svært at få spurgt ham om hans holdning til at indlemme et sponsornavn i stadionnavnet. Vi kan da godt lege, at han synes, det ville være fedt, men vi kan jo også lege, at han ville være en lille smule træt af det. På trods af mit fokus på følelser bliver det alligevel for uhåndgribeligt at trække en død mands visioner ind i det – også selvom det er hans navn, vi bogstaveligt taler om.

Nå, men vores uenighed kan ridses ret nemt op: Du taler fortsat en del om profit, og jeg henviser udelukkende til følelser. Det føles ikke rart for mig, at stadion skifter navn. Det ser lækkert ud på kistebunden, og selvfølgelig bliver det også en realitet. Derfor ærgrer jeg mig alligevel. Rent æstetisk bliver det også et grimt navn uanset hvad. En af mine venner nævnte "Red Bull Felix Baumgartner Dropzone Arena 5" som eksempel, og selvom vi selvfølgelig ikke når helt derhen, så bliver det nu nok et både grimt og meget lidt mundret navn.

Du tænker muligvis, at det er komplet irrelevant for debatten at tale om ting som æstetik og følelser, men det er en del af min pointe: Når jeg fokuserer på de bløde værdier, så føles det bare som noget hø med et nyt stadionnavn. Jeg kan ikke understrege nok, at jeg udmærket ved, at det ikke er de bløde værdier, der vægter højest i fodbold, at tv-indtægter er vigtige, og at en fodboldklub er en forretning, der skal køre rundt. Det gør mig bare ikke gladere for et sponsornavn.

Du har ret i, at historien selvfølgelig ikke kan slettes ved at kalde stadion for Steff Houlberg Park og omdøbe klubben til Babayaro FC. Til gengæld skriver vi et nyt kapitel i bogen om klubbens historie ved nu at ændre stadionnavnet, og det kapitel bliver næppe omgærdet med en følelse (ja, der var det forbudte ord igen) af, at der fokuseres på ret meget andet end penge. Det er for mig ikke med til at ændre på, hvordan sjælen var førhen, men det ændrer, hvordan den bliver fremover.

Det er i den forbindelse også relevant at nævne, at selvom du og jeg ville blive ved med at kalde stadion for Santiago Bernabéu, så ville mange andre fodboldinteresserede efterhånden begynde at kalde stadion ved dets nye navn, ligesom fodboldturister og kommende tilhængere vil det. Med tiden vil det gamle navn således forsvinde, som når gassen går af ballonen efter festen, og tilbage står vi med noget, der ligner et slattent kondom påtrykt Microsoft.

Nok er jeg følelsesbetonet i mine indlæg, men til gengæld har jeg helt styr på mine følelser: Jeg er glad for navnet, som det er, og det ændrer din definition af klubfølelse eller alverdens indtægter ikke på.

12 år 8 måneder siden #36 af SR4

Sam skrev:

Det er jo ikke det samme.
For det første har det altid heddet Allianz Arena.
For det andet Kommer det ikke til at hedde Microsoft Stadium. Det kommer til at hedde Microsoft Santiago Benearbeu. En lille tilføjelse, som blot er der som en reklame, der kan tjener mere end over en aftalt periode. Hvis Microsoft efter aftalen stadig har et lukrativt tilbud, fortsætter det endnu en periode. Intet af sjælen bliver solgt. Det er blot en lille tilføjelse, der kan blive ændret måske hvert 5.år.

Leveret af Kunena Forum