Stadion-projekt afhænger af sponsor
Det er ikke pointen om, hvad han måske måtte syntes, men omkring alt det han rent faktisk gav til og gjorde for klubben. Det var ham, der for alvor satte klubben igang. Det handler om det visionære. Det handler om de tiltag han tog. Og det er netop lige akkurat i hans ånd, hvilket var pointen med det jeg sagde, for det var netop det han stod for. Det behøver vi skam ikke gisne om. Det fortæller historien os. Som det er beskrevet her på siden: "I dag anser mange den tidligere Real Madrid præsident som en af fodboldspillets mest visionære leder, hans opfattelse af klubånd og ledelsesform var unik".
Jeg forstår stadig ikke hvor du helt grundlæggende vil hen, når du snakker om bløde værdier og om at sælge ud. Der mangler jeg forståelsen for, at stadionet stadig er og vil være det samme og følelsen af at gå på stadionet stadig vil være den samme. Grundlæggende. Måske ikke for dig, men det er dit problem. Måske dit syn ændrer sig, for en stund eller for altid. Real Madrid ophører ikke med at eksistere af den grund.
"Til gengæld skriver vi et nyt kapitel i bogen om klubbens historie ved nu at ændre stadionnavnet, og det kapitel bliver næppe omgærdet med en følelse (ja, der var det forbudte ord igen) af, at der fokuseres på ret meget andet end penge. Det er for mig ikke med til at ændre på, hvordan sjælen var førhen, men det ændrer, hvordan den bliver fremover".
Det er heldigvis ikke dig og din subjektive følelse omkring det alene, som definerer dette. Det er mangel på forståelse. For at være lidt grov, så er det mangel på respekt for klubbens og dens historie. Og det er pissehamrende dobbeltmoralsk. Efter navneskiftet vil du og alle andre, som er imod, fortsat holde med klubben. Og en uge efter, så er det glemt igen. Livet går videre. Klubbens sjæl lever videre. Helt og aldeles upåagtet af dette. Fri mig for de tilhængere, der tror de er hævet over andre ved at prædke moral og klubfølelse.
"Det er i den forbindelse også relevant at nævne, at selvom du og jeg ville blive ved med at kalde stadion for Santiago Bernabéu, så ville mange andre fodboldinteresserede efterhånden begynde at kalde stadion ved dets nye navn, ligesom fodboldturister og kommende tilhængere vil det. Med tiden vil det gamle navn således forsvinde, som når gassen går af ballonen efter festen, og tilbage står vi med noget, der ligner et slattent kondom påtrykt Microsoft".
Og hvad i alverden baserer du det på? Da vi mødte Dortmund fik jeg et rap over fingrene af en Dortmund-fan, fordi jeg kaldte Signal Iduna Park for Westfalenstadion (nogle kalder det det ene, andre det andet, stadion er det samme den samme og det ændrede ikke på stemningen, atmosfæren og hele sjælen omkring). Men det er jo for hulen ikke det, som det i sidste ende handler om. Og hvad så, hvis tilhængerne kalder det noget andet med tiden. Det er fuldstændig ligegyldigt. Det vil stadig være det samme. Måske ikke din følelse omkring det, men det er hvad det er. Faktisk er det meningen, at det skal bemærkes. Men det vil ALTID være Estadio Santiago Bernabéu. Forstå nu, at sjælen vil køre videre, i nøjagtig samme ånd. Det eneste - ene og alene - som ændrer på dette, er lige netop de - undskyld mig - småhykleriske tilhængere som dig, der plaprer løs om klubfølelse og om hvor meget I er imod, mens I til syvende og sidste følger strømmen, ligesom alle andre. I klynker lidt når debatten er aktuel, manifesterer hvad det gør ved klubbens sjæl, som var det sandheden og efter noget tid, så er det glemt igen.
Lad være med at tro, at din og andres subjektive følelelse omkring dette, er med til at definere, hvor vidt det ændrer på klubbens sjæl eller ej. Det eneste det om muligt ændrer, er din helt egen overbevisning omkring det. Så må du boykotte klubben, lad være med at komme på stadion eller stoppe med at støtte klubben. Hvis det vitterligt er så emotionelt for dig. På trods af dette, så kører Real Madrid og Estadio Santiago Bernabéu videre. Følelsen, sjælen, klubben og stadion vil stadig stå. Upåagtet af din og min egen subjektive følelse og holdning til det. Du er i sidste ende ikke meget bedre eller anderledes, end dem som gør det du fordømmer. Men alligevel skal vi, når sagen er aktuel, høre på "følelsesladede" taler om klubfølelse.
For at vende tilbage til Hull City, så er det de samme mennesker, der ikke forstår det. De samme mennesker, der protesterede imod navneskiftet, som stadig går på stadion. Og de holder stadig et tilsvarende højt tilskuersnit på omkring 23.800 pr. kamp (plads til 25.500 på stadion), hvor de stort set fylder stadion. De samme konservative mennesker, der holder sig inden for deres comfort zone, i stedet for at udvide deres horisont. De samme for hvem livet er statisk, mens tilfældet er det stik modsatte. De samme, der plaprer løs om historie og traditioner, uden egentlig at have noget, at have det i, andet end for at kunne forklare en pointe. Og for at forhellige deres eget tilhørsforhold. Historien og traditionerne - værdierne i særdeleshed - bistår trods dette.
Epoker kommer og går. Sjælen dør aldrig. Real Madrid og Estadio Santiago Bernabéu vil fortsætte med at eksistere i den samme ånd.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Orange You Glad skrev: Mon du tænker på det olympiske stadion i München, der blev bygget i forbindelse med OL i '72? Allianz Arena blev bygget som et nyt stadion og har altid heddet det samme.
Ups my bad. Du har ret. :-)
Det var noget jeg havde misforstået, da jeg havde læst at Alliaz angiveligt havde købt retten til navnet på stadion gældende for 30 år.
Så jeg troede det drejede sig om et sponsor navn på München's gamle stadion.
- Orange You Glad
- Gæst
-
Nu vil jeg ikke rigtigt gå ind i en masse gøgl endnu en gang, for jeg har egentlig sagt, hvad jeg vil sige. Resten vil bare være nytteløse gentagelser, fordi vi (heldigvis) ikke bliver enige. Og dine indlæg er så forfærdeligt lange, at det bare bliver dræbende kedeligt, og jeg alligevel bare ender med at sidde og scrolle igennem dem for at nå det afsluttende afsnit med et lettelsens suk. Pyt nu med det. For lige at runde af kan jeg sige, at jeg da godt ved, det ikke er min holdning, der definerer, hvordan Real Madrid bliver fremover, og hvordan klubben har været før. På samme måde kan du jo have lige så mange holdninger om Hull, Bernabéu og Real Madrid, som du overhovedet har lyst til, uden at det vil have nogen som helst effekt – udover at genere mig selvfølgelig.
I øvrigt er det lidt skægt, at du synes, jeg bør boykotte min klub, fordi jeg er utilfreds med en overordnet beslutning, og at jeg er "småhyklerisk" og "dobbeltmoralsk", fordi jeg er utilfreds uden at stable en demonstration på benene for derefter at vende Real Madrid ryggen. Jeg håber da bare ikke, at der en dag sker noget, der gør dig utilfreds med klubben, for så bliver der jo bål og brand, og du ser dig aldrig tilbage. Efter min mening behøver man ikke skride i raseri, fordi der er enkelte ting, der ikke er, som man gerne vil have dem. Der er noget, der hedder "lost causes". Derfor er det stadig muligt at have en holdning til de ting, der ikke står til at ændre, og det er vel i virkeligheden en af grundene til, at det her debatforum eksisterer.