Tanker om en afsked
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Farvel til en helt særlig person. Som ni-årig meldte Casillas sig ind i Real Madrid; nu; 25 år senere - siger han farvel.
Nedenstående er udelukkende udtryk for skribentens egen overbevisning.
Så skete det. Endelig.
Sent i aftes, lørdag, tillod Real Madrid, at en af vor tids største klubikoner kunne forlade klubben og søge andre veje: Iker Casillas er fortid.
En tvingende nødvendighed baseret på de seneste sæsoners uro og manglende kontinuitet i spanierens præstationer og ageren i medierne, og den underlige negativitet, der samlede sig omkring anførerens person.
For uden at fornærme alt for mange så var Iker Casillas nået til et punkt, hvor glæden ved at spille for Real Madrid helt tydeligt var forsvundet fra ansigtet på ham. Væk var smilet, den karismatiske attitude og vindermentaliteten. Tilbage stod blot en trist gentleman, der lignede en, der drømte sig væk til andre fodboldstadions. Væk fra rygtespekulanterne, piftende fans og ubarmhjertige (og uretfærdige) journalister.
Men han var større end kritikerne. Udvist mere modenhed og var langt mere rolig, end man med rette kunne forvente: Ikke et øjeblik tog Casillas selv til genmæle med vrede, spanske gloser (selvom det havde været helt legalt), i stedet valgte han at trække sig ind i sig selv og udvise en nærmest hjerteskærende ligegyldighed med tilværelsen som Real Madrid-spiller.
Formentlig ikke af uvilje eller vrede, men givetvist af fuld forståelig skuffelse over, at en spiller med hans enorme bidrag til de seneste mange års successer nu pludselig blev gjort til syndebuk for de mest utænkelig ting.
Så Casillas er fortid i Real Madrid. Sådan må det være.
Og det bliver naturligvis en mærkværdighed af bibelske dimensioner ikke længere at skulle se tidernes måske allerbedste målmand optræde i Real Madrids ikoniske trøje, men omvendt så kommer der også et tidspunkt, hvor de nøgterne kendsgerninger opvejer spilleres tidligere præstationer.
Og det tjener Florentino Perez til enorm ære; at han valgte at træde i karakter som forretningsmanden mere end følelsernes vogter. For i sidste ende er Real Madrid en forretning, der skal generere succes og overskud, og det var blevet helt tydeligt, at Iker Casillas ikke længere var den person til at føre klubben mod triumfer. Dertil var den negative spiral blevet for nedadgående.
Nu får han i stedet et fornuftigt exit, hvor han i stedet for at lege storbyturist i Mellemøsten eller Amerika, som så mange andre pengehungrende eks-stjerner, har valgt at flytte til en anden storklub, nok i et nyt land, men stadig med muligheden for at gøre sig gældende på den absolutte verdensscene.
Den slags fortjener respekt, og Porto er kun et meget lille skridt nedad.
Med Casillas’ følelsesladede farvel er den vanskeligste sten nu også ryddet af vejen i forhold til genopbygningen af holdet frem mod den nye sæson. Først og fremmest bliver det tvingende nødvendigt at få lukket en handel med en ny målmand hurtigst muligt. Om det bliver De Gea, Kiko Casilla eller en helt tredje, der skal agere duo sammen med Keylor Navas vil den nærmeste fremtid vise.
Lige nu synes den beslutning underligt sekundær.
Upåagtet Casillas’ sidste, smertefulde år i klubben, så står han for mig personligt som en af tidernes bedste målmænd, i en liga hvor kun Yashin, Schmeichel og Buffon hører hjemme.
Han vil blive savnet. Enormt. Men Real Madrid overlever sine legender, og vil gøre det sammen i tilfældet Casillas.
Hala Madrid!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
"Maybe they hate me because I'm too good."
Jeg må også sige, at jeg ikke mener han kunne have valgt en bedre klub at komme til. Jeg er sikker på han nok skal blive en succes i FC Porto:)
Jeg er her stadig XOXO
Selvom Iker var faldet i niveau, så var han stadig god nok til at være førstevalg. Det kan godt være, at han ikke længere reddede ligeså mange point til os, som da han var bedst, men han havde stadig plus på point kontoen. Hans statistik i sidste sæson var (en af) hans bedste og generelt kan jeg ikke huske et øjeblik i sidste sæson, hvor han laver et flop.
Presset på ham for at forlade klubben blev for stort til sidst, desværre. Håber der bliver givet ham en værdig afskedskamp i form af en Tropheo Bernabeu finale mod Porto i august.
No soy Madridista de corazón, porque el corazón un dia para. Soy Madridista de alma, porque el alma es eterna.
Roesen7 skrev: Tak til de Mourinho og de fjolser, som fik buhet ham ud af klubben......
Selvom Iker var faldet i niveau, så var han stadig god nok til at være førstevalg. Det kan godt være, at han ikke længere reddede ligeså mange point til os, som da han var bedst, men han havde stadig plus på point kontoen. Hans statistik i sidste sæson var (en af) hans bedste og generelt kan jeg ikke huske et øjeblik i sidste sæson, hvor han laver et flop.
Presset på ham for at forlade klubben blev for stort til sidst, desværre. Håber der bliver givet ham en værdig afskedskamp i form af en Tropheo Bernabeu finale mod Porto i august.
Ok, så lad mig hjælpe dig. Både Barcas mål til 2-1 på Camp Nou og Moratas mål til 1-0 i Torino i CL. Begge disse var bolde, som Casillas skulle have taget.
On another note... Det ser ud som om, at Real har budt på Kiko Casilla. Her tænker jeg bare: WTF?! Nu bevæger vi os ned ad stigen igen!!! Kiko Casilla er da en god målmand, bevares. Men det er ikke Casillas eller De Gea niveau.
Jeg må endnu engang konstatere, at hvis dette er sandheden, så er Real Madrid stadig ligeså håbløst uambitiøse, som jeg skrev for nogle uger siden. Det er jo direkte latterligt, hvis vi signer Kiko Casilla og det bliver ham eller Navas, der skal kæmpe om pladsen i buret.
"Maybe they hate me because I'm too good."
Pelle skrev:
Roesen7 skrev: Tak til de Mourinho og de fjolser, som fik buhet ham ud af klubben......
Ok, så lad mig hjælpe dig. Både Barcas mål til 2-1 på Camp Nou og Moratas mål til 1-0 i Torino i CL. Begge disse var bolde, som Casillas skulle have taget.
On another note... Det ser ud som om, at Real har budt på Kiko Casilla. Her tænker jeg bare: WTF?! Nu bevæger vi os ned ad stigen igen!!! Kiko Casilla er da en god målmand, bevares. Men det er ikke Casillas eller De Gea niveau.
Jeg må endnu engang konstatere, at hvis dette er sandheden, så er Real Madrid stadig ligeså håbløst uambitiøse, som jeg skrev for nogle uger siden. Det er jo direkte latterligt, hvis vi signer Kiko Casilla og det bliver ham eller Navas, der skal kæmpe om pladsen i buret.
Hvis det var flops, så flopper alle målmænd jo flere gange i løbet af en sæson? Tror vi har noget forskellig mening om, hvad et flop er. Udover at der ved begge disse mål i første omgang skal sendes en hilsen til et meget fejlplaceret forsvar, så synes jeg godt nok det siger meget, at de bedste eksempler på at Casillas er dårlig, er en friløber for Suarez og en afslutning af Tevez inde i feltet. Ikke de bedste situationer at havne i som keeper og på hans højeste niveau havde Iker nok gjort noget bedre ved afslutningerne, men han kan stadig ikke kan klandres for de mål.
Derudover helt enig med dine betragtninger om Kiko Casilla. I min verden kan vi kun hente de Gea før det her giver mening (Courtois og Neuer ville selvfølgelig også være fedt, men urealistisk). Vi skal have de Gea fordi han er ung og allerede blandt verdens bedste og dermed ville kun give ro på målmandsposten det næste årti. Kan ikke se andre kandidater.
No soy Madridista de corazón, porque el corazón un dia para. Soy Madridista de alma, porque el alma es eterna.
I værste fald må United spille et år med en sur målmand (det går aldrig godt), imens Casilla får sit livs chance indtil de Gea kommer til Madrid.
M_linding skrev: Jeg gætter på at man forhandler om Casilla, for at vise United at man kan vente med de Gea. Lige nu forsøger United at få en formue for en spiller, som gerne vil væk og kun har et år tilbage af sin kontrakt. Derfor - gætter jeg på - vil Real Madrid gerne signalere, at de ikke er desperate, og gerne venter et år på de Gea, hvis United kræver for meget for ham.
I værste fald må United spille et år med en sur målmand (det går aldrig godt), imens Casilla får sit livs chance indtil de Gea kommer til Madrid.
Hvorfor i alverden så skille sig af med Iker nu? Man kunne bare have beholdt ham en sæson mere.
Om ikke andet, så lad Navas stå sit livs chance. Virker helt tåbeligt, at hente en keeper ind, for at han så alligevel skal smides ud til næste sæson, hvis de Gea kommer.
Jeg siger ikke, at du tager fejl i din betragtning. Jeg tror faktisk du har ret, men jeg synes godt nok det virker håbløst, at man skiller sig af med førstemålmanden uden at have en fuldgod erstatning klar. Specielt når førstemålmanden sandsynligvis var meget interesseret i at blive.
Roesen7 skrev:
M_linding skrev: Jeg gætter på at man forhandler om Casilla, for at vise United at man kan vente med de Gea. Lige nu forsøger United at få en formue for en spiller, som gerne vil væk og kun har et år tilbage af sin kontrakt. Derfor - gætter jeg på - vil Real Madrid gerne signalere, at de ikke er desperate, og gerne venter et år på de Gea, hvis United kræver for meget for ham.
Hvorfor i alverden så skille sig af med Iker nu? Man kunne bare have beholdt ham en sæson mere.
Om ikke andet, så lad Navas stå sit livs chance. Virker helt tåbeligt, at hente en keeper ind, for at han så alligevel skal smides ud til næste sæson, hvis de Gea kommer.
Jeg siger ikke, at du tager fejl i din betragtning. Jeg tror faktisk du har ret, men jeg synes godt nok det virker håbløst, at man skiller sig af med førstemålmanden uden at have en fuldgod erstatning klar. Specielt når førstemålmanden sandsynligvis var meget interesseret i at blive.
Denne glimrende artikel beskriver ret præcist, hvorfor Iker SKULLE væk nu. Det burde faktisk være sket for et år siden, og det er vigtigt for at der kommer styr på hierarkiet i omklædningsrummet igen.
Men men men...: Ronaldo, Modric og Bale er eksemplerne der viser, at når en spiller vil til Real Madrid, så kommer han det også - selvom forhandlingerne er svære. Lige nu er problemet nok, at Perez skal have United til at glemme alt om Ramos og Bale.
- Ramses
- Gæst
-
www.marca.com/en/2015/07/12/en/football/...drid/1436695213.html
M_linding skrev:
Roesen7 skrev:
Denne glimrende artikel beskriver ret præcist, hvorfor Iker SKULLE væk nu. Det burde faktisk være sket for et år siden, og det er vigtigt for at der kommer styr på hierarkiet i omklædningsrummet igen.
Men men men...: Ronaldo, Modric og Bale er eksemplerne der viser, at når en spiller vil til Real Madrid, så kommer han det også - selvom forhandlingerne er svære. Lige nu er problemet nok, at Perez skal have United til at glemme alt om Ramos og Bale.
Mangler du ikke et link til en artikel eller misser jeg, hvilken artikel du henviser til? :-)
Roesen7 skrev:
M_linding skrev:
Roesen7 skrev:
Mangler du ikke et link til en artikel eller misser jeg, hvilken artikel du henviser til? :-)
Den der hedder "Tanker om en afsked"...;)