Referat: Rodet kamp da Real Madrid vandt Trofeo Bernabéu
Julen er ikke Pep, så hvorfor sammenligne med Barcelona? Det spanske landshold har stort set kun identiske spillere i offensiven, og de få som skiller sig ud som Nolito etc. mangler jo kvaliteten. Det er svært og spille på andre måder med Isco, Iniesta og Silva som de 3 offensive spillere på holdet. Det sætter jo en kæmpe begrænsning.
Jeg kan slet ikke se hvorfor vi skal have den sammenligning?
Jeg synes vores træningskampe har været alt andet end et forsvar med bolden, hvor spillet har været utrolig dynamisk, hurtigt og mange fremadrettede afleveringer. Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst havde et angreb som førte til Mayoral's mål igår. Jeg kan faktisk slet ikke huske hvornår Modric "fik lov" til at tage et dybdeløb centralt i banen, som sætter ham i en stor scoringsmulighed.
Det er sådan nogle taktiske ændringer jeg har manglet og savnet under trænere som Mourinho, Ancelotti og Zidane. Nu kan man ikke rigtig sammenligne førstnævnte med de 2 andre, men specielt Ancelotti og Zidane's taktikker og manglende spilsystem var for låst, hvor alle spillere stod side om side, og det var immervæk sjældent der blev spillet igennem kæderne, og skete det så måtte det være en fejl.
Vores backs kommer jo til sin ret nu, hvor de endelig kan blive spillet ned i bagrummet, og ikke selv skal sørge for at skabe chancen imellem modstanderens mål og midterlinje. Der er meget mere bevægelse inde centralt, hvor vi igår specielt kom frem til mange chancer ved, at komme ned bag deres backs. Bale, Isco, Asensio og Benzema havde alle mulighed for at scorer på den måde, og det var også lige præcis på den måde Benzema scorede på.
Hvis der er småspil med mange korte afleveringer i den ene side, så går der ikke meget mere end et minut før der bliver lavet en diagonalaflevering, som så skaber chancen i den anden side af banen.
For mig at se, så er det immervæk langt mere interessant at se et hold kunne kombinere med bolden i stedet for, at spille den ud på siden, og se Marcelo og Carvajal slå endnu et indlæg ind i boksen som bliver headet væk af forsvarspilleren.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det der med at Lopetegui skulle være en midlertidig lappeløsning tror jeg slet ikke på. Han er et glimrende valg, og kan netop bygge en strategi op over længere tid. Han kender hele det spanske system og kender endda Madrid i forvejen. Jeg ser ham slet ikke som ude af vagten igen hurtigt, medmindre alt selvfølgelig ramler i denne sæson. Florentino har trods alt lært meget siden sin første periode som præsident. Udover hjerneblødningen med Benitez ansættelse har han gjort mange rigtige ting - lyttet langt mere til sine trænere og fokuseret på at hente unge spillere, så man kan bygge et hold op over tid.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Siv1309 skrev: Er voldsomt uenig med Steen i at fodbolden var tilfældig under Zidane. De to/tre forreste, alt afhængig af taktikken på dagen, fik lov at udfolde sig om improvisere, men resten var taktisk og tydeligt defineret.
Steen rammer da hovedet på sømmet.
Du kan kalde det frihed (at overlade udfaldet til et par enkelte spillere).
Vi endte i noget der lignede 4-4-2 sidste sæson, for at stabilisere holdet, i noget der mest af alt lignede damage control. Det må da være udtryk for en skrøbelig taktik, hvor man er mere overladt til tilfældigheder og individuel dagsform.
Jeg elsker Zidane, og den måde vi til tider spillede (som Steen også nævner). Men jeg brød mig aldrig om, at vi var så afhængige af enkelte spillere, og at man aldrig følte sig sikker på et resultat, da vi snildt kunne lukke 2-3 mål ind efterfølgende. Dertil, så var der ingen løsninger, hvis ikke der blev leveret individuel kvalitet fra de spillere med frihed, som du omtaler.. derfor smed vi utallige point i ligaen.
Igen, jeg talte generelt om forsvar med bold, og ikke specifikt ifht vores holds realisering.
Jeg så ikke hele kampen i går og har ikke set for meget af preseason, så jeg kan ikke kommentere på hvorledes holdet har spillet under JLo. Jeg ved heller ikke om det vil give så meget mening heller antallet af kampe, og deres vigtighed, taget i betragtning. Jeg vil vente til jeg har set nogle kampe i ligaen med at komme med en foreløbig dom over holdet.
Hvad angår "sammenligningen" med Barcelona, så opfatter jeg det egentlig ikke som en sammenligning. Jeg brugte dem bare som eksempel på et hold der har benyttet forsvar med bold. Jeg valgte specifikt Barcelona under pep da mange eksperter og lignende i fodboldmiljøet har udtalt beundring for deres forsvar med bold mens de også har lovprist underholdningsværdien af deres spil. Meningen med "sammenligningen" var blot at sige at forsvar med bold, selv i et format mange fodboldkyndige finder underholdende, er ikke underholdende for mig. Jeg skal så ikke kunne sige om JLo finder en måde at gøre det mere underholdende at se på. Jeg tvivler, og uanset hvad så ændrer det ikke på at jeg er modstander af konceptet om at benytte boldbesiddelse til at destruere kampen i stedet at kreere den.
Jeg køber ikke den med at Spanien spiller på den måde af nød. Det er et helt klart mål at de udvikler spillerne til at spille på netop den måde. Hele Spaniens ungdomsarbejde er gennemsyret af netop den spillestil og Julen har selv været med til at udvikle det i den retning. Sådan har det været i mange år. Derfor ser jeg heller ikke at han pludselig skulle ændre spillestil fordi han er kommet til Real.
Frihed er bare en nødvendighed for at de bedste spillere kan udfolde sit talent. Smider du en masse løbemøsntre og kontrol samt hårdt arbejde i presset i hovedet af spillere som Bale, Ronaldo eller for den sags skyld Neymar, Vinicius, Asensio osv., Så mister de det der netop gør dem så gode. Se bare på United. De har så meget kvalitet men formår sjældent at vise den.
Siv1309 skrev: Dejlig debat!
Jeg køber ikke den med at Spanien spiller på den måde af nød. Det er et helt klart mål at de udvikler spillerne til at spille på netop den måde. Hele Spaniens ungdomsarbejde er gennemsyret af netop den spillestil og Julen har selv været med til at udvikle det i den retning. Sådan har det været i mange år. Derfor ser jeg heller ikke at han pludselig skulle ændre spillestil fordi han er kommet til Real.
Frihed er bare en nødvendighed for at de bedste spillere kan udfolde sit talent. Smider du en masse løbemøsntre og kontrol samt hårdt arbejde i presset i hovedet af spillere som Bale, Ronaldo eller for den sags skyld Neymar, Vinicius, Asensio osv., Så mister de det der netop gør dem så gode. Se bare på United. De har så meget kvalitet men formår sjældent at vise den.
God pointe. Omvendt kommer Bale jo aldrig til at blive god teknisk eller i små rum. Så vi vil hvertfald have noget andet i ham. Om Lopetegui så hellere ville smide ham ud og have David Silva i stedet hvis han havde valget, skal jeg ikke kunne sige.
Benzema er jo kun i startopstillingen fordi han er god i spillet, det er ikke for hans skarphed foran mål. Måske du har ret, Lopetegui ville gøre os til Spanien hvis han kunne.
Men jeg synes nu stadig ikke vi har set tegn på det i optakten. Spanien er lidt en sjov størrelse. De har spillet en del kampe hvor de har været alt for kedelige. Bl.a. under VM, men omvendt har de også spillet vidunderligt, som mod Italien på Bernabéu hvor Isco var i hopla og meget direkte i sit spil.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Siv1309 skrev: Frihed er bare en nødvendighed for at de bedste spillere kan udfolde sit talent. Smider du en masse løbemøsntre og kontrol samt hårdt arbejde i presset i hovedet af spillere som Bale, Ronaldo eller for den sags skyld Neymar, Vinicius, Asensio osv., Så mister de det der netop gør dem så gode. Se bare på United. De har så meget kvalitet men formår sjældent at vise den.
Vores træningskampe har da netop vist flydende positionsspil. Der gives stor frihed til hele holdet, og med den opbakning det kræver.
Nu bruger du af uvisse årsager United som eksempel. Salah er underlagt presspil, og klarede det okay sidste sæson.
REAL skrev:
Siv1309 skrev: Frihed er bare en nødvendighed for at de bedste spillere kan udfolde sit talent. Smider du en masse løbemøsntre og kontrol samt hårdt arbejde i presset i hovedet af spillere som Bale, Ronaldo eller for den sags skyld Neymar, Vinicius, Asensio osv., Så mister de det der netop gør dem så gode. Se bare på United. De har så meget kvalitet men formår sjældent at vise den.
Vores træningskampe har da netop vist flydende positionsspil. Der gives stor frihed til hele holdet, og med den opbakning det kræver.
Nu bruger du af uvisse årsager United som eksempel. Salah er underlagt presspil, og klarede det okay sidste sæson.
Jeg er helt enig i at positionsspillet er flydende, det går bare alt for meget til siden og bagud. Jeg argumenterer for at de offensive spillere skal have lov til at angribe mere og løbe mindre i presspillet.
Jeg bruger selvfølgelig United som eksempel fordi at de er det bedste eksempel på et hold med fantastiske spillere som bliver låst i løbemønstre og hårdt defensivt arbejde.
- Brylle
- Gæst
-
Hvis de skal løbe mindre, så ender holdet jo nede omkring eget felt i stedet for at holde trykket på modstanderen. Vi kan vel huske de sidste par år, hvor modstanderen altid kunne lægge den ud på deres højre back fordi de vidste, at Ronaldo ikke hjalp ved at løbe på plads. Det behøver ikke ødelægge noget at de skal hjælpe i presset, for så kan de bruge et halvt minut på at hvile med bolden i stedet. At erobre bolden på modstanderens halvdel giver mange flere chancer.Siv1309 skrev:
REAL skrev:
Jeg er helt enig i at positionsspillet er flydende, det går bare alt for meget til siden og bagud. Jeg argumenterer for at de offensive spillere skal have lov til at angribe mere og løbe mindre i presspillet.
Jeg bruger selvfølgelig United som eksempel fordi at de er det bedste eksempel på et hold med fantastiske spillere som bliver låst i løbemønstre og hårdt defensivt arbejde.
Er da helt enig med dig @Jonas. Barca's forsvar med bolden var heller ikke mig, men jeg vil langt hellere se Real Madrid have bolden end at se modstanderen have bolden. Det var da de lavede temposkift det blev underholdende og vanvittigt at se på, og jeg mindes ikke at have hørt deres forsvar med bolden blev rost til skyerne. Det var mere deres kombinationsspil fremadrettede som var imponerende for mig, men et ligegyldigt hold at sidde og debattere om :D
@Siv1309.
Isco har en fri rolle på det spanske landshold. Julen udtalte før eller efter opgøret, at Bale også havde en fri rolle på holdet. Jeg tror ikke du skal bekymre dig om friheden for de offensive spillere. Jeg har aldrig set så mange veletablerede angreb i Real Madrid i jeg ved ikke hvor mange år, som de 3 seneste træningskampe. Specielt kampen igår var fremragende offensivt, hvor det haltede mere i det defensive, hvor Milan faktisk var overraskende gode til at spille sig ud af vores pres.
BBC havde alle frie roller under Ancelotti og Zidane, og jeg har aldrig set så intetsigende, udynamisk, langsomt, ikke kreerende og statisk en trio før. Prøv og sammenlign den med Mané, Salah og Firmino, som alle har frie roller, men samtidig har klare retningslinjer i det defensive arbejde, og det er faktisk det Julen arbejder hen imod.
Jeg ved ikke om du så kampen igår, men vores angrebsspil flød jo. Spillerne fandt hinanden og de løb for hinanden. Det skabte en helvedes masse dynamik og løb igennem kæderne, som skabte relativt store chancer til alle i offensiven. Jeg synes også det er fremragende at se hvordan målene er fordelt ud. 3 til hver af Bale og Asensio og 2 til Benzema. Nu skal Isco bare lige finde sig selv, og komme tilbage i form.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Siv1309 skrev:
REAL skrev:
Men hvordan kan du sammenkoble det på vores spil under Julen indtil nu? (United ønsker efter min bedste overbevisning ikke at have bolden, så presspil vil være det sidste de skulle praktisere).
Dertil, et presspil fungerer kun som en samlet holdindsats. Men som Brylle skriver, så får man hurtigt erobret, for igen at være på bolden, og her kan dele af holdet få ro på igen. Presspil er da en meget eksplosiv form for fodbold, og elsker simpelthen hvordan holdet allerede nu arbejder som en enhed.
Onsdag bliver ikke afgørende på nogen måde (i forhold til hvordan sæsonen kommer til at gå - så vi desværre efter vores udradering af Barca sidste sæson), men hvor vil jeg håbe vi kan hive et godt resultat hjem.