Referat: Liverpool - Real Madrid 0-1, CL-finale
- Administrationen
- Emne forfatter
- Administrator
REYES DE EUROPA, SOMOS LOS REYES DE EUROPA!
Real Madrid er – igen – Champions League-vindere efter at have vundet finalen over Liverpool med 1-0.
Det har været en vild sæson i verdens fornemmeste turnering, hvor Real Madrid flere gange har været nede i sækken, men altid er kommet op igen og har slået tilbage.
Aftenens finale var ingen undtagelse, for efter en lidt afventende start fra begge mandskaber, satte Liverpool sig på tingene i første halvleg og kom frem til flere store muligheder, men Real Madrid har – og lad det nu være sagt, så alle kan forstå det – verdens bedste målmand. Thibaut Courtois. Verdens bedste målmand. PUNTO FINAL!
Gang på gang hev den belgiske verdensklassekeeper en redning frem og det holdt Real Madrid inde i kampen i en svær første halvleg, hvor Benzema ellers havde bolden i nettet kort før pausen, men scoringen blev underkendt for off side.
Fra anden halvlegs start kom Real Madrid en smule bedre med og fik presset spillet lidt mere op på Liverpools banehalvdel og efter en times spil kom forløsningen, da altid arbejdsomme Fede Valverde knoklede sig fri på højrekanten og centrede bolden ind foran mål til en fremstormende Vinícius, der kunne bringe Real Madrid foran.
Liverpool var fortsat farlige og især Mo Salah havde flere store chancer, men det hjalp ham ikke at han i dag fik lov til at spille hele CL-finalen mod Real Madrid, for gang på gang stod han over for verdens bedste målmand.
Derfor blev det hele uforløst for Liverpool, som nu kan se tilbage på en sæson med blot to tvivlsomme pokaltitler, selv om man blot har tabt fire kampe i sæsonen.
Kampens spiller: Thibaut Courtois. Han havde mindst en håndfuld fantastiske redninger og det var symbolsk smukt, at han endelig fik lov til at løfte den pokal, som Sergio Ramos og Real Madrid for otte år siden rev ud af hænderne på ham og startede en æra, som nu indebærer fem titler.
Kampens badebold: Toni Kroos. Han var en gammel tysk traktor i første halvleg. Tung og langsom i sin boldomgang. Han fik spillet sig noget op i anden halvleg, hvor han blandt andet med sin rutine, reddede sig nogle frispark til holdet i pressede situationer.
Perspektiver frem mod de kommende kampe: Det var uforglemmeligt, at de gamle helte kunne hive endnu en magisk aften ud af ærmet til os og give os endnu en fantastisk CL-oplevelse. Det må dog ikke få Real Madrids sportslige ledelse til at glemme, at holdet fortsat har brug for fornyelse, også på nøglepositioner, og det arbejde kan man passende tage hul på nu.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Hver morgen er det et godt tidspunkt at huske på at Barcelona har brugt 17 år på at betale Negreira 8,3 millioner euro.
La cantera > La masia
Una pasión, Real Madrid
Mi campeón de Chamartín
- madrid2000
- Platin bruger
Gammelfar skal nok blive forholdt sit valg af kampens badebold i vores podcast om kampen ;-)Zyconith post=150941 skrev: Utilstedelig hetz der køres mod Kroos for tiden. Kroos og Courtois var kampens spillere. De holdte Real Madrid inde i kampen. Kroos ryddede op, tog brodden ud af Liverpools genpres, bevarede boldbesiddelsen og fordelte bolden eksemplarisk med hans 93% succesfulde afleveringer. Modric spillede en dårligere kamp, Mendy spillede en dårligere kamp og Benzema spillede en dårligere kamp.
Daniel post=150949 skrev:
Gammelfar skal nok blive forholdt sit valg af kampens badebold i vores podcast om kampen ;-)Zyconith post=150941 skrev: Utilstedelig hetz der køres mod Kroos for tiden. Kroos og Courtois var kampens spillere. De holdte Real Madrid inde i kampen. Kroos ryddede op, tog brodden ud af Liverpools genpres, bevarede boldbesiddelsen og fordelte bolden eksemplarisk med hans 93% succesfulde afleveringer. Modric spillede en dårligere kamp, Mendy spillede en dårligere kamp og Benzema spillede en dårligere kamp.
Super! Men måske endnu vigtigere er hans pointe omkring det 'sportslige projekt'; "Det må dog ikke få Real Madrids sportslige ledelse til at glemme, at holdet fortsat har brug for fornyelse, også på nøglepositioner, og det arbejde kan man passende tage hul på nu."
Altså. Finalen skar det nærmest ud i pap:
1) Forsvaret sejler!!! At vi kan stå tilbage med trofæet er en for mit vedkommende en bittersød glæde. Courtois skulle aldrig have haft så travl en aften som han endte med at få. Liverpool spillerne fik alt for meget tid til at tilrettelægge deres indlæg.
2) Vi har alt for få offensive tangenter at spille på og skaber for lidt chancer.
3) Hertil er overgangen fra forsvarskæden til angrebet ikke eksisterende. Midtbanen var oftest ikke til rådighed for backs'ene når de skulle spille sig ud af presset og vi mistede bolden gang på gang når bolden blev forsøgt overført fra midtbanen til angrebet.
Det bliver godt at få Rudiger til klubben og jeg håber at der bliver fokuseret lidt mere bredt på forstærkninger til truppen og vi ikke laver en Barcelomeo og indleder en række vanvidsindkøb.
Det bliver godt at komme af med Marcelo, Isco og Bale. Forhåbentlig følger noget mere dødvægt med.
Jeg synes også at vi skulle styrke midtbanen.
Ruben Neves er fantastisk og kan være en fremtidig startellever de næste 5-7 år.
En forstærkning til angrebet i form af Andre Silva, Nkunku eller Darwin Nunez kunne måske også være interessant.
Og de to-tre backs vi har doesn't cut it. Er Odriozola er blevet den nye Salgado? Dunno, men der skal ske noget.
Mendy synes jeg godt nok heller ikke virker så overbevisende længere. Han har været en del skadet denne sæson og tabt momentum, men altså... Alex Grimaldo og Gaya har i mange år været verdensklasse og vi kan ikke forlade os på Mendy.
"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
PSG, Chelsea, City og Liverpool. De 3 stærkeste hold i den stærkeste liga og de har vundet over alle sammen. Historisk
- henrikcomn
- Bruger er blokkeret
Du sejler vidst. Forsvaret spillede en fænomenal kamp, særligt centralt. Militao kom konstant i vejen, og Carvajal spiller sin bedste kamp i sæsonen.
De var totalt ufarlige på indlæg, så det var godt løst.
Ifht din kommentar om Kroos, saa kommer her lige et par kommentarer til dine "Pointer"Zyconith post=150951 skrev:
Daniel post=150949 skrev:
Super! Men måske endnu vigtigere er hans pointe omkring det 'sportslige projekt'; "Det må dog ikke få Real Madrids sportslige ledelse til at glemme, at holdet fortsat har brug for fornyelse, også på nøglepositioner, og det arbejde kan man passende tage hul på nu."
Altså. Finalen skar det nærmest ud i pap:
1) Forsvaret sejler!!! At vi kan stå tilbage med trofæet er en for mit vedkommende en bittersød glæde. Courtois skulle aldrig have haft så travl en aften som han endte med at få. Liverpool spillerne fik alt for meget tid til at tilrettelægge deres indlæg.
2) Vi har alt for få offensive tangenter at spille på og skaber for lidt chancer.
3) Hertil er overgangen fra forsvarskæden til angrebet ikke eksisterende. Midtbanen var oftest ikke til rådighed for backs'ene når de skulle spille sig ud af presset og vi mistede bolden gang på gang når bolden blev forsøgt overført fra midtbanen til angrebet.
Det bliver godt at få Rudiger til klubben og jeg håber at der bliver fokuseret lidt mere bredt på forstærkninger til truppen og vi ikke laver en Barcelomeo og indleder en række vanvidsindkøb.
Det bliver godt at komme af med Marcelo, Isco og Bale. Forhåbentlig følger noget mere dødvægt med.
Jeg synes også at vi skulle styrke midtbanen.
Ruben Neves er fantastisk og kan være en fremtidig startellever de næste 5-7 år.
En forstærkning til angrebet i form af Andre Silva, Nkunku eller Darwin Nunez kunne måske også være interessant.
Og de to-tre backs vi har doesn't cut it. Er Odriozola er blevet den nye Salgado? Dunno, men der skal ske noget.
Mendy synes jeg godt nok heller ikke virker så overbevisende længere. Han har været en del skadet denne sæson og tabt momentum, men altså... Alex Grimaldo og Gaya har i mange år været verdensklasse og vi kan ikke forlade os på Mendy.
"1) Forsvaret sejler!!! At vi kan stå tilbage med trofæet er en for mit vedkommende en bittersød glæde. Courtois skulle aldrig have haft så travl en aften som han endte med at få. Liverpool spillerne fik alt for meget tid til at tilrettelægge deres indlæg."
- Men vores stoerste problem i denne kamp er ikke forsvaret, men det faktum at forsvaret (inkl. Casemiro) har saa meget at se til, og det sker netop fordi bl.a en Toni Kroos er alt for nem at spille sig forbi. Jeg mener heller ikke dette var en decideret skidt kamp fra Kroos, dog langt fra heller ikke fantastisk, men pointen er fordi han fylder saa utrolig lidt central i banen og samtidig er saa langsom i sine tilbageloeb, saa faar Liverpool alt for meget plads til at spille sig ind til forsvaret, og Casemiro kan jo ikke vaere over alt.
"3) Hertil er overgangen fra forsvarskæden til angrebet ikke eksisterende. Midtbanen var oftest ikke til rådighed for backs'ene når de skulle spille sig ud af presset og vi mistede bolden gang på gang når bolden blev forsøgt overført fra midtbanen til angrebet."
- Og det er jo netop HER at Kroos mangler noget kreativitet, han var den foerste mand til at modtage bolden fra bagkaeden i opspillet, men saa snart en Liverpool spiller loeb imod ham, saa spillede han den bagud igen, og det gjorde at Liverpool samtidig kunne koncentrere sig om at lukke Modric inde (saa han kun var spilbar hvis han selv gik hele vejen ned til forsvaret). Kroos mangler et antrit der goer at han kan saette sin foerste modstander og derved spille sig ud af det foerste press og faa sat gang i opspillet, vi saa det jo naeste hver gang Fede fik bolden i opspillet saa forsoeger han (med mere og mindre held) at traekke forbi den pressende spiller og derved faar han bolden op paa mostanderens banehalvdel. Kroos er en spiller der har brug for tid til at orientere sig, men er derfor ogsaa alt for nem at lukke ned naar man presser ham, og det var en stor grund til at vores opspil ikke fungerede i 1. halvej, vi ser jo at Kroos blir bedre i 2. halvej da Liverpool spillerne langsomt koere toer for kraefter, saa for han pludselig den plads han har brug for, men maaske ogsaa derfor at man skal til at paataenke ham en indskifter rolle i kampe som disse...Jeg medgiver gerne at der var andre spillere der heller ikke loeftede deres del i opsillet, men bl.a Vini, Benz og Dani lavede flere dybde loeb naar Kroos havde bolden, men han saa dem aldrig, simpelhen fordi han ikke har overblikket naar han ikke faar tid paa bolden, saa det var super klogt spillet af Liverpool (og en taktik vi har set andre hold have stor succes med ogsaa, naar man presser Kroos taet og fysisk, saa gaar han fra at vaere loeve til at vaere en tam missekat)
Og for lige at slaa fast, saa siger jeg igen, jeg synes ikke noedvendigvis Kroos spillede en daarlig kamp, vi saa ham langt mere aktiv i defensiven end hvad vi er vant til, og han klarer jo alle de "nemme" afleveringer med vanlig klasse, men at have Kroos paa banen fra start var et problem for Real, om man saa skal pege fingre af Ancelotti paa den front, det ved jeg ikke, men baseret paa hvordan holdet spillede, saa var det tydeligt at Kroos var en kaempe haemsko baade offensivt og defensivt indtil Vini score maalet. (Det er jo Modric, Dani, Casemiro og Fede der staar for opspillet til Vini's maal, og det er imo meget symptomatisk for hvor vores styrker og svagheder var i opspillet i den kamp)
Og for saa lige at runde den af saa skriver du i dit foerste indlaeg "...for tiden" (insinuere at hetzen har forgaaet i laengere tid), og det giver jeg dig ret i, men synes ogsaa det er helt berettiget, jeg kan garantere dig for at du ikke kan finde en 6 maaneders periode hvor Kroos har vaeret daarligere koerende end i 2022, for det findes ikke, det har med afstand vaeret han svageste periode i hans tid i Madrid, og det mener jeg klart man skal saette ord paa og erkende, fordi det niveau han har vist siden nytaar er simpelhen ikke godt nok for en starter i Madrid, og i min bog har Fede klart overhalet ham til start-elleveren de seneste par maaneder, og Camavinga er ogsaa lige i haelene paa ham. Det mest skraemmende ved Kroos nedtur i 2022, er at han er faldet saa kraftigt i niveau fra stort set den ene dag til den ande, det giver PTSD til Marcelo i 2018 der gik fra at vaere en af verdens bedste Venstre Backs, til faa maaneder efter at ligen en Baenk spiller fra Celta Vigo. Jeg elsker Kroos og haaber inderligt at en lang bade ferie og masser at Curry-wurzt kan sende ham tilbage paa top-nieavu, men hvis det ikke sker saa SKAL han starte naeste season paa baenken!
Donde está la biblioteca?
- Thomaskjensen
- Platin bruger
Om det er 93% eller 96% boldsikkerhed, så fortjener han kritik om han ikke skaber noget.
Nu er jeg ikke helt enig i at han var kampens dårligste spiller, jeg kunne nok pege på Fede, Mendy, Benz, med flere. Men vi vandt en uskøn kamp, og på det grundlag er det på sin plads med kritik og snak om fornyelse.
Vi skaber 4 chancer, mod 22.
450 korte afleveringer, og 74 lange afleveringer...
42% af kampen foregik i vores defensive område, 41% på midten.
Når vi angreb var det 41% i venstre side.
Jeg skulle igen give kampens badeboldt til Preben, kæft en nar han er at lytte på.
Hver morgen er det et godt tidspunkt at huske på at Barcelona har brugt 17 år på at betale Negreira 8,3 millioner euro.
La cantera > La masia
Una pasión, Real Madrid
Mi campeón de Chamartín