Optakt: Real Madrid - Las Palmas, LaLiga, 20. spillerunde

1 år 4 måneder siden #85 af Lars1991
​Las Palmas så ikke gode ud i dag, men lad os lige blive enige om at de ikke er så dårlige som tabellen siger. De startede sæsonen elendigt (20. pladsen), fyrede deres træner, og deres 10 sidste kampe med den nye træner ligger de nr 5 i tabellen. Så det var et utroligt formstærkt hold vi mødte.

Mbappe ligner den spiller vi troede vi købte. Jeg var en af dem der forsvarede ham og sagde man skulle være tålmodig, men jeg må også indrømme at jeg begyndte at blive bekymret omkring Liverpool og Athletic kampene. Det var ligesom det blev værre og værre. Men siden da er pilen kun peget en vej, heldigvis!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 4 måneder siden #86 af Fondo_Sur

9eren post=182014 skrev: www.facebook.com/share/v/14XmxKBGfm/?mibextid=wwXIfr

Her er sagen fra i dag om at der er manipuleret med frames. One out of many

Det er lige nok til at dømme Mbappe offside med en cm

​Synes at det et en forkert tilgang til de offsides, som RMTV og etc. har. Det er fint at problematisere dem, men der er ikke noget, der skriger til himlen af korruption. Nu kender jeg ikke reglen fuldstændig, men man fryser vel billedet og tegner offside-stregen lige i momentet, hvor bolden slipper foden. Man skal derfor finde et billede, hvor bolden slipper foden senest. Det er det, dommerne i VAR rummet har gjort. Det kan være, at billederne ikke er gode nok, og at de har gættet sig til det rigtige billede at trække offsiden fra. 

Det er enormt frustrerende med de så små offsides. Synes selvfølgelig, at angriberen skal have fordel ved tvivlen. Det er ikke det, der sker i VAR rummet. De vil hellere dømme en offside, der ikke var der end omvendt. Mbappé må bare øve sig i ikke at stå klistret (eller længere fremme) end den usynlige offside “streg”.

Der er dog et issue med spansk fodbold. I Tyrkiet er de lige nu i gang med at få udenlandske dommere, fordi dommerne simpelthen ikke kan være neutrale, da langt størstedelen af dem er fans af et af de tre største klubber i ligaen, og det har indflydelse på, hvordan de dømmer kampene. I Spanien er det mit indtryk, at de er langt mere neutrale den det billede, der tegnes op af dommerne i fx Tyrkiet, men Spanien er også et land, der er meget opdelt - og det kender vi til. Dommerne, enten på banen eller i VAR rummet, vil nok også være farvede af deres eget tilhørsforhold. Det er derfor vigtigt at tale om dommerkendelserne, men ikke på en måde, hvor “Negreira-systemet” er imod os. Så synd er det altså heller ikke for os, og vi får også tvivlsomme kendelser med os en gang i mellem.
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved Fondo_Sur.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars1991, Siempre fiel

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
1 år 4 måneder siden #87 af 9eren
Så det du siger er at RM tv ikke har styr på hvornår stregen skal tegnes ift hvornår den har sluppet foden?

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
1 år 4 måneder siden #88 af 9eren
Men lad os se bort fra offside kendelserne. Jeg mener klart som RM tv at der bliver manipuleret med de frames. Det gør andre ikke.

Det er dog bare ikke sådan det afgøres om der er korruption eller ej, for det er der i spansk fodbold. Ligesiden jeg startede med at følge det i 1989 og før de år.

Bare som eksempel, Det spanske fodbold forbund, efter Negreira sagen startede, makulerede vigtige dokumenter i sagen, inden det spanske politi kom på besøg. Tilbage i 90erne har flere allerede advaret om Negreira ikke var en person for spansk fodbold

Utallige af sager, hvor præsidenter af Barcelona ender med fængselsstraf og senere fritaget fra straf. Det er ikke engang toppen af isbjerget. Olmo sagen er jo også bundkorrupt. Der kan nævnes meget mere endnu.

Og tilbage til dommer situationen, der skal gøres rent, der skal komme en ny gruppe af dommere. Over halvdelen fra Negreira tiden er der stadig, både i VAR rummet og på banen. Få nu det skrald væk

Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved 9eren.

1 år 4 måneder siden #89 af ZizouMo
​“Nu kender jeg ikke reglen fuldstændig, men man fryser vel billedet og tegner offside-stregen lige i momentet, hvor bolden slipper foden. Man skal derfor finde et billede, hvor bolden slipper foden senest. Det er det, dommerne i VAR rummet har gjort. Det kan være, at billederne ikke er gode nok, og at de har gættet sig til det rigtige billede at trække offsiden fra.”

Stregen skal IKKE tegnes, hvor bolden slipper foden senest. Den skal tegnes i det øjeblik bolden sparkes. 

No soy sólo perfecto, soy Madridista también.

1 år 4 måneder siden #90 af Fondo_Sur

ZizouMo post=182024 skrev: ​“Nu kender jeg ikke reglen fuldstændig, men man fryser vel billedet og tegner offside-stregen lige i momentet, hvor bolden slipper foden. Man skal derfor finde et billede, hvor bolden slipper foden senest. Det er det, dommerne i VAR rummet har gjort. Det kan være, at billederne ikke er gode nok, og at de har gættet sig til det rigtige billede at trække offsiden fra.”

Stregen skal IKKE tegnes, hvor bolden slipper foden senest. Den skal tegnes i det øjeblik bolden sparkes. 

​Tak for afklaring. Jeg har også lige spurgt chatGBT, der siger det samme. Ikke desto mindre er det stadig svært at præcis at finde det rigtige tidspunkt, hvor bolden bliver ramt. Mit gæt er, at dem i VAR rummet bruger framet, når bolden er i bevægelse (i sparket eller lige efter) som et bevis på, at bolden er blevet sparket og stregen kan tegnes. Muligheden for at de har snydt er der også, selvom risikoen er lille. Det har i hvert fald været meget tvivlsomt i de sidste to La Liga kampe, hvor Mbappé har være lige på grænsen. Hvis der havde været en slags chip i bolden, der kunne registrere hvornår der bliver sparket, kunne problemet løses. Tebas plejer dog ikke at investere i “unødvendige teknologier”, hvilket vi så i debatten om mållinjeteknologi ;-)

1 år 4 måneder siden #91 af Fondo_Sur
@9eren

Jeg synes, at der er godt at RMTV tager det op. Og de er kompetente mennesker. Nogle gange er praksissen i dommerstanden bare ikke altid fuldkommen retfærdig. De er ofte forsigtige og “meget tekniske” i deres kendelser i frygt for at blive lynchet. Altså: vi ved ikke hvornår bolden præcis bliver sparket, men vi ved med sikkerhed, at den er blevet sparket, når vi finder et frame, der viser at bolden er i bevægelse og er “i gang” med at blive sparket, hvor absurd det end lyder.

Alt i alt: De sidste to kendelser er meget kritisable, og RMTV har ret i deres kritik. Enten har personerne i VAR-rummet truffet den forsigtige beslutning ved at stoppe ved et sent frame eller også har de været uærlige. Det er måske en blanding mellem begge to, men først må vi se, hvordan de ellers dømmer de her offsides. Det ville ikke retfærdiggøre de to offsides mod Mbappé, men forklare hvorfor man dømmer offside i de situationer i La Liga (hvor der generelt dømmes alt for meget). 

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
1 år 4 måneder siden #92 af 9eren

ZizouMo post=182024 skrev: ​“Nu kender jeg ikke reglen fuldstændig, men man fryser vel billedet og tegner offside-stregen lige i momentet, hvor bolden slipper foden. Man skal derfor finde et billede, hvor bolden slipper foden senest. Det er det, dommerne i VAR rummet har gjort. Det kan være, at billederne ikke er gode nok, og at de har gættet sig til det rigtige billede at trække offsiden fra.”

​selvfølgelig, for laver du en Romario aflevering med bolden siddende fast på foden skal det jo tælle fra momentet bolden bliver ført. Og på det punkt har man i flere omgang skubbet til frame og i dag har bolden sluppet foden så Mbappe præcist er den cm offside. Den er jo smal. Og det er andet mål han bliver snydt for denne sæson.

man bør også vide at bolden ikke skal slippe foden ift offside reglen. 

• 9eren
  • Gæst
  • Gæst
1 år 4 måneder siden #93 af 9eren

Fondo_Sur post=182026 skrev: @9eren

Jeg synes, at der er godt at RMTV tager det op. Og de er kompetente mennesker. Nogle gange er praksissen i dommerstanden bare ikke altid fuldkommen retfærdig. De er ofte forsigtige og “meget tekniske” i deres kendelser i frygt for at blive lynchet. Altså: vi ved ikke hvornår bolden præcis bliver sparket, men vi ved med sikkerhed, at den er blevet sparket, når vi finder et frame, der viser at bolden er i bevægelse og er “i gang” med at blive sparket, hvor absurd det end lyder.

Alt i alt: De sidste to kendelser er meget kritisable, og RMTV har ret i deres kritik. Enten har personerne i VAR-rummet truffet den forsigtige beslutning ved at stoppe ved et sent frame eller også har de været uærlige. Det er måske en blanding mellem begge to, men først må vi se, hvordan de ellers dømmer de her offsides. Det ville ikke retfærdiggøre de to offsides mod Mbappé, men forklare hvorfor man dømmer offside i de situationer i La Liga (hvor der generelt dømmes alt for meget). 

​de skal ikke diskutere kendelser der går med dem pt. Overordnet set har Real Madrid været ret meget bortdømt i over 10 år. Dermed ikke sagt at der er hold der kan føles sig endnu mere bortdømt end Real Madrid med rette. 

1 år 4 måneder siden #94 af DeLaRed

Lars1991 post=182018 skrev: ​Las Palmas så ikke gode ud i dag, men lad os lige blive enige om at de ikke er så dårlige som tabellen siger. De startede sæsonen elendigt (20. pladsen), fyrede deres træner, og deres 10 sidste kampe med den nye træner ligger de nr 5 i tabellen. Så det var et utroligt formstærkt hold vi mødte.

Mbappe ligner den spiller vi troede vi købte. Jeg var en af dem der forsvarede ham og sagde man skulle være tålmodig, men jeg må også indrømme at jeg begyndte at blive bekymret omkring Liverpool og Athletic kampene. Det var ligesom det blev værre og værre. Men siden da er pilen kun peget en vej, heldigvis!

​Uanset om Las Palmas er bedre eller ej, så spillede de en fatalt dårlig kamp mod os, efter de første 10min, det var (som tidligere nævnt) en af de nemmeste modstandere (målt på dags form) vi har mødt i denne season. Derfor synes jeg heller ikke kampen giver nogen større indikation omkring vores spillere eller holdets form, generelle var det bare dejligt at se de fleste leve op til det niveau vi skal kunne forvente imod den slags modstander.

ifht Mbappe, så har jeg selv være kritikker af ham i efteråret, hvilket jeg stadig mener har mere en berettiget, men jeg er glad for at han langsomt er ved at finde formen…dog ser vi også helt tydeligt imo, som jeg og andre har nævnt flere gange i løvet af efteråret, Mbappe fungere ikke i et 3mands angreb med Rodrygo og Vini, og det ser vi jo netop i denne periode hvor hans bedste spil er kommet i kampe hvor der kun har været en af de to brasilianere på banen sammen med Franskmanden…man kunne jo håbe at Ancelotti havde de samme briller på, men det tvivler jeg på, og derfor forventer jeg at se et form dyk fra Mbappe igen, når Ancelotti går over til 3mands angrebet igen iløbet af foråret.

Donde está la biblioteca?

1 år 4 måneder siden #95 af Sebberg
​Tre ting. 

1: @Administrationen - hvorfor bliver det ikke bare til et permanent ban? Det er samme historie hver eneste gang. Han er ude en rum tid og kommer så direkte tilbage som en omvandrende sølvpapirshat, der enten smider om sig med konspirationsteorier eller kommer i clinch med andre brugere. Det er seriøst SÅ trættende at glo på i hver eneste tråd, når han står for halvdelen af alle indlæg. Lysten til selv at deltage bliver suget ud af en. Snart er alternativet en eller anden udbryder-facebookchat, discord eller noget helt tredje, og det kan jo ikke være i Madridista.dk's interesse.

2: Alt den der snak om at manipulere med linjerne - hold nu op. Og alt det der snak om, at vi bliver bevidst bortdømt - hold nu op. Det er så uinteressant en 'diskussion', som alle klubber sjovt nok har (det siger jo det hele). I stedet er det da efter gårsdagens kamp meget mere oplagt at tage en større metadiskussion om det rationelle i de to annullerede Real Madrid-mål. 'Regler er regler', siger man - men det er jo egentligt - ud fra et logisk synspunkt - vanvittigt, at Valverde skal fratages et vildt langskudsmål, fordi Vasquez er en halv meter offside i en situation, hvor man jo helt sikkert vil vurdere, at det ikke var nogen signifikant fordel for Vasquez at være den halve meter foran. Det samme er tilfældet med Mbappés mål. Offsiden er så latterlig lille, hans 'indblanding' er så ubetydelig og der sker så meget bagefter, at det igen også bare er mod den logiske tankegang, at sådan et mål skal fratages. For fodboldloven - mod logikken. Og det er egentligt min store - måske utopiske drøm - at der kommer et andet parameter ind i dommerfaget/VAR: LOGIK. Eller kald det skøn. Det er det samme med straffespark. I teorien giver det jo ikke mening, at Rodrygo kan tage et træk på vej ud af feltet, og at vi så får et straffespark - det er jo en ok ubetydelig situation, der giver os spillets største chance. Eller at en spiller (tænkt scenarie) kan spille en bold fra kanten af feltet og ud mod hjørneflaget til en medspiller, men at den så på vejen rammer hånden på en modspiller i feltet, og der bliver dømt et straffe, selvom bolden faktisk er på vej væk fra mål. Den lavpraktiske løsning har jeg ikke idëen til, men jeg synes, det er på tide, at man forsøger at opnå en ny måde at anskue tingene på, hvor man faktisk får et straffespark, hvis man på den ene eller anden måde får frataget en STOR chance. Eller at man får annulleret et mål, hvis man ud fra et fodboldfagligt (læs: IKKE fodboldlovmæssigt) synspunkt har fået en markant fordel ved lovovertrædelsen. Det andet er simpelthen for dumt.

3. Kylian Mbappe. Puha. Det var nok bare et halvt år, vi skulle vente. Det var altså virkelig fremragende i går. Ét er hans to (tre) mål, men han har jo så mange andre frække både aktioner og afleveringer, der bliver til farlige situationer. For mig er der heller ingen tvivl om, at hans topniveau er en lille sjat over Vinicius', og det efterlader mig så med følgende store dilemma: Er der plads til begge? Det ved jeg godt, at der skal være i år, men er det vores plan de næste otte år? Det virker jo absurd at sælge Vinicius - eller gør det? Ville det være vanvittigt at sælge ham for et par milliarder, lade Kylian få venstrekanten og så købe den varmeste 9'er af dem alle? Det virker bare kontraproduktivt at have to spillere, der er så ens og søger de samme rum. Og når jeg så vil lade Mbappé vinde den duel, handler det selvfølgelig om to centrale ting. Det ene er, at jeg føler, han har et LIDT højere topniveau. Det andet er, at jeg - som mange af jer - er blevet så træt af Vinicius' åbenbart stålfaste tumpe-adfærd på banen. Det burde være blevet ændret til denne sæson, men er nærmest værre end nogensinde. Jeg orker ikke de næste fem år at skulle glo på ham i diverse infights og konstant konfliktoptrapning med røde kort som outcome i ny og næ. Hvad siger I andre?
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-, AmorMadrid, JesperThomsen, Madridista02, NickyMad, Figo-10

1 år 4 måneder siden #96 af doven

9eren post=182014 skrev: www.facebook.com/share/v/14XmxKBGfm/?mibextid=wwXIfr

Her er sagen fra i dag om at der er manipuleret med frames. One out of many

Det er lige nok til at dømme Mbappe offside med en cm

Så vidt jeg kan se fra det link, er det jo bare to screenshots af TV-billederne der blev taget mens VAR spolede i videoen for at give dommeren overblik over situationen. Det er jo ikke nødvendigvis betydende med, at det er blevet brugt til at dømme offsiden. Tværtimod blev der jo faktisk senere vist en gengivelse af offside-situationen med 3D grafikken , og der bruger de tydeligt ikke det billede, som RMTV påstår.

Generelt har jeg ikke meget til overs for RMTV, og synes deres evindelige klynkeri går i strid med alle klubbens værdier. Uanset om klubben rent faktisk bliver snydt af dommerne eller ej, så synes det er den helt forkerte fremgangsmåde de gør brug af. For hvis de så bare kunne vise en snært af journalistisk integritet og rent faktisk prøve at efterforske og bevise hvordan klubben bliver systematisk snydt af de spanske dommere, så fair nok. Men når de som her begynder at påstå at VAR har gjort det ene eller det andet baseret på intet andet end et screenshot de har taget under kampen, så er vi jo ved at være en den afdeling der hedder propaganda. Naive fans labber det i sig uden eftertanke, men hos et bredere publikum  udretter de jo intet andet end at så tvivl i deres egen troværdighed, frem for dommerstandens.
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved doven.
Følgende bruger(e) sagde tak: Figo-10

Leveret af Kunena Forum