... men han har jo ikke tøj på!
- Administrationen
- Emne forfatter
- Administrator
(Madridista.dk mener)
Dansen om Real Madrids fremtidige trænersituation træder de mest fyrige trin længe set, og det er snarere faktum end spekulation, at Mourinho rejser fra Madrid i sommerpausen.
Og mens vi venter på en afklaring, så har den portugisiske træner nok så travlt med at fægte voldsomt i alle retninger, mens han i den anden hånd holder sin egen selv-formulerede afskeds-roman, der i den grad ikke skorter på den kæmpe liste af fantastiske triumfer, som José Mourinho har høstet i Madrid.
Eller hvad?
For jeg tillader mig faktisk at stille mig kritisk overfor José Mourinhos meritter i den spanske hovedstad. Frasorteret hovedrystende lavpunkter som øjeprik, selvpromovering, manglende glæde over scoringer, hetz mod egne spillere, og tilsvining af dommere og modstandere, så skal Mourinhos madrilenske eftermæle trods alt vurderes ud fra antallet af trofæer i den spanske hovedstadsklub. Og her har José Mourinho efter min bedste overbevisning fejlet grumt!
For selvom Mourinho har travlt med at fortælle historien om kejseren i al sin pragt, og pointere at tvivlerne ikke har forstand på den moderne fodboldverden, så er faktum trods alt, at triumferne i Madrid er udeblevet.
Jeg ved ikke med dig kære læser, men en spansk liga-titel, to andenpladser – den seneste direkte pinligt distanceret, en – måske to – Copa del Rey trofæer og en spansk Super Cup fordelt over tre år er mildest talt skuffende. Nok har José Mourinho samtidig ført Real Madrid til tre på hinanden følgende Champions League semifinaler, men tre gange naivitet har kostet en plads på fodboldverdenens mest forjættede hjemmebane, og ingen klub af Real Madrids størrelse samler på lige-ved-og-næsten pokaler.
Argumentet om, at Mourinho har gjort det af med Barcelona-komplekset vil ramme denne blog som en forhammer, men jeg ved bare ikke, hvor meget hold dette postulat har i virkeligheden. For det er tydeligt for alle, at det nuværende Barcelona koncept er på heftig deroute grundet mætte og aldrende spillere krydret med en mildest talt uduelig kombination af trænerteam og præsident. Og den kredit skal José Mourinho alligevel ikke have – jeg vil faktisk tværtimod tillade mig at argumentere for, at det er direkte svagt, at man så tidligt som tilfældet var i år tabte et spansk mesterskab på jorden, når modstanderen var et catalansk hold i ekstremt dårlige forfatning.
Det er der i virkeligheden meget lidt ’special one’ over.
Samtidig forbløffes jeg over, hvor lidt spillemæssig fornøjelse og fornyelse Mourinho har ført til torvs i Madrid. Holdets taktiske koncept er baseret på et dybt liggende forsvar, ekstremt veludviklede kontradyder, lange afleveringer slået fra den bagerste midtbanespiller og så naturligvis Cristiano Ronaldos nåde. Det er ved at være alt for let at læse for de fleste modstandere af bedre kvalitet.
For mig skal Real Madrids kampe være som ture i teatret; de gode skal naturligvis vinde til sidst, men jeg vil fandeme også underholdes undervejs! (Og sådan har jeg det selvsagt ikke i øjeblikket.)
Meget af diskussionen går i øjeblikket på, om og i så fald hvornår José Mourinho fratræder sin position og flytter til et land, hvor kærligheden virkelig blomster, men egentlig burde fokus ligge et helt andet sted: Florentino Pérez bør i den grad vise ’cojones’ og fyre Mourinho, så snart sæsonens sidste kamp er spillet!
Slet og ret for at underpræstere voldsomt i trænersædet i verdens mægtigste klub.
Det bør og kan ikke være anderledes.
Hala Madrid!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- HugoSanchez
- Senior bruger
Farvel Mourinho. Du har ikke klasse som person til Real Madrid. Dine resultater har på ingen måder været prangende. Og det er tid til, at vi igen bliver kendt for andet end at være verdens bedste omstillingshold!
Hugo Sanchez
Jeg mener helt bestemt, at forfatteren direkte og indirekte prøver at forklejne holdets præstationer, bl.a. ved at tale et Barcahold ned, men også ved at ignorere hvor vi kom fra og på det skammeligste ignorere sidste sæsons triumftog. Dertil kommer argumentet omkring 'underholdning', et begreb der ret beset hører til i samme afdeling som 'anti-fodbold'. Det er vanvittig subjektivt, og svarer til når fodboldens "eksperter" plæderer for at Barca spiller smukt fodbold.
Uanset om Mourinho skal fyres, sendes videre, tillades at smutte, så er jeg dybt uenig - ikke så meget i det faktuelle, men fy for satan hvor kan en selvbestaltet konge af meninger pisse mig af!
Jeg er dog enig med Oscars pointe: Mourinho klæder ikke Real Madrid og han har intet vist, som berettiger ham til at blive. Han skal ud, men Perez skal virkelig handle med omtanke mht. en ny træner. Milan, PSG, Chelsea, Juventus og, hvad klubberne ellers har heddet, er bare ikke det samme, som verdens mægtigste og mest krævende klub, Real Madrid. Kongeklubben trænger i den grad til en træner, som kender klubben og ikke misforstår den!
- Bernabéu
- Gæst
Men når alt dette er sagt om den store stykke Mourinho, ja hvad har han så givet os? Det ser utrolig tamt ud nu hvor ligaen og chl er væk. Men hvad har han givet os de seneste år? Jeg vil gerne påpege hvordan han har rejst holdet. Og ja, vi er ikke i finalen af Champions League, det ved jeg. Men vi har altså slået begge Manchester holdene ud, og leveret en række fornuftige kampe. Det er bare hvis man kigger i år.
Det vigtigeste i mine øjne, er at han gjorde det eneste der blev bedt om dengang han blev ansat. Stop Barcelona, og få os tilbage på sporet. Jeg ved det kan lyde mærkeligt, nu hvor Barcelona stortset har vundet ligaen. Men vi vandt den altså sidste år, og jeg syntes faktisk at vi er kommet rigtig godt med igen her i Mourinho tiden. Vi har krammet på dem rigtig godt, og de opgør vi har haft i år, har vi jo spillet dem ud af banen, og vist, at det ligesåvel kunne være os der lå til at tage Ligaen, hvis ikke vi havde smidt en række dumme point, og manglede lidt held i sprøjten.
Alt i alt. Hvis Mourinho er væk efter sommer (Hvilket jeg IKKE håber) Så vil jeg se positivt tilbage på rejsen, og ønske ham god vind fremover. For mig har han klart hjulpet os i den rigtige retning.
Daniel skrev: Ancelotti er heller ikke manden, der kan føre Real Madrid videre eller definere det til noget bedre; han vil i bedste fald vikariere på posten ala Capello i sin tid. Ancelotti blivet ansat i manglen på bedre og det er næsten mere sørgeligt end, at Mourinho skulle fortsætte. Kontinuitet er ikke eksisterende i Real Madrid, hvilket bærer størstedelen af skylden for en masse slunkne pokal år!
Jeg er dog enig med Oscars pointe: Mourinho klæder ikke Real Madrid og han har intet vist, som berettiger ham til at blive. Han skal ud, men Perez skal virkelig handle med omtanke mht. en ny træner. Milan, PSG, Chelsea, Juventus og, hvad klubberne ellers har heddet, er bare ikke det samme, som verdens mægtigste og mest krævende klub, Real Madrid. Kongeklubben trænger i den grad til en træner, som kender klubben og ikke misforstår den!
I de år Ferguson har været i United har han vundet 2 CL, 13 ligaer og 4 FA cups. I den samme tid har Madrid vundet 3 CL, 11 ligaer og 3 (måske 4) CdR, hvilket på overfladen ser helt ok ud, men fjerner man VdBs bidrag, så er det straks mere bekymrende tal. Jeg ville have det helt ok med Ancelotti, hvis jeg turde tro på, at der var en langsigtet plan med at lade ham vikariere et års tid eller to og få ro på tingene, alt imens hans efterfølger (Zidane, Toril, Klopp, whomever) blev linet op, men så længe Perez sidder på posten så har jeg desværre svært ved at få mine forhåbninger i vejret.
Bernabéu skrev:
Det vigtigeste i mine øjne, er at han gjorde det eneste der blev bedt om dengang han blev ansat. Stop Barcelona, og få os tilbage på sporet. Jeg ved det kan lyde mærkeligt, nu hvor Barcelona stortset har vundet ligaen. Men vi vandt den altså sidste år, og jeg syntes faktisk at vi er kommet rigtig godt med igen her i Mourinho tiden. Vi har krammet på dem rigtig godt, og de opgør vi har haft i år, har vi jo spillet dem ud af banen, og vist, at det ligesåvel kunne være os der lå til at tage Ligaen, hvis ikke vi havde smidt en række dumme point, og manglede lidt held i sprøjten.
Barcelona:
2 mesterskaber.
1 super cup. Vandt over Real Madrid i finalen.
Slog os ud af Chl semifinalen, og vandt Chl.
Slog os ud af Cdr semifinalen, og vand Cdr.
Real Madrid:
1 mesterskab.
1 super cup. Vandt over Barcelona i finalen.
1 Cdr. Vandt over Barcelona i finalen. Måske 2, og vandt over Barcelona i semifinalen.
Set på papiret, så har vi ikke væltet Barcelona af pinden, og slet ikke hvis man ser på resultaterne i ligaen denne sæson. Det er præcis som Dario skriver, Barcelona selv som har haft en nedadgående formkurve. Taber overlegent til et tamt Milan hold, kommer med nød og næppe videre imod Psg, og taber 7-0 samlet i semifinalen. Det er langtfra Real Madrid's skyld.
Vi har det indbyrdes overtag, og selvom jeg vægter det utrolig højt, så har vi ikke formået og forhandle det overtag til titler.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Raul7-2880
- Platin bruger
Var det ik under Mourinho at Real slog la liga rekorden ved højst antal point og flest scoringer?
Var det ik under Mourinho at Real endelig kom videre fra ottendedels finalerne CHL, noget som de ikke havde formået de sidste 8 år?
Var det ik under Mourinho at Real endelig fik overtaget mod Barcelona (et af historiens bedste hold)?
Hvorfor er Real "pinligt distanceret" til Barca i la liga i år, når Barca har høstet så mange point at de kan tangere rekorden for flest point og har mulighed for at slå rekorden for flest mål i en la liga sæson?
Hvis Mourinho har fejlet "grumt" hvad har ALLE de andre trænere (10 i alt!) siden del bosque gjort?
Tror/forventer du at den nye træner skal overgå eller formå at vinde så meget som del bosque (den mest succesfulde træner i nyer tid hos Real)?
Mourinho fortjener at få kredit og respekt for det han har gjort for klubben og det er de færreste der vil have gjort det bedre end ham.
Til gengæld hører jeg til dem, som synes at Mourinho har gjort mange gode ting. Jeg faktisk vil jeg sige, at hvis han havde rejst sidste sommer, havde han været en meget elsket mand, hos mig i hvert fald:)
Mourinho skal, for mig at se, ikke fyres pga. det sportslige arbejde - men pga. det fremtidige. Og som det ser ud nu, er jeg meget enig med Luna C, når hun peger på Ancelotti som manden, der kan skabe ro og disciplin i Real Madrid.
Manglende kontinuitet....? Ikke nødvendigvis. Man kan sagtens have en rød tråd, og en langsigtet retning, som kan udvikles over flere trænerperioder.
Har det så været Perez plan? Nej, han villle gerne have haft Mourinho i Real Madrid i minimum 6 år.
Men hvis man BYGGER VIDERE på dette hold, i stedet for at starte forfra, så er Mourinhos fundament ikke spildt.
Vi er mange som gerne ser Klopp, Toril eller Laudrup i Real Madrid, men faktisk tror jeg mere og mere på, at Ancelotti er den fornuftige vej dertil. Ancelotti er så stor en profil, at han kan beholde manager-rollen i Real Madrid, og forhåbentligt stabilisere denne, inden en træner som eks. Laudrup tager over. Desuden skal der gøre et stort arbejde i omklædningsrummet, hvor der kan blive behov for en manager, som har prøvet arbejdet med de store stjerner - og her har ingen mere ekspertise end Ancelotti.
Denne sæson blev tabt lidt, inden den overhovedet var gået igang. Der blev handlet elendigt. Men jeg har en snigende fornemmelse af, at der sker gode ting til sommer:)
- sNielsenRM
- Junior bruger
Jeg synes, at man har tendens til at glemme, hvor vi kom fra. Vi havde ikke vundet ligaen i 3 år, ikke vundet CdR i 19 år, og var røget ud 6 år i træk i 1/8-finalen i ChL. Vi var ikke i nærheden af en pokal i de 3 år. Direkte pinligt for en klub som Real Madrid. Derudover var vi milevidt efter Barcelona som decideret kørte os over i små 10 kampe i træk. Så kom Mourinho, og siden har han altså skaffet 1 liga, 1 Super Copa og 1 (måske 2) CdR. Man kan selvfølgelig argumentere med, at "han har jo også haft en vanvittigt hold". Der synes jeg så man skal huske, at flertallet af spillerne på Pellegrini's hold var de samme spillere, men at vi stadig crashede ud i 1/8-finalen i ChL og blev "rundbarberet" af upåagtede Alcorcon i CdR. Vi har nu Mesut og Khedira, men der skal man huske, at Mesut mere eller mindre er resultatet af Mourinhos scouting (og dermed trænerevner). Mourinho har derfor efter min overbevisning leveret som træner for Real. Ikke nødvendigvis det man havde håbet, men man kan ikke forvente, at vi skal vinde alt hvert år, man kan derimod forvente, at vi skal være med helt til slut hvert år - og det synes jeg klart vi har været (måske med undtagelse af ligaen i år).
Når det så er sagt, så er jeg efterhånden godt træt af Mourinhos opførsel som ikke er Madrid værdig. De første år var det "fun's 'n' giggles" for os alle når Mourinho lavede sine klassiske udtalelser på diverse pressemøder, men det seneste stykke tid har han brugt sin position til at kritisere spillere og presse, med det resultat, at vi alle er splittet omkring ham og holdet, hvem vi holder med osv. Videre sender det i signal til omverdenen om en ledelse der ikke har styr på sin træner og dermed giver klubben et dårligt image. Et image der trods manglende resultater fortsat var blandt de bedste i verden, dette bliver rykker han imidlertid stærkt ved nu. Derfor er det også min overbevisning, at alle parter er bedst tjent med at lade vejene skilles til sommer (hvem jeg så reelt hellere ser ansat har jeg reelt ingen idé om).
I relation til årets sæson, synes jeg folk har lidt glemmer, at Barcelona lagde ud med at vinde 18(!) af de første 19 kampe før de rendte ind i et nederlag (et forhold man i Real ikke kan gøre noget ved), imens Real i de første 4 kampe vandt 1, tabte 2 og spillede 1 uafgjort, og allerede der var 8 point efter Barcelona. Kigger vi på den nuværende form på holdet, er vi altså ubesejret i de sidste 12 kampe, og heraf har vi vundet 11. Derudover har vi indbyrdes været bedre end Barcelona. Om vi kan tilskrive den noget sløge pointhøst i de første 4 kampe til Mourinho skal jeg så ikke gøre mig klog på, men fjerner man dem, er holdet altså kun 3 point fra Barcelona - der er i skrivende stund fortsat er på vej mod en tangering af Reals pointrekord fra sidste år.
Anyway for at gøre en lang historie kort: Mourinho har fået Real op af et sort sort hul og tilbage på den europæiske scene som en magtfaktor, men at hans tid i Real nu er løbet ud. Just my 2 cents.
Como no te voy a querer si eres campeón de Europa una y otra vez
Dels fordi Laudrup stadig mangler at vise kontinuitet - det vi netop forlanger af ham i Madrid, dels fordi vi har brug for et navn som pressen har 100% respekt for og som man tror på kan vinde la decima.
Til dem der kritiserer Ancelotti og sammenligner ham med Capello, så bliver jeg nødt til at spørge hvor meget i reelt kender til ham?
Carletto har jo ikke andet en nationaliteten til fælles med Capello. Førstnævnte er en langt mere afslappet type, der fortæller jokes og er elsket af rigtig mange i sine tidligere storspillere, hvorimod Capello er meget stiv betrækket og noget mere konservativ.
At Cannavaro, Seedorf, Maldini, Beckham, Zidane osv. taler godt for Ancelotti gør mig overbevist om, at han bliver den kommende træner og hvor dejligt bliver det ikke med en træner der har kvalifikationerne samt en personlighed som man kan holde ud.
"- Nogle af os har bestemt forbindelse med Ancelotti. Ud fra et personligt perspektiv er han et udsøgt menneske. Han er meget speciel, siger Clarence Seedorf til Gazetta Dello Sport.
- De gange vi har haft diskussioner med hinanden, har det kun været fordi, at vi respekterer hinanden."
www.independent.co.uk/sport/football/pre...-zidane-2084770.html