... men han har jo ikke tøj på!
- LosMerengues30
- Gæst
-
BBB skrev: Så lad mig være den første til at skrive, at den selvpromovering Mourinho måske/måske ikke kører afspejles godt i forfatterens overskrift, der skriger: "Jeg er ham der ser og forstår verden som den er".
Jeg mener helt bestemt, at forfatteren direkte og indirekte prøver at forklejne holdets præstationer, bl.a. ved at tale et Barcahold ned, men også ved at ignorere hvor vi kom fra og på det skammeligste ignorere sidste sæsons triumftog. Dertil kommer argumentet omkring 'underholdning', et begreb der ret beset hører til i samme afdeling som 'anti-fodbold'. Det er vanvittig subjektivt, og svarer til når fodboldens "eksperter" plæderer for at Barca spiller smukt fodbold.
Uanset om Mourinho skal fyres, sendes videre, tillades at smutte, så er jeg dybt uenig - ikke så meget i det faktuelle, men fy for satan hvor kan en selvbestaltet konge af meninger pisse mig af!
Helt enig.
bodamgaard skrev: Da Mourinho i sin tid blev ansat i Real Madrid, sagde en af mine venner, at han var overbevist om, at Mourinho var den rigtige mand for Madrid, men at han omvendt var mere i tvivl om, hvorvidt Real Madrid var det rigtige hold for Mourinho. Det forstod jeg ikke helt omfanget af på daværende tidspunkt, men jeg skal love for, at det nu står lysende klart for mig, hvad han mente.
Jeg har ikke den fjerneste respekt for dem, som kritiserer Mourinho med udgangspunkt i madridismoen eller med argumenter om, at han skulle sætte sig selv højere end klubben. Real Madrids problem er, at dets teaterpublikum og forkælede tilhængerne forlængst har sat sig på den position. Mourinho har én for én - i nogle tilfælde mere elegant end i andre - effektivt taget hånd om de kræftsvulster, som havde vokset sig store i Real Madrid, og med bænkningen af Casillas tog han fat på den sidste, men uden tvivl også vanskeligste kamp.
Det som Real Madrids fans må forstå, er at det handler om en beslutning om at lave en strukturel forandring i det organisatoriske setup i klubben, og ikke om at Casillas er røget på bænken. Det gør ondt - fordi det er Casillas - og ikke fordi Real Madrid undergår en restrukturering - det må nu engang være træneren, der bestemmer i omklædningsrummet. Så selv om vi forståeligt er kede af det skete, så må man også være Real Madrid fan nok til at forstå, at det er af sentimentale grunde, at vi føler sådan. Men det sidste vi bør gøre er at lade sentimentalitet skygge for, hvordan vi oplever situationen.
Der er både fodbold-faglige grunde til, at Casillas retmæssigt sidder på bænken, men der er bestemt også politisk betingede grunde til det .Og i alle tilfælde har Mourinho håndteret det korrekt. Det vil være en eklatant fiasko for Real Madrid - og bombe os tilbage til tiden præ-Mourinho - hvis vi aktivt støtter op omkring og bifalder, at en spiller skal figurere højere i hierarkiet end træneren.
Og til Oscar - og andre pseudo Real Madrid fans. Lad være med at tage patent på Real Madrids storhed førend I har forstået, hvad storhed er. Det er gennem at beundre, at man kan lave ægte kritik. Problemet med de fleste Real Madrid fans i dag er, at de ikke forstår at beundre noget som helst; enten er de 'imod', eller også situerer de alting på deres eget niveau, imens de chit-chatter og polemiserer. En ægte fan ved, at han først må beundre og respektere, førend han kritiserer. Det er falsk kritik, når man påpeger Mourinho's 'fejl' - en ægte kritik har øje for, hvad (kontekst og problemer) Mourinho har måttet løse for at rykke Real Madrid effektivt videre. Og det har han i allerhøjeste grad haft succes med.
Fremragende indlæg. Du rammer meget godt hovedet på sømmet. Det kan næsten ikke siges mere. Det er en skarp selvkritik af hele kulturen, der hersker hos RM, men det er desto ikke mindre en korrekt analyse LANGT hen ad vejen. Selvom der naturligvis altid vil være nuancer.
Uanset, hvordan man kigger på det, så er 1 liga titel, der var "rekordernes liga", 1 CDR (muligvis 2) og 1 Spansk Super Cup på 3 sæsoner ikke nogen decideret fiasko. Særligt ikke, når selvsamme Mourinho kvalificerede os til 3 Cl-semifinaler efter 10 år, hvor vi hvert år blev til grin på åben skærm og hele fodboldeuropa i europæisk sammenhæng (CL).
Mourinho vil blive husket for modige, men dog ofte kontroversielle beslutninger. Såsom magtkampen mod Valdano, som efter min mening, uanset førstnævntes historie hos RM, var nødvendig. Han har gjort det helt af med vores Barcelona kompleks og endte Barcelonas totale dominans. Han var hvert fald medvirkende til at ende Barcelona-æraen.
Nå ja, rent strukturmæssigt har han været medvirkende til at lede klubben i den rigtige retning. Det har kostet på andre områder og har ikke altid været kønt, men jeg er 100 procent sikker på, at vi nok skal være ham taknemmelige for det engang i fremtiden, når vi kigger tilbage.
Desuden har hans spillerindkøb generelt været gode og skulle Mourinho smutter til sommer, hvilket ligner en formalitet, så efterlader han et meget ungt og talentfuld hold.
De "lige ved og næsten" CL-præstationer er naturligvis en skuffelse og det har Mourinho ikke lagt skjul på, men jeg er nu ret sikker på, at manden nok ville hjemtage La Décima havde man givet ham 1-2 sæsoner mere. Men det skulle ikke være anderledes.
Lad mig derudover sige, at jeg har været ekstrem skuffet over Casillas og hans håndtering af konflikten, selvom Mourinho ikke er uden skyld. Men da førstnævnte er et ikon i vores klub og i Spanien, jamen så slipper han selvfølgelig for det meste af kritikken, selvom jeg mener den ville være meget berettiget og vinklen er eftercånden blevet ufattelig ensidig, særligt efter CL-exitet.
Lige fra Punta Pelota, Futboleros til selveste Roncero.
Skuffende, men forventeligt.
Selve kronikken giver jeg personligt ikke meget for, da selvsamme forfatter manglede superlativer til at beskrive selvsamme Mourinho og dennes præstationer for mindre end 1 år siden. Det holder naturligvis ikke i bagklogskabens lys.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Humanisten skrev:
DarioGomez skrev:
bodamgaard skrev: Da Mourinho i sin tid blev ansat i Real Madrid, sagde en af mine venner, at han var overbevist om, at Mourinho var den rigtige mand for Madrid, men at han omvendt var mere i tvivl om, hvorvidt Real Madrid var det rigtige hold for Mourinho. Det forstod jeg ikke helt omfanget af på daværende tidspunkt, men jeg skal love for, at det nu står lysende klart for mig, hvad han mente.
Jeg har ikke den fjerneste respekt for dem, som kritiserer Mourinho med udgangspunkt i madridismoen eller med argumenter om, at han skulle sætte sig selv højere end klubben. Real Madrids problem er, at dets teaterpublikum og forkælede tilhængerne forlængst har sat sig på den position. Mourinho har én for én - i nogle tilfælde mere elegant end i andre - effektivt taget hånd om de kræftsvulster, som havde vokset sig store i Real Madrid, og med bænkningen af Casillas tog han fat på den sidste, men uden tvivl også vanskeligste kamp.
Det som Real Madrids fans må forstå, er at det handler om en beslutning om at lave en strukturel forandring i det organisatoriske setup i klubben, og ikke om at Casillas er røget på bænken. Det gør ondt - fordi det er Casillas - og ikke fordi Real Madrid undergår en restrukturering - det må nu engang være træneren, der bestemmer i omklædningsrummet. Så selv om vi forståeligt er kede af det skete, så må man også være Real Madrid fan nok til at forstå, at det er af sentimentale grunde, at vi føler sådan. Men det sidste vi bør gøre er at lade sentimentalitet skygge for, hvordan vi oplever situationen.
Der er både fodbold-faglige grunde til, at Casillas retmæssigt sidder på bænken, men der er bestemt også politisk betingede grunde til det .Og i alle tilfælde har Mourinho håndteret det korrekt. Det vil være en eklatant fiasko for Real Madrid - og bombe os tilbage til tiden præ-Mourinho - hvis vi aktivt støtter op omkring og bifalder, at en spiller skal figurere højere i hierarkiet end træneren.
Og til Oscar - og andre pseudo Real Madrid fans. Lad være med at tage patent på Real Madrids storhed førend I har forstået, hvad storhed er. Det er gennem at beundre, at man kan lave ægte kritik. Problemet med de fleste Real Madrid fans i dag er, at de ikke forstår at beundre noget som helst; enten er de 'imod', eller også situerer de alting på deres eget niveau, imens de chit-chatter og polemiserer. En ægte fan ved, at han først må beundre og respektere, førend han kritiserer. Det er falsk kritik, når man påpeger Mourinho's 'fejl' - en ægte kritik har øje for, hvad (kontekst og problemer) Mourinho har måttet løse for at rykke Real Madrid effektivt videre. Og det har han i allerhøjeste grad haft succes med.
Først og fremmest tillykke med at lave et stortslået indlæg, der på ingen måder har noget at gøre med selve essensen af 'Madridista.dk meners' hovedpointer. Det er faktisk en relativt flot bedrift! Så kan du have nok så mange filosofiske pointer, der i grundlaget har lige så meget effekt som at vise Stevie Wonder en stumfilm.
Derudover; jeg er helt med på, at du som langtidsværende madridista naturligvis altid vil have ret i samtlige pointer, og vi andre, som tillader os at udfordre dette intet begreb har om tingene, og blot er at betragte som underlegne pseudo-fans – i bund og grund meget mourinhosk. Endnu en gang undskyld, men just for the record – næste gang du vil profilere dig selv som en gennemført, bedrevidende klovn, så gør det lige med lidt mere stil, ik’ makker?
Og for at finde ud af, hvad du i virkeligheden mener omkring dagens debat-indlæg og ikke om alt muligt andet for denne diskussion irrelevant, så forekommer det mig, at du mener, at Mourinho har været en gennemført succes i Madrid, at det så medfører, at du stiller dig tilfreds med muligvis tre Mickey Mouse-trofæer og en enkelt ligatitel står dig frit for, mens det er lige så legitimt, at du føler dig godt underholdt i Madrids kampe. Jeg har personligt ingen fidus til Mourinhos taktiske evner, og har ærlig talt aldrig rigtigt haft det; hans taktiske ’genialiteter’ er i hvert fald udeblevet i Madrid, hvor Klopp, Guardiola osv., osv. relativt enkelt har overmatchet ham. Det er i mig ikke særlig imponerende, og langt fra de kvaliteter, der bør kendetegne en træner hos Los Blancos.
Personligt vil jeg egentlig også skide i overarmsfede stråler på, om han har fjernet Valdano, bænket Casillas og fået mere magt end nogen tidligere træner – det har givet en sølle trofæ-høst, som naturligvis vil bidrage til et generelt skuffende eftermæle for José Mourinho, som i samme moment tydeligvis og uretmæssig har fået længere snor end sine forgængere; og sikkert også efterkommere.
Mourinho har misforstået Madrid, og har ikke haft kvaliteterne til at gøre klubben ret meget godt. Upåagtet hvad medier, hans elskere eller han selv mener.
Jeg vil gerne begynde med at erklære mig næsten fuldstændig enig i denne DarioGomez analyse. Det er på overfladen et meget velargumenteret indlæg som bodamgaard har skrevet, men skraber man bare en smule i retorikken er det ret tydeligt, at det ikke er andet end tom luft og fornærmelsen. Men måske er det er helt bevidst stilvalg at anvende Mourinhos facon til at forsvare ham?
Til sagen: Jeg har før skrevet herinde, at jeg var virkelig ked af at Pellegrini blev fyret. Hvis han havde fået den samme opbakning som Mourinho har fået, så mener jeg at vi havde vundet mere end vi har gjort under Mourinho. Men det er selvfølgelig bare min egen holdning og det er umuligt at vide.
Når det så er sagt, så vil jeg gerne sige, at jeg var glad for, at Mourinho blev ansat, da jeg faktisk altid har været en beundrer af Mourinho. Jeg synes han er en fantastisk karakter, og det synes jeg for så vidst stadig. Jeg kan sgu egentlig godt lide de forskellige tåbeligheder, som han render rundt og laver. Men min respekt for ham som taktikker er forsvundet helt efter at have set ham agere i 3 år.
Jeg har før sammenlignet mit forhold til Mourinho i Real med at være nyforelsket. Jeg var fuldstændig forblændet af ham indtil sidste års CL-semifinale, hvor han fuldstændig mistede det taktiske overblik i returkampen imod Bayern og kostede os sejren. Hvorfor trække sig tilbage, når man har spillet Bayern ud af banen i de første 30 min? Derfor kan jeg egentlig udemærket sætte mig ind i overskriften på klummen, da jeg tror, at det er den følelse mange fans har haft. Altså at det pludselig går op for en, at Mourinho slet ikke er så god. Jeg forstår ikke overskriften sådan at det er Oscar der er den lille dreng som fortæller os hvordan tingene hænger sammen, men som den følelse jeg selv har siddet tilbage med flere gange.
Den her sæson har været en farce og har tydelig vidst hvorfor Mourinho ikke bliver i en klub i mere end 3 år. Nemlig fordi hans system er for let at aflure, og fordi han er ikke taktisk innovativ nok til at udvikle sig. Vi havde ikke fortjent at vinde over United, fordi vores spil fuldstændig blev lukket ned af Welbeck(!) som lå og irriterede Alonso. Det er altså for nemt. Det var kun på grund af et fejlagtigt dømt rødt kort, at vi vandt. Desuden har Mourinhos attitude i ligaen ikke været værdig. I Real Madrid er man ikke ligeglad med ligaen. Uanset om man er 10 point bagud og hellere vil vinde CL!
Jeg ved godt, at jeg taler om en træner der har vundet mesterskaber og CL mere flere forskellige klubber, men faktum er at hans hold efter ca. 3 år begynder at falde fra hinanden.
Hilsen en selverklæret pseudo-fan
Humanisten.
Fuldstændig enig i dit indlæg, men jeg synes man har set ved flere eksempler før CHL semi mod Bayern over to kampe, at Mourinho slet ikke har det taktiske overblik som vi havde forventet af ham. Frustrationen har da også lyst ud af spillerne pga Mourinhos valg af taktik, specielt i første semifinale i CHL mod Barcelona, hvor Ronaldo slet ikke er tilfreds med hvordan holdet er placeret på banen. Han blev fuldstændig lukket ud af kampen pga Mourinhos taktik.
Der er bedre trænere, og jeg tror netop som dig at Pellegrini under samme forhold som Mourinho, ville ha opnået samme hvis ikke bedre resultater. Respekten til hans kollegaer og spillere er i den grad mere synlig, hvor Mou ´s respekt til sin stab og spillere virker falsk og mangelfuld.
Har valgt at takke af på forum!
Er flertallet herinde lige blevet kaldt pseudo-fans? Og tænk engang, at man kan støtte samme klub, eller jeg vil mene jeg støtter klubben, og nogle tydeligvis kun støtter træneren, men fred være med det.
Storken. Tag en 7-up ;) Ja den var plat, men fandens sjov ;D
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Dios skrev: Er jeg virkelig den eneste herinde, som altid har været modstander af Mourinho kom til klubben?.
Er flertallet herinde lige blevet kaldt pseudo-fans? Og tænk engang, at man kan støtte samme klub, eller jeg vil mene jeg støtter klubben, og nogle tydeligvis kun støtter træneren, men fred være med det.
Storken. Tag en 7-up ;) Ja den var plat, men fandens sjov ;D
Du er bestemt ikke alene!
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
- Madrid12
- Gæst
-
Jeg medgiver at han ikke altid er en træner på den mest hensigtmæssige måde, men han tør at tage kampen op med de spilere der for længe har følt sig for godt tilpas. Dog skal siges at jeg først og fremmest er Real fan, og hvis Mourinho smutter til sommer vil jeg heller ikke begræde det langt væk. Real var en stor klub før han kom og vi bliver det også fortsat hvis/efter han er smuttet.
Diskussionen om Madrid beynder omkring 14 minutter inde i podcasten.
Jaken skrev: Jeg ved godt, at jeg har spurgt om det før, men jeg vil lige spørge igen: Vil nogle/en af jer, der fortsat er Pro-Mou, ikke være venlig og fortælle hvad der gør at i forsat er det? Hvad han har gjort, der får jer til at beholde jeres tiltro til ham, hvad han gør rigtigt på nuværende tidspunkt og hvad i forventer/håber at der kommer til at ske i fremtiden med ham bag roret?
Jeg vil gerne svare dig, Jaken ;)
Min Pro-Mou, som ikke længere er så Pro-Mou igen, har altid været i underbevidstheden. Jeg synes, han er en fantastisk træner, om end det hele er en anelse (for meget) resultatorienteret, hvilket udelukkende skyldes portugiserens eget behov for individuel succes, og som beklageligt er blevet en besættelse for ham, desværre!
Mourinhos Real Madrid og hele planen med holdet kulminerede i sidste sæon, hvor man, i min optik, smed chancen for at vinde La Decima. Holdet peakede under Mourinho i denne periode, og siden er det egentlig bare gået forventeligt ned ad bakke. Jeg er personlig fascineret af det omstillingsspil han har fået implementeret i spillernes DNA. Der er flere måde at anskue flot fodbold på, men Mourinho har fået mine øjne op for omstillingsspil! Derfor har jeg mine bange anelser i forhold til en trænerrokade, da jeg ikke håber, dette er noget, som klubben og den nye træner vælger at bevæge sig væk fra.
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Men Mourinhos desværre defensive indgang til tingene var på mange måder jo også det, som kostede i hjemmekampen mod Bayern, hvor han trak tropperne tilbage i stedet for at jagte 3-0.
Og mit største argument for, at Mourinho ikke bør fortsætte pointerer du fint selv; nemlig at hans individuelle higen efter succes er over klubbens behov, hvilket man desværre har set i både Chelsea og Inter tidligere.
Personligt ligger min nervøsitet i, om man lader den nye træner - forhåbentlig Carlo - få lov til at vælge de spillere han vil have, ellers kan vi pludselig ende med en situation, som den Inter stod i, da Mourinho skred.
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Og tænk, hvis Ancelotti skulle gå hen og have samme mening om Casillas som José Mourinho, nemlig at han vil have en målmand, som sparker fornuftigt til bolden og er god i luftrummet, så risikerer han en karriere i Real Madrid, som bliver kortere end Camachos. Drop al jeres "al magt til træneren", I mener det ikke alligevel, når det kommer til stykket.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Personligt har jeg intet imod at give masser af magt til en træner, det giver rigtig god mening at lade træneren bestemme fx indkøb, se blot hvad Laudrup har udrettet i Swansea, fordi han selv har valgt sine indkøb.
Men som jeg ser det, kan man forvalte den magt på mange måder - for Mourinhos side har det handlet om personlig triumf og ikke om klubben Madrid. Javel det hænger sammen, men det er alligevel tankevækkende, at han efterlod Inter i ruiner, Chelsea var også en rodebutik og Madrid lader til at være det samme.
Hvorfor så det? Min påstand er, at Mourinho fokuserer på sin egen regeringsperiode, og er bedøvende ligeglad med, i hvilken forfatning han efterlader klubben i, når han er væk. Måske han endda foretrækker, at der er interne magtkampe - for sæt nu, at Real Madrid trækker Chelsea i CHL!?
Og så er dit argument med Casillas altså lidt sødt - du mener måske, at Mourinho bare har været 100 procent på toppen af poppen med sine beslutninger og kommentarer omkring Iker?
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
På den måde frygter jeg på ingen måde for Real Madrids fremtid. Vi skal såmænd nok komme videre efter Mourinho, det er slet ikke det. Truppen mangler et par justeringer, men der skal ikke laves en revolution og vi har altså fortsat den sportslige struktur på plads med José Ángel Sánchez som den helt store hjerne.
Men det handler altså om, at Mourinho kun har succes, hvis hans hold vinder. Successen kommer ikke af polemiske udtalelser eller polemiske udskiftninger på holdet. Så når Mourinho vinder, er det godt for Real Madrid.
Angående Iker Casillas, så ligger der da nok også personlige motiver bagved, men hvis en træner skal have magt, så skal han vel også have retten til at vælge de 25 spillere, som han bedst kan arbejde sammen med og dermed også kunne vælge nogen fra, som han på ingen måde kan arbejde sammen med, også selv om det er et ikon.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.