Real Madrid vil have Illaramendi-afklaring inden torsdag
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
El_Juan skrev: Det er lidt af en påstand at sige, at Kondogbia er håbløs og man i stedet lige så godt kunne satse på Álex Fernández eller José Rodríguez, der ifølge dig er spillere med større talent. Mig bekendt er det Kondogbia, der allerede nu er fast mand hos Sevilla (to år forinden hos Lens) og en vigtig del af det i øvrigt glimrende franske U20-landshold. Til sammenligning er Álex et år ældre, ikke nævneværdig tættere på førsteholdsfodbold på højeste plan. Og han har i øvrigt ikke været en del af et spansk ungdomslandshold siden 2011.
José Rodríguez er en anden sag. Lad ham nu først lige vise sig hos Castilla, hvor han først i den kommende sæson vil få en ærlig chance. Det er muligt, at han på sigt har et større potentiale, men her og nu er Kondogbia en bedre løsning, i hvert fald som jeg ser det.
Jeg vil bestemt mene, at Illarramendi er kvalitet. Såvel som Gündogan eller Verratti vil være det. Kondogbia er måske lidt mere en usleben diamant, men om end dog med et stort potentiale, trods alt. Illarra er 23 år. Hvem siger, at han ikke om to, tre eller fire år er inde omkring landsholdet og har etableret sig. Han spiller trods alt på en nøgleposition. Tager man hans vigtighed i betragtning for klub og (ungomds)landshold, trods sin forholdsvis unge alder og samtidig kigger på hvor vigtig en position han egentlig spiller, så vil jeg bestemt mene, at der ligeledes er tale om kvalitet for alle pengene.
Du roser Isco og snakker om kvalitet. Hvilket er berettiget, men du overser Illarramendi. Måske ikke så overraskende, eftersom han har en noget andet og mindre synlig rolle end en offensivspiller som Isco. Det er lidt sjovt, når man snakker om centrale, defensive midtbanespillere. Man glemmer ofte deres vigtighed og værd, netop fordi de er mindre synlige end offensivspillere. Ikke desto mindre er de lige så vigtige. Det er en overset rolle.
"What England would do for a player like Asier Illarramendi. If you have never heard of him, remember the name. A defensive midfielder who uses the ball intelligently and with wonderful precision, Illarramendi is also capable of breaking forward and, as he demonstrated with a superb piece of skill in the closing stages, wriggling round three players with a couple of drag-backs.
The 23-year-old, who helped Real Sociedad finish fourth in La Liga last season, was the outstanding player against Germany. He completed 89 out of 94 passes, including 48 out of 49 in the first half. And he was not going sideways. Against Russia, in the opening game, Illarramendi completed 106 out of 114 passes. He has made more than any other player in both matches. In other words, he runs the show".
Jeg anfægter ikke at Illarramendi kan nå topniveauet, men man er igang med at betale toppris for en spiller som endnu mangler at bevise sit niveau over en længere periode. Til sammenligning blev det anset som en stor udskrivning, da Bayern München sidste sommer betalte €40 for Javi Martinez, en spiller som var langt mere prøvet på højeste plan - foruden anførerrollen på u21-landsholdet havde Martinez været lederen på Bilbaos mandskab i flere sæsoner og været en del af A-landsholdet helt tilbage til 2010.
Illarramendi er ikke på det niveau endnu, han kommer måske derop, men så skal man heller ikke betale prisen for at han er der. De penge kan bruges på en spiller som har holdt niveauet igennem noget tid og vist han kan stå for presset. Dermed ikke sagt, at jeg ikke tror baskeren kan få succes i Madrid, det tror jeg bestemt, prisen er bare for høj - hvilket er forståeligt Sociedads situation taget i betragtning.
Hvad angår Kondogbia, så er det måske en overdrivelse at kalde Alex Fernandez bedre, men jeg mener bestemt han er tæt på ligeså interessant for Real Madrid som Kondogbia. At kalde franskmanden håbløs skal selvfølgelig ses i det perspektiv, at han absolut intet vil ændre i forhold til den kommende sæson. Man skal være mere end almindeligt naiv, hvis man tror Kondogbia vil få ret mange minutter på en midtbane med navne som Xabi Alonso, Khedira, Modric og Casemiro - derfor virker det som et overflødigt køb i desperation. Den rolle vil kunne udfyldes ligeså godt fra egne rækker, men det kender vi selvfølgelig historien om.
Kondogbia er i øvrigt blevet totalt overstrålet af Pogba ved u20-VM. Der har ikke bare været ét, men både to og tre niveauer til forskel på de to. Det er selvfølgelig meget forlangt, at sammenligne med verdens måske største talent på positionen, men det fortæller nu engang en hel del om Sevilla-spillerens manglende topklasse.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Steen skrev: Illarramendi er blevet købt, det vil blive officielt senere i dag, ifølge Antenna3 . 35 millioner euro,
Jeg er ikke fan af den handel, langt fra faktisk.
- Fred P og de slemme frø
- Gæst
-
raul7=kongen skrev: Jeg anfægter ikke at Illarramendi kan nå topniveauet, men man er igang med at betale toppris for en spiller som endnu mangler at bevise sit niveau over en længere periode. Til sammenligning blev det anset som en stor udskrivning, da Bayern München sidste sommer betalte €40 for Javi Martinez, en spiller som var langt mere prøvet på højeste plan - foruden anførerrollen på u21-landsholdet havde Martinez været lederen på Bilbaos mandskab i flere sæsoner og været en del af A-landsholdet helt tilbage til 2010.
Illarramendi er ikke på det niveau endnu, han kommer måske derop, men så skal man heller ikke betale prisen for at han er der. De penge kan bruges på en spiller som har holdt niveauet igennem noget tid og vist han kan stå for presset. Dermed ikke sagt, at jeg ikke tror baskeren kan få succes i Madrid, det tror jeg bestemt, prisen er bare for høj - hvilket er forståeligt Sociedads situation taget i betragtning.
Hvad angår Kondogbia, så er det måske en overdrivelse at kalde Alex Fernandez bedre, men jeg mener bestemt han er tæt på ligeså interessant for Real Madrid som Kondogbia. At kalde franskmanden håbløs skal selvfølgelig ses i det perspektiv, at han absolut intet vil ændre i forhold til den kommende sæson. Man skal være mere end almindeligt naiv, hvis man tror Kondogbia vil få ret mange minutter på en midtbane med navne som Xabi Alonso, Khedira, Modric og Casemiro - derfor virker det som et overflødigt køb i desperation. Den rolle vil kunne udfyldes ligeså godt fra egne rækker, men det kender vi selvfølgelig historien om.
Kondogbia er i øvrigt blevet totalt overstrålet af Pogba ved u20-VM. Der har ikke bare været ét, men både to og tre niveauer til forskel på de to. Det er selvfølgelig meget forlangt, at sammenligne med verdens måske største talent på positionen, men det fortæller nu engang en hel del om Sevilla-spillerens manglende topklasse.
Vi er ikke uenige om, at Illarramendi stadig mangler noget. Han er ikke på niveau med f.eks. Javi Martínez og han skal stadig bevise sig på et højere niveau. Overprisen skal vel stadig ses i lyset af omstændighederne, som jeg ser det. I den forstand kan man vel godt sige, at det er et "uheldigt" tidspunkt Real Madrid forsøger at hente ham på. Men sådan er det nu en gang. La Real er ikke tvunget til at sælge og de kan presse prisen, men omvendt skal Real Madrid - som jeg ser det - bruge mindst en ny central midtbanespiller. Ikke mindst set i lyset af, at Xabi er skadet og heller ikke kan spille hver kamp længere.
Laver man en direkte sammenligning fra Javi Martínez til Illarramendi, så kan jeg sagtens følge dig. Først i forrige sæson har han fået sit endelige gennembrud i Real Sociedad, da Aranburu inden sæsonen valgte at stoppe karrieren og Illarramendi derfor fik en mere markant rolle. På U21-landsholdet er han først nu, to år efter Javi Martínez og resten af Spaniens triumf i 2011, trådt ind i den rolle. Og vi kan hurtigt blive enige om, at prisen måske nok er lige i overkanten, men sådan er omstændighederne. 25-30 mio. € havde været en anden sag. Man må ligeledes kigge på det, som en langsigtet investering.
Men hvad er alternativerne. I en tid hvor Real Madrid skal have mindst én ny central midtbanespiller. Hvor man både skal tænke her og nu. Og samtidig tage Xabis situation i betragtning. Verratti og Gündogan går formentlig ligeledes for omkring samme pris som Illarra. Måske lidt mindre. 20-30 mio. €, i bedste fald. Så er det lige vidt. Godt nok er de begge mere etablerede og prøvet end Illarramendi, men de har mange af de samme kvaliteter. Og jeg mener Illarramendi har samme kvaliteter og potentiale. Verratti og Gündogan synes dog ikke, at være realistiske mål. Måske det er noget andet med Gündogan næste sommer. Det vil tiden vise. Ellers har Vidal været nævnt, men der snakker vi formentlig næsten det dobbelte af, hvad Illarramendi koster. Det virker endnu mindre realistisk. Thiago er en billigere løsning, men han synes på vej til Man. United eller Bayern. Det efterlader Kondogbia tilbage, som det billigste og måske mest realitiske emne lige nu.
Apropos Kondogbia, så er jeg ikke helt enig med dig, at han ikke vil kunne ændre noget. Han vil opfylde et behov man har, om en ny midtbanespiller. Om end han efter min mening er en usleben diamant, så mener jeg, at han kan gå ind og bidrage med noget. Mere end f.eks. Álex, der efter mening - groft sagt - er gået i stå. Blot for at afrunde ham. I min optik er Xabi Alonso, Khedira og Modric urørlige. Jeg forventer, at det vil være Carlettos tre foretrukne. Hvem end der kommer, så skal vedkommende affinde sig med den rolle vedkommende får. Det er igen vigtigt at pointere, at Real Madrid kun har fire deciderede centrale midtbanespillere og Xabis situation er stadig vigtig at hæfte sig ved. Selvfølgelig er Kondogbia ikke nogen Xabi Alonso, men han sagtens gå ind og spille en rolle når det er nødvendigt. At den rolle vil kunne udfyldes af en spiller fra egne rækker, kan jeg på ingen måde følge. Hvem står på spring til at indtage så vigtig en position, samtidig med, at vedkommende er afprøvet på det niveau, som Kondogbia netop er. Jeg synes i den grad du taler ned om og undervurderer Kondogbia kraftigt.
At der har været så markant forskel på Pogba og Kondogbia under U20-VM, er vi bestemt heller ikke enige i. Overdrivelse fremmer forståelsen. Det virker lidt som om, at du efterhånden har dannet dig en fastlåst og stædig mening om en spiller, der får til at fremstå som værende talentløs, selv om han er fast mand for Sevilla, afprøvet i Spaniens bedste række (med succes efter sit første år), har spillet to sæsoner på et nogenlunde niveau i Lens, er fast mand på det franske U20-landshold og i øvrigt på blokken i adskillige europæiske topklubber. Kondogbia har et stort potentiale. Der kan der ikke herske tvivl om. Men han er, som sagt, en usleben diamant.
La Real kan være godt tilfredse. 35 mio. € i kassen og så har de allerede en erstatning stående klar i den unge Rubén Pardo.
Til gengæld synes jeg også man skal tage med i ligningen at Xabi Alonsos kontrakt udløber om et år, og han har jo ikke ligefrem været ivrig for at få den forlænget. MIster man Alonso næste sommer kunne det være meget rart at have afløseren klar allerede nu, og det virker i mine øjne ikke til at Illaramendi inden for ét år er klar til at spille fast for verdens største klub, i en så bærende rolle som bindeled mellem forsvar og angreb. Set i det lys havde det derfor været smartere at hente en mand der allerede på nuværende tidspunkt kan tage det nødvendige ansvar, da prognoserne for Alonso pt. er at han først er klar om nogle måneder, og derefter blot har 3/4 sæson tilbage som Real Madrid-spiller.
Man riskerer at være mange points efter Barca i mesterskabskampen når Alonso vender tilbage, ligesom det heller ikke er givet at Alonso vil vende tilbage til sit tidligere niveau. Derfor havde det været rart som supporter at have fået en mand ind som man stoler på kan løfte Alonsos arv, og det er muligt at Illaramendi med tiden kan gøre dette, men for 35m € burde man kunne finde en der allerede på nuværende tidspunkt kunne gøre en forskel.
Gündogan, for at tage et eksempel, kan formentlig erhverves for samme beløb. Det er en spiller der er yngre, har A-landskampe bag sig for Tyskland, og så har han sågar scoret i en CL-finale, og han har lige netop de kvaliteter vi efterspørger. Han ville qua sit kendskab til Khedira og Özil formentlig relativt problemfrit kunne integreres på holdet.
Så kunne man lade Illaramendi løbe et år af sin kontrakt med Sociedad, lade ham få sit CL-eventyr som fast mand, og derefter vurdere om han stadig er aktuel, og formentlig erhverve ham for samme pris. Real Madrid kan indiskutabelt ikke tilbyde Illaramendi 6x90 i CL, eller 30-35x 90 i La Liga, hvilket kunne gavne hans udvikling markant.
JesperA skrev: El_Juan
Til gengæld synes jeg også man skal tage med i ligningen at Xabi Alonsos kontrakt udløber om et år, og han har jo ikke ligefrem været ivrig for at få den forlænget. MIster man Alonso næste sommer kunne det være meget rart at have afløseren klar allerede nu, og det virker i mine øjne ikke til at Illaramendi inden for ét år er klar til at spille fast for verdens største klub, i en så bærende rolle som bindeled mellem forsvar og angreb. Set i det lys havde det derfor været smartere at hente en mand der allerede på nuværende tidspunkt kan tage det nødvendige ansvar, da prognoserne for Alonso pt. er at han først er klar om nogle måneder, og derefter blot har 3/4 sæson tilbage som Real Madrid-spiller.
Man riskerer at være mange points efter Barca i mesterskabskampen når Alonso vender tilbage, ligesom det heller ikke er givet at Alonso vil vende tilbage til sit tidligere niveau. Derfor havde det været rart som supporter at have fået en mand ind som man stoler på kan løfte Alonsos arv, og det er muligt at Illaramendi med tiden kan gøre dette, men for 35m € burde man kunne finde en der allerede på nuværende tidspunkt kunne gøre en forskel.
Gündogan, for at tage et eksempel, kan formentlig erhverves for samme beløb. Det er en spiller der er yngre, har A-landskampe bag sig for Tyskland, og så har han sågar scoret i en CL-finale, og han har lige netop de kvaliteter vi efterspørger. Han ville qua sit kendskab til Khedira og Özil formentlig relativt problemfrit kunne integreres på holdet.
Så kunne man lade Illaramendi løbe et år af sin kontrakt med Sociedad, lade ham få sit CL-eventyr som fast mand, og derefter vurdere om han stadig er aktuel, og formentlig erhverve ham for samme pris. Real Madrid kan indiskutabelt ikke tilbyde Illaramendi 6x90 i CL, eller 30-35x 90 i La Liga, hvilket kunne gavne hans udvikling markant.
Det er jeg bestemt klar over og når jeg snakker om de mange omstændigheder man må tage i betragtning, så er det i høj grad en af dem.
Netop derfor tror jeg faktisk det er godt, at få Illarramendi ind nu, så han - så at sige - kan få en sæson til at stå i lære under Xabi Alonso. Det vil gavne ham. Hvis det skal være. Men igen må du ligeledes kigge på, hvem alternativerne ellers er, som jeg ligeledes har skrevet.
Efter min mening, så er det heller ikke nok, blot med Illarramendi. Men et køb af Gündogan eller Verratti kan godt vente som jeg ser det, hvis man fortsat har Xabi Alonso og Illarramendi, udover Khedira, Modric og Casemiro (som jeg forventer er sidst i hierakiet, uanset hvem der kommer).
Men der er mange hvis'er. Det kan være, at Xabi Alonso vælger at forlænge. Det må vi vente og se. Uanset hvad, så er der efter min mening brug for en eller to nye. Henter man en nu, så er der under alle omstændigheder brug for en til, til næste sommer.
Og man kan lige så vel være ti points foran Barcelona. En helt anden ting er; har du overhovedet set de to holds indledende kampprogram, som favoriserer Real Madrid? ;-)
Det er hypotetisk JesperA. Og det er hykleri. Hvis alt går godt, så gjorde Real Madrid alt det rigtige og hvis man omvendt er ti points efter Barcelona, så gjorde Real Madrid meget forkert. Så kan man være bagklog til den tid. Eller skifte holding til den tid i forhold til nu - og hylde klubben for at gøre det rigtige - hvor man tidligere var imod det klubben gjorde. Eller sige, "hvad sagde jeg".
Din påstand om, at man kan hente en bedre spiller til de samme penge kan jeg slet ikke følge. Og lad være med at sige Vidal, som koster omkring det dobbelte, eller Verratti og Gündogan, som i sidste ende vil koste det samme, men er lige så urealitiske emner på nuværende tidspunkt, som Vidal. Man er ligeledes nødt til at investere i fremtiden. Jeg har sagt det før. Illarramendi er en investering. Måske en dyr en af slagsen, men først med tiden kan vi gøre op, om det har været det værd eller ej. Man henter en kvalitetsspiller med et stort potentiale, som kan gå ind i truppen og bidrage her og nu, såvel som han på sigt kan udvikle sig. Jeg kan ikke se hvad alternativet er, hvis man skal være lidt realistisk. Og vi snakker altså en kommende spansk landsholdsspiller.
Hvorfor snakke om Gündogan, når han: 1) Ikke er tilgængelig på markedet. 2) Koster det samme som Illarramendi. Ligesom La Real, så er Borussia Dortmund heller ikke tvunget til at sælge. Realistisk set, er det nok mere relevant at snakke om Illarramendi. Og hvad får dig til at tro, at Gündogan i sidste ende skulle være billigere? Udover, at hans kontrakt udløber i 2015 - modsat Illarramendis kontraktudløb i 2018 - men netop derfor er det måske mere relevant, at snakke om Gündogan til næste sommer.
Du skriver vi skal forholde også til realiteterne, og realiteterne er altså at Alonso er blevet opereret, og ude i lang tid. En anden realitet er at han har ytret ønske om at prøve noget nyt, og derfor ikke har forlænget sin kontrakt. Derudover viser erfaringerne at det tager tid at få en spiller tilbage fra den type skader, derfor er jeg meget i tvivl om hvorvidt Alonso overhovedet har andet end sin rutine at bidrage med i kommende sæson, som ser ud til at være hans sidste i klubben. Derfor mener jeg at man skal hente en spiller ind der kan gå direkte ind på holdet, her er det jo oplagt at få en spiller ind med erfaring, da det er en af de vigtigste positioner på banen.
Det kan godt være at Gündogan ikke er på transferlisten, men det betyder jo ikke at man ikke kan købe ham alligevel, og det er vel netop derfor at Illaramendi er så dyr, fordi Sociedad som udgangspunkt ikke ønsker at sælge. Men man behøver jo ikke stirre sig blind på én spiller, man som udgangspunkt bedre stillet i forhandlingerne hvis man har andre emner. Her kunne Paulinho, Marchisio, Hernanes, Martinez, Strootman, Pogba, Cirigliano, Kondogbia, Vidal og Veratti nævnes som blot nogle eksempler, ikke alle er mulige at købe, men jeg er af den opfattelse at de fleste af disse spilleres klubber er villige til at lytte på bud i omegnen af det man er ved at betale for Illaramendi. Og flere af disse spillere har på nuværende tidspunkt et noget mere imponerende CV end Illaramendi.
Som du netop skriver så skal der nok hentes en central midtbanespiller nu, og igen når Alonso skifter. Hvorfor så ikke lade Illaramendi få 40-50 kampe for La Real i næste sæson, inklusive europæiske kampe på højeste niveau? Det har de fleste af de spillere jeg nævnte allerede, hvorfor de passer noget bedre på det vi efterspørger på nuværende tidspunkt.
Grunden til jeg nævner sæsonstarten i La Liga er, at jeg ser det som en reel risiko at vi taber terræn til Barca, så længe Alonso er ude. Især hvis erstatningen er en relativ uprøvet spiller uden erfaring fra topniveau. Derfor ønsker jeg at hellere at vi sprænger banken (40-60 mio €) og får vores Alonso-erstatning med det samme, og så lader Illaramendi vente. Han kan formentlig hentes til samme beløb næste sæson, medmindre han forlænger sin kontrakt og får indskrevet en højere frikøbsklausul. Det kan heller ikke udelukkes at Casemiro gør det glimrende når han får chancen, og dermed eliminerer behovet for at hente Illaramendi. Men uden Alonso til rådighed, ville jeg sørme være bitter over at vores bedste kort på positionen var Illaramendi, så havde jeg hellere set at man havde hentet eksempelvis Paulinho for det halve.
Jovenes, Españoles y Canteranos er et fint projekt, men det betyder ikke at man ikke bør kigge efter spillere fra andre lande også. Det ligner i mine øjne at man er ved at betale en formue for en på nuværende tidspunkt ret middelmådig spiller, udelukkende af den grund at han er spansk. Man kan sgu få mange andre centrale midtbanespillere for 35m €, at en 23-årig Sociedad-spiller skulle være vores bedste mulighed til den pris, har jeg svært ved at acceptere. Så kan man sgu lige så godt hente Javi Garcia... (det ønsker jeg naturligvis heller ikke)
JesperA skrev: Som jeg skrev, så var Gündogan også bare et eksempel på en spiller jeg mener vil være et bedre køb på nuværende tidspunkt, da vi må formode at der købes en spiller der skal starte på banen de næste 3 måneder, og formentlig mange år ud i fremtiden, når Alonso er væk.
Du skriver vi skal forholde også til realiteterne, og realiteterne er altså at Alonso er blevet opereret, og ude i lang tid. En anden realitet er at han har ytret ønske om at prøve noget nyt, og derfor ikke har forlænget sin kontrakt. Derudover viser erfaringerne at det tager tid at få en spiller tilbage fra den type skader, derfor er jeg meget i tvivl om hvorvidt Alonso overhovedet har andet end sin rutine at bidrage med i kommende sæson, som ser ud til at være hans sidste i klubben. Derfor mener jeg at man skal hente en spiller ind der kan gå direkte ind på holdet, her er det jo oplagt at få en spiller ind med erfaring, da det er en af de vigtigste positioner på banen.
Det kan godt være at Gündogan ikke er på transferlisten, men det betyder jo ikke at man ikke kan købe ham alligevel, og det er vel netop derfor at Illaramendi er så dyr, fordi Sociedad som udgangspunkt ikke ønsker at sælge. Men man behøver jo ikke stirre sig blind på én spiller, man som udgangspunkt bedre stillet i forhandlingerne hvis man har andre emner. Her kunne Paulinho, Marchisio, Hernanes, Martinez, Strootman, Pogba, Cirigliano, Kondogbia, Vidal og Veratti nævnes som blot nogle eksempler, ikke alle er mulige at købe, men jeg er af den opfattelse at de fleste af disse spilleres klubber er villige til at lytte på bud i omegnen af det man er ved at betale for Illaramendi. Og flere af disse spillere har på nuværende tidspunkt et noget mere imponerende CV end Illaramendi.
Som du netop skriver så skal der nok hentes en central midtbanespiller nu, og igen når Alonso skifter. Hvorfor så ikke lade Illaramendi få 40-50 kampe for La Real i næste sæson, inklusive europæiske kampe på højeste niveau? Det har de fleste af de spillere jeg nævnte allerede, hvorfor de passer noget bedre på det vi efterspørger på nuværende tidspunkt.
Grunden til jeg nævner sæsonstarten i La Liga er, at jeg ser det som en reel risiko at vi taber terræn til Barca, så længe Alonso er ude. Især hvis erstatningen er en relativ uprøvet spiller uden erfaring fra topniveau. Derfor ønsker jeg at hellere at vi sprænger banken (40-60 mio €) og får vores Alonso-erstatning med det samme, og så lader Illaramendi vente. Han kan formentlig hentes til samme beløb næste sæson, medmindre han forlænger sin kontrakt og får indskrevet en højere frikøbsklausul. Det kan heller ikke udelukkes at Casemiro gør det glimrende når han får chancen, og dermed eliminerer behovet for at hente Illaramendi. Men uden Alonso til rådighed, ville jeg sørme være bitter over at vores bedste kort på positionen var Illaramendi, så havde jeg hellere set at man havde hentet eksempelvis Paulinho for det halve.
Det er muligt, at det hænger sådan sammen i forhold til Xabi, men du er ligeledes nødt til at være realistisk i forhold til mulige afløsere. Gündogan er ikke på markedet. Og han er ikke nødvendigvis meget billigere end Illarramendi. Dortmund er ikke tvunget til at sælge ham. De kan presse prisen. Selv om han har kontraktudløb om to år. Og Gündogan selv har ikke udtrykt ønske om at skifte væk. Dortmund-ledelsen har i øvrigt slået fast, at de er færdige på markedet. De har forstærket deres trup, ikke i antallet af spillere, men i forhold til kvaliteten. Et klart vink med en vognstang. Vi kan snakke om Gündogan til næste sommer.
Vi er ikke enige, men som jeg har sagt utallige gange, så er man ikke blot nødt til, at hente en spiller til nutiden, men ligeledes til fremtiden. Og jeg er stadig af den holdning, at det ikke er nok med blot en ny spiller (så der er vi dog lidt enige).
Du nævner en masse navne. Og det er fint. Men mange af dem burde ikke nævnes, når du ikke mener, at Illarramendi kan gå ind nu og her, for de er i samme båd som Illarra og lige så lidt erfarne. Cirigliano (hvorfor han så end skulle være interessant) og Strootman er måske billigere alternativer, men de opfylder ikke de karakteristiska som Real Madrid eftersøger i en afløser til Xabi Alonso. Nu slynger du bare navne ud for at gøre det.
Fordi der er brug for en central midtbanespiller her og nu - og Illarramendi er et godt valg, både til nutiden og fremtiden, såvel som han er tilgængelig, om end La Real ikke er presset til et sælg, men for den rette pris er det muligt. Jeg formoder, at han er øverst på listen, fordi ledelsen og den sportslige ledelse kan se potentialet og perspektivet i et køb og jeg formoder og fordi han passer på den profil man leder efter. Ligeledes formoder jeg, at de har værdsat Illarramendi og de har sat en pris på ham, som de ikke vil gå over. Det er en INVESTERING. Der vil både være spilletid til Illarramendi i Real Madrid, såvel som han vil kunne lære en masse af Xabi. Og i øvrigt vil det ligeledes kun gavne ham, at træne med nogle af verdens bedste spillere.
Og undskyld mig, men mig bekendt har Illarramendi netop været en vigtig spiller i Real Sociedads formidable sæson. Han var deres midtbane-maestro - og det vel at mærke i sin første hele sæson - hvor de til trods blev nummer fire. Han blev i den grad afprøvet i Spaniens bedste række. Og vi snakker altså om en kommende spansk landsholdsspiller her. Nu man også godt lige kigge på, hvad vi egentlig har med at gøre. Som Del Bosque tidligere har udtalt, så er Illarramendi - trods sin unge alder - en komplet midtbanespiller, med kaliber til at spille for et hvert hold i verden.
Der er desværre nogle gange en tendens til, at man få et lidt ensporet syn på en spiller, hvis man allerede har i forvejen har sat sig selv i hovedet, at man måske ikke lide bryder sig om spilleren, eller ikke mener det er den rette, men derfor kan man stadig godt være objektiv, se ud over sin forudindtagede holding og anerkende talent, potentiale og kvalitet.
Der er i øvrigt ligeledes en reel chance for, at Real Madrid kan være ti points foran. Det er hypotetisk og uinteressant, JespterA.
Jeg er desuden meget skeptisk omkring Perez' evne til at købe defensive midtbanespillere, og det er forhåbentlig ikke en mening jeg står alene med. Salget af Makélele, brugen af Helguera på pladsen og køb af Garcia og Gravesen taler ikke ligefrem i hans favør.
Jeg håber Illaramendi overbeviser, men jeg synes bare der er mange faktorer der taler imod. Han kan i øvrigt på ingen måde komme til at spille frit når han får chancen lige som eksempelvis Casemiro kan, for sådan et stort prisskilt forpligter, og hvis han ikke gør det godt så kommer der bare en ny mand når Alonso er væk.
JesperA skrev: Jeg synes bare det virker til at Perez endnu engang har anlagt en ny strategi, og derfor ensporet leder efter spillere der passer lige netop denne beskrivelse. Nu skal spillerne være unge og spanske, så køber man Carvajál og Isco, og henter Morata, Jesé og Nacho op. Dette er beslutninger jeg er enige i, forstå mig ret, men jeg synes bare det er sjovt at Illaramendi pludselig udråbes som den nye Xabi Alonso og skal hentes omgående, det er jo ikke ret logisk at Perez pludselig vil betale 35 millioner € for en spiller uden et "navn", som man aldrig før har været meldt interesserede i. Jeg er med på at han spillede en flot sæson, men det virker alligevel lidt forhastet.
Jeg er desuden meget skeptisk omkring Perez' evne til at købe defensive midtbanespillere, og det er forhåbentlig ikke en mening jeg står alene med. Salget af Makélele, brugen af Helguera på pladsen og køb af Garcia og Gravesen taler ikke ligefrem i hans favør.
Jeg håber Illaramendi overbeviser, men jeg synes bare der er mange faktorer der taler imod. Han kan i øvrigt på ingen måde komme til at spille frit når han får chancen lige som eksempelvis Casemiro kan, for sådan et stort prisskilt forpligter, og hvis han ikke gør det godt så kommer der bare en ny mand når Alonso er væk.
Hold nu op. Carvajal lå lige til højrebenet. Han har præsteret i Leverkusen. Og han kostede, gudskelov, kun 6,5 mio. € at hente tilbage. Isco taler for sig selv. En fantastisk sæson, vinder af Golden Ball og toppet med U21-EM. Et af Spaniens og Europas største talenter. Selvfølgelig skal han spille for Real Madrid. Lad os lige slå fast, at Nacho og Morata i forvejen trænede med og var en del af førsteholdet, selv om de var spilleberettigede hos Castilla, så helt nye er de trods alt ikke, selv om pressen gør en dyd ud af, at få det til at lyde sådan. Og vi ved i øvrigt ikke endnu, hvordan Morata og Jesés fremtid ser ud. Men den lå lige til højrebenet for den Madrid-baserede presse, at fastlå Pérez' nyfundne strategi. Fri mig vel. Det er guf for pressen. Og folk springer på.
Det er fint nok, at Illarramendi ligeledes er spanier. Jeg formoder stadigvæk, at man har opstillet kriterier for hvad det er man søger i en ny central midtbanespiller og jeg formoder, at man internt i klubben mener, at Illarramendi opfylder kravene i forhold til det man efterlyser. Desto bedre, hvis han er spanier, men hvem siger, at det i sidste er det, som det står og falder på. Det er som om, at du vægter det faktum at han spanier højere, end hans fodboldmæssige kvaliteter. Eller i hvert fald får det til at fremstå som om, at Real Madrid vægter det højere. Slå nu lige koldt vand i blodet. Det er ikke Serie 1-scouts der leder efter spillere her.
Selvfølgelig er Pérez ikke en ørn når til det kommer til defensiv midtbanespillere. Han er manden bag de farverige og strategiske indkøb. Glæd dig i stedet over, at Real Madrid har en kompetent sportslig ledelse, der er med på råd her. Og kom ikke og bild mig ind, at dette udelukkende er Pérez' værk og Carletto og Zizou ikke er taget med på råd. I stedet kan man glæde sig over og se positivt på det, at Pérez måske rent faktisk trods alt har lært lidt. Hvem ved.
Hvilke faktorer taler imod Illarramendi? Nævn bare én. Nu må du altså hold op, Jesper. Du er ikke særlig objektiv. Det virker snarere til, at du har en forudintaget holding om Illarramendi, som du stædig står fast ved. Du kan stadig ikke tage fra Illarra, at han er en talentfuld kvalitetsspiller med masser af potentiale. Jeg fastlår det gerne for 1000. gang. Vi snakker altså (med overvejende stor sandsynlighed!) om en kommende spansk landsholdsspiller. En eftertragtet ung herre, der kan nå rigtig langt. Selvfølgelig er det et stort pres der medfølger, at komme til Real Madrid. Men det gælder for alle spillere. Der er ligeledes en chance for, at han ender som Sahin, men det er den risiko man tager. Og prisen garanterer ikke, om han ender som Sahin eller Xabi Alonso. Heller ikke for en hvilken som helst anden spiller. Spørg bare Kaká.
Som Del Bosque sagde. Vi snakker om en komplet midtbanespiller, med kaliber og potentiale til at spille for et hvert hold. Det kan du ikke tage fra ham, uanset hvor meget du prøver at tale ham ned. Det er stadig en investering man må lave. Verratti eller Gündogan er heller ikke nødvendigvis lig med succes, end heller ikke selv om de har mere erfaring på topniveau. Heller ikke blot fordi man måtte betale mindre. Og selv hvis man kun skulle give 20 mio. € for Illarra, så var det heller ingen garanti. Man kigger på, om spilleren opfylder kravene i forhold til den profil man søger og man fastsætter hvor meget, man er villige til at betale. Der er en risiko for, at spilleren måske ikke lever op til forventningerne. Det er en del af spillet. Men der er vel forhelvede ingen der sidder og tænker på alt hvad der kan gå galt, før man foretager et indkøb, for så går alt med garanti galt.
Nogle gange er logikken og tankegangen altså helt ude i skoven. Som om folk håber på det værste, for at kunne dele ud af hypotetiske teser og deres viden, set i bagklogsskabet lys.
Det er i øvrigt grotesk, at man anfægter hvor vidt Illarramendi kan begå sig på højeste niveau eller ej, uden at stille spørgsmålstegn ved, om det er tilfældet med Carvajal, der ligeledes kun har spillet en fuld sæson på allerhøjeste plan. Jeg ved godt snakken om hvorvidt spillere kan begå sig eller ej, er kontra prisen på spilleren, men isoleret set, så er det latterligt.
Edit: Og jeg vil i øvrigt godt slå fast, at jeg vil foretrække et indkøb af Gündogan eller Verratti, fremfor Illarramendi, men er ligeledes realistisk omkring deres situation og muligheden - eller manglen på samme - for at hente en af dem nu. Jeg kan dog sagtens se idéen med at hente Illarra, såvel som jeg kan se potentialet i ham og hans kvaliteter. Og jeg synes ligeledes det er mange penge vi snakker om, når det kommer til Illarra, men mener i sidste ende, at det måske nok er en fair pris, taget flere omstændigheder i betragtning. Set med et objektivt syn. Taget hans potentiale og kvalitet i betragtning, så kan jeg godt se det, som værende en potentiel god investering, både for nutiden og fremtiden. Men der følger som sagt ikke noget garantibevis med, når man køber en spiller.