Flest Real Madrid spillere nomineret til FIFPro World XI

10 år 8 måneder siden #37 af Dios
@Pelle.

Du skal passe på med at gøre vores subjektive holdninger til sandheden. Netop når de subjektive holdninger kommer frem, så lad dem forblive det, og så kan man jo vurdere udfra om argumenterne holder eller ej. Hurtigt eksempel, du skriver: "Jeg er med på, at flere herinde forsøger at gøre ham til den type fodboldspiller, men det er jo ganske enkelt forkert, som jeg ser det.". Der er jo ikke noget rigtigt eller forkert over subjektive holdninger :)

Og for lige at få det på det rene, så var der 1 kamp hvor jeg har været skuffet over Isco, hvor han endelig spillede lige bag angriberen. Det var i rædselskampen imod Granada, hvor den spillemæssige krise for alvor startede. Ellers er jeg faktisk uenig med jer begge i, at Isco ellers har spillede på hans foretrukne position lige bag ved angriberen.
FranciscoISCO skrev godt nok, at Isco spillede lige bag Benzema i starten, og det er helt rigtigt, men desværre varede det ikke i langtid, da Ancelotti ville have mere balance på holdet, og med god grund. Det gik udover Isco som ellers scorede og scorede og reddet holdet nogle gange i de først 5-6 kampe med sene scoringer.
Herefter gik Ancelotti jo over i en decideret 4-3-3 og trak Isco længere tilbage i banen, hvor han jo nærmest spillede mere kant end centralt.

Jeg mener egentlig heller ikke at Isco's niveau denne sæson skyldes Benitez, for selvom vi prøver at spille mere direkte, så har vi jo stadig meget boldbesiddelse. Som jeg ser det, så skyldes Isco's nedadgående formkurve hans position på banen. For hans 2015 år har været helt ekstremt dårligt, og det passer også meget godt med, at han i kalenderåret 2015 spiller alt for langt tilbage i højre eller venstre side af banen. Vi så det under Ancelotti sidste sæson og vi ser det med Benitez denne sæson.
Og som jeg skrev tidligere, så spiller det helt sikkert også ind, at der bare skal være plads til Bale og James grundet deres kæmpe prisskilt. Jeg køber desværre bare ikke den der med, at træneren bestemmer holdet. Det er nemlig bare sjovt, at Benitez elsker rotation, men Ronaldo denne sæson har været urørlig, og det samme er Bale ligeså snart han er fit. Det kan kun skyldes politik.

Jeg er heller ikke enig med dig i, at Isco mangler fart. Han er ikke den hurtigste, men det er James så sandelig heller ikke. Det er bare ikke en nødvendighed, som jeg ser det, hvis man har andre kvaliteter til at sætte sin direkte modstander, og det har begge spillere. Hvor tit ser man måske ikke Isco komme forbi sin mand? Det vigtigste er temposkift, selvom fart altid er et plus.
Hverken Gutí, Zidane, Riquelme, Xavi, Redondo, Scholes etc. havde hurtighed som en komptence, og Figo kan jo nærmest også komme med her, selvom han var langt hurtigere i slut 90'erne end starten af 00'erne. De var fantastiske til at beskytte bolden, og vidste helt præcist hvornår det temposkifte skulle komme for at komme forbi sin direkte modstander.
Og for at snakke playmaker, så er det jo vigtigt at få defineret hvad en playmaker overhovedet er. Du svarede ikke på mit tidligere indlæg, så det tager jeg som, at du ikke er interesseret i den debat, og helt fint, men så skal man jo bare heller ikke blive ved med at tale om klassiske playmakere, selvom du selvfølgelig ikke skrev det decideret til mig, men FranciscoISCO :)
For en klassisk playmaker bliver James bare aldrig, og i mine øjne er det nærmest en hån mod de bedste playmakere igennem tiden at blive sammenlignet med James på de punkter :) Klassisk eller ej, så vil jeg gå så langt og sige, at det er en hån imod ordet playmaker at blive sammenlignet med James :D
Navas havde jo nærmest flere boldberøringer end James igår. Det siger næsten det hele for mig.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Dios.
Følgende bruger(e) sagde tak: Neye

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 8 måneder siden #38 af FranciscoISCO

Pelle skrev: Nu irriterer du mig en lille smule, for du putter ord i munden på mig - stop venligst med det!
Isco har i flere kampe i denne sæson, navnlig i starten, spillet som playmarker eller bag vores 3 forreste. Jeg kan ikke huske hvilke kampe, men vi har været inde omkring emnet tidligere. Jeg kan også tydeligt huske Dios' irritation over det, for da han netop spillede sin vante position, spillede han helt forfærdeligt.

Du har ret. Isco spillede i både 1. og 6. runde af dette års La Liga på sin absolutte favorit position lige bag ved angriberen. I 4. runde, samt ude mod Malmø i CL, spillede han på midten i en 4-3-3, sådan som han hovedsageligt gjorde det under Ancelotti. I 4 af sæsonens sammenlagt 18 kampe har Isco altså været placeret centralt - de gange han i denne sæson er blev benyttet, hvor han befinder sig bedst, har altså både været sporadiske og få. I min verden så sporadiske og så få, at man ikke ville kunne give ham en valid bedømmelse derudfra. Bedømmelsen af Iscos hidtige sæson, sker hovedsageligt ud fra en position som lang fra tilgodeser hans spil.

Pelle skrev: Isco er ikke i nærheden af sit top-niveau, og det har OGSÅ noget med spillestil at gøre. Isco spiller ganske enkelt ikke godt for tiden, længere er den ikke!

Nu forvirrer du mig til gengæld. Den er simpelthen ikke længere end, at Isco ganske enkelt spiller dårligt for tiden, MEN, den er alligevel så lang, at det også har noget med spillestil at gøre?? Kan du bestemme dig?

Pelle skrev: Det er ufatteligt, at de største Pro-Isco medlemmer herinde ikke kan se det. Det er fair nok at være tryllebundet af Isco, men ha' nu for pokker en lille smule objektivitet med i ligningen. Rafas spil passer ikke til Isco - det fik vi ligesom slået fast fra dag 1. Men Isco har heller ikke selv gjort meget for at blive en ligeså stor succes, som han var under Ancelotti. Hans form er bare ikke god nok i øjeblikket.

Det er ufatteligt, at du i dit svar på mit indlæg, som netop er inde på hvorfor Isco spiller dårligt, beskylder mig for ikke at kunne se, at Isco spiller dårligt. Isco spiller dårligt, og det har unægteligt noget med Rafas stil at gøre - det kan vi alle se, også os som måtte være 'tryllebundet' af den lille spanier. De to ting hænger så bare i min verden noget tættere sammen, end de tilsyneladende gør i din. I din verden er det selvforskyldt, at Iscos spil og form er dårlig. Men hvad vil du have han skal gøre, når han af træneren hovedsageligt er blevet brugt, på en position som langt fra kommer hans spidskompetancer tilgode?

Pelle skrev: Der er en masse ting, der kendetegner playmakeren. Hvis vi tager udgangspunkt i de karaktertræk, du nævner, så er Modric alle dage en bedre playmaker end Isco. Det er muligt, at Isco er den bedste i truppen bag ved angriberen. Jeg synes så at James er ligeså god. James kan dog også begå sig på højrekanten. Men det gode spil ved Isco under Ancelotti kom jo netop ikke fra hans spil som playmaker, det kom, da han var trukket længere ned i banen, kunne fastholde bolden og sætte 1-2 mand af. Isco har aldrig været den type, der ser den geniale aflevering i dybden. Jeg er med på, at flere herinde forsøger at gøre ham til den type fodboldspiller, men det er jo ganske enkelt forkert, som jeg ser det. Modric kan gøre dette i langt større stil på trods af hans position som 8'er.

Den måde hvorpå jeg anser fodboldspillet, dér er det indiskutabel, at playmakeren befinder sig langt bedre centralt, end på kanten. I sidste sæson fik vi mest ud af James, da man benyttede ham på kanten. I denne sæson benyttes han stadig på kanten. James er langt fra den klassiske playmaker, jeg har i tankerne. Den formation Benitez vil spille, når han har alle kortene klar, der indgår den klassiske playmaker ikke. Den position Bale er tiltænkt, i Benitez' bedste formation, er snare som hængende angriber, end som bindeleddet mellem forsvar og angreb; ham som digterer offensiven. James vil muligvis være lige så god på Bales tiltænkte position, som hængende angriber, som han er på kanten. Men James bliver i mine øjne aldrig ham, som digterer offensiven, på samme måde som en spiller som Isco kan gøre det - fra hans absolutte favorit position bag angriberen. Det rigtig gode spil fra Isco, så vi, da han blev benyttet som den playmaker, jeg har i tankerne. Det var helt i starten af både Iscos og Ancelottis tid i klubben. Herefter kom der en periode, hvor han skulle tilvende sig en ny position længere tilbage i banen, hvilket med tiden blev rigtig godt - på trods af at slutproduktet, i form af assist- og måltal, nu naturligvis ikke var lige så flot som tidligere, hvilket han dog af en eller anden grund skulle kritiseres for. Under Ancelotti var Isco placeret centralt i banen, herfra gik spillet meget mere igennem ham, end det gør fra hans nuværrende position; isoleret på kanten.

Pelle skrev: Det er rigtigt, at vi - for nuværende - ikke spiller med en klassisk playmaker. Men den konstellation har Rafa forsøgt, og det har ikke været en succes med Isco.
Og så er vi tilbage til det her med at lægge ord i munden på mig. At jeg skriver Bale florerer inde centralt får du til at være det samme som, at Bale agerer playmaker? Det er jo overhovedet ikke det, jeg skriver.

Beklager, det var frækt af mig at putte ord i munden på dig. Det kom bare ud af, at du beskrev Iscos problemer som playmaker, med forcer som passer perfekt på en spiller som Bale. Som du skriver længere oppe, så er der massere af ting, som kendetegner en playmaker; fart og hurtig boldomgang er dog ikke i mine øjne nogle af dem. Det behøver de heller ikke at være, når tålmodig boldomgang, dygtige driblinger og snævert spil i små rum, er kvaliteter som ligeledes kan og bør tillægges en høj værdi hos en spiller - i særdeleshed en 'playmaker'.

Pelle skrev: Det er ikke en større diskussion, jeg gider gå ind i. Du ser Isco på én måde, jeg ser ham på en helt, helt anden. Man forsøger at tillægge ham kvaliteter, som han ikke besidder. Og man undskylder det dårlige spil med Rafas spillestil. Jeg stiller mig uforstående.

Isco viste i sidste sæson stort potentiale fra positionen som 8'er, et potentiale en spiller som Modric forlængst har indfriet, grundet en årrække af erfaring fra denne position. Som 10'er - klassisk offensiv playmaker - synes jeg allerede, han har bevist, at han er én af de bedste. I Rafas spillestil bliver han så benyttet som kant. Jeg stiller mig meget uforstående ved, at man kan påstå, at dette ikke er en stor problemstilling ift. Iscos nuværrende spil. Hvis dette blot er en undskyldning, vil du så ikke nok komme med en forklaring på, hvorfor Isco var så meget bedre under Ancelotti, end han er under Benitez (hvilket du jo er enig i)?

Altid Real Madrid.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved FranciscoISCO.
Følgende bruger(e) sagde tak: Neye

10 år 8 måneder siden #39 af Jaken
Her sætter jeg mig mellem de to stole.

Jeg er fuldstændig i Dios’ beskrivelse af en playmaker:

Dios skrev: En playmaker er jo ikke definitionen af assist og mål, men en spiller som fordeler spillet, sætter tempoet og holder i den når der skal holdes i den.

... Og er også enig med både FranciscoISCO og Dios i at James ikke er en traditionel playmaker. Dog mener jeg heller ikke at Isco passer helt til den beskrivelse.

Han er en utrolig dygtig dribler med en fantastisk teknik, der skinner i de små rum, men jeg mener hverken at han til fulde evner de forsvarssplittende afleveringer eller at han er i stand til for alvor at sætte tempoet i en kamp og styre spillet. Det er ikke ham der dikterer kampene på banens midte som en Xavi, Pirlo, Scholes eller sågar en Alonso, og det er heller ikke ham der er omdrejningspunktet på den sidste tredjedel der finder huller som ingen andre kan se á la Iniesta, Laudrup eller Özil (han kan dog stadig nå at udvikle sig mere i en af de retninger).

Jeg mener helt klart også at han bliver brugt forkert og alt, alt for ofte bliver fuldstændig isoleret ude på en af kanterne. Han er langt bedre inde centralt hvor han kan modtage en hurtig aflevering uden at den sprænger væk fra ham og ødelægger opspillet, hvor han kan holde boldcirkulationen i gang og bryde modstanderholdets balance med nogle fikser driblinger forbi en mand eller to og på den måde sætte sig selv eller en holdkammerat i scene. Han holder dog stadig for længe på bolden i for mange situationer, glider for let ud af kampene (hvilket dog i høj grad også skyldes hans position på banen) og har ikke de øjne i nakken til at se sine medspillere, men i stedet har øjnene i nakken til at se og vurdere modspillernes bevægelser i hans umiddelbare nærhed (i.e. dygtig og forudseende dribler).

Så jeg mener heller ikke at Isco helt går under den traditionelle playmaker-beskrivelse, men i stedet, som James, er mere individualistisk (om end på en anden måde med mere fokus på driblinger end mål som James).

Jeg vil dog lige slutte af med at fremhæve følgende kommentar og give nogle point for sandfærdighed:

Dios skrev: Jeg køber desværre bare ikke den der med, at træneren bestemmer holdet. Det er nemlig bare sjovt, at Benitez elsker rotation, men Ronaldo denne sæson har været urørlig, og det samme er Bale ligeså snart han er fit. Det kan kun skyldes politik.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Jaken.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

10 år 8 måneder siden #40 af Daniel
Revolutionerede spillere som Xabi Alonso, Xavi og Pirlo i virkeligheden ikke den traditionelle playmaker-rolle? Jeg tænker specielt på, hvordan dagens fodbold spilles taktisk. Det er ikke længere 10'eren, der tager temperaturen på kampen, men snarere 8'eren eller 6'eren. Mit indtryk er egentlig også, at den "nye" 10'er - Eriksen, Özil, Coutinho er alle god eksempler herpå, synes jeg (der mange flere i denne kategori) - har mere at byde på, end blot at distribuere bolden rundt. 10'eren roder ikke længere dovent rundt inde centralt, men deltager langt mere aktivt i offensiven, såvel i midten, som på kanterne; det er blot MIT indtryk.

Jeg tror lidt min teori tilgodeser en James mere, end en Isco, da førstnævnte virker til - naturligt - at være mere bekvemt på positionerne mere forskudt fra midten. Jeg mener desuden, at Isco og James har mange ens karakteristika. Isco er blot en klart bedre dribler og spiller i de små rum, hvor James er klart bedre i det direkte spil og i "store" rum. Endvidere er James mere konsekvent (mål, assists, aggressivitet), men det kommer sig af spillerens "direktehed".

Jeg foretrækker James, men det betyder ikke, at jeg mener, Isco er en dårligere spiller. Det handler meget om, hvilken fodbold man foretrækker. Desuden glæder jeg mig til den dag, at de begge starter inde samtidig, uden en Ronaldo på holdkortet - nå, et lille sidespor :-)

Det er lidt ligesom historien med den traditionelle 9'er - denne er vel sagtens uddød i international fodbold nu. Nuvel, vi forventer mål af spydspidsen, men også MEGET andet.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Daniel.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

10 år 8 måneder siden #41 af Dios
@Daniel.

Jeg tror ikke der er mange som er uenig i dine betragtninger. Angående 10'er rollen, så handler det klart om udvikling af spillet, men når man nu har en type som Isco, så er det jo dumt ikke at tage ham i brug hvor han er bedst. Lad os bare kalde det politik :D

Hvordan er din holdning egentlig til Bale, hvis han fortsætter niveauet fra de 2 seneste kampe?

10 år 8 måneder siden #42 af Sebberg
Jeg synes, at diskussion mangler en introducerende begrebsafklaring, før man kan vurdere, hvem der passer på hvilken spillerrolle. Lad mig skitsere, hvordan jeg synes, at de overordnede midtbaneroller kan beskrives:

6’eren - ankermanden/den dybdeliggende playmaker: Oftest den bagerste del af midtbanen, der både kan være den klassiske ankermand, der primært har til formål at tage de fysiske dueller og fylde i rummet mellem forsvaret og midtbanen (Casemiro, Matic, Coquelin). Der er naturligvis også den anden 6’er, der ikke fylder ligeså meget som ankermanden, men som derimod gør sig spilbar for forsvaret og som bygger spillet op (Kroos, Busquets, Xabi Alonso).

8’eren - felt-til-felt: Spilleren, der både kan være med til at opbygge spillet, men også er oppe og snuse omkring feltet i angrebet (Modric, Pjanic, Iniesta). I nogen tilfælde kan de endda også være fysiske pragteksemplarer, der også kan agere en slags defensiv midtbane (Kondogbia, Guarin, Pogba). Spilleren har ofte stor bevægelsesfrihed, og det var vel også denne slags midtbane, som Di Maria agerede under Ancelotti.

10’eren - den offensive playmaker: Som oftest den offensive midtbane, der ligger bag ved angriberen/angriberne. Sædvanligvis ligger playmakeren længere fremme placeret end de andre midtbanespillere, men playmakeren kan også ofte trække ned i banen og bygge spillet op. Jeg tænker den klassiske playmaker som Özil eller Silva, når han spiller centralt. Altså en rolle, hvor boldkontrol er essentiel i de små rum, men hvor evnen til at spille chancer store er fundamental.

Jeg synes, at Iscos kvaliteter passer bedst til rollen som 8’er. Faktisk minder ham mig enormt om Iniesta, som også må siges at være den klassiske 8’er. Iniesta har den vanvittige boldkontrol, de intelligente løb, de vanvittige driblinger og de maskerede afleveringer. Isco har mere eller mindre det samme, omend jeg virkelig ikke er imponeret over hans pasninger og ageren på den sidste del af banen.

‘Ageren på sidste del af banen’ - den husker vi lige. For det er netop de nøgleord, der definerer en playmaker. Det ligger i ordet; playmaker - evnen til at skabe chancer. Derfor; det er rigtigt, at assists og mål ikke er alt for en playmaker, men det kan virkelig heller ikke negligeres. Netop derfor synes jeg også, at James er mere playmaker, end Isco er. James er bestemt ikke ligeså stærk i de små rum, og han tryller bestemt ikke ligeså meget som Isco, men det er heller ikke min definition på en playmaker.

Så. For at være den klassiske playmaker, så mangler Isco utvivlsomt evnen til at lægge den sidste gode aflevering. På samme måde synes jeg også, at James mangler noget styrke i sin boldkontrol ift. Isco, men det vejer slet ikke ligeså meget.

Lad mig tage det bedste og mest aktuelle eksempel, som jeg kan finde; kampen mod Sevilla. Vi kan ikke rigtig få spillet til at fungere og fra midten af første halvleg og frem til midten af anden halvleg, kommer vi ikke frem til alverden og kan ikke få spillet til at fungere. Især Isco har svært ved at finde fodfæste, og han bliver udskiftet med Jamés, der er tilbage efter adskillige ugers pause. Jeg tror, der går fem minutter, før Jamés først lobber bolden over forsvaret til Ronaldo, der misser sparket. Fem minutter efter modtager han bolden i højre side og spiller Bale fri med en lang stikning mellem to forsvarsspillere.

Ovenstående eksempel manifesterer altså, hvorfor James i mine øjne er en bedre playmaker. Det ikke sagt, at Isco ikke er langt bedre end James på flere parametre, og at han gør sig langt bedre som den klassiske Iniesta 8’er, men han mangler altså én gennemgribende ting for at være playmaker; the ability to make plays :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle

10 år 8 måneder siden #43 af Lars1991
Der er jo næsten ingen "10'er" der spiller bag angriberne mere. I nævner selv spillere som Eriksen, Özil og Coutinho. Vi kan også tage Mata med. Ja og David Silva. De spiller altså næsten altid ude på en af kanterne, men søger selvfølgelig naturligt mere ind mod midten. Men sådan er det altså blevet og det skal Isco lære hvis han vil spille længere fremme på banen. Og det synes jeg egentlig også han er igang med.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Lars1991.

10 år 8 måneder siden #44 af Dios
Sebberg skrev:

6’eren - ankermanden/den dybdeliggende playmaker

10’eren - den offensive playmaker

‘Ageren på sidste del af banen’ - den husker vi lige. For det er netop de nøgleord, der definerer en playmaker. Det ligger i ordet; playmaker - evnen til at skabe chancer. Derfor; det er rigtigt, at assists og mål ikke er alt for en playmaker, men det kan virkelig heller ikke negligeres.

Det er de her 3 ting, som gør at dit indlæg for mig falder helt sammen.

Du kan ikke bare kaste rundt med ordet playmaker, og give det forskellige betegnelser. En playmaker er en playmaker, og det er sådan set ligegyldigt hvor han spiller på banen. Det ligger i ordet. En spiller som skaber spillet, og ikke som du skriver skaber chancer. Den direkte danske oversættelse er ikke en chanceskabende, men spilfordeler. Det har jo intet med assist eller mål at gøre. Det er taget direkte ud af Fm, og det er sådan set også helt fint, for jeg er da slet ikke uenig i betegnelserne. Kald mig gerne nørd, men vi bliver simpelthen nødt til at forstå hvad ordene betyder. No hard feelings, og vi kan sagtens tage den over en øl senere :D Hvis vi fortsætter i det nørdet, så passer James langt bedre ind som trequartista :)

Spillet udvikler sig, og her kan man så modernisere udtrykkene, så de passer ind i moderne fodbold, men alt andet er simpelthen tosset, hvis du spørger mig.

Ellers synes jeg du har helt ret i dine konklusioner :)

10 år 8 måneder siden #45 af Daniel

Dios skrev: @Daniel.

Jeg tror ikke der er mange som er uenig i dine betragtninger. Angående 10'er rollen, så handler det klart om udvikling af spillet, men når man nu har en type som Isco, så er det jo dumt ikke at tage ham i brug hvor han er bedst. Lad os bare kalde det politik :D

Hvordan er din holdning egentlig til Bale, hvis han fortsætter niveauet fra de 2 seneste kampe?

Trickspørgsmål, Dios ;-) ?

Jeg er generelt ikke et særligt tålmodigt menneske; en af mine helt store personlige svagheder.

Bale SKAL spilles centralt. Jeg mener, det er den rigtige måde at spille Bale på. Det handler om, som jeg skrev i mit tidligere indlæg, at den traditionelle 10'er mere eller mindre er en fjern størrelse i international fodbold. Jeg tror faktisk, at du i sin tid spurgte mig om, hvad jeg mente, Bale kunne gøre bedre centralt, end på den mere låste højrekant under Ancelotti(?).

Det synes jeg, waliseren svarede rigtig godt på i ALLE kampene inden sin skade. Jeg vil sågar postulere, at Bale centralt vil tilgodese Ronaldo endnu mere. Det Bale gjorde/gør centralt på banen er at komme i livsfarlige dybe løb, som modstanderne har svært ved at forudse og dæmme op for. Endvidere havde/har Bale en tendens til, i sin positionering centralt, at søge naturligt mod venstre, hvor han er klart bedre end mod højre. Det er egentlig også hér, jeg mener, at Bale/Ronaldo-samarbejdet kan blive godt, da waliseren slår nogle allerhelvedes giftige indlæg. Tendenserne var der allerede i udraderingen mod Espanyol.

Mit forsvar af Bale har hele tiden bygget på en romantisk tanke om, at han ville hive niveauet fra Tottenham med sig til Real Madrid. Der har været enkelte momenter, specielt i debutsæsonen og i indeværende sæson, hvor waliseren inden sin skade overstrålede alle på banens sidste tredjedel. Jeg tror han kan finde tilbage på et niveau, der skriger verdensklasse... allerede i denne sæson.

Men du er ikke tilfreds med Bales nuværende niveau, kan jeg regne ud? Det er jeg nødvendigvis heller ikke, vil jeg bare lige afslutte med, men det kommer sig også af mine forventninger til manden - de er skyhøje!
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Daniel.

10 år 8 måneder siden #46 af Sebberg

Dios skrev: Sebberg skrev:

6’eren - ankermanden/den dybdeliggende playmaker

10’eren - den offensive playmaker

‘Ageren på sidste del af banen’ - den husker vi lige. For det er netop de nøgleord, der definerer en playmaker. Det ligger i ordet; playmaker - evnen til at skabe chancer. Derfor; det er rigtigt, at assists og mål ikke er alt for en playmaker, men det kan virkelig heller ikke negligeres.

Det er de her 3 ting, som gør at dit indlæg for mig falder helt sammen.

Du kan ikke bare kaste rundt med ordet playmaker, og give det forskellige betegnelser. En playmaker er en playmaker, og det er sådan set ligegyldigt hvor han spiller på banen. Det ligger i ordet. En spiller som skaber spillet, og ikke som du skriver skaber chancer. Den direkte danske oversættelse er ikke en chanceskabende, men spilfordeler. Det har jo intet med assist eller mål at gøre. Det er taget direkte ud af Fm, og det er sådan set også helt fint, for jeg er da slet ikke uenig i betegnelserne. Kald mig gerne nørd, men vi bliver simpelthen nødt til at forstå hvad ordene betyder. No hard feelings, og vi kan sagtens tage den over en øl senere :D Hvis vi fortsætter i det nørdet, så passer James langt bedre ind som trequartista :)

Spillet udvikler sig, og her kan man så modernisere udtrykkene, så de passer ind i moderne fodbold, men alt andet er simpelthen tosset, hvis du spørger mig.

Ellers synes jeg du har helt ret i dine konklusioner :)

Du redder den fint i slutningen med lidt blødsøde kommentarer, men jeg begriber ikke, hvorfor du skal køre det der nedladende 'dit indlæg falder helt sammen'-stil. Men fred være med det.

Altså, hvis du anskuer playmaker rollen ud fra dit indlæg, hvorfor har vi så diskussionen? Så er Ramos jo også playmaker, når han afleverer bolden til Kroos på egen banehalvdel? Nu er vi nu engang allesammen fodboldfans, og vi har alle stiftet bekendtskab med diverse navngivne spillerroller. I det henseende anser JEG playmakeren som en klassisk 10'er, og jo, der er assists og mål relativt essentielt. Det anser jeg ud fra den fodboldopdragelse, jeg har fået, og de erfaringer, som jeg har indhentet fra utallige diskussioner, forskellige fora og andre fodboldrelaterede informationer.

Derfor, så jo, jeg anser playmakeren, som værende en offensiv midtbanespiller mellem den centrale midtbane og angrebet. Spilfordeleren er derimod en mere central midtbanespiller, der fordeler bolden rundt. Det er sådan, som jeg vurderer playmakeren. Så er det rigtigt, at man også kan kalde Kroos en dybdeliggende playmaker, men sætter du en pistol for panden for mig og beder mig nævne den klassiske playmaker, så vil jeg nævne Özil, og vi kan velsagtens blive enige om, hvem der minder mest om ham; Isco eller James?

10 år 8 måneder siden #47 af Dios
@Daniel.

Ikke i det her tilfælde :D Jeg er sikker på at jeg nok har stillet dig mange trickspørgsmål igennem tiderne, men dette var faktisk ikke en af dem :)

Min tanke var egentlig bare om du til sommer igen vil give Bale tillid, hvis han fortsatte niveauet fra hans 2 seneste kampe. Og for at svare på dit spørgsmål, så er hans niveau igen uhørt lavt. Imod Barcelona er han "undskyldt", fordi der var tale om et kollektivt kollaps, og jeg er med på, at skadespauser gør det sværere at finde rytmen igen. Det er virkelig bare sjældent man ser Bale finde et stabilt niveau synes jeg. Jeg var rigtig tilfreds med Bale i kampene imod Betis og Espanyol, men alle andre kampe har mindet for meget om hans 2. sæson. Uinspirerende, usynlig og uhørt lavt bundniveau. Kampen imod Sevilla var også udmærket. Han prøvede virkelig, men det blev aldrig for alvor farligt. Jeg køber den gerne ihvertfald :D
Mit spørgsmål går egentlig også ud til Pelle, eller andre som stadig tror på ham. For jeg gør virkelig ikke. Jeg håber inderligt han igen vil spille som imod Betis, som i mine øjne var hans bedste kamp nogensinde i Real Madrid trøjen. Eller han i det mindste vil være kampafgørende som i hans 1. sæson. Han er ikke en spiller som falder i min smag rent spillemæssigt, men hvis han så bare var mere kampafgørende, så ville jeg købe den.

Mine forventninger til ham, har faktisk aldrig været specielt høje. Det kommer nok af, at jeg fra starten af mente han ville floppe grundet hans spillestil, og jeg havde frygtet det vi har set fra ham indtil nu.
Spørgsmålet går bare på, hvornår din/jeres grænse går for at vi ikke skal beholde ham længere? Jeg ser ham lidt i samme båd som Kaká. Der var de helt store beliebers :D Jeg var godt nok heller ikke en af dem, da jeg igen ikke mente hans spillestil ville passe godt til spansk fodbold. Jeg kan ikke huske hvornår, men det gik jo op for folk tilsidst, og også Mourinho, som så bænkede ham, og året efter solgte ham. Det er den grænse jeg mener? :)

Vi kan jo godt tale om, at Bale skal spille centralt eller ej. Jeg tror bare ikke det hjælper det store. Han spillede jo også fremragende kampe på højrekanten. Problemet var jo bare der måske gik 10 kampe imellem de gode kom.

10 år 8 måneder siden #48 af Dios
Sebberg skrev:

Du redder den fint i slutningen med lidt blødsøde kommentarer, men jeg begriber ikke, hvorfor du skal køre det der nedladende 'dit indlæg falder helt sammen'-stil. Men fred være med det.

Altså, hvis du anskuer playmaker rollen ud fra dit indlæg, hvorfor har vi så diskussionen? Så er Ramos jo også playmaker, når han afleverer bolden til Kroos på egen banehalvdel? Nu er vi nu engang allesammen fodboldfans, og vi har alle stiftet bekendtskab med diverse navngivne spillerroller. I det henseende anser JEG playmakeren som en klassisk 10'er, og jo, der er assists og mål relativt essentielt. Det anser jeg ud fra den fodboldopdragelse, jeg har fået, og de erfaringer, som jeg har indhentet fra utallige diskussioner, forskellige fora og andre fodboldrelaterede informationer.

Derfor, så jo, jeg anser playmakeren, som værende en offensiv midtbanespiller mellem den centrale midtbane og angrebet. Spilfordeleren er derimod en mere central midtbanespiller, der fordeler bolden rundt. Det er sådan, som jeg vurderer playmakeren. Så er det rigtigt, at man også kan kalde Kroos en dybdeliggende playmaker, men sætter du en pistol for panden for mig og beder mig nævne den klassiske playmaker, så vil jeg nævne Özil, og vi kan velsagtens blive enige om, hvem der minder mest om ham; Isco eller James?

Jeg er da ked af, hvis du opfanger mine ord sådan. Jeg ser det bare overhovedet ikke som værende nedværdigende. Måske fordi jeg kommer fra ghettoen, og sympatisere med afpressere, hvis man spørg BBB :D
Jeg kunne også have brugt ordene, "der hvor kæden hopper af for mig?". For mig er det ikke nedværdigende, men hvis du har det sådan, så skal jeg da nok øve mig i at være bedre til det?

Overdrivelse fremmer normalt forståelsen, men den fangede mig altså ikke med eksemplet med Ramos :D Ramos er jo på ingen måder omdrejningspunktet på holdet. Han er på ingen måder ham som suger boldene til sig, og fordeler spillet, så det må være en ommer? Ellers forstod du ihvertfald ikke mine forklaringer.

En playmaker og spilfordeler er ligesom live og direkte. Det ene dansk og det andet udenlandsk. Vi har alle forskellige fortolkninger af ting. Jeg lærte så bare, at få oversat det engelske ord direkte til dansk da jeg startede med at spille fodbold tilbage i tidernes morgen. Fuck os det. Det essentielle her er vel bare, at få fælles forståelse for tingene. Om man mener det ene eller andet, så må man jo bare komme frem til en fælles forståelse, ellers bliver det svært. Lidt ligesom med nu :)

Hvis du satte en pistol for panden på mig, eller det behøvede du rent faktisk ikke. Det ville være nok bare at spørge mig stille og roligt :D Men så ville jeg vælge Riquelme som den klassiske playmaker. Og det er jo netop her vi går galt af hinanden, for der er immervæk stor forskel på Riquelme og Özil's stilarter som værende "playmaker".
Og hvis man skulle sammenligne Isco og James med Riquelme, så ville vi jo også hurtigt blive enige om hvem der minder mest om ham? :)

Leveret af Kunena Forum