Truppen mod Levante, 3. spillerunde

8 år 10 måneder siden #85 af Vildfaren

Sebberg skrev: Der må jeg sgu også - endda som en notorisk Ronaldo-kritiker - erklære mig uenig i, at 'han ikke er den bedste afslutter'.

Spørger du mig, så er han den bedste afslutter i verden. Selvfølgelig brænder han chancer - det gør alle - men han er generelt absurd farlig og træfsikker foran mål. Han kan sparke eminent med begge ben, og så behøver jeg slet ikke at nævne hans evner i luften.

Jeg sad forleden og så en YouTube-video, der viste samtlige Ronaldos mål i foråret. Det er virkelig vildt, så mange gode mål han scorede, og hvor meget det siger om hans afslutningevner. Der er alle slags mål, og vi har endda også et par virkelig gode mod Sevilla, Celta og Bayern, hvor de to førstnævnte endda er med venstre. Det er sgu ret sindssygt.

Hvis nu jeg laver dig en video med alle skud han har brændt, kan jeg så bilde dig ind, at han overhovedet ikke kan afslutte?
Jeg er ikke interesseret i om hans mål er flotte, det siger for mig intet om, at han er god afslutter. Men mere at han prøver noget vildt(og det gør han) hvor mange gange har du så næsten revet håret af dig selv, fordi han har misset noget, som man godt viste var næsten umuligt.

En god afslutter for mig er ham/hende, der rammer inden for rammen og forbi målmanden flest mulige gange, i forhold de chancer han kommer frem til. Punktum

Eller om man vil stille det op lidt anderledes op, et mål, en målmand, 10 skud. Den der har flest scoringer efter 10 skud, er den bedste afslutter.

Det kan godt være, at jeg ikke altid har ret, men jeg tager aldrig fejl...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

8 år 10 måneder siden #86 af Siempre fiel

Vildfaren skrev:

Sebberg skrev: Der må jeg sgu også - endda som en notorisk Ronaldo-kritiker - erklære mig uenig i, at 'han ikke er den bedste afslutter'.

Spørger du mig, så er han den bedste afslutter i verden. Selvfølgelig brænder han chancer - det gør alle - men han er generelt absurd farlig og træfsikker foran mål. Han kan sparke eminent med begge ben, og så behøver jeg slet ikke at nævne hans evner i luften.

Jeg sad forleden og så en YouTube-video, der viste samtlige Ronaldos mål i foråret. Det er virkelig vildt, så mange gode mål han scorede, og hvor meget det siger om hans afslutningevner. Der er alle slags mål, og vi har endda også et par virkelig gode mod Sevilla, Celta og Bayern, hvor de to førstnævnte endda er med venstre. Det er sgu ret sindssygt.

Hvis nu jeg laver dig en video med alle skud han har brændt, kan jeg så bilde dig ind, at han overhovedet ikke kan afslutte?
Jeg er ikke interesseret i om hans mål er flotte, det siger for mig intet om, at han er god afslutter. Men mere at han prøver noget vildt(og det gør han) hvor mange gange har du så næsten revet håret af dig selv, fordi han har misset noget, som man godt viste var næsten umuligt.

En god afslutter for mig er ham/hende, der rammer inden for rammen og forbi målmanden flest mulige gange, i forhold de chancer han kommer frem til. Punktum

Eller om man vil stille det op lidt anderledes op, et mål, en målmand, 10 skud. Den der har flest scoringer efter 10 skud, er den bedste afslutter.

Men er det retvisende for hvor god en afslutter han er når man kigger på antal mål ud fra antal skud? Altså jeg forstår at det rent statistisk godt kan retfærdiggøres, men som du selv nævner, så er Cristiano jo netop også den mest flittige afslutter - og det er jo ikke fordi han kommer frem til dobbelt så mange "almindelige" afslutninger som andre sammenliglige angribere, men især fordi han afslutter i alle mulige vanvittige situationer. Så bare fordi han scorer på hver 3. skud og en anden scorer på hvert 2., så fortæller det jo intet om hvor store disse chancer var - så man ka vel kun sammenligne det hvis skudene/chancerne er sammenlignelige. Da dette ik ligefrem lader sig gøre, så må det jo blive sådan noget man sjusser sig frem til og naturligvis har statistikken inde over i nogen grad. Men netop Ronaldo skiller sig jo ud ved at ha en stor del flere skud og mange af disse fra håbløse positioner - det er jo ik normalt for særlig mange spillere og derfor svært sammenligneligt.
Følgende bruger(e) sagde tak: R7CR7GB11

8 år 10 måneder siden #87 af Lars1991

Siempre fiel skrev:

Vildfaren skrev:

Men er det retvisende for hvor god en afslutter han er når man kigger på antal mål ud fra antal skud? Altså jeg forstår at det rent statistisk godt kan retfærdiggøres, men som du selv nævner, så er Cristiano jo netop også den mest flittige afslutter - og det er jo ikke fordi han kommer frem til dobbelt så mange "almindelige" afslutninger som andre sammenliglige angribere, men især fordi han afslutter i alle mulige vanvittige situationer. Så bare fordi han scorer på hver 3. skud og en anden scorer på hvert 2., så fortæller det jo intet om hvor store disse chancer var - så man ka vel kun sammenligne det hvis skudene/chancerne er sammenlignelige. Da dette ik ligefrem lader sig gøre, så må det jo blive sådan noget man sjusser sig frem til og naturligvis har statistikken inde over i nogen grad. Men netop Ronaldo skiller sig jo ud ved at ha en stor del flere skud og mange af disse fra håbløse positioner - det er jo ik normalt for særlig mange spillere og derfor svært sammenligneligt.

Lige præcis, statistik kan altså også blive overfortolket. Se nu kampene i stedet for, så der vist ingen tvivl om Ronaldo er en top3 afslutter i verden. Også selvom han haft dårlige perioder hvor han har brændt(for mange) store chancer. Men hvem har ikke det?

8 år 10 måneder siden #88 af Vildfaren
I min optik er eneste succeskriterie for en afslutning, om der bliver scoret. Man får ikke 3 scoringer, hvis det er langt ude fra eller saksespark. Du enten scorer eller scorer ikke.
At han vælger at afslutte på chancer, som er for svære til ham, ændrer ikke på det ovenstående.
Så jeg vil mene, at det er det absolut vigtigste målepunkt. Og nej chancer er ikke de samme, men det ændrer ikke på, at han så ikke mestrer de her afslutninger som den bedste.

Jeg har det fint med, at han brænder så meget som han gør, for jeg ved om 2-3 minutter er han farlig igen.
Men når din conversion rate ligger på 10-15 %, så man ikke verdens bedste afslutter.

EDIT:
@Lars1991
Jeg ser kampene og det jeg ser er, at Cristiano kun scorer på hver 7-10 skud og det gør ham ikke til en top3-afslutter.
Han har til gengæld alle mulige andre egenskaber som jeg holder meget af og har lært at elske ham for.
Jeg tror folk har lidt misforstået mine indlæg som om, at jeg er efter Ronaldo. Det er jeg ikke. Jeg er dog objektivt og mener ikke man er det, hvis man kalder ham den bedste afslutter.

Sidste redigering: 8 år 10 måneder siden ved Vildfaren.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kimbo

8 år 10 måneder siden #89 af Siempre fiel

Vildfaren skrev: I min optik er eneste succeskriterie for en afslutning, om der bliver scoret.

Det tror jeg de fleste er enige i - men det ændrer vel ikke på at præmissen for at vurdere hvem der er den bedste afslutter er ret skæv når Ronaldos spillemåde (med de mange afslutninger fra vanvittige afstande og vinkler) jo altid vil gøre sig helt enormt skidt i en statistik der regner mål pr skud. Så hvis en anden kommer og hævder at Ronaldo er den bedste afslutter i feltet eller hvis man tæller afslutninger på reelle målchancer, så ku det måske godt være sandt (uden at jeg har gjort det fjerneste for at finde statistik på det). Jeg er ikke for eller imod Cristiano i denne debat, men jeg ka da hurtigt regne ud at en ren statistisk opgørelse ikke i mine øjne afgør hvem der er "den bedste afslutter" - i så fald tror jeg ikke der er konsensus om hva det er man prøver at finde frem til. I så fald ku det jo vise sig at Nacho var den bedste afslutter fordi han scorer på 2 ud af sine 3 skud på mål på en sæson - sådan ku man jo også opgøre det. Prøver ik at ødelægge nogens statistiksnak, men logisk set blir den hurtigt meget rigid og ik et specielt præcist argument i sådan en debat som denne - imo

8 år 10 måneder siden #90 af Vildfaren

Siempre fiel skrev:

Vildfaren skrev: I min optik er eneste succeskriterie for en afslutning, om der bliver scoret.

Det tror jeg de fleste er enige i - men det ændrer vel ikke på at præmissen for at vurdere hvem der er den bedste afslutter er ret skæv når Ronaldos spillemåde (med de mange afslutninger fra vanvittige afstande og vinkler) jo altid vil gøre sig helt enormt skidt i en statistik der regner mål pr skud. Så hvis en anden kommer og hævder at Ronaldo er den bedste afslutter i feltet eller hvis man tæller afslutninger på reelle målchancer, så ku det måske godt være sandt (uden at jeg har gjort det fjerneste for at finde statistik på det). Jeg er ikke for eller imod Cristiano i denne debat, men jeg ka da hurtigt regne ud at en ren statistisk opgørelse ikke i mine øjne afgør hvem der er "den bedste afslutter" - i så fald tror jeg ikke der er konsensus om hva det er man prøver at finde frem til. I så fald ku det jo vise sig at Nacho var den bedste afslutter fordi han scorer på 2 ud af sine 3 skud på mål på en sæson - sådan ku man jo også opgøre det. Prøver ik at ødelægge nogens statistiksnak, men logisk set blir den hurtigt meget rigid og ik et specielt præcist argument i sådan en debat som denne - imo

Jeg kan godt at se at det var en slags afslutning på emnet. Jeg vil dog påpege, at jeg er den eneste der har frembragt et argument, som endda er målbart. Alle de videoer, holdninger og se nu kampene puha. Lad os bare stoppe den her.

Følgende bruger(e) sagde tak: Siempre fiel

8 år 10 måneder siden #91 af Sebberg

Vildfaren skrev:

Siempre Fiel kom mig lidt i forkøbet, men jeg gentager det gerne: Jeg kan ikke bruge din statistik til meget.

Det er fint, at du kan, men så ser vi på 'afslutter-begrebet' forskelligt. Coutinho er ikke en af verdens bedste afsluttere, fordi han fem gange om sæsonen drøner den ind fra 30 meter. Han har en formidabel sparketeknik og styrke.

For mig vurderes en god afslutter helt overordnet på evnen til at konvertere CHANCER. Ronaldo sparker som sagt tit langt ude fra, og det har sgu ikke ret meget at gøre med hans evner som afslutter ud fra den måde, som jeg fortolker det på.

Ét er altså, at Ronaldo - i min optik - er utrolig træfsikker, når han får en CHANCE, men det er nu ikke kun det, der får mig til at kalde ham verdens bedste afslutter. Nej, det nemlig primært hans alsidighed som afslutter.

Ronaldo er BY FAR den mest alsidige afslutter i verdens. Han kan med venstre ben, højre ben og hovedet. Messi kan med venstre ben. Ronaldo afslutter på hjørnespark, i kontraangreb, ved forreste stolpe, ved dybdeløb, fra kanten af feltet, med flugtere, med førstegangsafslutninger. Flere af tingene handler også om timing og positionering, men også det tekniske er essentielt at nævne. Ét er jo at komme frem til chancen, men noget andet er at eksekvere. Lad os tage et kig på Champions League slutspillet, hvor han scorer de ti mål. Ti mål, som han i øvrigt scorer med en fremragende hitrate. Se dem her:

Første mål ude mod Bayern: Modtager bolden vendt fra siden af målet, men sparker første gang og passerer verdens bedste målmand. Sværhed i afslutning: 8/10.

Andet mål ude mod Bayern: Indlægget ligger lidt foran Ronaldo, men han timer det sådan, at han sparker den ind med sålen. Helt ærligt - find mig lige en video, hvor en anden spiller sparker den ind med sålen. Læg dertil mærke til, hvordan han rent teknisk får så meget fart i afslutningen. Sværhed i afslutning: 7/10.

Første mål hjemme mod Bayern: Velplaceret indlæg fra Casemiro, der dog mangler lidt fart, hvorved Ronaldo må ændre sit løb en smule. Den manglende fart gør også, at Ronaldo ikke bare kan sætte pandebrasken på eller snitte bolden, men at han må give hovedstødet kraft og samtidig placerer det yderligt. Og det gør han. Først flugter, sål og nu hovedstød. Sværhed i afslutning: 8/10.

Andet mål hjemme mod Bayern: Et indlæg som Ronaldo tager ned med brystet i feltet, og som han derfor skal afslutte straks på. Han afslutter med venstre, og der er fart i, selvom det er fra stående. Ganske fin afslutning. Sværhed i afslutning: 5/10.

Tredje mål hjemme mod Bayern: Ikke så meget her. En ganske simpel afslutning. Sværhed i afslutning 1/10.

Første mål hjemme mod Atlético - streamable.com/nl4jn: Hovedstød igen. En hård bold, som han denne gang 'bare' skal sætte hovedet på og ramme målet. Det gør han dog også. Sværhed i afslutning: 3/10.

Andet mål hjemme mod Atlético - streamable.com/4bcvc: Suveræn flugter. Bolden tager et specielt hop, så Ronaldo skal stoppe op og derefter udføre en flugter omkring kanten af feltet. Han rammer den alligevel med fuld fart, og den stryger ind bag målmanden. Sværhed i afslutning: 8/10.

Tredje mål hjemme mod Atlético - streamable.com/9ntxf: Faktisk en halvdårlig afslutning, der dog går ind. Han skal dog score her. Sværhed i afslutning: 2/10.

Første mål mod Juventus - streamable.com/81irb: Afslutningen bliver godt nok rettet af og går i mål, men det er stadig en flot afslutning. Der er både fart i, den bliver holdt nede og den er velplaceret, selvom det er nogle meter ude. Sværhed i afslutning: 7/10.

Andet mål mod Juventus - streamable.com/1ob1l: Måske den mest undervurderede afslutning af dem alle, hvis man har spillet fodbold selv. Der er rimelig meget fart på indlægget, der også tager jorden sekundet før, men selvom vinklen er skarp, afslutter Ronaldo på den helt perfekte måde. Sværhed i afslutning: 8/10.

Jeg synes egentligt, at ovenstående er det perfekte argument for at sige, at Ronaldo er verdens mest komplette og bedste afslutter. Det her skal ikke blive en diskussion om min 'karaktergivning', men prøv lige at overvej, hvor mange forskellige slags afslutninger han konverterer til mål. Der er hovedstød, flugtere, tap-ins, sålskud, 'snitninger' og førstegangsafslutninger på kanten af feltet.
Følgende bruger(e) sagde tak: Siempre fiel, R7CR7GB11, Cristiano Ronaldo, El Siete, Mosse

8 år 10 måneder siden #92 af Kimbo
Bare lige en kort bemærkning, jeg har faktisk læst at Messi har scoret flere mål med højre end Ronaldo har med venstre så den holder ikke helt vand lige på det punkt.

Hele min pointe bliver i øvrigt totalt overset, vi havde scoret 30+ mål mere pr. sæson hvis Ronaldo lærte hvad det vil sige at spille chancen større. Men det gør han desværre sjældent, og det er uanset om hans assist stats er ganske fine.
Jeg synes i øvrigt han er blevet bedre til at spille bolden i de senere år, han er har nok indset at hans skud udefra ikke er hvad det har været. Men jeg bliver bliver sku stadig rød i hovedet når han sparker på mål fra hjørne flaget med 2 spillere helt blanke i boksen, for 2 min senere at gestikulere som en eller anden idiot når han ikke lige får bolden som han vil.
Sidste redigering: 8 år 10 måneder siden ved Kimbo.
Følgende bruger(e) sagde tak: Vildfaren

8 år 10 måneder siden #93 af Sahinovic
Min forelæser har sgu ret, når man skal komplicere en så enkel ting, så er det egentligt bare fordi man ikke har fattet noget af det, beklager Sebberg, men jeg synes virkeligt ikke det hænger sammen det du skriver.

Sebberg skrev:

For mig vurderes en god afslutter helt overordnet på evnen til at konvertere CHANCER. Ronaldo sparker som sagt tit langt ude fra, og det har sgu ikke ret meget at gøre med hans evner som afslutter ud fra den måde, som jeg fortolker det på.

Hvad er det dog for en omgang ævl? Når Ronaldo sparker udefra, så er det jo netop en afslutning da der - i Ronaldos hovede - opstår en chance for at scorer et mål, hvorfor skyder han ellers? Så selvfølgelig har det noget at gøre med hans evne til at afslutte. Det er jo heller ikke fordi, at f.eks. en Messi eller andre spillere aldrig forsøger sig udefra boksen.

Sebberg skrev:

Ét er altså, at Ronaldo - i min optik - er utrolig træfsikker, når han får en CHANCE, men det er nu ikke kun det, der får mig til at kalde ham verdens bedste afslutter. Nej, det nemlig primært hans alsidighed som afslutter.

Ronaldo er BY FAR den mest alsidige afslutter i verdens. Han kan med venstre ben, højre ben og hovedet. Messi kan med venstre ben.

Alsidighed har absolut INTET at gøre med, hvor god man er til at omsætte en chance til et mål. Det eneste der kan fortælle hvor god man er til at afslutte, er vel evnen til at få omsat mål udfra de antal forsøg man nu engang har, og nej selvfølgelig skal man sgu da ikke sammenligne ham med Coutinho, hold nu helt fast man.

Dine klip som du har fået sat sammen af alle de mål Ronaldo scoret, og dine ratings(haha?), har heller ikke noget at gøre med hvor god man er som en afslutter. Der er ikke nogen der postulere, at Ronaldo er en dårlig afslutter, men den bedste er han så absolut ikke, og det er jo bare et faktum.

Florentino Pérez
Sidste redigering: 8 år 10 måneder siden ved Sahinovic.
Følgende bruger(e) sagde tak: Vildfaren, Kimbo

8 år 10 måneder siden #94 af Sebberg

Sahinovic skrev: Min forelæser har sgu ret, når man skal komplicere en så enkel ting, så er det egentligt bare fordi man ikke har fattet noget af det, beklager Sebberg, men jeg synes virkeligt ikke det hænger sammen det du skriver.

Sebberg skrev:

Hvad er det dog for en omgang ævl? Når Ronaldo sparker udefra, så er det jo netop en afslutning da der - i Ronaldos hovede - opstår en chance for at scorer et mål, hvorfor skyder han ellers? Så selvfølgelig har det noget at gøre med hans evne til at afslutte. Det er jo heller ikke fordi, at f.eks. en Messi eller andre spillere aldrig forsøger sig udefra boksen.

Sebberg skrev:

Ronaldo er BY FAR den mest alsidige afslutter i verdens. Han kan med venstre ben, højre ben og hovedet. Messi kan med venstre ben.

Alsidighed har absolut INTET at gøre med, hvor god man er til at omsætte en chance til et mål. Det eneste der kan fortælle hvor god man er til at afslutte, er vel evnen til at få omsat mål udfra de antal forsøg man nu engang har, og nej selvfølgelig skal man sgu da ikke sammenligne ham med Coutinho, hold nu helt fast man.

Dine klip som du har fået sat sammen af alle de mål Ronaldo scoret, og dine ratings(haha?), har heller ikke noget at gøre med hvor god man er som en afslutter. Der er ikke nogen der postulere, at Ronaldo er en dårlig afslutter, men den bedste er han så absolut ikke, og det er jo bare et faktum.

Herre gud. Det er da i den grad tragikomisk, at du for én eller to uge siden peb over, at Siempre Fiel til tider er nedladende, og så fyrer du sådan en svada af. Jeg har det fint med anekdoter om gymnasielærere, 'haha?' og 'ikke fattet noget', men lad dog vær med at proklamer' noget, hvis du så selv hopper i. Det er bare pinligt.

Jeg skal prøve ikke at køre samme gang pjat, men jeg må alligevel starte med: Du fatter ikke en skid. Det er klart, at du 'vinder' denne diskussion, hvis du tager dine principielle briller på, slår op på 'at afslutte' i ordbogen og viderefører det til at være en 'god afslutter'.

Jeg er ked af at sige det, og du kan kalde det en omgang ævl, men det er seriøst bare ikke sådan, det hænger sammen. Det er svært for mig at komme med argumenter eller dokumentation, hvis du slet ikke køber præmissen, men det tætteste jeg kan komme på noget 'sort på hvidt' er, at 'finishing' i et spil som FIFA påvirker spillerens AFSLUTNINGER I FELTET, mens langskud - ja det siger sig selv.

Hvis du slet ikke køber den præmis, at der er forskel på AT AFSLUTTE og være EN GOD AFSLUTTER (som i fodboldens term), så mener jeg helt ærligt, at du ikke bør svare på indlægget.

Og jo, selvfølgelig skal alsidigheden med i ligningen. Du kan da ikke koge afslutninger ned til en inderside. Du må da også vurdere en god afslutter på evnen til at afslutte i forskellige situationer. Han er da netop bedre til at omsætte et indlæg eller en semihøj bold til mål, end mange andre er.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man kan se så firkantet på det, at man udelukkende kigger på conversion rate, der indregner alt fra et mål til et skud fra bag midterlinjen.

Og lad nu vær med at sig, 'at det er et faktum', at Ronaldo ikke er verdens bedste afslutter. Med alderen lærer du, at du smadrer dine argumenter og din sag, når du ophæver dig over enhver diskussion. Vi er allerede flere, der har nævnt herinde, at vi synes, han er verdens bedste afslutter, hvis man altså lader være med at stirre sig blindt på en statistik, der slet ikke besvarer spørgsmålet.

Desuden kan jeg ved en hurtig Google-søgning finde to hjemmebryggede 'best finishers'-lister på to store sportssites, og her figurerer portugiseren som nummer to og tre. Det er jo ikke lig med sandheden, men det viser da, at du måske ikke bør være så bombastisk i din holdning.

8 år 10 måneder siden #95 af Sebberg

Kimbo skrev: Bare lige en kort bemærkning, jeg har faktisk læst at Messi har scoret flere mål med højre end Ronaldo har med venstre så den holder ikke helt vand lige på det punkt.

Hele min pointe bliver i øvrigt totalt overset, vi havde scoret 30+ mål mere pr. sæson hvis Ronaldo lærte hvad det vil sige at spille chancen større. Men det gør han desværre sjældent, og det er uanset om hans assist stats er ganske fine.
Jeg synes i øvrigt han er blevet bedre til at spille bolden i de senere år, han er har nok indset at hans skud udefra ikke er hvad det har været. Men jeg bliver bliver sku stadig rød i hovedet når han sparker på mål fra hjørne flaget med 2 spillere helt blanke i boksen, for 2 min senere at gestikulere som en eller anden idiot når han ikke lige får bolden som han vil.

Get your facts right, min ven. Det kræver én Google-søgning at afsløre, at det ikke er rigtigt:

michelacosta.com/en/messi-vs-cristiano-ronaldo-overview/

Messi 13 procent - Ronaldo 17 procent. Desuden vil du, ved at kigge på deres mål, se, at Messi især har scoret med højre rigtig tæt på mål, mens Ronaldo jo temmelig ofte - som mod Celta og Sevilla - sparker den ind med sit dårlige ben fra mere komplicerede situationer.
Følgende bruger(e) sagde tak: R7CR7GB11, Kimbo

8 år 10 måneder siden #96 af Kimbo
Der kan man bare se, kan ikke finde den statistik jeg så men tak for rettelsen. Anyways, 4% forskel er ikke helt nok ikke at påstå Ronaldo er markant farligere med sit dårlige ben end Messi. Er helt enig i at han sparker klart bedre, men så mange flere mål scorer han så ikke. Man kan også argumentere for at mange af Messi's mål på tæt hold er akkurat ligeså flotte som Ronaldos på afstand, fx lobbet over Neuer i CL

Leveret af Kunena Forum