Madridista.dk varmer op til Champions League-finalen; bænken og det samlede overblik, del 5

5 år 9 måneder siden #109 af BBB
Jeg har selv været glad for FodboldFM, men ofte bliver det for fladpandet. Der var bedre med Søren Klæstrup.
Mediano er godt, men Hartmann bliver nogle gange for meget. Bootroom på Youtube er ret godt.

The Spanish Football Podcast er herligt. Sid Lowe er simpelthen en fantastisk fyr.
Følgende bruger(e) sagde tak: El Siete, Gram

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 9 måneder siden #110 af El Siete
@Gram
Managing Madrid læser jeg tit og de har også et par ugentlige podcasts, plus det er nogle dedikerede gutter der kører det.
www.managingmadrid.com

Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gram

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 9 måneder siden #111 af Sebberg

BBB skrev: Jeg har selv været glad for FodboldFM, men ofte bliver det for fladpandet. Der var bedre med Søren Klæstrup.
Mediano er godt, men Hartmann bliver nogle gange for meget. Bootroom på Youtube er ret godt.

The Spanish Football Podcast er herligt. Sid Lowe er simpelthen en fantastisk fyr.


For mig er problemet med Fodbold FM, at det efterhånden er blevet TV-dækningens svar på Viasat. Det virker som om, at det ofte er 'ekspertens' navn, der er har fået ham i studiet, mere end det har handlet om hans egentligt indsigt.

Keld Bordinggaard, Niels Frederiksen, Christian Poulsen og Ole Bjur er alle folk, der sikkert er kloge nok på fodbold, men i de seneste episoder, de har deltaget i, har de været skræmmende ringe. Eksempelvis Keld Bordinggaard, der i optakten til CL placerer tre Barcelona-spillere på sit sæsonens CL-hold. Altså dér, hvor Barcelona røg ud i kvartfinalen til Roma.

Eller også Niels Frederiksen, der vælger dette årets hold over alle turneringer, her i sidste uge:

Buffon
Alexander-Arnold Hummels Pique Alba
Pjanic Rakitic
Messi
Salah Ronaldo
Suarez

Sgu svært at tage seriøst.
Følgende bruger(e) sagde tak: El Siete, Gram

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 9 måneder siden #112 af Tohmaldo

Sebberg skrev: Dejligt, d'herrer.

Jeg er enig med jer i det meste, omend jeg nok tilskriver Salahs skade lidt mere af vores dominans i spillet. Jeg siger slet ikke, at englænderne havde løftet trofæet med egypteren på banen, men jeg synes helt klart, at det var et helt andet Liverpool-hold i deres 4-4-2. Det siger til gengæld også noget om deres bredde.

Jeg er enig i, at holdet ikke får den kredit, de fortjener, og jeg er lidt delt omkring det. På den ene side er jeg egentligt pisse ligeglad, fordi jeg selv ved, hvor stærkt det hold har været i de her år.....

Men så er der også den del af mig, der er pisse frustreret, når folk snakker holdet ned. Jeg lytter en del til Mediano og Fodbold FM, der for de uvidende er to podcasts, hvor 'eksperter' kommer ind og snakker om alt fra Superliga til Champions League. Her er det en tilbagevendende ting, at eksperter beskriver Real Madrid, som det her 'heldige' hold, der ikke rigtigt har noget koncept, men som lever af individuelle præstationer.

Hallo, man. Ingen nævner, at vi utvivlsomt har verdens bedste midtbane. Eller jo, de nævner Kroos og Modric, men ikke samarbejdet. Ingen nævner, hvordan ALLE vores spillere - måske med undtagelse af Casemiro - har så teknisk stærkt et niveau, at vi spiller os ud af højt pres, som ingen andre kan. Ingen nævner, hvor latterligt alsidige vi er. Vi kan spille på omstillinger. Vi kan kombinere os igennem centralt. Vi kan spille bredt med offensive backs. Vi kan spille 4-3-3. Vi kan spille 4-4-2. Vi kan spille 4-5-1. Vi kan spille med kanter. Vi kan spille uden kanter. Altså, der er jo ikke et hold, der bare er i nærheden af at være så alsidige.

Det er lidt det samme, som når der i disse dage og dagene før finalen blev snakket om Real Madrids CL-sæson. Gang på gang bliver det nævnt, vi jo var på hælene i de to Bayern-kampe og mod Juventus på hjemmebane. Fint med førstnævnte, men jeg er så træt af at høre om den Juventus-kamp. Ja, det var en skandaløs returkamp, men alle glemmer at nævne første kamp. Alle glemmer at nævne, hvordan vi tog til et decideret fort og vandt 3-0. Fortjent. Ingen nævner, at returkampens resultat også bar præg af udgangspunktet. Juventus havde jo ikke været foran 3-0, hvis første kamp var blevet 1-1. Og så glemmer de fleste også lige PSG-kampene. Ups.

Og ja, Dario, Ramos er verdens bedste forsvarsspiller, men det er lidt det samme som ovenstående. Klichéerne er Real Madrids værste fjende, og i den verden er Ramos jo syg i hovedet og laver en masse dumme fejl i forsvaret. Hvis ikke han havde været den hårde - og til tider svinske - spiller, han nu engang er, og havde han været forsvarsspiller i Bayern, så havde han for LÆNGST blevet udnævnt som dette årtis bedste CB.


Angående Juventus kampen på Bernabeu synes jeg generelt snakken til tider bliver lidt unuanceret. Dét var jo ikke fordi vi nødvendigvis var røget ud, hvis vi ikke havde fået det (korrekt-dømte!!) straffe. Der stod jo 3-3 samlet og vi havde absolut momentum til sidst. Man får jo også sjældent et straffe uden at presse modstandern.

Dertil kommer Juventus' 3 mål. Det 3. er et kæmpe drop og de 2 første kan vel koges ned til et kæmpe fysisk mismatch mellem Carvajal og Mandzukic - som vi desværre var alt for langsomme til at læse. Jeg var absolut nervøs - og vi spillede ikke en stor kamp på Bernabeu, men det var langt fra så meget på røv og albuer som folk gør det til! Bayern-kampene derimod....

Jeg synes det er vildt imponerende den mentalitet holdet viser når det virkelig brænder på. Og med 'virkelig', så mener jeg når vi er 1 mål fra at ryge ud. Hvis vi har en sovepude på et par mål eller et fordelagtigt resultat fra den første kamp, virker holdet bare til at ville have kampen overstået - i stedet for reelt at spille den. Det synes jeg er MEGET bekymrende. Var også lidt det vi så i CdR kampene mod Leganes - der havde vi bare, takket være Zidane's overtrimmede trup, ikke resurserne til at vende kampen igen. Her havde vi også et 'fint' 0-1 resultat fra udebanen.

Men hold kæft hvor er det vildt med 4 CL på 5 år. Synes også det var vildt sidste år - men nu føles det også som om det er gået op for resten af verdenen. Langt om længe. Man skal åbenbart slå et PL-hold for at blive passende anerkendt af de internationale fodbold-medier. Selvom størstedelen af LFC-, Barca-, Bayern- og Juve-fans nok stadig ikke vil anerkende dét.
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved Tohmaldo.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 9 måneder siden #113 af ChrillRM14
@Sebberg
Meget enig.

Jeg synes, at det er fodboldeksperters fremmeste opgave at kunne forklare, hvad det er, der sker på fodboldbanen, og hvorfor det sker. Kan de ikke det, så er de jo inkompetente. Når onde tunger kalder Real Madrids CHl-trofæer for 'held', så er det netop - ja - inkompetence fra deres side af. Holdet her har været i 8 semifinaler i træk og vundet 4 ud af de seneste 5 år. Det er ikke held. Aldrig. Det er bare en latterlig undskyldning for ikke at kunne forklare (eller forstå...), hvordan Real bærer sig ad.

Problemet for mig at se er, at man i fodboldverdenen har den romantiske tilgang, at det mest underholdende, visionære eller taktisk mest velfunderede hold også er det bedste, men i virkeligheden bør man jo virkelig diskutere, hvad 'bedst' egentlig dækker over. Handler det i sidste ende ikke bare om at vinde?

Hvis kriteriet for et 'mesterligt' hold hos fodboldeksperter er, at det skal være det mest underholdende, visionære eller mest velorganiserede, så er Real Madrid jo ofte langt fra verdens bedste hold. Men lige netop Real Madrid kan jo bare noget andet end alle de andre tophold i Europa - og i forlængelse heraf, så er Zidane den på mange måder bedst mulige træner.

Real har jo bare en vanvittig erfaring, en vanvittig vindermentalitet, en vanvittig bredde, en klart undervurderet Zidane, der ret så ofte viser, hvordan han med udskiftninger kan ændre et kampbillede totalt, og slutteligt har holdet også nogle helt vilde interne relationer; Ronaldo-Marcelo, Kroos-Modric, Casemiro-Ramos, Benzema-Ronaldo, Vazquez-Asensio etc etc. Alle de ting er bare nok gang efter gang til at besejre alle de store hold i Europa på trods af, at man møder mere underholdende eller bedre organiserede hold. Det handler vel bare virkelig om, at kriteriet for at være et 'godt hold' hos rigtig mange er for snævert, når man skal prøve at forklare Reals succes.

Jeg synes dog også, at de fleste efterhånden anderkender resultaterne. Det var værre i 16'... Der kunne man jo næsten ikke nyde titlen, hvis man færdedes på det social medier :D

The Madrid shirt is white, can be stained with mud, sweat and even blood but never with shame - Santiago Bernabeu
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved ChrillRM14.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 9 måneder siden #114 af HugoSanchez
Det er vildt at se og høre, at jalousien raser videre efter Champions League finalen. Det er urimeligt svært for de såkaldte eksperter at kapere, at Real Madrid er bedst, at Zidane er en fremragende taktisk træner, der formår at motivere og inspirere Reals stjerner og få dem til at spille som en fleksibel enhed. Der er utrolig få, der har øje for, hvor dygtig Zidane er til at lave små justeringer undervejs i kampene. Men det er selvfølgelig nemmere at kalde det hele held og snyd....

Ret skal være ret, Fodbold FMs 2. time fra i mandags med Jan Michaelsen (Liverpool fan), Kasper Kurland (Barcelona fan) og Gisle Thorsen er fremragende. Masser af anerkendelse til Real Madrid, stor taktisk forståelse af særligt Casemiros rolle i kampen og nogle herlige udbrud fra Michaelsen og Kurland, da værten Rasmus Dam Nielsen spurgte dem, om Sergio Ramos ikke skulle have været udvist: "Rødt? Det er da helt sindssygt! Hvem siger det?" (Michaelsen) og "Det er jo et helt almindeligt frispark, og det er det" (Kurland)
Følgende bruger(e) sagde tak: Daniel, Fondo_Sur

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum
Annonce