Madridista.dk varmer op til Champions League-finalen; bænken og det samlede overblik, del 5

8 år 3 uger siden #97 af Sebberg
Det her kommer nok til at lyde lidt malplaceret, da jeg ikke selv er den mest aktive på forummet, meeeeen...

Hvor fanden bliver alle de gode indlæg af? Vi har lige vundet en ufattelig triumf, og i denne her kamptråd, der samtidig er den eneste, har jeg ikke set ét eneste indlæg efter kampen, der griber fat om kampen igen og skriver mere end to-tre afsnit om, hvad der reelt set skete. Hvad, der fungerede. Hvad, der ikke fungerede. Hvem, der præsterede. Hvem, der ikke præsterede.

Jeg er klar over, at vi har en god - og alligevel overfladisk karaktergivning - men jeg husker sgu da, at der før i tiden blev skrevet spalte op og spalte ned efter kampene. Lange velovervejede indlæg, der analyserede kampenes forløb... taktik... spillere. Der har været fem sider efter sejren, og det handler om Ronaldo, hvem vi skal købe næste år, og at de sociale medier var mega fede dagen derpå.

Måske jeg er den eneste med behovet, men jeg savner sgu fordybelse og diskussioner, hvor man reelt set bliver klogere. Selvfølgelig skal der være transfersnak og 'JAAAAA BALE', men det kan jeg sgu få så mange andre steder. Er det bare et resultat af, at det keder folk, eller skal man måske forsøge at fremtvinge det ved at lave tråde, der har til formål at skabe en diskussion om kampen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Brylle
  • Gæst
  • Gæst
8 år 3 uger siden #98 af Brylle

Sebberg skrev: Det her kommer nok til at lyde lidt malplaceret, da jeg ikke selv er den mest aktive på forummet, meeeeen...

Hvor fanden bliver alle de gode indlæg af? Vi har lige vundet en ufattelig triumf, og i denne her kamptråd, der samtidig er den eneste, har jeg ikke set ét eneste indlæg efter kampen, der griber fat om kampen igen og skriver mere end to-tre afsnit om, hvad der reelt set skete. Hvad, der fungerede. Hvad, der ikke fungerede. Hvem, der præsterede. Hvem, der ikke præsterede.

Jeg er klar over, at vi har en god - og alligevel overfladisk karaktergivning - men jeg husker sgu da, at der før i tiden blev skrevet spalte op og spalte ned efter kampene. Lange velovervejede indlæg, der analyserede kampenes forløb... taktik... spillere. Der har været fem sider efter sejren, og det handler om Ronaldo, hvem vi skal købe næste år, og at de sociale medier var mega fede dagen derpå.

Måske jeg er den eneste med behovet, men jeg savner sgu fordybelse og diskussioner, hvor man reelt set bliver klogere. Selvfølgelig skal der være transfersnak og 'JAAAAA BALE', men det kan jeg sgu få så mange andre steder. Er det bare et resultat af, at det keder folk, eller skal man måske forsøge at fremtvinge det ved at lave tråde, der har til formål at skabe en diskussion om kampen?

Jeg er helt enig. Jeg tror egentlig bare at der mangler nogen til at sætte det i gang, men problemet er jo også at det hele næsten bliver startet ved at en person nærmest ærgrer sig over at vi vandt, fordi Navas og Bale så får en sæson til. Og så er tråden ligesom kørt af sporet derfra.

På den anden side er det måske lige præcis en finale, hvor det taktiske, spillerfokus osv osv falder lidt i baggrunden til fordel for det der burde være en forløsning. Generelt ender alt for mange tråde dog i en masse oneliners efter kampene eller også ryger de direkte over i transfersnak.

8 år 3 uger siden #99 af DarioGomez
Det er jeg som sådan ikke uenig i – og jeg vil gerne hjælpe med at lukke debatten lidt op.

Fokus siden lørdag har i den brede offentlighed været på Salah og ikke mindst Sergio Ramos; det er naturligvis drøn-uheldigt, at Salah bliver skadet, men endnu mere uheldigt, at man overser, at det er ham, der tager fat i Ramos, men allermest uheldigt, at det er blevet en uforløst sandhed, at Liverpool havde vundet, hvis han ikke var gået ud.

For nej. Det havde de ikke. De startede flot – som jeg frygtede – for de havde os nede i sækken og igen, igen skulle vi bruge 15-20 minutter på at vågne op; helt klart vores største akilleshæl, og det problem har eksisteret længe før, Zidane kom til klubben. Det må og skal løses.

Men fraregnet de første 20 minutter, så sidder vi på ALT, slutningen af første halvleg har vi stor ro på tingene og spiller os klogt fri af presset, mens vi flytter spillet lidt længere fremad banen.
Og hvor vi var gode før pausen, så var vi decideret fremragende efter.

Vores pasningsspil var hurtigere, trykket tungere, og kombinationerne flød på tværs af banen – hvis man ikke vidste bedre, så lignede det, at vi var to-tre mand mere på banen end LFC.

Så for lige at runde Salah igen – nej – han havde ikke ændret på vores totale dominans – tværtimod faktisk, for Liverpool satte Lallana ind, der er mere defensivt orienteret, havde de derimod stadig haft Salah, var pladsen på midten af banen og vores dominans blot blevet endnu større.

Kynikerne herinde vil sige, at vi kun scorede heldige mål – jeg har det mere sådan, at heldet forfølger den opportunistiske og det er nu engang sådan, at Benzema skal tro på sit løb (og sit held) ifm. 1-0-målet, Bale skal tro på sine evner ifm. anden scoring og det sidste mål – hvis han ikke sparker udefra, så scorer han i hvert fald aldrig fra den position. Marginalerne var naturligvis med os, men var målene ikke kommet i de situationer, var de kommet i nogle andre … det tør jeg godt garantere.

Og nu kan vi prale af at have slagtet Paris, Juventus og Bayern på vej mod finalen, og så nappede vi det ringeste hold, vi har mødt i CL i finalen lørdag.
Ingen skal komme og sige, at vi ikke har fortjent det. I så fald lyver de.

PS: Ramos er vel efterhånden historiens bedste forsvarsspiller?

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Følgende bruger(e) sagde tak: Zyconith, Chamartin, Fondo_Sur

8 år 3 uger siden #100 af HugoSanchez
Jeg så kampen på en Liverpool pub i Nashville, Tennessee med 300 larmende Liverpool fans og fire folk i Real Madrid-trøjer.

Anyway, vi startede kampen fladt og uden det fornødne tempo i pasningsspillet. Det var jo ikke overraskende, at Liverpool ville komme flyvende ud, men Real Madrid så tunge og langsomme ud indledningsvist. Jeg havde ikke fornemmelsen, at Liverpools pres nødvendigvis var ved at føre til en masse oplagte scoringschancer, men selvfølgelig er det klart, at kampen ændrede karakter efter Salahs uheldige skade. Jeg synes dog ikke udelukkende, det var det faktum, at Liverpools eneste stjerne blev skadet, der gjorde forskellen. Det virkede også som om, at Zidane og lederne på holdet (Ramos, Marcelo og Cristiano) brugte skadespausen fornuftigt til at få rusket op i hele holdet.

Efter Salahs skade overtog Real Madrid i almindelighed og Toni Kroos og Luka Modric i særdeleshed så midtbanen og kampen generelt. Kroos var glimrende som manden uden fejlafleveringer, der holdt spillet kørende, mens Luka Modric uden sammenligning var banens bedste spiller og viste den oplagte niveauforskel, der er mellem ham og Wijnaldum, Milner og Henderson.

Cristiano var en skygge af sig selv og virkede uden tro på, at han kunne komme forbi Liverpools forsvarsspillere, og Isco viste endnu engang, at enten er han varm, og så er han fremragende, eller også er han kold, og så er han, som i denne finale, helt ved siden af sig selv og gør ingen forskel offensivt. Han skal score på den chance, hvor han rammer overliggeren, og måske kunne det have vækket ham op så resten af kampen kunne være blevet bedre? Ellers var det rigtig set af Zidane at skifte ham ud med Bale.

Sergio Ramos og Varane fortjener stor ros for at pakke Liverpools tandløse offensiv helt ind. Mané var Liverpools eneste trussel og Firmino blev holdt helt væk fra fadet af Varane og Ramos.

Min eneste skuffelse efter kampen er, at to af målene var rene foræringer. Jeg havde gerne set Real Madrid rulle sig ud og sætte Liverpool helt på plads med en overbevisende 5-1-sejr eller lignende. Mulighederne var til stede, men det var ikke nogen udpræget stor kamp offensivt af holdet.

Nuvel, det endte jo heldigvis lykkeligt, og jeg glæder mig over, at Real var i stand til at leve op til favoritværdigheden og hjemtage en sæsonreddende titel.

Holdet får selvfølgelig ikke den kredit det fortjener, men det er nu ganske bemærkelsesværdigt i disse tider med uhyrlige transfersummer, financial fair play fuskeri og olierige sheikejere, at Real Madrid er i stand til at have en transfersommer, hvor klubben tjener over 500 millioner kroner efter at alle transferindtægter og -udgifter er gjort op, formår at stille med nøjagtigt det samme finalehold to år i træk og så vinde tredje Champions League-titel i træk. Det er enestående. Det er noget, vi alle kan være stolte af. Og det er noget, som om 10-15 år vil få mere af den respekt, som det fortjener. Lige nu er mange journalister og fans af andre klubber simpelthen for indebrændte og misundelige på Reals succes til, at de fleste vil anerkende, at Zidane leder et enestående hold af unikke vindertyper.

Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer til at ske i sommertransfervinduet. Og jeg håber, som mange andre, at næste sæson bliver en sæson, hvor Real er i stand til at være dominerende i både La Liga og i Champions League. Og alle der ikke tror, at vi kan vinde den fjerde Champions League titel i træk har slet ikke forstået, hvor unikt et hold Zidane har til rådighed.

Hugo Sanchez
Følgende bruger(e) sagde tak: Gribben, Chamartin, Fondo_Sur, El Siete

8 år 3 uger siden #101 af SeQueda

Zyconith skrev:
Sang de "se queda"? Hahaha

Det vidste jeg ikke, men det gør mig da stolt.

8 år 3 uger siden #102 af El Siete

HugoSanchez skrev: Holdet får selvfølgelig ikke den kredit det fortjener, men det er nu ganske bemærkelsesværdigt i disse tider med uhyrlige transfersummer, financial fair play fuskeri og olierige sheikejere, at Real Madrid er i stand til at have en transfersommer, hvor klubben tjener over 500 millioner kroner efter at alle transferindtægter og -udgifter er gjort op, formår at stille med nøjagtigt det samme finalehold to år i træk og så vinde tredje Champions League-titel i træk. Det er enestående. Det er noget, vi alle kan være stolte af. Og det er noget, som om 10-15 år vil få mere af den respekt, som det fortjener. Lige nu er mange journalister og fans af andre klubber simpelthen for indebrændte og misundelige på Reals succes til, at de fleste vil anerkende, at Zidane leder et enestående hold af unikke vindertyper.
Hugo Sanchez

Det er en rigtig god pointe og ret unikt i disse tider, som du skriver, med samme finalehold to år i streg. Hvor mange andre hold bruger enorme summer, og køber nyt hver sommer for at opnå hurtig succes(host, PSG), så har vi en grundstamme af spillere, Ronaldo, Benzema, Ramos og Marcelo, der alle har været her i 9 år og mere, samt en lang række andre spillere der har været i truppen i mange år. Det er sammentømret, et hold der kender hinanden ud og ind og som har prøvet alt sammen.

Jeg ser stadig mange kritikere pointere at vi jo har midlerne til købe disse afgørende spillere/individualister, uden det rent faktisk er gået op for dem at vi ikke har investeret tungt i truppen i mange år, og at det vi har betalt for mange af disse spillere, er peanuts i dagens marked.

Når det så er sagt, så kan vi jo nok godt se frem til at vi kommer til at smide rekordmange penge, hvis ikke denne, så næste sommer. Og nyt blod skal der til, men man skal samtidig passe på med ikke at skubbe for meget til den unikke sammensætning og den harmoni der hersker i truppen.
Som Elkjær sagde i optakten til finalen, så har dette hold een finale-sejr tilbage i sig, og det vil jeg give ham ret i. Tror ikke den går igen næste år.

Men kreditten i det brede spektrum skal de nok spejde længe efter, det er der simpelthen for mange anti-madridistas derude til at det sker - lige foreløbigt.

Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Sidste redigering: 8 år 3 uger siden ved El Siete.

8 år 3 uger siden #103 af Fondo_Sur

ChrillRM14 skrev: Man bør beholde Zidane af den grund, at han har fundet en formel til Reals succes, som bare slet ikke ligger i tråd med, hvordan andre succeshold i Europa har set ud. Det er hverken visionært eller taktisk funderet, men bare en helvedes stærk trup og en så vanvittig vindermentalitet og erfaring, at man i alle store kampe altid står som vindere - uanset spillet. Det er vel også derfor, at så mange skæver til Real og kalder det held, men det er vel i virkeligheden bare fordi, at de konventionelle kriterier for et succeshold ikke nødvendigvis er opfyldt hos RM.

Hvis Zidane og Perez har et godt transfervindue, og Zidanes fremmeste mission mod næste sæson er at luge ud i truppen og skabe en mere sammenhængende trup, så vi ikke blot har verdens vildeste mentalitet og erfaring, men også et fundament at falde tilbage på. Får man det, så er der - som andre også nævner - ingen grænser for det her hold.

4 chl-titler på 5 år. Man er blevet for godt vant....

Det er ret fascinerende, den måde Real Madrid spiller på. Uden taktiske formler, reel koncepter etc. Og den er den måde klubben vel altid har vundet på i Champions League. Fra nu, til Galacticos til 50 og 60'erne. Mourinhos tid var jo ulykkelig sammenlignet med det her. Det er for mig det smukkeste fodbold og bemærkelsesværdigt umoderne. Det er en kæmpe misforståelse, at mange mål og underholdende fodbold også er smukt fodbold. Liverpools presfodbold har intet at gøre med det her, de spiller ikke rafineret på nogen måde. Det er primitivt, og bliver straffet mod klassemanskaber, da de lever på modstanderens fejl.

Er vild med at denne spillestil giver historiske resultater. Men måske skyldes det alene én mand, Zidane: manden hvis psyke harmonerer med Real Madrid som ingen anden. Det er for mig en ubeskrivelig forståelse. Se videoklip af Zidanes boldbehandling for landshold og diverse klubhold: det er et spillemæssigt ideal for Real Madrid, hvorfor han også endte i klubben. Nu også som træner og forhåbenligt mange år endnu. Hvis han fejler er jeg tilbøjeligt til at skrive, at Real Madrid også fejler. Nyindkøb og fornyelse kan være nødvendigheder i det øverste fodboldhierki. Også er det ligemeget, hvilken træner man har.

Spillemåden har dog den bagside, at man ikke kan regne med så mange ligatrofæer fordi man ikke er i stand til at dominere fra 1. til 90. minut. Men hvem ved? Real Madrid har regnet Champions League ud og gennemført turneringen som en slags videospil. Så forhåbenligt - med nogle n ø d v e n d i g e indkøb - kan Real Madrid på smuk vis også vinde de spanske turneringer.
Sidste redigering: 8 år 3 uger siden ved Fondo_Sur.

8 år 3 uger siden #104 af Sebberg
Dejligt, d'herrer.

Jeg er enig med jer i det meste, omend jeg nok tilskriver Salahs skade lidt mere af vores dominans i spillet. Jeg siger slet ikke, at englænderne havde løftet trofæet med egypteren på banen, men jeg synes helt klart, at det var et helt andet Liverpool-hold i deres 4-4-2. Det siger til gengæld også noget om deres bredde.

Jeg er enig i, at holdet ikke får den kredit, de fortjener, og jeg er lidt delt omkring det. På den ene side er jeg egentligt pisse ligeglad, fordi jeg selv ved, hvor stærkt det hold har været i de her år.....

Men så er der også den del af mig, der er pisse frustreret, når folk snakker holdet ned. Jeg lytter en del til Mediano og Fodbold FM, der for de uvidende er to podcasts, hvor 'eksperter' kommer ind og snakker om alt fra Superliga til Champions League. Her er det en tilbagevendende ting, at eksperter beskriver Real Madrid, som det her 'heldige' hold, der ikke rigtigt har noget koncept, men som lever af individuelle præstationer.

Hallo, man. Ingen nævner, at vi utvivlsomt har verdens bedste midtbane. Eller jo, de nævner Kroos og Modric, men ikke samarbejdet. Ingen nævner, hvordan ALLE vores spillere - måske med undtagelse af Casemiro - har så teknisk stærkt et niveau, at vi spiller os ud af højt pres, som ingen andre kan. Ingen nævner, hvor latterligt alsidige vi er. Vi kan spille på omstillinger. Vi kan kombinere os igennem centralt. Vi kan spille bredt med offensive backs. Vi kan spille 4-3-3. Vi kan spille 4-4-2. Vi kan spille 4-5-1. Vi kan spille med kanter. Vi kan spille uden kanter. Altså, der er jo ikke et hold, der bare er i nærheden af at være så alsidige.

Det er lidt det samme, som når der i disse dage og dagene før finalen blev snakket om Real Madrids CL-sæson. Gang på gang bliver det nævnt, vi jo var på hælene i de to Bayern-kampe og mod Juventus på hjemmebane. Fint med førstnævnte, men jeg er så træt af at høre om den Juventus-kamp. Ja, det var en skandaløs returkamp, men alle glemmer at nævne første kamp. Alle glemmer at nævne, hvordan vi tog til et decideret fort og vandt 3-0. Fortjent. Ingen nævner, at returkampens resultat også bar præg af udgangspunktet. Juventus havde jo ikke været foran 3-0, hvis første kamp var blevet 1-1. Og så glemmer de fleste også lige PSG-kampene. Ups.

Og ja, Dario, Ramos er verdens bedste forsvarsspiller, men det er lidt det samme som ovenstående. Klichéerne er Real Madrids værste fjende, og i den verden er Ramos jo syg i hovedet og laver en masse dumme fejl i forsvaret. Hvis ikke han havde været den hårde - og til tider svinske - spiller, han nu engang er, og havde han været forsvarsspiller i Bayern, så havde han for LÆNGST blevet udnævnt som dette årtis bedste CB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jaken

8 år 3 uger siden #105 af Zyconith
Salahs skade eller ej havde vi vundet den kamp. Er overbevist om at Zidanes gameplay gik mere eller mindre som forventet. Min indledende frygt var de/det hurtige mål fra Liverpool. Men det er jo tydeligt at se -som vi har set så mange gange tidligere - at når først holdet får afvæbnet presset og formår at få ro på bolden, så er det først et spørgsmål om tid før jerngrebet om modstanderen strammer til.

Som Bo Walt skriver er Zidanes taktik jo rimeligt 'åbenlys' og er blevet finpudset gennem hans tid. Jeg ved egentlig ikke hvor meget anderledes den er fra Mourinho, eller måske endda Capellos tid, men eksisterende er den (om end der er nogle herinde der har det med at påstå det modsatte - at det ikke lige er deres ønskespil er jo noget andet).

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Sidste redigering: 8 år 3 uger siden ved Zyconith.

8 år 3 uger siden #106 af Gram
Gode betragtninger, Sebberg. Kan sagtens genkende din irritation hvad angår folk, der taler Real Madrid ned, og taler om held. Det lyder for det for meste ret latterligt i mine ører. Når et hold har så meget succes, som Real Madrid har i disse år, vil der altid være mange fans, der prøver at tale bedrifterne ned. Har en ven, der altid taler om hvor svinske Real er, særligt Ramos, i stedet for bare, at anerkende, hvor imponerende et hold Real Madrid er i disse år. Men det forklarer selvfølgelig ikke, hvorfor professionelle eksperter taler Real Madrid ned. Der tror jeg til gengæld, at det er holdets alsidighed frem for én særlig, fastlåst spillestil, der har været med til, at eksperter bare siger, at holdet vinder pga. nogle gode enkeltpræstationer.

Jeg tror, at noget af det, der i sin tid fik mig til at blive fan af Real Madrid var klubbens mentalitet. Det var årene fra 09-11, hvor næsten alle talte om Barcelona som urørlige guder, at jeg begyndte at holde med Real Madrid. Som barn havde jeg dog også holdt utroligt meget af Galacticos-holdet. Men det var netop den der retorik om, at Barcelonas spillestil var den eneste rigtige måde at spille fodbold på, og at de var de mest 'sympatiske', der nagede mig. Kom derfor til at blive glad for Mourinhos Real Madrid, hvis spillestil i mine øjne var væsentligt mere underholdende. Elskede at se de ultrahurtige kontraangreb, der oftest bare blev eksekveret på ekstrem giftig vis. I modsætning til Barcelonas stil med at insistere på at have bolden 80 procent af kampen, og bare aflevere og aflevere, indtil man faldt i søvn og modspillerne løb tør for energi. Det var bare ikke mig, selvom jeg selvfølgelig anerkendte talentet. Kunne også godt lide, at Real Madrid i modsætning til Barcelona ikke hele tiden forsøgte at skabe et billede af sig selv som fantastisk sympatiske, hvilket snarere klingede noget falskt.

Noget af det, som der er specielt ved Real Madrid, og særligt i disse år, er mentaliteten. Der er bare en helt særlig vindermentalitet, som i høj grad bygger på rutine også. Jeg kan godt lide, at der ikke død-og-pine skal spilles ud fra en særlig ideologi, som man erklærer for den 'smukke' fodbold. Derfor er jeg 100 procent enige i dine betragtninger om holdets alsidighed. Det er vindermentaliteten, alsidigheden og Zidanes stil, der har været afgørende – ligesom Ronaldos mange mål, selvfølgelig. Real Madrid var som bekendt bagud undervejs mod PSG og Bayern uden at gå i panik.

Har selv lyttet til Fodbold FM et godt stykke tid, og vil nu prøve at lytte lidt til Mediano. Kunne egentlig godt også lige tænke mig at høre, om der er nogle her på forummet, der kan anbefale nogle gode blogs (gerne med analyser) eller nyhedssider til at følge Real Madrid? Selv følger jeg selv mest med her på siden selvfølgelig, og så på reddit. I forlængelse af dette vil jeg også høre, om der er er nogen, der ligger inde med nogle anbefalinger til gode bøger om Real Madrid? Er selv blevet glad for Phil Balls bøger Morbo og White Storm, men vil sætte pris på andre gode bud.

PS. Helt enig i, at Ramos' evner tales ned af andre fans, som altid snakker om hvor svinsk han er, hvilket også er lidt trættende at høre på i længden.
Sidste redigering: 8 år 3 uger siden ved Gram. Begrundelse: tastefejl
Følgende bruger(e) sagde tak: Fondo_Sur

8 år 3 uger siden #107 af Chamartin
Mavesure kommentarer fra halvsenil tidligere argentinsk landstræner:

Menotti: Real Madrid scored three goals they didn't deserve

Ha ha, jeg må le :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Fondo_Sur

8 år 3 uger siden #108 af Fondo_Sur

Gram skrev: Gode betragtninger, Sebberg. Kan sagtens genkende din irritation hvad angår folk, der taler Real Madrid ned, og taler om held. Det lyder for det for meste ret latterligt i mine ører. Når et hold har så meget succes, som Real Madrid har i disse år, vil der altid være mange fans, der prøver at tale bedrifterne ned. Har en ven, der altid taler om hvor svinske Real er, særligt Ramos, i stedet for bare, at anerkende, hvor imponerende et hold Real Madrid er i disse år. Men det forklarer selvfølgelig ikke, hvorfor professionelle eksperter taler Real Madrid ned. Der tror jeg til gengæld, at det er holdets alsidighed frem for én særlig, fastlåst spillestil, der har været med til, at eksperter bare siger, at holdet vinder pga. nogle gode enkeltpræstationer.

Jeg tror, at noget af det, der i sin tid fik mig til at blive fan af Real Madrid var klubbens mentalitet. Det var årene fra 09-11, hvor næsten alle talte om Barcelona som urørlige guder, at jeg begyndte at holde med Real Madrid. Som barn havde jeg dog også holdt utroligt meget af Galacticos-holdet. Men det var netop den der retorik om, at Barcelonas spillestil var den eneste rigtige måde at spille fodbold på, og at de var de mest 'sympatiske', der nagede mig. Kom derfor til at blive glad for Mourinhos Real Madrid, hvis spillestil i mine øjne var væsentligt mere underholdende. Elskede at se de ultrahurtige kontraangreb, der oftest bare blev eksekveret på ekstrem giftig vis. I modsætning til Barcelonas stil med at insistere på at have bolden 80 procent af kampen, og bare aflevere og aflevere, indtil man faldt i søvn og modspillerne løb tør for energi. Det var bare ikke mig, selvom jeg selvfølgelig anerkendte talentet. Kunne også godt lide, at Real Madrid i modsætning til Barcelona ikke hele tiden forsøgte at skabe et billede af sig selv som fantastisk sympatiske, hvilket snarere klingede noget falskt.

Noget af det, som der er specielt ved Real Madrid, og særligt i disse år, er mentaliteten. Der er bare en helt særlig vindermentalitet, som i høj grad bygger på rutine også. Jeg kan godt lide, at der ikke død-og-pine skal spilles ud fra en særlig ideologi, som man erklærer for den 'smukke' fodbold. Derfor er jeg 100 procent enige i dine betragtninger om holdets alsidighed. Det er vindermentaliteten, alsidigheden og Zidanes stil, der har været afgørende – ligesom Ronaldos mange mål, selvfølgelig. Real Madrid var som bekendt bagud undervejs mod PSG og Bayern uden at gå i panik.

Har selv lyttet til Fodbold FM et godt stykke tid, og vil nu prøve at lytte lidt til Mediano. Kunne egentlig godt også lige tænke mig at høre, om der er nogle her på forummet, der kan anbefale nogle gode blogs (gerne med analyser) eller nyhedssider til at følge Real Madrid? Selv følger jeg selv mest med her på siden selvfølgelig, og så på reddit. I forlængelse af dette vil jeg også høre, om der er er nogen, der ligger inde med nogle anbefalinger til gode bøger om Real Madrid? Er selv blevet glad for Phil Balls bøger Morbo og White Storm, men vil sætte pris på andre gode bud.

PS. Helt enig i, at Ramos' evner tales ned af andre fans, som altid snakker om hvor svinsk han er, hvilket også er lidt trættende at høre på i længden.

Fodbold FM og Mediano har jeg også lyttet til, og det er bestemt fint. Mediano er nok det bedste vi har i Danmark. De taktiske orakler går dog for ofte i selvsving i forklaringen af Real Madrids succes.

TV3 plus havde et rigtig godt indslag i optakten i finalen, hvor Luna var ned i Madrid for at undersøge Real Madrids evne til at "lide" i svære situationer, og tro på sejren til sidst som et manuskript eller en religiøs fortælling.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gram

Leveret af Kunena Forum