Optakt: Sevilla - Real Madrid, LaLiga, 12. spillerunde
Lars1991 skrev: Vi spillede faktisk sådan et par kampe i starten af sæsonen (imod Betis og Valladolid). Kan ikke huske kampene så godt for at være ærlig, men kan se vi ender med to sejre selvom de ikke ser særlig overbevisende ud. Tror Ødegaard blev skadet og så blev ideen droppet.
Men jeg synes også ideen virker tiltalende da Hazard og Lucas er vores eneste kanter der kan bare en lille smule, og den ene er konstant skadet og den anden vikarier nærmest permanent på backen. Jeg har stadig et lille naivt håb om at Jovic kan hamre mål ind, men ja.. han har godt nok ikke vist noget som helst endnu.
Du har ret, men det var dog ikke helt en "normal" 4-4-2, altsaa med en flad midtbane, men deriod med en diamant paa midtbanen. Mod Sociedad, var vores spil meget tamt, det var Sociedads dog ogsaa, saa tror vi kan afskrive den kamp som en slags pre-season kamp pga den korte forberedelses tid (man saa det faktisk fra flere hold de foerste 2-3 runder, hvordan spillet var langsomt og usammenhaengende, saa det er nok hvad man faar naar man kun har 22 dage til at forberede sig).
Kampen mod Betis, fungerede diammanten ikke super godt, og det var foerst i da Mayoral vinder et straffe spark at vi sikre sejren i 82. minut, saa generelt ikke overbevisende, naar det saa er sagt er det naturligvis kun 2 kampe. Vi saa dog bl.a. en Kroos som havde meget svaert ved at skulle daekke et saa stort omraade rent defensivt, og det er netop problemet med en diamant, at der bliver meget plads at loebe paa mod vores back's.
Jeg tror hvis man spiller med en 4 mands midtbane, saa skal den vaere forholdsvis flad, da vi paa naer Carvajal ikke har offensiv kvalitet nok i vores back's til at faa den noedvendige bredde. Det var det der gik galt i de 2 foerste opgoer, vi bliver alt for nemme at lukke ned rent offensivt, da alt spil skulle gaa centralt igennem banen.
OBS! Jovic spillede kampen mod Betis, og saa rigtig skidt ud ;-) (Mayoral loeb flere meter paa hans foerste 5 minutter end Jovic gjorde i 70 minutter paa banen, saa ham ville jeg ikke gaa med)
Spiller man derimod med en flader midtbane, hvor 2 af midtbane spillerne kan traekke ud til kanterne naar det er noedvendigt, kunne det maaske godt fungere. I front mener jeg at Benzema er selvskrevet, nok saa skidt som han pt er koerende, er han den eneste af alle vores angriber (paa naer Hazard) der har vist et hoejt niveau igennem +10 aar. Optimalt burde den anden saa vaere en haengende Hazard i en fri-rolle, men han spiller pt for Skades-listen saa det holder ikke, saa tror jeg maaske det er Rodrygo man skulle give chancen der, synes det er tydeligt at han ikke fungere optimalt paa kanterne (heller ikke venstre), men han er skarp omkring boksen, saa at spille ham ind sammen med Benz ville maaske vaere en mulighed.
Personlig synes jeg pt at vi skal fokusere paa at faa styr paa defensiven foerst, for vi kan ikke blive ved med at lukke alle de maal ind, som vi har gjort de seneste par maaneder. Saa stod jeg i Zidane's sko og ville redde mit arbjede (om man saa er enig eller uenig i om det skal reddes eller ej) saa havde jeg koert en 4-2-3-1 opstilling for at staa staerkt og kompakt i defensiven. Med Casemiro som en af de to dybe midtbane spillere og hhv Kroos/Modric som den anden som spilleren der skal vaere bindeled mellem defensiv og offensiv, til de 3 pladser foran dem havde jeg altid valgt 2 ud af Martin/Valverde/Asensio, da man faar mest defensivt ud af dem fremfor alternativerne, og saa kan Hazard/Vini/Rodrygo/Lucas slaasse om den sidste plads i den kaede. Og helt fremme altid Benzema, hvis han ikke er klar saa har vi brug for styrke og pres-spil saa derfor er det naturlige valg Mariano som Back-up!
Kunne jeg undgaa det, saa spillede Marcelo aldrig foer det 85. minut, og Militao bliver foerst skiftet ind efter pausen hvis vi er foran med 2 maal. Og saa stod baade Nacho og Odriozola foran Vasquez i koe'en til Hoejre Back'en hvis Dani ikke er klar!
Paa denne maade kan vi komme tilbage til det der fungerede sidste season, nemlig at holdet nullet og derfra kan man saa bygge videre paa den offensive selvtillid. Smukt bliver det ikke, men det ville kunne hive resultater hjem, som imo pt er det vigtigste, for jeg gider ikke vaere Barcelona, som banker hold som Osasuna og Ferencsvaros, men som saa ikke kan spille op med de bedre hold i ligaen.
Donde está la biblioteca?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
-#7- skrev: Meget enig med Dios. Det er så pinefuldt tydeligt at kanterne i Real Madrid bare ikke er gode nok, så hvorfor blive ved med at spille en formation som er SÅ afhængig af at de fungerer?
Jeg ville ønske at Zidane greb knoglen, og ringede til sin gamle læremester Ancelotti, for at høre hvordan han fik sat sit gamle Milan-hold op. For som jeg ser det, så er det et hold man snildt kunne skele til, med de spillere vi har til rådighed. Altså den berømte juletræs-formation.
Milan dengang spillede så vidt jeg husker også uden egentlige kanter, men lod deres backs om at stå for bredden. Pirlo lå nede bagved, ligesom Kroos, og spillede de rigtige bolde, mens Gattuso lå og ryddede op og dækkede af, ligesom Casemiro gør det. Det Milan-hold havde til gengæld Kaka, hvor pendanten i vores trup umiddelbart kan være svær at få øje på, men et bud kunne være Valverde, med hans mange gode løb ind hvor det gør ondt på modstanderen.
Pointen er egentlig mest at tiden hvor Real Madrid kunne spille 4-3-3 med succes er overstået. Spillerne er bare ikke til det mere, så hvorfor ikke ryste posen en smule, det ville givetvis også kunne puste lidt gejst i en trup som ligner nogle der absolut ikke gider det lige nu.
Faktisk en virkelig interessant tanke. Jeg kom til at tænke på denne video, der forklarer Ancelottis Milans system og spillerroller rigtig godt.
Som du siger passer det jo faktisk virkelig godt på vores hold lige nu.
Vi har en god og intelligent back i Carvajal (Cafu). En pasningsstærk elegantier i Kroos (Pirlo). En energisk boldvinder der også har lidt teknik i Casemiro (Gattuso). En alsidig midtbaneslider i Valverde (Ambrosini). En teknisk spiller der er hurtig på bolden i Ødegaard (Seedorf). Og ja, Hazard ville faktisk havde været god i Kaka-rollen via hans drev med bolden, men ham kan vi nok ikke håbe på. Måske en Rodrygo kunne trives i denne rolle på sigt.
Siger ikke at det nødvendigvis ville fungere bare fordi man har typerne, men det er da sjovt så godt det liner up. Især fordi mange af vores spillere har netop de samme styrker som de Milan-spillere, der fik det til at fungere. Kom nu Zidane, make it happen.
Fondo_Sur skrev:
Lars1991 skrev: Vi spillede faktisk sådan et par kampe i starten af sæsonen (imod Betis og Valladolid).
Ironisk nok så scorede Real Madrid 1-0 målet (der også blev slutresultatet) efter at Vinicius og Asensio blev skiftet ind i stedet for Isco og Ødegaard. Vini scorede efter formationsændringen til 4-3-3.
Er det ikke også lidt det der bliver argumenteret for er bedre? at de bliver brugt som indskiftningsspillere hvor de kan komme ind med noget energi. Kan da huske en sæson hvor vi lavede en lignende ændring utrolig tit, tror det var fra en 4-4-2 til en 4-3-3, og det gav bare en masse dynamik og energi. Det virkelig fedt at kunne lave sådan en ændring midt i anden halvleg.
Matamoro skrev: Nogen skal stadig score målene. Jeg så hellere Mbappé i rollen som Kaka og Hazard/Ødegaard/Modric i rollen som Seedorf. Hvem der skal spille Inzaghi ved jeg ikke. Det er ihvertfald ikke Benzema
Det er Jovic' time to shine!
Og jeg så da også hellere Mbappé i samtlige offensive roller på vores hold, men udfordringen i det her lille tankeeksperiment var jo at prøve at få det til at fungere med den nuværende trup. Benz kunne måske fungere som en af de offensive midtbanespillere. Ødegaard/Benz hvor Benz så ligger som en hængende angriber. Tror jeg faktisk kunne være en spændende rolle for ham.
Så hvorfor er han gået helt væk fra det? Hvorfor har vi ikke kørt videre med den, nu hvor Bale hurtigt blev kørt ud på et sidespor. Hvorfor købte vi ikke ind til diamanten? Ødegaard på toppen måske og så Benzema + Haaland eller Hazard eller who ever.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Nu er Bale væk, så det havde vel ikke noget med ham at gøre. Zidane er først og fremmest pragmatiker. Han spiller med den formation, han tror er bedst ud fra spillermaterialet.
Jeg er personligt meget skeptisk for diamant opstillingen nu, da holdet ikke vil komme til at have noget fart overhovedet. Dengang det fungerede havde man Cristiano til at skabe ravage og storspillende Marcelo og Carvajal i bredden. Det er en skrøne, at diamanten giver kontrol. Formationen giver dårlige betingelser for presspil, og man er ofte sårbare på kontraer, da næste alle spillere er at finde midt på banen.
Zidane spiller oftest 4-3-3 fordi den giver en struktur på holdet. Deraf vandt man mesterskabet i sidste sæson. Det er hammer kedeligt, men klubben står i en svær situation. Vi må ikke narre os selv, som de har gjort i Barca og tro, at man med et trænerskifte eller blot et taktisk skifte kan vende tilbage til fordums styrke.
Grunden til at vi ikke hele tiden spillede 4-4-2 under Zidane var, at Bale skulle spille.
Jeg er netop uforstående over for hvorfor vi gik tilbage til 4-3-3 når nu Bale er væk og vores fløje ikke er gode.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Omvendt, så vil deres backs stå vanskeligt, da de ikke har en decideret mandsopdækning, og man reelt set vil være 6 inde centralt, som så kan åbne banen op til vores backs.
Der er fordele og ulemper ved alle formationer. Det klassiske overlap fra backsene i en 4-3-3 er bare ikke til stede i Real Madrid, så længe Vinicius er kantspiller og Mendy som back. Ingen af dem er kloge nok desværre. Der var en kamp, hvor Mendy bragede bolden ind fra baglinjen nærmest, hvor det fungerede, men der lå Vinicius også inde centralt i banen sammen med Benzema og Hazard, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Uanset hvilken formation Zidane benytter, så kan man jo bare konstatere, at hans taktik fejler. Så egentlig er det ret så ligegyldigt.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Dios skrev: Uanset hvilken formation Zidane benytter, så kan man jo bare konstatere, at hans taktik fejler. Så egentlig er det ret så ligegyldigt.
Hvis Zidane sikrer os La Liga eller Champions League igen i denne sæson, så må du stå på Rådhuspladsen i København med en planche i hænderne, hvor du roser ham.
Regner med at en madridista.dk journalist vil dokumentere det.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha :-)
Donde está la biblioteca?
Fondo_Sur skrev:
Dios skrev: Uanset hvilken formation Zidane benytter, så kan man jo bare konstatere, at hans taktik fejler. Så egentlig er det ret så ligegyldigt.
Hvis Zidane sikrer os La Liga eller Champions League igen i denne sæson, så må du stå på Rådhuspladsen i København med en planche i hænderne, hvor du roser ham.
Regner med at en madridista.dk journalist vil dokumentere det.
Det er fordi du ikke kender mig. Selvfølgelig vil jeg fejre et trofæ, men hvis ikke lysten til at se Real Madrid spille er der, så har man i min bog tabt. Og det er præcis det Zidane har gjort ved holdet nu.
Jeg glæder mig ikke til og se Real Madrid spille. Mange kampe hopper jeg faktisk over, fordi mit humør alligevel bliver ødelagt.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.