Optakt: Real Madrid - Mallorca, LaLiga, 3. spillerunde

10 måneder 4 uger siden #1 af Nicklas
Skrevet af Oscar Gomez Svendsen
Det...

Skrevet af Oscar Gomez Svendsen

Det var en mildest talt kærkommen overraskelse for de fleste, da Xabi Alonso viste det mod Carlo Ancelotti ikke magtede i sine seneste sæsoner hos Real Madrid, og bænkede Vinícius Jr ovenpå en ikke blot skidt sæsonstart, men reelt set et svageligt 2025.

Den slags kontroversielle beslutninger kan få stjerner som Vinicius til at gå i hvert fald to veje; protest over at være udeladt eller brugen af vreden som brændstof til at demonstrere overfor omverdenen, at træneren tog fejl.
Med alt held – og tydelig ønskelighed – valgte brasilianeren at udvise trods og spille en brandkamp i sine 30 minutter på banen i Oviedo.

Her blev det både en fornem assist og en endnu mere fornem scoring. Mere af det, tak.

Derfor er det også – med ovenstående kamp in mente – klart forventeligt, at Vinícius er med fra start, når Real Madrid i aften tager imod Mallorca.

Øboerne fra øriget i Middelhavet har haft en rigtig øv-start på den nye sæson – først med 0-3 hjemme mod Barcelona i en kamp, hvor man hev to røde kort til sig og i vildeste stil blev bortdømt af kampens dommer.

Sidenhen fulgte et 1-1-resultat mod Vigo, igen på hjemmebane, hvor det var Mateu Moreys udligning kort før slutfløjt, der sikrede mallorquinerne det ene point.

Nu venter så sæsonens første udekamp, endda på mægtige Estadio Bernabéu i en kamp, hvor hjemmeholdets tilhængere med rette kan være skuffede, hvis ikke Real Madrid vinder med særdeles komfortable cifre.

Xabi Alonsos tropper har da også noget at lægge selvtilliden i – senest 3-0-resultatet i Oviedo, byen, der måske mest af alt er kendt for at optræde i Woody Allens film Vicki Christina Barcelona, hvilket sikrede den amerikanske instruktørs udnævnelse til æresborger i den asturiske by.

… tilbage til Real Madrid. Resultatet markerede en mindre milepæl i Xabi Alonsos æra, hvor spillet for første gang i den spanske liga sådan for alvor flød og i perioder lignede man et hold, der befandt sig godt med baskerens mere offensive presstil.

Bedriften mod Oviedo gav særligt løfter om mere fra det argentinske ’wunderkind’ Mastantuono, der forbløffende hurtigt virker godt tilpas i banens højre halvrum, hvorfra han flere gange indgik fornuftigt i kombinationerne med den netop genudtagede spanske landsholdsspiller Dani Carvajal, der ligner en spiller, som ikke bare har tænkt sig at overlade højre back til Trent Alexander-Arnold uden kamp.

At Mastantuono er blevet gjort til hjørnesparksskytte straks efter sin ankomst indikerer formentlig også, at vi kan forvente flere faste startpladser til argentineren. Dette sikkert på bekostning af Rodrygo, der nok startede i Oviedo, men som ikke rigtigt gjorde noget, der indikerer, at det fortjener en gentagelse.

Rent defensivt, hvor der øjeblikkeligt er flest muligheder ligner det trods alt genvalg til Huijsen, Carvajal og åbenbaringen Carreras – ligesom Militão ser ud til at starte frem for Rüdiger.

Banens midte er også næsten mejslet i sten, hvor Güler endelig har fået en træner, som forstår ham, og hvor Valverde og Tchouaméni tager rollerne henholdsvis ved siden af og bagved tyrkeren. I Madrids angribende fase vil vi givetvis se Güler falde frem som offensiv midtbane med Valverde og Tchouaméni liggende sidestillet bag ham, hvorimod vi i de defensive faser vil se en omvendt trekant med franskmanden liggende bagerst.

En kuriøs fodnote til opgøret kan være, at dette bliver Dani Ceballos’ sidste kamp for Real Madrid, da både spilleren selv og flere vægtige medier peger på, at midtbanespilleren meget vel kan være på vej væk fra klubben.

Der er kampstart 21.30 og kampen vises på TV2 Sport X.

Forventet startopstilling;

Courtois – Carvajal, Huijsen, Militão, Carreras – Valverde, Tchouaméni, Güler – Mastantuono, Mbappe, Vini Jr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 måneder 4 uger siden #2 af DeLaRed
Jeg er generelt stor fan af at vi spiller vores midtbane trio ind på hinanden så meget som muligt, men samtidig ser jeg også et stort problem i vores bredde på midtbane pladserne, og set i lyset af hvor lang denne season formodentlig bliver, samt hvor overkommelig aftenens modstander ser ud, så ville jeg blive rigtig glad for at se at man f.eks startede Fede på bænken (udelukkende ud fra det faktum at han nok skal få mere en nok af minutter i benene i løbet af de kommende måneder), og så istedet stillede endnu mere offensivt op, måske i en 4231 med samme bagkæde, Tchou og Guler på midten og så med Franco/Brahim/Vini foran dem, med samme defensive omstilling til en 5 mands midtbane fra CWC, når Mallorca har bolden. Havde modstanderen været mere kompliceret, så var dette ikke tidspunktet at gøre dette, men da det er en hjemmekamp mod Mallorca så burde vi sagtens kunne stille mere offensivt dominerende op.

Donde está la biblioteca?
Sidste redigering: 10 måneder 4 uger siden ved DeLaRed.

10 måneder 4 uger siden #3 af Ramos4
Jeg tror, ligesom artiklen også siger, at Carvajal starter over Trent. Militao over Rüdiger. Franco over Brahim. Vini over Rodrygo.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

10 måneder 4 uger siden #4 af Ramos4

Ramos4 post=187769 skrev: Jeg tror, ligesom artiklen også siger, at Carvajal starter over Trent. Militao over Rüdiger. Franco over Brahim. Vini over Rodrygo.

​3/4.

Trent starter igen. 

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Følgende bruger(e) sagde tak: DeLaRed

10 måneder 4 uger siden #5 af Lars1991
​Man må sige Xabi virkelig tror på Franco. Det jo ikke ligefrem fordi han bare har braget igennem i den spilletid han har fået, men Xabi må se et stort potentiale. Og jeg tror på ham!

10 måneder 4 uger siden #6 af Ramos4

Lars1991 post=187772 skrev: ​Man må sige Xabi virkelig tror på Franco. Det jo ikke ligefrem fordi han bare har braget igennem i den spilletid han har fået, men Xabi må se et stort potentiale. Og jeg tror på ham!

​Men Brahim gjorde virkelig heller ikke noget væsen af sig da han fik chancen, kan man omvendt sige.

10 måneder 4 uger siden #7 af DeLaRed

Lars1991 post=187772 skrev: ​Man må sige Xabi virkelig tror på Franco. Det jo ikke ligefrem fordi han bare har braget igennem i den spilletid han har fået, men Xabi må se et stort potentiale. Og jeg tror på ham!

​Og ellers handler det om at Franco er den eneste "naturlige" højre kant han har i truppen og at han forsøger at spille et taktisk oplæg med en højre kant ind, inden Bellingham kommer retur...det kan meget vel være at over 50% af Francos minutter denne season blir spillet før November.

Følgende bruger(e) sagde tak: Ramos4

10 måneder 4 uger siden #8 af DeLaRed

Ramos4 post=187771 skrev:

Ramos4 post=187769 skrev: Jeg tror, ligesom artiklen også siger, at Carvajal starter over Trent. Militao over Rüdiger. Franco over Brahim. Vini over Rodrygo.

​3/4.

Trent starter igen. 

​Det ville være forfriskende hvis vi i aften ser Trent ligge lidt dybere på banen når Real er på bolden, det har indtil videre ikke fungeret hverken i opspillet, i offensiven eller i defensiven at have ham liggende højt som en wingback, istedet kunne jeg godt tænke mig at se ham forsøgt i det område (på den modsatte side) som Kroos opererede i, omend han ikke er så hurtig i opspillet som Toni, og langt fra så sikker op bolden, så kan man måske få noget ud af hans lang bolde og side skift, samt at han ligger i en mere favorable position i forhold til ikke at skulle falde helt igennem i defensiven...det kunne måske også åbne op for at Fede kunne få mere frihed til at gå over kanten sammen med Franco.

10 måneder 4 uger siden #9 af Lars1991
​Brahim er da ligeså "naturlig" højre-kant som Franco. De begge bedst mere centralt, man kan sagtens spille med udgangspunkt i højre side.

Men ja, tror også det har noget med typen at spiller at gøre. Man kunne jo ellers også prøve med Gonzalo Garcia (eller Rodrygo), men det gør bare noget andet ved taktikken. Stadig bemærkelsesværdigt at han netop starter foran de tre. Han har jo heller ikke rigtig været med i optakten. 

10 måneder 4 uger siden #10 af elle44
Er spændt på den her kamp. Jeg forventer endnu en bus, og jeg må sige at jeg er skuffet over at vi ikke spiller med Gonzalo igen. Det plejer at være svært mod Mallorca, de har altid succes med at ramme os på psyken.

Jeg synes at når man spiller med Guler, Trent og Mastantuono, så bør der altså være en i feltet til at heade indlæg ind.
Følgende bruger(e) sagde tak: DeLaRed

10 måneder 4 uger siden #11 af DeLaRed

Lars1991 post=187776 skrev: ​Brahim er da ligeså "naturlig" højre-kant som Franco. De begge bedst mere centralt, man kan sagtens spille med udgangspunkt i højre side.

Men ja, tror også det har noget med typen at spiller at gøre. Man kunne jo ellers også prøve med Gonzalo Garcia (eller Rodrygo), men det gør bare noget andet ved taktikken. Stadig bemærkelsesværdigt at han netop starter foran de tre. Han har jo heller ikke rigtig været med i optakten. 

​Det kan være du ved mere om Franco end jeg gør, så kan godt være din sammenligning mellem de to spillere er bedre end min, men Brahim er ikke det jeg vil kalde en naturlig spiller i højre side af banen, han er betydeligt bedre i en fri rolle centralt i banen (ala Bellinghams rolle)...Nu har jeg ikke set Franco spille den position endnu, så kan være jeg tager fejl, men så vidt jeg ved så har han hovedsageligt haft sit udgangspunkt i højre side det seneste års tid hos River...måske er det ikke hans bedste position, det vil tiden forhåbentlig vise, men baseret på de seneste 12 måneder samt det vi har set under Xabi indtil videre så ligner han en spiller der ihvertfald er mere naturlig i en rolle langs sidelinjen end hvad Brahim er...nu er det ikke fordi jeg forsøger at gøre Brahim dårlig på den position, men hans force ligger klar mere centralt i banen end den gør på kanten, det er jeg usikker på om Francos også gør eller ej. (Ser ikke Franco som en naturlig wing, men nok mere som en højre midtbane spiller)

10 måneder 4 uger siden #12 af elle44
Men Maffeo spiller ikke i dag, det er da positivt

Leveret af Kunena Forum