Om vores rivaler VII
MMM skrev: I højere grad end El Mundo historien, så er det domstolens beslutning om at indlede en nærmere undersøgelse der har sat sagen på spidsen for Rosell. El Mundo byggede efter sigende deres historie på de dokumenter, Barca overdrog til undersøgelsesdommeren (btw, hvis nogen er forvirrede over domstolens rolle i de her sager, så sig til - det spanske retssystem er noget anderledes opbygget end det danske) - de dokumenter kan de enten have fået fra kilder i Barcelona eller kilder i domstolen. Pga. det internationale aspekt i sagen, så indgav Cases klagen til en af de centrale domstole i Madrid, så det kan ikke udelukkes at El Mundo har fået dem derfra, det ville langt fra være første gang at ellers fortrolige dokumenter fra domstolene fandt deres vej til aviserne. Men Barcas bestyrelse har formodentlig også fået en kopi og der er der stadig rigeligt med kontakter til Laporta.
Men hvis du vil lege Sherlock Holmes, så er det også værd at tage det politiske aspekt med. El Mundo er i den grad en konservativ avis, en der ligger stor vægt på at bevare Spaniens enhed og en stor modstander af Kataloniens uafhængighedsbevægelse. Rosell er også nok så konservativ, men han er også en fremtrædende Katalansk nationalist og han håbede på at hans præsidentperiode i Barcelona ville blive et springbræt til Generalitatet. Det i sig selv er nok til at El Mundo gerne så ham ned med nakken.
I forlængelse af dette: www.madridista.dk/index.php/forum/debat/...vii?start=3372#41921
Jeg skal ikke kunne sige, om El Mundo-historien har været det afgørende. Sikkert ikke. Vi ved til gengæld, hvem det hele har været rettet imod.
Jeg har hørt en anden version af, hvor El Mundo fik de detaljerede historier fra - fra Real Madrid af - hvilket jeg åbenlyst har været inde på. Og som jeg tidligere har sagt, så er der to sider af en sag. Vi kan kun gisne om, indtil videre - og formentlig for altid - hvor detaljerne til El Mundo kom fra. Om det er væsentlig eller ej, eller om de detaljer ikke har været de afgørende. Jeg kan godt følge dig. Jeg finder det dog stadig interessant, at Real Madrids øverste ledelse om muligt kan have været med til, at bidrage til sagen, om end ikke direkte. Og jeg kan sagtens se argumenterne for, hvorfor Real Madrid skulle have haft en finger med inde over her.
Jeg har været inde på det politiske. Det er ikke andet end politik. Ligeledes i forhold til El Mundos rolle. Som jeg sagde tidligere, så er det netop en national avis, med hovedsæde i Madrid (bogstaveligt og billedlig talt) og det vil forbavse mig meget, hvis ikke de to parter (fra El Mundo og Real Madrid), har folk på de indre linier hos hinanden. Forholdene skal jo plejes.
I forhold til det du siger og med det in mente, at Pérez offentligt har forholdt sig til Neymar-sagaen, så er det vel heller ikke utænkeligt, at de har kunnet finde fælles fodslag mod Rosell. Og hvad gør en harmløs lille historie i El Mundo, plantet af Real Madrids øverste ledelse, med El Mundo og Real Madrids fælles velsignelse. De har alle deres interesserer og agendaer der skal plejes. Cases og co. har vel heller ikke just haft noget imod det.
Så, på den ene side, er det en socio og medlemmerne, der har bragt det videre for at få en klar redegørelse, mens El Mundo lækker detaljerede historier, uden det nødvendigvis er de samme, der står bag. Hvilket det med overvejende sandsynlighed IKKE er, i hvert fald som jeg lige ser det. Laportas interesser, kan derfor ligeledes være i forlængelse af Cases og medlemmernes ageren, snarere end det har relevans i forhold til El Mundos historie. Hvis du kan følge mig. Bottomline kan jeg kun se, at se de detaljer El Mundo har fået adgang til, skal være kommet fra nogen med højere baggrundsviden end som så, snarere i de lidt mere magtfulde kredse, hvilket var en af mine pointer.
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
Men okey bliver det straffet hvis det er sandt for har læste et sted som skriver at Barca kommer til at tabe point i la liga.
Hvis skatteundragelse gav pointtab i ligaen, så ville størstedelen af de nuværende La Liga klubber spille i Segunda B og Atleti ville ikke have en chance for at spænde ben for os de næste to årtier.
Jamen Barca gav penge under bordet så hvorfor ville det ikke give point tab?
Du kan ligeså godt vende den om - hvorfor skulle det give pointtab i ligaen? Med hvilken hjemmel? Der er ingen der stiller spørgsmålstegn ved Neymars spillerlicens.
Barca taber 22 point og for en bøde og det bliver også udelukkelse fra Champions har jeg fået a vide af min ven som er Barca fan. Ved sku ikke hvad jeg skal tror på
Helt sikkert. Barca skal også give sidste års mesterskab tilbage. Og sælge Iniesta til Getafe. Jeg tror bare du skal ignorere din ven.[/quote
Men tror du at Barca bliver straffet for noget
Ikke rent sportsligt. Barca v. skattevæsnet og Rosell v. Barca, det er noget andet. Det kommer an på hvordan domstolens undersøgelse skrider frem, men det kunne da godt ende med en ordentlig bøde.
Og så ligger der altså en tikkende bombe under lønsystemet i Barcelona, for Neymar har fået en kanon-kontrakt, som i alvorlig grad nærmer sig Lionel Messi. Han har sit udestående med økonomi-ansvarlig Faus om en ny kontrakt og her vil han helt sikkert kræve sig mere end ordentligt betalt, således at han ikke kun overgår Cristiano Ronaldo igen, men også lægger behørig afstand til Neymar.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
El_Juan skrev: Tak. Det er interessant. Jeg fandt selv et par interviews med ham. Jordi Cases fremstår ikke ligefrem som et jakkesæt, snarere end en 'normal' mand, som du og jeg. Et medlem, der rent faktisk gør det af oprigtige grunde, for klubben og medlemmernes skyld. For at medlemmerne kan få en klar redegørelse. Han fremstår ingenlunde som vedkommende, der har viderebragt detaljerne til El Mundo. De tal jeg har set Cases fremføre, svarer heller ikke helt til dem, som El Mundo har bragt, i hvert fald sådan som jeg umiddelbart lige kan tyde det.
Jeg kan ligeledes se, at der i visse kredse er blevet rettet kritik af Cases, bl.a. fra Francesc Tomas i en artikel på ESPN. Hvem end han så, er talerør for...
Men her er en interessant historie fra MARCA, tilbage fra december, hvor Pérez ligeledes bringes ind:
Last Thursday, Barcelona president Sandro Rosell was accused by one of his main opponents on the board, Jordi Cases, of "misappropriation of funds" according to a story in Monday's edition of the daily paper 'El Mundo'. The figure allegedly embezzled by Rosell is €40 million.
The signing of Neymar is shrouded in mystery, which Barcelona football club has refused to clarify publicly. Both Rosell and his deputy, Josep María Bartomeu, have hidden behind a confidentiality clause whenever they have been asked for a breakdown of the signing of the Brazilian player.
Officially, the €40 million commission on the transfer went to the player's father. The signing in the end would possibly have cost no less than €100 million, which explains the words of Florentino Pérez a few months ago, when he said that Real Madrid was pulling out of the bidding for Neymar as he could end up costing €150 million.
"If I could have signed him under circumstances which would not have changed the 'ecosystem' of the club, I would have. But our calculations have come out at more than €150 million", the Real Madrid president said in May.
Pérez har altså tydeligvis, om nogen, haft indblik i tallene. Mon det har forstærket Cases' og resten af Go Barcas mistanke. Er der endvidere nogle der ved, om Laporta har et tilhørsforhold til GO Barca, eller navnligt Joan Arnes og Jordi Cases.
Der er et par ting i det - først og fremmest er "embezzled" ikke en dækkende oversættelse. I modsætning til de mangfoldige sager og anklager imod Rosell der kører i Brasilien, så er der ingen anklager om, at han har handlet for egen vindings skyld i den her sag. Noget andet er at Perez helt sikkert har undersøgt hvad det ville koste Madrid at underskrive Neymar og det beløb ville inkludere en række bodsbetalinger for brud på diverse forkontrakter med Barca etc, men det "rene" beløb på omkring €100 mio passer nogenlunde på hvad det efterhånden ser ud som om Barca har betalt. Perez er heller ikke den eneste kilde til de tal, flere af de brasilianske selskaber der ejede en andel af Neymars rettigheder troede heller ikke på at værdien af handlen var så lav som Rosell&Co påstod og de første retssager blev anlagt i Brasilien før Neymar var ankommet i Barcelona. Med forbehold for at det Brasilianske retsvæsen er endnu langsommere end det spanske, så er jeg sikker på at der også er kommet en del tal derfra som har vakt interesse i Barcelona og omegn.
Noget andet er, at man det seneste halve års tid har kunnet se et klart split i den Katalanske sportspresse. El Mundo Deportivo støtter fortsat klart op om Rosell og bliver tydeligvis også briefet fra hans "camp", mens Sport og i særdeleshed La Vanguardia har lagt større og større afstand. EMD insisterer pt på at det hele er Perez skyld btw :-p
GO Barca har ikke umiddelbart stærke forbindelser til Laporta og har også været kritiske over for hans ledelse af klubben. Du kan læse mere om dem og deres motiver her: deportes.elpais.com/deportes/2014/01/20/...90247781_108103.html
At de ikke handlede på foranledning af Laporta hindere naturligvis ikke Laporta og hans støtter i at udnytte den åbning de har fået serveret på et sølvfad.
PS. Gaspart har tidligere i dag været ude og udtale sin støtte til Rosell som den trold han er. Jeg er sikker på at Rosell er taknemlig.
PPS. Den her pressekonference will never begin.
eta. Jeg havde ikke lige set dit seneste indlæg hvor du kommer ind på meget af det samme :-)
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
Siempre Madrid skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
MMM skrev:
Real Madrid 7 skrev:
Men okey bliver det straffet hvis det er sandt for har læste et sted som skriver at Barca kommer til at tabe point i la liga.
Hvis skatteundragelse gav pointtab i ligaen, så ville størstedelen af de nuværende La Liga klubber spille i Segunda B og Atleti ville ikke have en chance for at spænde ben for os de næste to årtier.
Jamen Barca gav penge under bordet så hvorfor ville det ikke give point tab?
Du kan ligeså godt vende den om - hvorfor skulle det give pointtab i ligaen? Med hvilken hjemmel? Der er ingen der stiller spørgsmålstegn ved Neymars spillerlicens.
Barca taber 22 point og for en bøde og det bliver også udelukkelse fra Champions har jeg fået a vide af min ven som er Barca fan. Ved sku ikke hvad jeg skal tror på
Helt sikkert. Barca skal også give sidste års mesterskab tilbage. Og sælge Iniesta til Getafe. Jeg tror bare du skal ignorere din ven.[/quote
Men tror du at Barca bliver straffet for noget
Ikke rent sportsligt. Barca v. skattevæsnet og Rosell v. Barca, det er noget andet. Det kommer an på hvordan domstolens undersøgelse skrider frem, men det kunne da godt ende med en ordentlig bøde.
Og så ligger der altså en tikkende bombe under lønsystemet i Barcelona, for Neymar har fået en kanon-kontrakt, som i alvorlig grad nærmer sig Lionel Messi. Han har sit udestående med økonomi-ansvarlig Faus om en ny kontrakt og her vil han helt sikkert kræve sig mere end ordentligt betalt, således at han ikke kun overgår Cristiano Ronaldo igen, men også lægger behørig afstand til Neymar.
Utvivlsomt. Den del af historien skal nok blive underholdende. Messi kommer om nogen styrket ud af den her sag, særligt hvis en del af fansene begynder at bebrejde Neymar for både rodet og de mange, mange penge han fik ud af sin transfer.
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
Er vi måske ude i, at man vurderer, at hele bestyrelsen skal gå af - fordi alle er sovset ind i sagen - og der skal udskrives valg?
Siempre Madrid skrev: Hehe, Gaspart og Rosell, det er sgu et kønt makkerpar.
Next up: Støtteerklæringer fra Núñez og Figo. Så er den hjemme.
r-mb-q skrev: Det er så fryd at de går helt amok over på fcbaecelona.dk
Ang pointtab:
Fik West Ham ikke engang en pointstraf for Tevez- og Mascherano-handlerne?
De slap i sidste ende for pointstraffen, men det handlede om, at de havde forbrudt sig mod ligaens forbud mod 3. partsejerskab af spillere. Barcelona og Rosell har muligvis forbrudt sig mod spansk lovgivning, men der er ikke umiddelbart noget i handlen, der er i strid med La Ligas regelsæt.
This is the best day :)
EDIT: Og nu går det løs:
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
eta. Det var annonceret at kaptajnerne ville være tilstede, men jeg kunne ikke få øje på dem. Var der nogen der kunne?
MMM skrev: Der er et par ting i det - først og fremmest er "embezzled" ikke en dækkende oversættelse. I modsætning til de mangfoldige sager og anklager imod Rosell der kører i Brasilien, så er der ingen anklager om, at han har handlet for egen vindings skyld i den her sag. Noget andet er at Perez helt sikkert har undersøgt hvad det ville koste Madrid at underskrive Neymar og det beløb ville inkludere en række bodsbetalinger for brud på diverse forkontrakter med Barca etc, men det "rene" beløb på omkring €100 mio passer nogenlunde på hvad det efterhånden ser ud som om Barca har betalt. Perez er heller ikke den eneste kilde til de tal, flere af de brasilianske selskaber der ejede en andel af Neymars rettigheder troede heller ikke på at værdien af handlen var så lav som Rosell&Co påstod og de første retssager blev anlagt i Brasilien før Neymar var ankommet i Barcelona. Med forbehold for at det Brasilianske retsvæsen er endnu langsommere end det spanske, så er jeg sikker på at der også er kommet en del tal derfra som har vakt interesse i Barcelona og omegn.
Brasilien. Nu du nævner det. Endnu en brik i spillet. Og endnu flere, der har deres interesser og dagsordener i sagen.
Pérez har haft en interesse i Neymar og en mening om sagen. Som resten af verden har haft en mening om og sat spørgsmål tegn ved Bale-transferen. Heriblandt Rosell og co. Pérez og co. - Real Madrids øverste ledelse - har været inde i det. Af samme grund mener jeg som sagt heller ikke, at man kan afvise, at de har lækket detaljer til El Mundo.
Og hvis Real Madrid vitterligt, som rygterne skrev, rent faktisk var interesserede i Neymar, og interessen var konkret, så spiller det for mig at se en vis rolle.
For at vende tilbage til de gode brasilianere. DIS, TEISA, N&N, Neymars far og Wagner Ribeiro. Det er en pæn håndfuld, der pludselig er involverede. Ribeiro, der forresten har haft sin fortid med Real Madrid og Pérez. Endnu et link. Men igen, som du selv er inde på. Der er mange, der har deres agendaer i denne sag. Det samme gælder de involverede, der sidder ovre i Brasilien.
MMM skrev: Noget andet er, at man det seneste halve års tid har kunnet se et klart split i den Katalanske sportspresse. El Mundo Deportivo støtter fortsat klart op om Rosell og bliver tydeligvis også briefet fra hans "camp", mens Sport og i særdeleshed La Vanguardia har lagt større og større afstand. EMD insisterer pt på at det hele er Perez skyld btw :-p
Det var da i øvrigt mærkeligt, at EMD skulle insistere på dette, som du er inde på. Det viser vel lidt om, hvor vidt han kommer omkring og hvor stor en magt og indflydelse han egentlig har. Igen; der er en masse forhold der skal plejes ;-)
MMM skrev: GO Barca har ikke umiddelbart stærke forbindelser til Laporta og har også været kritiske over for hans ledelse af klubben. Du kan læse mere om dem og deres motiver her: deportes.elpais.com/deportes/2014/01/20/...90247781_108103.html
At de ikke handlede på foranledning af Laporta hindere naturligvis ikke Laporta og hans støtter i at udnytte den åbning de har fået serveret på et sølvfad.
Ang. Laporta er det interessant. Og tak for det. Så må jeg ærligt erkende, at jeg har Laporta mistænkt for, at se til fra sidelinien, mens han gnider sig i sine fede hænder. For det er immervæk om noget en servering på et sølvfad. Uden at skulle være direkte involveret i hverken Cases og GO Barcas ageren eller El Mundos historie. På baggrund af det, du bl.a. selv tidligere har været inde på omkring El Mundo og på baggrund af Laportas rødder, har jeg så svært ved at se, at han skulle have viderebragt detaljerne til lige netop El Mundo.
Men fy for den, hvor er jeg glad for, at det er Barcelona der står med denne sag. Og ikke Real Madrid. Uanset hvad der er op og ned.