Real Madrid rystede Camp Nou
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Nok er Copa del Rey ikke den mest vigtige af forårets pokaler, men ingen kan fornægte, at et El Clásico altid rummer noget noget særligt. Således også i aften, hvor både Real Madrid og Barcelona med meget få undtagelser stillede med dee bedst mulige opstillinger. Så meget desto større bliver den præstation som Mourinhos Madrid leverede i Catalonien.1-3 vandt et skræmmende stærkt Madrid hold, og det var i en kamp, hvor der aldrig var skyggen af tvivl om sejrsherren.
Med gevinsten i den moralske finale er Real Madrid altså klar til den egentlige af slagsen, når man senere på foråret skal op med enten Sevilla eller Atlético Madrid.
Snakken havde forud for kampen, som så mange gange før, handlet om Messi versus Cristiano Ronaldo. Denne aften var der ingen tvivl om, at Cristiano Ronaldo overgik den lille argentiner, som måske havde været bedst tjent med overhovedet ikke at klæde om til kampen. Cristiano gjorde nemlig det, han måske gør bedst af alle i verden: score mod Barcelona på Camp Nou. Portugiseren har nu scoret de seneste seks gange, Real Madrid har besøgt det store stadion i Catalonien.
I dag på straffespark og sidenhen som følge af et fornemt kontraangreb.
Straffesparket – korrekt dømt – om end synderen Pique flæbede mere over den kendelse end en udstemt Paradise Hotel-deltager, blev sikkert sparket i nettet. Barcelona appellerede i flere omgange om en lignende kendelse i den modsatte ende, og selvom Pedro kom en anelse tættere af to omgange, så skal man være ualmindeligt blåøjet catalansk sportsavis skribent for med alvor at mene, at hjemmeholdet blev snydt for noget i de situationer.
Og alt i mens der blev skrevet lange, vrede artikler om dommerfejl, snyd, grove frispark og fejlkendelser, så gjorde Cristiano det til 2-0. Nu efter et veludført kontraangreb, hvor dí María gjorde en efterhånden mere end halvtung Puyol til grin og via en fin Pinto-parade fandt Cristiano Ronaldo, som med største selvfølgelig trillede bolden i nettet til uoverstigelige 2-0.
Ydmygelsen blev komplet, da purunge Raphaël Varane fornemt headede bolden i nettet bag en sagesløs Pinto. Den unge franskmand trak som bekendt store overskrifter i den omvendte kamp, og også i aften var den purunge franskmand en sand nydelse. Alligevel må Varane dog alligevel se sig overgået af en vis herre født på en portugisisk ferie-ø. For Cristiano Ronaldo havde det denne onsdag aften som en blomme i Madeira, og stort set hver eneste gang, han modtog bolden, skabte den hvideblusede syver farlige situationer.
Ret skal dog være ret – det er usandsynligt svært at udpege enkelte højdepunkter på et Real Madrid hold, som overordnet set leverede en sand jætte-indsats, hvor alle arbejdede klogt, struktureret og med kollektivet for øje. En sand fornøjelse, og uden tvivl den oprejsning vi madridistas har sukket efter.
Kampen vil desuden blive husket for Jordi Albas nærdødsoplevelse ved sidelinjen, hvor han efter et fuldstændigt vanvittigt overfald fra Álvaro Arbeloa blev kastet til jorden og snart ikke vidste, hvilken kropsdel han skulle ømme sig over. Havde det da heller ikke været for et par sprøjt mirakelvand og nogle opmuntrede bemærkninger fra de nærmeste tilskuere, så er det ikke sikkert, at backen havde været i stand til at score sit trøstemål mod kampens slutning.
Med den overlegne sejr er Real Madrid altså klar til den spanske pokalfinale, som afvikles den 18. maj, mens Barcelona trods alt har revanchemulighed allerede lørdag klokken 16.00. Her afvikles endnu en gang et El Clásico, der med aftenens kamp in mente formentlig vil være spækket med masser af drama.
FC Barcelona – Real Madrid 1-3 (0-1)
0-1 Cristiano Ronaldo (13. min, str.), 0-2 Cristiano Ronaldo (57. min.), 0-3 Varane (69. min.), 1-3 Alba (89. min.)
Advarsler
FC Barcelona: Pique, Puyol
Real Madrid: Álvaro Arbeloa
Tilskuere: 89.000
Dommer: Undiano Mallenco
FC Barcelona: Pinto – Alba, Pique, Puyol, Alves – Xavi (73. min., Thiago), Busquets, Cesc (59.min., Villa) – Pedro (71. min., Tello), Messi, Iniesta
Real Madrid: Lopéz – Coentrão, Sergio Ramos, Varane, Arbeloa – Khedira, Xabi Alonso (84. min., Essien) – Cristiano Ronaldo, Özil (78. min, Pepe), dí María – Higuaín (71. min., Callejón)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- HugoSanchez
-
- Senior bruger
-
La Décima!
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
- TBM88
- Gæst
-
Jeg betvivler ikke sandheden i budskabet af følgende citater:
"Om end synderen Pique flæbede mere over den kendelse end en udstemt Paradise Hotel-deltager"
"Så skal man være ualmindeligt blåøjet catalansk sportsavis skribent for med alvor at mene, at hjemmeholdet blev snydt for noget i de situationer."
"Havde det da heller ikke været for et par sprøjt mirakelvand og nogle opmuntrede bemærkninger fra de nærmeste tilskuere, så er det ikke sikkert, at backen havde været i stand til at score sit trøstemål mod kampens slutning."
Men den måde der bliver formuleret på er simpelthen for lav efter min mening. Real Madrid er en klub der ser sig for stor til at kaste mudder efter andre, og latterliggøre modstanderen. Dette burde en bejlende seriøs fan side også være. Har man behov for en tone som den der findes i ovenstående citater, kan man altid besøge indkast.dk - der findes de i overflod.
Så mit budskab: skriv hvad der skal skrives, men gør det i en tone der ikke nedværdiger modstanderen unødvendigt - jeg er sikker på i ville ønske det samme fra jeres modstander. Og nyd så at vi langt om længe fik lov til for alvor at spille Barcelona ud af brættet!
HALA MADRID!
- Madridista hasta la muerte
- Senior bruger
-
- Madridista hasta la muerte
- Senior bruger
-
asp3200 skrev: Åhhh Barca fans, den ungdoms flæb.. at i gider. Smut ind til Lasse på bold. onside og indkast.
Dine tidligere indlæg in mente overrasker det mig ikke, at du ikke ved, hvad "madridista hasta la muerte" betyder. Hvorfor flæber du over, at artiklen bliver kritiseret?
- Kheldar
- Gæst
-
Efter min mening bør der også være plads til en anelse humor af og til.
Madridista hasta la muerte skrev:
asp3200 skrev: Åhhh Barca fans, den ungdoms flæb.. at i gider. Smut ind til Lasse på bold. onside og indkast.
Dine tidligere indlæg in mente overrasker det mig ikke, at du ikke ved, hvad "madridista hasta la muerte" betyder. Hvorfor flæber du over, at artiklen bliver kritiseret?
Nu kigger jeg ikke på dit brugernavn herinde, men at du piver over en artikel som har humor og rammer perfekt ift Barcelonas spiller når noget går dem imod. Du lyder som en Barca fan som lige ville lægge en bemærkning herinde.
Så kom da med noget andet end at sige lorte artikel, buhu osv.
Evt kunne du jo gå ind på fcbarcelona.dk og læse deres artikler dengang de vandt over Madrid og vende brillerne om, skulle ikke undre mig de skriver lign når de "anmelder" kampene hvis det har været en positiv kamp for dem.
Jeg synes mere dette kampreferat havde været passende, havde det kommet fra en bruger i et sjovt tilbageblik og gennemgang af kampen, og ikke som det officielle referat fra kampen fra, hvad jeg ser som, Real Madrids danske repræsentanter (en kategori vi alle hører under).
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Så du ville hellere have der stod mht Pique:
"Pique brokkede sig hele tiden til dommeren, så linje dommeren og tog sig til hovedet gentagne gange. Han kunne ikke selv se hans fejl men det kunne dommeren. Pique forstod det stadig ikke og var tæt på gult kort for brok og utallige håndtegn mod dommeren."
Kan virkelig ikke se hvorfor der ikke må komme lidt humor ind i et referat, når vi alle ved at Barcelona spillere altid overspiller når det går dem imod.
Som tidligere nævnt, skal et officielt referat fra en inkarneret fan-side optimalt set være saglig og respektfuld overfor modstanderen og hele begivenheden. Derimod er det i orden hvis det er en bruger der benytter sig af den tone, hvis han/hun skriver et indlæg, en gennemgang eller et subjektivt referat med henblik på at være humoristisk. Det er bare ikke i orden for en side der er tilegnet en bestemt fanskare at nedværdige og provokere modstanderen på den måde. Det finder jeg for lavt.
Det er et mildere eksempel på da Mourinho prikkede Villanova i øjet, eller da Xavi og Pique løb rundt i spillertunnellen og provokerende sang ”Viva Catalunya” efter de slog os.
Det er den opførsel vi har fordømt Mourinho for, og også hovedårsagen til at vi er flere der ønsker ham langt borte. Derfor skal vi også sætte et bedre eksempel og ikke synke ned på det niveau.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también