Madridista.dk mener: Higuain frem for Benzema
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Real Madrid har et luksusproblem, men samtidig et luksusproblem, der i flere perioder har forvandlet sig til et mindre mareridt, da Higuain og Benzema har en mærkværdig tendens til at ramme formen parallelt med hinanden, og det samme gælder disse spillers respektive formdyk. Det er vel sagtens også derfor, at hele debatten vedr. et forestående salg af Higuain eller Benzema overhovedet har været på tale - de er nemlig blandt verdens ti bedste angribere, når formen og spillehumøret er intakt.
Benzema er en sublim angriber på rigtig mange måder, men ligesom en tidligere Real Madrid-franskmand, Anelka, har Benzema det lidt svært med at forløse sit fulde potentiale af nogle forskellige årsager. Det er som, at Benzema finder det vigtigere at udnytte sine fordelagtige ressourcer, der følger med at være nogenlunde lønnet, på dummest mulige måde, hvilket i sandhed godt kan betegnes som et "Le France-syndrom"; han har tit fundet sig selv i suppedasen i flere uheldige henseender, senest ved en fartovertrædelse - negligering kan forekomme.
Benzema besidder et stort talent, men magter af uforklarlige årsager ikke at forvalte dette på acceptabel vis, hvilket jeg mener er Real Madrid uværdigt. Real Madrid er en institution der skal repræsentere professionalisme udadtil og dette er Benzema absolut ikke med til at opretholde, tværtimod. Der har i flere omgange, og fra forskellige store franske personligheder, været kritik af den teknisk begavede franskmand, senest (red. i dag) har den forhenværende landstræner, Raymond Domenech, været ude med riven og kaldt Benzema for "uduelig", hvilket vel sagtens stemmer overens med min teori om, at Benzema tænker på meget andet end fodbolden. Han leverer middelmådige præstationer for Real Madrid og horrible præstationer for det franske landshold.
Den fordel Benzema har i Real Madrid, er at han er teknisk dygtig og har en relativ god spilforståelse, hvilket bedst kan eksemplificeres ved dennes sammenspil med Ronaldo og til dels Özil - han er heller ikke dårlig i Real Madrids magiske kontrafase. Benzemas psyke gør ham imidlertid ikke til en konkurrencedygtig spiller i Real Madrid, forstået på den måde, at der ikke skal mere end en smule modgang til, før han krakelerer indvendigt. Her kan kaste et blik mod sin angrebskollega, Higuain, som gang på gang, trods oddsene imod sig, har kæmpet sig til en plads i startopstilling, hvilket også er det nuværende billede i Real Madrid. Benzema har imidlertid en signifikant fordel i forhold til sin angrebskollega, Higuain, nemlig baglandet i Madrid, personificeret ved præsidenten, Perez - mere om det senere.
Higuain blev i sin tid hentet sammen med Gago og Marcelo, førstnævnte er fortid og sidstnævnte er ligesom Higuain gået hen og blevet en verdensklassespiller og ganske vellidt blandt majoriteten af madridistas og naturligvis også i omklædningsrummet på Bernabeu - sejrsceremoni midt på det sagnomspundne stadion, hvor flere Real Madrid-spillere tilsmilede Higuain med stor kærlighed og respekt, efter det 32. mesterskab kom i hus, bekræfter bedst denne såkaldte påstand. Higuain har altid haft svære betingelser i Real Madrid, da han i overvejende grad altid har stået i skyggen af større profiler; van Nistelrooy, Raúl og - nu - Benzema. Fællesnævneren for alle disse perioder er, at Higuain har haft psyken til at være en slags periferispiller og vente på sin chance - nuvel, han var lidt pigefornærmet i sidste sæson, hvor det på et tidspunkt lignede en skilsmisse op til den igangværende sæson. Den føromtalte chance, som er et ord, der efterhånden er synonym med Higuain, greb han allerede i sin første sæson i klubben, hvor han i den legendariske 4-3-kamp mod Espanyol på Bernabeu, havde sidste fod på et smukt angreb, som han i øvrigt selv startede efter en heroisk fighterindsats - et karaktertræk der lige siden har karakteriseret den vellidte argentiner. Dette var den perfekte indledning på en - ind til videre - smuk Real Madrid-karriere, på godt og ondt - jeg mener helt klart, at det gode er overvejende fremtrædende i dette postulat.
Higuain har afsindig mange kvaliteter, også flere end sin angrebskollega; han er et fysisk vidunder, utrolig nærkampsstærk, teknisk rigtig dygtig, god til at sætte sin holdkammerater i scene, ligesom han også er en god opspilsstation. Han er endvidere hurtig på banens sidste tredjedel - flere storhold foretrækker at møde Benzema frem for Higuain - og er heller ikke for genert til at afdrible sin direkte oppasser. Argentinerens absolutte force er imidlertid foran målet, hvor han er en af verdens allerbedste afsluttere, hvis ikke den bedste. Trods dette har Higuain haft, og har til stadighed, sine udfald, hvorfor argentineren har modtaget en hel del berettiget kritik - især store afbrændere og manglende formåen i de store kampe, har været nøgleordene i de negative vendinger omkring Higuain. Jeg synes ikke, at man skal dvæle ved afbrænderen mod Lyon i Champions League-sammenhæng og andre uheldige tilfælde af middelmådighed. Nej, jeg vil opfordre til, at man husker på scoringer, som den han leverede mod Espanyol i den føromtalte kamp, ligesom man heller ikke må fortrænge scoringen mod Getafe kort efter Pepes hjerneblødning. Der er mange andre eksempler på Higuains overlegen målinstinkt, men det nytter ikke at udpensle dem alle for at statuere min pointe - han er bedre på banen for Real Madrid end Benzema. Higuain fungerer også fortræffeligt i kontrafasen og vil ved et eventuelt trænerskifte også kunne indgå i andre og mere krævende taktiske overvejelser på banen. Han er immervæk både god fremme på banen, men ligeledes en spiller, der kæmper en tabt bold tilbage - jeg synes, at man fornemmer en snært af Raúl i Higuain, ligesom van Nistelrooy også er at spotte. Her kan man snakke om et professionelt individ, som har suget til sig for at dygtiggøre sig yderligere.
Higuain er ikke kun forbilledlig på banen, men ligeledes uden for denne ditto. Han har ikke de store armbevægelser, er bevidst om sine umiddelbare handlinger og konsekvenser af disse, hvorfor han holder sig mere tilbage end sin mere arrogante angrebskollega, Benzema. I har nok kunnet fornemme det. Undertegnede er fortaler for, at Higuain er at finde i Real Madrid efter sommerens transfervindue, ja, sågar resten af sin karriere. Han er indbegrebet af Real Madrid - han har forstået madridismoen, hvilket er essentielt for sit virke i klubben. Benzema virker derimod til at have misforstået selvsamme begreb. Higuain er endvidere et verdensklasseprodukt af Real Madrids formningsarbejde af talenter med stort potentiale, hvilket en romantikker som jeg ikke kan stå for.
Ovenstående vrøvleri er naturligvis min egen holdning til den efterhånden store angrebsdebat, der har forplantet sig i Real Madrid. Jeg er overbevist om, at Higuain er den rigtige mand at satse på; Benzema er bedst tjent med at vende tilbage til Frankrig, hvor PSG formentlig kan imødekomme dennes lønkrav og sportslige ambitioner - han har trods alt ikke menneskelige. Det der i sidste ende kan afgøre, hvem af Real Madrids angribere, der er at finde i Kongeklubben efter sommerens transfervindue, er klubbens karismatiske præsident, Perez. Den anerkendte forretningsmand har aldrig været begejstret for verdensklassespillere, som han ikke selv har erhvervet sig, hvilket ikke taler for Higuains fortsatte tilstedeværelse i Real Madrid; her er Benzema favoritten og Perez' kæledægge. Higuain kan blot sætte sin lid til, at Perez lytter til fansene og ikke sit eget ego.
Denne "madridista.dk mener" kommer i kølvandet på, at der har været en hel del debat på madridista.dk's forum på det seneste vedr. hvem der er den rette spydspids i Real Madrid på nuværende tidspunkt, ligesom der har været mange gode erstatningsforslag; Falcao, Agüero og Cavani er angiveligt de varmeste navne blandt majoriteten - ja, selv Fabrikkens eget produkt, Morata, har været nævnt.
Higuain frem for Benzema? Svaret er entydigt: Exactamente!
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det virkede ellers ensidigt hvad der kom her på siden, og jeg følte mig lidt alene (på sandhedens vej).
Har valgt at takke af på forum!
- stefanmk
- Gæst
-
Hvem husker ikke den her?
Jeg elsker Higuain, men Real Madrid's førstevalg bliver han aldrig.
Han er simpelthen for dårlig på for mange punkter. Og jeg kan slet ikke nikke genkende til alle de roser du kommer med Daniel. Sådan som jeg ser det, så er hans helt store problem positionsspillet og hans spilforståelse. Når han endelig er med i Real Madrid's spil, så er han på kanten, og ikke i boksen. Han har slået nogle fantastiske indlæg på det seneste, og senest imod United, men vi har brug for ham i boksen, eller som spydspids.
Han scorer flere mål end Benzema, men det er lidt ligesom med Messi vs. Ronaldo. Det er altid i de mindre "ubetydelige" kampe, hvor pladsen er der. De fleste Real fans ved hvad jeg mener :).
Jeg ved ikke om Higuain er så fandens psykisk stærk, som han bliver gjort til. Men grunden til han altid er blevet andetvalg, er jo netop, fordi han aldrig for alvor har præsteret på topniveau, og over en længere periode.
Men førstevalget pt. er klart Higuain. Han er i bedre form end Benzema, men langt fra en bedre fodboldspiller, og han er langtfra bedre for Real Madrid's spil end Benzema.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Rubæk
- Gæst
-
asp3200 skrev: Sælg dem begge. Ind med aguero og cavani. De levere ikke og har ikke gjort i lang tid.
Er det ikke noget med Cavani ikke havde scoret i 8 kampe?. Godt nok scorede han 2 i sidste kamp, men det gjorde Higuain også. Som jeg tidligere har nævnt, så er der ingen angribere som holder et højt niveau over en hel sæson.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Realmadrid94
-
- Platin bruger
-
Higuain ville passe PERFEKT ind i en klub som Atl. Madrid, mht. spillestil. Mange glemmer at angriberen i RM ikke er den som skal score mål, det er Ronaldo. Derfor passer Benzema bedre ind. I øvrigt, forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan spille sammen på toppen? Hvis vi forestillede os en 4-2-2-2, hvor Ronaldo og Özil befandt sig på ''kanterne'', mens vi havde 2 angribere i feltet, HELE Tiden. Dette ville være realistisk hvis man hentede Carvajal, og Marcelo fandt sidste sæsons styrke. Er du sindssyg :D
Men nok om det. Cavani er et monster i Fifa, men i virkeligheden er han en smule overvurderet. Hvis der skal hentes en angriber ind, så skal det være Aguero, mest fordi jeg personligt kan lide ham.
Jeg mener personligt, at Benzema er bedre på mange punkter. Han er bedre med bolden. Han er stærkere. Han er bedre teknisk. Han kender sin rolle, og løber ikke rundt nede på egen halvdel(wtf Higuain?). Det eneste sted Higuain er bedre, er hans evne til at se tingene før de sker. Han opsnapper tit mærkelige mistede bolde. Herudover er han som REGEL, en kynisk afslutter. Derudover, tror jeg ikke på at modstanderne frygter Higuain mere end Benzema eller omvendt, jeg tror fokus er at lukke Mesut og Ronaldo ned. :-) Bare fordi argentinerne i Barcelona måske mener noget andet, betyder det ikke at det passer.
Er dog glad for artiklen, da mange er uenige på dette punkt. Jeg er dog, som i kan læse, utrolig arrogant lige mht. denne duel, da jeg mener Higuain max ville score 80 point samlet som spiller, mens Benzema ville ligge lige under 90 :-)
Måske er det bare smag og behag?
- Rubæk
- Gæst
-
Jeg synes samtidig heller ikke at denne sæsons spil fra holdets side er alt vi skal bruge for at bedømme hvem det bedst kan betale sig at skille sig af med. Marcelo er stadig, for mig, førstevalg når han er i form, og det var på mange måder især hans sammenspil med Ronaldo der resulterede i spandevis af mål. Korrekt, Ronaldo er manden der skal sættes i scene, men derfor skal hverken Benzema eller Higuain jo forbydes at lave et par basser. Jeg mindes en Higuain under Pellegrini der ikke kunne sparke til en bold uden den gik i mål.
- Storken
- Gæst
-
Spørgsmålet er ikke "Benzema eller Higuain", men derimod hvem man skal købe til sommer.
- Realmadrid94
-
- Platin bruger
-
Rubæk skrev: Jeg ved ikke om du refererer til en bestemt episode hvor Higuain befinder sig på sin egen halvdel, for jeg genkender ikke det som et vedvarende problem. Hvad der for mig at se afholder Benzema fra at blive rigtig rigtig stor er hans attitude. Han opfører sig lidt for ofte som en luksusspiller, hvorfor vi den seneste tid ofte har set Mourinho forlange større aggressivitet ude fra det tekniske felt.
Overhovedet ikke, men han misforstår tit sin rolle. Når Higuain bliver sat på banen, så er det som bomber. Han skal ikke spille som Karim. Higuain går tit langt ned i banen for at modtage bolden. Det som frustrerer mig ved Higuain, er hans tendens til at komme ud på kanten, hvor han ikke kan finde ud af at drible. Derfor løber han lidt ned og spiller Alonso/Ramos nede omkring midten af banen. Det er så sindssygt frustrerende, når ALLE ved at vores forcer ligger i de hurtige afleveringer frem af banen. Det er ret tit, hvor han befinder sig alt for tæt på midten. Dermed ikke sagt det er 90 % af tiden, men han gør det. Og han er ikke god til det. Han slipper bolden efter for lang tid. Ellers kan jeg referere til Dios' indlæg:
''Men grunden til han altid er blevet andetvalg, er jo netop, fordi han aldrig for alvor har præsteret på topniveau, og over en længere periode.''
Higuains force ligger i at score, mens Benzemas force ligger i at være allround, som der var en der pointerede i en anden tråd. HIguain ville passe rigtig godt til en subtop-klub. Tottenham, Atl. Madrid, er gode bud. I disse klubber ville han score 25+ hver sæson, hvor han samtidig ville være topscorer. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Jeg mener ikke at Higuain er for dårlig til RM, han passer simpelthen ikke ind i det system, som man spiller efter.
Til Storken. Hvis RM skal købe en angriber, så skal det jo næsten være vores helt egen Cornelius, hvem er bedre? :-)