Optakt: Manchester City - Real Madrid, CL-semifinale, 1. kamp
Smukt indlæg.
Lad mig tilføje Citys større transfers i de seneste år, hvor Real Madrid ikke har oprustet mærkbart:
21/22:
Grealish 117m €
20/21:
Ruben Diaz 68m €, Nathan Aké 45m €
19/20:
Cancelo 65m €, Rodri 62m €
18/19:
Mahrez 68m €
17/18:
Laporte 65m €, Mendy 57m €, Walker 53m €, Bernardo Silva 50m €, Ederson 40m €
16/17:
Stones 55m €, Gabriel Jesus 32m €, Gündogan 27m €
15/16:
De Bruyne 76m €, Sterling 63m €
Det her glemmer folk nogle gange. De har jo to fantastiske spillere på hver position, og det hele kulminerer i disse år, hvor de peaker. Som madridista kan man være retteligt skuffet over i går, men hvis man lægger følelser til siden, forstår man forskellen på trupperne. Og det gode er jo, at vi kun er bagud med ét mål indtil returen på Bernabeu. Der er noget at være stolt over… meeen så stopper den også her. Der må simpelthen købes ind.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men alligevel synes jeg folk har det med at underkende vores trup, og at den er så meget dårligere.
For er det hønen eller ægget? Har træneren succes, fordi spillerne er gode - eller er spillerne gode, fordi træneren er god? Jeg hælder til det sidste.
Tager man et kig på Transfermarkt har City en teamvalue på 950 mio. euro - vi har på 750 mio. euro. Det er jo ikke nogen voldsom forskel. Vi har altså en stærk trup med et par stærke mangler.
Rodri, Mahrez, Silva og lignende virker jo som kæmpe forbedringer ift. os, men ville de have samme succes hos os? Jeg tvivler. Ville Hazard og Jovic have haft mere succes i City? Det tror jeg. Så min frustration handler jo netop om, at vores underlegenhed er et resultat af sportslige, dårlige beslutninger.
Og selv hvis Citys trup så er bedre end vores, er det så lig med, at de skal score fire mål og have chancer til fem yderligere mod os? SÅ stor bør niveauforskellen jo ikke være. Jo, hvis de nu vandt 37 ud af 38 kampe på en sæson, men det er jo ingenlunde tilfældet. De er bedre, end vi er, men vi er to verdensklassehold, og når vi er det, så synes jeg at gårsdagens spilforløb er sørgeligt,
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
Følelsen er, at vi er i semifinalen pga. en helt exceptionel præstation i denne sæson af Karim Benzema, og en hel masse held.Sebberg post=148961 skrev: Hvordan er folks følelse i dag? Er i ubetinget 'glade' for resultatet?
Jeg må sige det, som det er. Ved PSG-comebacket var euforien så voldsom, at den fik undertrykt følelsen af underlegenhed på banen og udueligt spil.
Men mod Chelsea var lykken delt med en trist følelse, og i dag har jeg det på helt samme måde. Jeg synes virkelig ikke, det er sjovt at se Real være så udspillede, og så betyder det gode resultat langt mindre. Det føles uværdigt, og det mener jeg.
Jeg husker kampe under Ronaldo-æraen, hvor vi blev pillet fra hinanden af Bayern, men det var alligevel på en anden måde. Det var ikke den der følelse af, at vi var decideret niveauer under det andet hold. Sådan var det - igen - i går, og så dårlige er vi simpelthen ikke.
Vi har brug for 6-7 nye spillere til truppen og mindst 3-4 nye til startopstilling for at komme op på højest niveau blandt de 3-4 bedste hold i Europa.
Måske kunne vi have et bedre udtryk på banen hvis Ancelotti prøvede med en yngre midtbane og et højere pres, men det fravalgte han tidligt i sæsonen og det er for sent at satse på, at de kan praktisere det uden at være ordenligt sammenspillet.
Hazard ville have været mindre skadet i City eller hvad?Sebberg post=148966 skrev: Tak, Nono. Jeg forstår dig langt henad vejen, og det gav grundlag for lidt refleksion.
Men alligevel synes jeg folk har det med at underkende vores trup, og at den er så meget dårligere.
For er det hønen eller ægget? Har træneren succes, fordi spillerne er gode - eller er spillerne gode, fordi træneren er god? Jeg hælder til det sidste.
Tager man et kig på Transfermarkt har City en teamvalue på 950 mio. euro - vi har på 750 mio. euro. Det er jo ikke nogen voldsom forskel. Vi har altså en stærk trup med et par stærke mangler.
Rodri, Mahrez, Silva og lignende virker jo som kæmpe forbedringer ift. os, men ville de have samme succes hos os? Jeg tvivler. Ville Hazard og Jovic have haft mere succes i City? Det tror jeg. Så min frustration handler jo netop om, at vores underlegenhed er et resultat af sportslige, dårlige beslutninger.
Og selv hvis Citys trup så er bedre end vores, er det så lig med, at de skal score fire mål og have chancer til fem yderligere mod os? SÅ stor bør niveauforskellen jo ikke være. Jo, hvis de nu vandt 37 ud af 38 kampe på en sæson, men det er jo ingenlunde tilfældet. De er bedre, end vi er, men vi er to verdensklassehold, og når vi er det, så synes jeg at gårsdagens spilforløb er sørgeligt,
Faktum er jo bare at om træneren hedder Zidane, Ancelotti eller noget helt tredje, så får du store problemer mod et af verdens bedste hold når du 1) er uden Casemiro. 2) Carvajal, Mendy og Kroos ikke har niveauet pt. 3) Militao og Alaba vælger at tackle forbi bolden hele kampen.
Jeg gad sgu godt vide hvem der kunne tage den her trup til mere end mesterskab og CL semi. Det er skørt vi overhovedet er nået så langt.
Sidste gang mod City forærede Varane dem to mål.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
- Brylle
- Gæst
-
Jeg tror ikke man kan forvente meget mere i nutidens fodbold med vores hold uden en rigtig plan for hvordan man vil gøre tingene. Spillere købes ind i øst og vest med komplet forskellige evner og måder at spille på. Vi har købt en boksspiller som reserve i angrebet, men har ingen god indlægsfod fra kanterne = han er ude af spillet. Vi har et forsvar hvis største styrke er deres fart, men vores midtbane er for tung til at lægge pres på boldholderen = alle hold har godt med tid til at slå den perfekte bold. Udover Mbappe og Rudiger, så er det umuligt at være specifik på hvem man vil købe, for hvilken opgave skal løses? Når man så møder en Sheiks købehold med en træner der har en helt præcis plan for hvordan holdet skal spille og hvordan udtrykket skal være, så går det bare galt. Og skulle Guardiola en dag stoppe hos dem, så ved de godt at de ikke må tage en helt anderledes træner, men er nødt til at bygge videre på ideerne. Der er en grund til at Liverpool og City er et niveau over resten (selv PSGs stjernehold) og det har altså taget flere år at bygge op.
Indtil vores præsident forstår det, og arbejdet begynder, så har jeg det ret godt med at en træner og spillerne kan få os forbi hold som Chelsea og PSG, for det er ikke deres skyld, at man er så uambitiøs i spillet og den lange bane set sportsligt. Jeg tror, at man har ramt det maksimale ud fra de forudsætninger som man har haft.
Jeg synes ellers vi spiller for spiller har en utroligt god trup, men den er for skørt sammensat.
Igår var jeg dog ret glad og lettet over resultatet. Synes vi viser at vi hører til her, selvom City selvfølgelig var bedst. Men det var trods alt en udekamp imod et af verdens bedste hold. Alt er åbent til returkampen hjemme - og her forventer jeg selvfølgelig mere end hvad vi så igår. Vi så Atletico udspille dem i en intens atmosfære på deres hjemmebane. Et eller andet siger mig at vi ikke kommer til at gøre det, men det burde vi jo kunne, når Atletico lige har vist hvordan det gøres. Så derfor forventer jeg også noget lignende, og så må jeg være skuffet og sur efter når vi så ikke gør det ;)
Carvajal og Mendy er en skygge af dem selv efter talrige skader. Alaba var småskadet. Militao mangler tydeligt erfaring. Kroos er verdens langsommeste mand.
Hvordan skulle vi konkret have grebet kampen anderledes an, hvis det her er trænerens skyld? Skulle vi have stået højere? Lavere? Det nemme svar ville være, at vi skulle have presset boldholderen mere, men det kommer Modric' alder og Kroos' betonben bare til at forhindre.
Hvis man skal klandre nogen, må det være Perez, der købte Mendy i første omgang eller ikke har sørget for konkurrence til Carvajal. Men her tænker jeg bare at økonomien har vejet tungere for Papa Flo, specielt set i forhold til at vi har haft en gang Covid-19 + nu fornyer stadion for milliarder.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Vores midtbane ER for tung, enig. Men hvad er løsningen? At sælge Modric og Kroos for et par år siden og bruge 100-120 mio. vi ikke har på nye folk? Eller skulle vi have stået lavere og overladt alt spil til City?Brylle post=148974 skrev: Jeg er virkelig ærgerlig over at vi ikke får et bedre resultat med fra en kamp hvor de mangler Cancelo og Walker. Det var en virkelig god chance for at udnytte et hårdt ramt forsvar, og vi kunne jo også se i perioder at der var muligheder. Desværre fejler holdet fuldkommen defensivt. Trods magien på Bernabeu så tror jeg at det var vores største chance for at få et resultat med, især fordi det var et mirakel at det ikke blev til et større nederlag.
Jeg tror ikke man kan forvente meget mere i nutidens fodbold med vores hold uden en rigtig plan for hvordan man vil gøre tingene. Spillere købes ind i øst og vest med komplet forskellige evner og måder at spille på. Vi har købt en boksspiller som reserve i angrebet, men har ingen god indlægsfod fra kanterne = han er ude af spillet. Vi har et forsvar hvis største styrke er deres fart, men vores midtbane er for tung til at lægge pres på boldholderen = alle hold har godt med tid til at slå den perfekte bold. Udover Mbappe og Rudiger, så er det umuligt at være specifik på hvem man vil købe, for hvilken opgave skal løses? Når man så møder en Sheiks købehold med en træner der har en helt præcis plan for hvordan holdet skal spille og hvordan udtrykket skal være, så går det bare galt. Og skulle Guardiola en dag stoppe hos dem, så ved de godt at de ikke må tage en helt anderledes træner, men er nødt til at bygge videre på ideerne. Der er en grund til at Liverpool og City er et niveau over resten (selv PSGs stjernehold) og det har altså taget flere år at bygge op.
Indtil vores præsident forstår det, og arbejdet begynder, så har jeg det ret godt med at en træner og spillerne kan få os forbi hold som Chelsea og PSG, for det er ikke deres skyld, at man er så uambitiøs i spillet og den lange bane set sportsligt. Jeg tror, at man har ramt det maksimale ud fra de forudsætninger som man har haft.
Jeg synes ellers vi spiller for spiller har en utroligt god trup, men den er for skørt sammensat.
Det er ikke sagt for at provokere, men ofte er løsningerne bare ikke så nemme som at spotte problemerne. Jeg tror da godt ledelsen kan spotte vores mangler i truppen, men det kan godt tage tid at lukke hullerne, specielt med en Corona-kris, stadionbyg og at spare sammen til Mbappe. Det er ikke FM, hvor man lige skifter truppen over natten. Vi kan jo for det første ikke komme af med Modric eller Kroos, for hvem skulle gide købe dem. Modric kan vi undlade at forlænge med, men hvem ville egentlig være for det?
Jeg har prøvet at tage nogle screenshots for at illustrere min poine, men ved ikke om det kommer til at virke. Det bliver et eksperiment. :D Et situation jeg genfandt hvor jeg råbte og skreg af min fjernsyn igår, var den her. Det ender med at Carvajal prøver at løbe ind i det åbne rum, bliver stoppet, spiller den tilbage til Militao, som bliver presset af 2 mand, og sparker den langt, og City får bolden igen. Men hvor er vores spillere? Hvorfor har vi ikke en spiller i det store åbne rum Carvajal kan spille? City spillernes pres kommer langt nede fra og er egentlig enkeltmands pres.. men det virker! Vores kanter er også væk, de går ikke ned i banen for at tage imod (det var åbenlyst flere gange hvor vores backs prøver at spille dem langs jorden, men City-backsne kommer først på bolden, som ved 3-1 målet). Valverde lå tit rigtig højt og ligeså gjorde Modric nogle gange, som i dette eksempel hvor ingen af de to kan blive fundet. Og det jo et taktisk valg af Ancelotti.
edit:
Det virker vist! Jeg vil lige vise et screenshot mere så, bare for at vise hvor langt oppe vores spillere står. Her har Courtois lige sparket et langt bold op (bolden er stadig i luften). Her ser vi altså 4 spillere stå helt oppe, inklusiv Modric som havde taget et løb. Valverde står også relativt langt oppe. Det vil sige at vi kun havde vores 4 forsvarsspillere og Kroos til at spille den ud. Det svært når City investerer i et højt pres. Nå ja og begge af disse er før der er rundet en time.
- Brylle
- Gæst
-
Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg synes det er træneren eller spillermaterialet der halter for at lykkes med det. Men det er jo nok en blanding. Opstillingen i går kan i hvert fald ikke komme ud af det pres som startede ved vores felt. Valverde skal ikke vende med den inde i midten, Vinicius kan kun hjælpe helt ude på kanten og Rodrygo vil hellere dø end modtage en bold under pres, så han gemmer sig. Mendy dræber tempoet hvis vi endelig formår at vende spillet og Carvajal laver godt nok mange oversatsede fejl under pres. Det er jo lige før, at man savner Isco i sin prime i sådan en kamp, for det ville i hvert fald have hjulpet på at fastholde bolden og rykke spillet en del højere op. Men når alt er så stift i opspillet (de to kanter bliver helt bredt og ingen andre end Benzema søger et mellemrum), så kommer det ikke til at ske. Man er nok altid nødt til at true i dybden og strække spillet mod så aggressivt et pres, men det skulle også gerne efterlade rum højere oppe hvor man kan flytte bolden til. Personligt har jeg svært ved at se hvem der skulle erstatte Rodrygo for at hjælpe på den stil, og jeg har også svært ved at tage Valverde ud af ligningen selvom jeg synes han spilles forkert. Marcelo i stedet for Mendy kunne måske være en stor hjælp til at fastholde bolden og straffe deres pres endnu mere, men jeg tror det ville have gjort endnu mere ondt defensivt. Jeg har samme håb som dig, men jeg tror ikke at spillerne kan udføre det mod City.Lars1991 post=148975 skrev: Jeg er lidt imellem. Jeg synes der er nogle mærkværdige taktiske valg og sådan kommer jeg nok til at blive ved med at have det med Ancelotti. Jeg tror, ligesom Sebberg, at vi kan spille langt bedre med det her spillermateriale, også igår. Men holdet er bare ikke sat op til det - de sat op til at spille med lange bolde og bolde i dybden. Der er så mange spillere længere oppe på banen, når vi prøver at spille den ud. Der er simpelthen næsten ingen der tilbyder sig i den opbyggende spil. Og fair nok, det gav også et af vores mål igår. Jeg føler bare ikke det er den bedste måde at spille City på og vi kunne have fået mere success hvis vi prøvede at spille op med dem noget mere.
EDIT: Jeg nåede først at se dit næste indlæg efter jeg trykkede "send". Jeg er helt med på de tanker, og det gør det også bare endnu mere skørt, for der er ikke nogen at slå de bolde efter selvom så mange er flyttet så højt op på banen. Det er 100% et taktisk valg og tilmed et dårligt valg, men igen kan jeg ikke se spillerne udføre dine tanker.