Ancelotti: Jeg elsker, hvordan Real Madrid spiller
Real Madrid kan booke plads til Copa del Rey-finalen, hvis man som påkrævet får afvist Real Sociedad i at komme tilbage fra deres 1-0-nederlag på hjemmebane tirsdag aften på Bernabéu, og Carlo Ancelotti udtalte sig mandag om kampen og diverse andre emner.
Overordnet om tingenes tilstand sagde han:
- Vi er i god form, holdmoralen er positiv, og vi er i form. Vi har fået de sydamerikanske gutter tilbage efter landsholdspausen, og vi er ivrige efter at nå endnu en finale. Vi har gjort det godt i pokalen de seneste år, og vi ville elske at gentage det. At blive den første Real Madrid-træner, der vinder tre Copa del Rey-titler, motiverer mig, men at være så tæt på en finale motiverer både mig, spillerne og klubben. At spille en finale i enhver turnering er en stor præstation. Vi er meget tæt på, og vi er yderligere motiveret af støtten fra vores hjemmepublikum og den smalle føring, vi tager med fra første kamp.
Kampkalenderen sammenlignet med sin egen tid som fodboldspiller:
- Selvfølgelig var belastningen ikke nær så stor. Det er en anden form for fodbold. Der er også andre elementer: måden, kampene forberedes på, belastningen i forhold til skader. Vi er nødt til at håndtere alt dette og håbe, at vi en dag får længere tid til, at spillerne kan komme sig og forberede sig bedre til kampene. Vi er nødt til at holde ud, fordi det bliver en meget krævende sæson. Vi har håndteret det godt indtil videre, taget problemerne og de mere alvorlige skader i betragtning, som vi ikke vil komme os over før slutningen.
- Vi har en ret minimal trænerstab. Jeg har to assistenter, en gruppe analytikere og målmandstræneren. Det største problem med kalenderen er, at vi ikke har nok tid til at forberede kampene. Vores tid på træningsbanen er reduceret, og vi er nødt til at ty til videoer. Vi har ikke brug for at udvide trænerstaben, fordi vi ikke har tid til at arbejde på banen. Vi kunne udvide den for at lave mere specifikt arbejde med de yngre spillere.
Om valget af målmand i en eventuel finale:
- Vi må se, om vi når dertil. Både Lunin og Courtois kan spille, og hvis begge er skadet, tager Fran González over. Hvis vi ikke når finalen, spiller ingen af dem.
Endrick:
- Jeg tror ikke, han er bekymret. Han er glad, arbejder hårdt, og han ser motiveret ud. Jeg er meget tilfreds med ham. Jeg giver ham minutter, hvor jeg kan, fordi han altid har udnyttet dem, og selvfølgelig får han måske en chance i morgen, fordi han har gjort et fremragende stykke arbejde i Copa del Rey. Han mangler ikke noget – det handler om konkurrence. Det betyder, at der er utrolig talentfulde spillere, der konkurrerer med ham. Historien viser, at mange spillere, der er i startopstillingen, har tilbragt tid på bænken. Det er forventeligt i denne klub, ligesom det var tilfældet med Vinícius, Rodrygo og Camavinga.
Om Mbappés debutsæson, der målmæssigt er på niveau med Cristiano Ronaldos ditto:
- Det er svært at sammenligne forskellige spillere. Jeg håber og ønsker virkelig for ham, at han kan opnå det, som Cristiano Ronaldo gjorde i Real Madrid. Han har en chance for at gøre det, og det betyder, at han vil blive en Real Madrid-legende, ligesom Cristiano Ronaldo blev.
Trods snak om manglende tid til at forberede kampe, er der blevet udført et mærkbart stykke arbejde på det velkørende Barcelona-hold, og Ancelotti blev spurgt ind til, om sammenligningerne går ham på:
- Det irriterer mig ikke, fordi alle har ret til deres mening om fodbold. Nogle kan lide boldbesiddelse, andre en mere defensiv tilgang, højt pres eller lav blok. Der er flere facetter, og alle har en mening om, hvad de kan lide. Real Madrid spiller en anden form for fodbold med enorm kvalitet. Jeg elsker, hvordan Real Madrid spiller, og også Barcelona med deres intensitet. Det er svært at sammenligne, fordi det er forskellige stilarter, og det afhænger af de spillere, du har. Det er næsten umuligt at sammenligne. Man kan sige, at Barcelona spiller fantastisk fodbold, og Real Madrids er forfærdelig, og omvendt. Vi har spillet rigtig godt i tre år, selvom vi kan have sæsoner med mere eller mindre balance, og systemet ændrer sig en smule, når spillerne skifter. Det er derfor, det er umuligt at holde en specifik stil i flere år. Enhver, der prøver at have præcis den samme identitet, ender altid med at fejle.
Alaba:
- Han gør det rigtig godt. Han spillede for sit land, og at belaste ham med kampe hver anden eller tredje dag kan være en risiko. Han har en bedre chance i morgen, fordi han ikke startede mod Leganés, og de gutter, der ikke spillede, vil være i spil i morgen.
Om Real Madrids høje procentdel af sejre på de små marginaler:
- Kampene er hårdt tilkæmpede, især mod slutningen af sæsonen. Vi er effektive i angrebet og måske lidt mindre solide i forsvaret, end vi var sidste år. Vi har haft store skader i forsvaret, og det har betydet, at vi har mistet en smule soliditet. Jeg taler med spillerne hele tiden for at sikre, at de er motiverede og fokuserede på hver kamp, men det er næsten umuligt. Det faktum, at kalenderen er så udmattende, gør det endnu sværere. Vi har gjort et ret godt stykke arbejde, og der er kampe, hvor vi har vist minde koncentration, men hver spiller er forskellig mentalt.