Xabi Alonso lukker “Vini-sagen” og roser Mbappé for Guldstøvlen
Xabi Alonso mødte pressen i Valdebebas få timer før Kylian Mbappé officielt modtager Guldstøvlen som topscorer i Europa. Den baskiske træner blev dog mødt af en lang række spørgsmål om Vinícius Junior og hændelserne efter El Clásico, men Alonso bevarede roen og satte punktum for sagen:
“Onsdag, efter to fridage, holdt vi et møde med hele truppen. Vini var eksemplarisk – han talte fra hjertet, ærligt og oprigtigt. Jeg var meget tilfreds. Sagen er afsluttet der.”
Efter Vinícius’ undskyldninger internt i klubben og hans offentlige udmelding, hvor træneren ikke blev nævnt, ønskede pressen en forklaring – men Alonso afviste enhver konflikt:
“For mig var hans udmelding meget værdifuld og positiv. Han viste sin ærlighed og sit engagement i klubben. Det vigtigste var det, han sagde til sine holdkammerater og til fansene. Sagen er lukket – i morgen spiller vi kamp, og det er det vigtigste. Ingen repressalier.”
Da han blev spurgt endnu en gang, svarede Alonso med et smil:
“Jeg har allerede svaret på tre eller fire spørgsmål om Vini. Jeg forstår jer, men forstå også mig. Alt er afklaret siden onsdag.”
Fokus på Valencia og den kommende uge
Real Madrid møder Valencia i ligaen, før Champions League igen banker på døren. Alonso ønsker, at holdet bevarer koncentrationen:
“Efter en positiv uge kommer endnu en krævende. Vi starter mod Valencia og derefter Champions League. Vi vil afslutte denne blok med god energi. Valencia vandt her sidste år, så vi må ikke slappe af.”
Om El Clásico og midtbanens rolle
Alonso fremhævede holdets taktik og moral i sejren over Barcelona:
“Vi vidste, at midtbanen var en af vores styrker, og vi brugte det til vores fordel. Det fungerede ikke kun taktisk, men også mentalt. Kampen fortalte os meget om, hvor vi står.”
Han afslørede desuden, at han har genset kampen:
“Holdet viste stor koncentration og vilje. Man kunne mærke det i alle duellerne.”
Mbappé hyldes for Guldstøvlen
Om Kylian Mbappé, der modtager Guldstøvlen, sagde Alonso:
“Kylian scorer mål – han har gjort det, og han vil fortsætte med det. Han håndterer sin rolle meget positivt. Vi skal hjælpe ham, så han kan blive ved. Jeg ønsker ham tillykke med Guldstøvlen
Dog understregede Alonso, at han holder øje med spillerens fysiske belastning:
“Jeg bekymrer mig altid om spillernes minutter. Vi skal vide, hvornår vi skal give pauser, og hvornår vi skal presse på.”
Carvajal og Endrick
Alonso bekræftede, at Carvajal er skadet:
“Det var den dårligste nyhed efter kampen. Han spillede godt i de 25 minutter, men vi må vente og se, hvor længe han er ude. Han er vigtig i dagligdagen.”
Om den unge brasilianer Endrick sagde træneren:
“Selvfølgelig vil jeg gerne give ham minutter, men kampene har været tætte. Han træner godt og er klar – men øjeblikket skal være det rette.”
“Vi går fremad – sammen”
Afslutningsvis opsummerede Alonso holdets fokus:
“Vi ser fremad. Alle vil spille, og det er positivt. Retningen er den samme for os alle – skridt for skridt, men sammen.”