Xabi Alonso tager afsked med Real Madrid: “Jeg går med respekt og stolthed”

Kort, nøgternt og uden store armbevægelser – præcis som han har fremstået på pressekonferencerne. Xabi Alonso har taget afsked med Real Madrids fans med en kort erklæring på sine sociale medier via Instagram.

“Denne professionelle etape er slut, og den er ikke endt, som vi havde ønsket. At træne Real Madrid har været en ære og et stort ansvar,”
skrev træneren og rundede af med ordene:
“Jeg takker klubben, spillerne og især fansene og madridismo for den tillid og støtte, jeg har fået. Jeg går herfra med respekt, taknemmelighed og stolthed over at have gjort mit bedste.”

Det er Xabi Alonsos første offentlige udtalelse, siden han blev afskediget mandag eftermiddag. Hans Real Madrid havde netop tabt finalen i den spanske Super Cup til FC Barcelona, og dermed blev det endeligt, hvad der havde ligget i luften i flere uger: hans exit fra trænersædet. Klubben udsendte dog en officiel meddelelse, hvori det blev understreget, at afgangen skete “efter gensidig aftale”.

Ingen bitterhed – kun respekt

I sin besked lægger Xabi Alonso vægt på, at han forlader klubben med “respekt”. Han sender ingen skjulte budskaber og udtrykker udelukkende taknemmelighed over for Real Madrid for muligheden for at træne den klub, hvor han også selv skrev historie som spiller.

Træneren valgte at vente til dagen efter den officielle nyhed, før han offentliggjorde sin udtalelse. Her giver han sin egen version af forløbet – uden antydning af bitterhed eller fortrydelse.

Et nyt kapitel venter

Med afskeden i Madrid begynder nu et nyt kapitel i Xabi Alonsos karriere. Ifølge den spanske trænerlovgivning kan han ikke overtage et andet hold i LaLiga i den igangværende sæson. Til gengæld står døren åben for et job i udlandet, også i klubber der deltager i Champions League.

Xabi Alonso forlader Real Madrid i stilhed, men med værdighed – og med et klart budskab om respekt, loyalitet og stolthed over den opgave, han fik betroet.

Seneste artikler...