Mijatovic om Xabi Alonsos farvel: Spillerne forstod ham ikke – og Arbeloa er et modigt, men forhastet valg

Pedja Mijatovic, tidligere Real Madrid-spiller fra 1996 til 1999 og sportsdirektør i klubben fra 2006 til 2009, har i radioprogrammet El Larguero analyseret årsagerne til Xabi Alonsos afgang fra Real Madrid. Samtidig vurderer han klubbens satsning på Álvaro Arbeloa som ny cheftræner for førsteholdet.

“Spillerne forstod ikke Xabi Alonso”

Ifølge Mijatovic var den afgørende udfordring i Alonsos seks måneder i klubben manglende forståelse mellem træner og spillere.

“Hvis jeg skal pege på, hvad der gik galt i Xabi Alonsos seks måneder i Real Madrid, så er min fornemmelse – ud fra de mange kampe, jeg har set – at spillerne ikke var i stand til at forstå hans metode og de krav, han stillede. Det er i hvert fald sådan, det føltes.”

Han peger blandt andet på spillernes reaktioner under kampene:

“I mange kampe, når Xabi foretog sine udskiftninger, reagerede spillerne lidt mærkeligt – som om de tænkte: ‘Hvad er det her?’ I Supercup-finalen lavede han ændringer for at forbedre holdet, men man kunne se på spillernes ansigter, at de var usikre på, hvad de skulle gøre.”

“Det er ikke spillernes skyld”

Mijatovic understreger dog, at ansvaret ikke udelukkende kan placeres hos spillerne.

“Jeg mener, at spillerne ikke forstod Xabi Alonso ordentligt, men det betyder ikke, at det er deres skyld. Jeg tror bare, at der fra starten ikke var den rette forbindelse mellem truppen og træneren – i hvert fald ikke i forhold til hans krav.”

Arbeloa-udnævnelsen: Forhastet, men lovende

Om udnævnelsen af Álvaro Arbeloa er Mijatovic mere forbeholden og kalder beslutningen for “lidt forhastet”.

“For mig virker udnævnelsen af Álvaro Arbeloa som træner for Real Madrid en smule forhastet. I de seneste kampe under Xabi Alonso spillede holdet faktisk bedre, men jeg tror, at nederlaget i derbyet mod Atlético Madrid var det punkt, hvor tvivlen for alvor begyndte.”

Han tilføjer, at manglende erfaring kan spille en rolle:

“Måske er det kommet for tidligt, eller måske mangler der lidt mere erfaring. Men sådan er det ofte i de helt store klubber.”

Et stærkt første indtryk

Trods sin skepsis var Mijatovic imponeret efter at have set Arbelóa præsentationspressemøde.

“Efter at have set Arbeloas pressemøde fulgte jeg meget nøje med. Han var fantastisk. Meget veltalende, i godt humør og med stor sikkerhed. Jeg så ham på intet tidspunkt nervøs eller overvældet. Det fortæller mig, at han ved præcis, hvor han er – og det er meget vigtigt for en træner.”

Han minder også om, at vejen fra reserveholdet til førsteholdet ikke er usædvanlig:

“At komme fra andetholdet, som Arbeloa gør, er tidligere lykkedes for Guardiola, Zidane og mange andre. Det var gode beslutninger dengang – selvom det bestemt ikke er let.”

Problemet ligger i truppen

Afslutningsvis peger Mijatovic på, at Real Madrids problemer rækker længere end trænerposten.

“Jeg synes ikke, holdet fungerede godt sidste år. Ancelotti er væk, nu er Alonso også væk. Måske er det ikke et trænerproblem, men snarere et spørgsmål om truppen – spillere, der måske har mistet noget af sulten.”

Alligevel tror han på Arbeloa:

“Jeg mener, at Arbeloa kan gøre et godt stykke arbejde. Han virker sikker, han ved, hvad han vil, og han kender klubben til bunds. Derfor ønsker jeg ham al mulig held og lykke.”

Seneste artikler...