Diomandé i sit første interview: Jeg vil dø for Mourinho

Yan Diomande har givet sit første interview som Real Madrid-spiller. Den 19-årige ivorianer valgte den afrikanske sportsplatform SportyTV til sine første udtalelser som madridista, hvor han blandt andet fortalte om drømmen om at spille på Estadio Bernabéu, mødet med José Mourinho og sit forhold til Cristiano Ronaldo.

“Ja, det her er mit nye hjem. Jeg er glad for at være her, og jeg er glad for at være en del af holdet. Jeg har ventet på det i lang tid. Det har været min drøm, og nu er den gået i opfyldelse. Jeg er meget glad for at være her. Jeg har aldrig været inde på stadion, siden det nye blev bygget. Jeg glæder mig selvfølgelig til at score mit første mål,” fortæller Diomande.

Den unge offensivspiller lægger ikke skjul på, at overgangen til Real Madrid har været en drøm, der pludselig er blevet til virkelighed.

“Først og fremmest er jeg meget stolt og selvfølgelig glad. Det er en drøm, der går i opfyldelse.”

På trods af den enorme udvikling i hans karriere på blot 14 måneder har Diomande fortsat store ambitioner.

“Jeg vil stadig være en af de bedste spillere i verden. Det var min tanke fra begyndelsen, og den har aldrig ændret sig. Derfor arbejder jeg stadig og følger min drøm hver eneste dag. Jeg har også stor selvtillid. Man skal have selvtillid. Man skal selvfølgelig være glad, men jeg har selvtillid, og jeg arbejder for at nå mine mål.”

“Når Madrid ringer, siger man ikke nej”

Diomande afslører, at beskeden om Real Madrids interesse føltes som noget uvirkeligt.

“Det var som en drøm, for der findes ikke en større klub end Madrid. Når Madrid kommer og siger: ‘Vi vil have dig’, så føles det som en drøm. Jeg kunne ikke sove. Jeg kunne ikke tro på det.”

Først talte han med Juni Calafat, hvorefter José Mourinho tog kontakt.

“Først talte jeg med Juni (Calafat), og derefter talte jeg selvfølgelig med træneren. Jeg blev overrasket, fordi han taler fransk. Jeg tror, klokken var fem om morgenen i Portugal, da han vækkede mig for at tale med mig. Han fortalte mig, at det var vigtigt.”

Diomandes svar var aldrig i tvivl.

“Jeg sagde: ‘Hvorfor ikke?’ Det er Madrid, og når Madrid ringer til dig, siger du ikke nej. Jeg sagde til ham: ‘Hvis du vil have mig, så kommer jeg selvfølgelig.’ Han er både en ven og min chef.”

Mødet med Mourinho gjorde også et stort indtryk på den unge spiller.

“Han sagde til mig: ‘Du er en del af mit hold, og du er her, så jeg er glad.’ Jeg sagde: ‘Jeg er glad for at være en del af dit hold, og jeg vil gerne arbejde sammen med dig, for det her er den bedste klub.’”

Diomande ser Mourinho som en vigtig træner for sin videre udvikling.

“Han har en stor personlighed, og det er godt for os. Når man er ung, kan man nogle gange være lidt over det hele og miste fokus. Jeg tror, han er en god træner for mig, så jeg kan fortsætte min udvikling som ung spiller.”

Første kamp var mod Real Madrid

Diomande mener selv, at Gud har spillet en særlig rolle i hans karriere.

“Jeg tror, det er Gud. Jeg tror meget på Gud, og jeg er afrikaner, så i Afrika tror vi meget på Gud. Personligt tror jeg meget på Gud. Og hvilken tilfældighed, at min første professionelle kamp var mod Madrid, og i dag spiller jeg for Madrid.”

Hans første møde med Real Madrid står stadig klart i hukommelsen.

“Jeg byttede trøje med Mbappé. I dag er vi samme sted og spiller sammen. Det er vanvittigt. Utroligt.”

Diomande glemmer heller ikke Leganés, som gav ham chancen for at vise sit talent, før de større klubber fik øjnene op for ham.

“Jeg vil aldrig glemme Leganés, fordi det var den eneste klub, der gav mig muligheden for at vise min kvalitet, før nogen andre gjorde det. Jeg er taknemmelig for at have været en del af klubben.”

Drogba: Mourinho er din far

Som ivorianer har Diomande haft nogle helt særlige forbilleder. To af dem er landsmændene Yaya Touré og Didier Drogba.

“Selvfølgelig ikonerne fra mit land som Yaya Touré og Drogba. Jeg har ikke kontakt med Yaya Touré, men jeg talte med Drogba for to dage siden.”

Drogba havde et klart budskab til den unge Real Madrid-spiller.

“Han sagde til mig, at Mourinho var min far, og at jeg skulle arbejde hårdt. Drogba er en god fyr. Selvfølgelig lytter man til ham, fordi han var en legende og stadig er en legende. Det er godt at tale med dem, fordi de giver mig meget motivation. De skubber mig til at arbejde hårdt for også selv at blive en legende.”

Diomande blev derefter spurgt til Drog­bas tidligere udtalelser om Mourinho.

“Hvis du spiller for Mourinho, vil du dø for Mourinho. Alle vil dø for ham. Vi er klar til at dø for ham.”

Klar til at spille med verdens bedste

Nu skal Diomande dele omklædningsrum med spillere som Vinícius Jr., Kylian Mbappé og Jude Bellingham.

“Det er altid godt at spille mod store spillere, fordi det gør dig bedre. Når du spiller mod dem eller sammen med dem, forbedrer det dig på alle områder. Du vil være den bedste.”

Han glæder sig derfor enormt til sin første kamp i den hvide trøje.

“Det bliver noget særligt for mig at spille min første kamp og selvfølgelig starte sammen med dem. De er de bedste spillere i verden. Det bliver spændende at spille sammen med dem.”

Diomande har kontakt til Vinícius.

“Jeg er fortsat ny her. Den eneste, jeg har kontakt med, er Vinícius. Jeg havde talt med ham tidligere. Jeg tror, vi bliver endnu tættere snart. Mbappé også selvfølgelig, fordi vi taler samme sprog. Men Vinícius er tættere på.”

Cristiano Ronaldo er stadig idolet

Diomande har tidligere været omtalt på grund af et billede fra sin barndom, hvor han er iført enManchester United-trøje, hvor han havde skrevet Cristiano Ronaldos navn på.

“Alle ved det. Han er mit idol. Det er han stadig. Det er vanvittigt. I dag spiller jeg for Madrid.”

“Selv når jeg tager til træning, kan jeg kigge på det billede. Jeg er stolt over at spille i den klub, hvor mit idol spillede. Det er en drøm. Jeg er ikke fra Madrid, men det føles som en drøm. Jeg kan ikke tro det.”

Den unge ivorianer har også allerede oplevet et VM med sit landshold.

“Det var en god oplevelse. Det var mit første. Vi forventede ikke at nå dertil, men for mig var det en god erfaring. Det var en fantastisk turnering.”

Diomande blev samtidig den yngste spiller fra Elfenbenskysten til at spille ved et VM.

“Det gjorde mig stolt og fik mig til at arbejde endnu hårdere for at vinde flere ting.”

“Jeg føler ikke noget pres”

Diomande har tidligere skrevet en følelsesladet besked til sin afdøde søster, som han beskriver som en vigtig drivkraft i sin karriere.

“Hun skubbede mig til ikke at give op. Jeg kendte min søster i lang tid, og vi talte om mange ting. Det var det perfekte tidspunkt til at dele min historie med menneskerne og verden.”

“Som jeg sagde, skubber hun mig til ikke at give op og til at fortsætte med at arbejde hårdt for at nå min drøm. Jeg tror, at hvis jeg opnår alt, vil hun være glad.”

Trods den enorme transfersum og de store forventninger omkring ham føler Diomande ikke, at presset er for stort.

“Der findes ikke en større klub end Madrid. De har betalt mange penge, og folk venter på mig. Men jeg føler ikke noget pres. Jeg har et godt hold omkring mig.”

“De har betalt mange penge, fordi de tror på mig. Hvorfor skulle jeg være bange? Jeg føler ikke noget pres. Jeg vil gøre, hvad jeg kan på banen og kontrollere det, jeg kan. Gud tager sig af resten.”

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...