Mourinho: En vanvittig kamp, som jeg ikke bryder mig om

José Mourinho var både tilfreds med sejren og kritisk over for kampens udvikling, da han efter Real Madrids 2-1-sejr over Inter satte ord på Champions League-premieren på Santiago Bernabéu.

Real Madrid kunne ifølge Mourinho have vundet med både 5-1 eller 6-1, men kampen kunne samtidig være endt 6-6. Portugiseren var derfor langt fra tilfreds med den manglende kontrol.

»Det var en vanvittig kamp, og den slags kampe bryder jeg mig ikke så meget om. Jeg vil gerne score fem, seks eller syv mål, men med fuldstændig kontrol og uden at være afhængig af en helt utrolig målmandspræstation.«

Netop Thibaut Courtois spillede en hovedrolle i sejren, og Mourinho mente, at belgieren burde have fået prisen som kampens bedste spiller.

»Hvis Courtois ikke bliver valgt som kampens bedste spiller i dag, så bliver han aldrig valgt,« sagde Mourinho med et grin.

I stedet gik prisen til Fede Valverde, som scorede et vigtigt mål efter en situation, Mourinho fremhævede som resultatet af en gennemtænkt taktisk plan.

»Valverdes mål er ikke en tilfældighed. Det er en fantastisk fortolkning af den struktur og strategi, vi havde.«

Mourinho erkendte samtidig, at Real Madrid havde svært ved at holde intensiteten gennem hele kampen.

»Da Inter scorede, havde vi allerede sænket den defensive intensitet, og vi havde ikke nok spillere til at skabe den nødvendige kontrol. Når vi var kompakte, var vi rigtig gode.«

Vini Jr. var igen i centrum, og Mourinho var tydelig i sin støtte til brasilianeren, som endnu ikke er tilbage på sit højeste niveau.

»Han er ikke på toppen, og det kan vi alle se. Han ved det også selv. Men han arbejder hårdt for igen at blive den spiller, der afgør kampene.«

Mourinho var samtidig tilfreds med brasilianerens arbejdsindsats mod Inter.

»Når han ikke kunne forsvare, var det på grund af træthed, men hans arbejdsindsats var rigtig god. Jeg har stor respekt for den Vini Jr., jeg har mødt.«

Træneren forklarede også, hvorfor han var tilfreds med Vini Jr., selv om offensivspilleren blev skiftet ud.

»Når han giver alt, er træneren med ham. Den Vini, der er på toppen, afgør kampen på en af de aktioner, han havde i venstresiden. Men når en spiller giver alt, kan man ikke kræve mere af ham, når han ikke har mere at give.«

Trent Alexander-Arnold startede på den centrale midtbane, hvilket Mourinho erkendte var en stor taktisk og fysisk udfordring.

»Han spillede rigtig godt og fortolkede sin rolle taktisk meget fint. Men det er ikke det samme at spille med hele banen foran sig som at have en del af banen foran sig og en anden del bag sig.«

Mourinho fremhævede samtidig englænderens arbejdsindsats mod Nicolò Barella og de øvrige Inter-spillere.

»Da han gik ud, havde han ikke mere at give. Jeg vil gerne takke ham for den indsats, han lavede for holdet.«

Også Aurélien Tchouaméni fik ros. Franskmanden havde ifølge Mourinho stort set ingen træning med holdet bag sig, men leverede alligevel en vigtig indsats.

Sejren giver Real Madrid en perfekt start på Champions League, og Mourinho er allerede overbevist om, at holdet går videre fra turneringens ligafase.

»Vi mangler tre point mindre for at kvalificere os, og jeg er helt overbevist om, at vi kvalificerer os. At få de tre point allerede i første kamp er meget vigtigt.«

Portugiseren havde samtidig stor respekt for Inter, som han vurderer til at være Italiens klart bedste hold.

»Det er et top hold og med afstand det bedste hold i Italien. De har spillet to Champions League-finaler inden for de seneste fire-fem sæsoner.«

Mourinho roste både Inters trup og træner og understregede, at Real Madrid stadig befinder sig tidligt i hans projekt.

»Jeg har været her i to en halv måned, og nogle af spillerne har jeg kun haft i mindre end en måned. Jeg er stadig i begyndelsen af mit arbejde. Der er meget, der mangler.«

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...