Mbappé svarer igen på kritikken: En spiller, der scorer mål, vil aldrig være et problem

Kylian Mbappé har vænnet sig til kritikken. I et interview med den franske avis L’Équipe, som offentliggøres i sin fulde længde fredag, forholder Real Madrid-stjernen sig blandt andet til kritikken af hans defensive arbejde og beskyldningerne om, at hans mål ikke nødvendigvis gavner holdet som helhed.

Mbappé har svært ved at forstå kritikken af, at han ikke arbejder nok defensivt.

»Jeg synes ikke, det er normalt, at jeg bliver kritiseret for mit defensive arbejde, men sådan er livet for en person, der har levet med fremragende præstationer i mange år. Jeg er ikke længere en nyhed. Alle har i årevis vidst, hvad jeg kan,« siger franskmanden.

Han mener samtidig, at fokus naturligt flytter sig, når en spiller gennem mange år har leveret på højt niveau.

»Det er menneskeligt altid at lægge mærke til det, man ikke gør. Når nogen har gjort det samme i ti år, ser vi ikke længere på det, han gør. Vi ved, at han kan det. Derfor forsøger vi altid at fokusere på det, han ikke gør. Det tager jeg ikke personligt.«

Mbappé blev også spurgt til argumentet om, at hans mange mål kan gå ud over det kollektive niveau på holdet.

Her er Real Madrid-angriberen klar i mælet.

»Det er en diskussion, der giver mindre og mindre mening. For hvis jeg ikke scorer, vil folk spørge, hvorfor jeg ikke scorer.«

Ifølge Mbappé er der én helt grundlæggende opgave i fodbold:

»Jeg har lært, at når man er fodboldspiller, er der millioner af trænere til hver eneste kamp. Ikke alle trænere er tilfredse derhjemme. Alle har deres eget synspunkt, men jeg mener, at målet med fodbold er at score mål – at score ét mere end modstanderen.«

Og han har svært ved at se, hvordan mål kan være et problem for et hold.

»En spiller, der scorer mål, vil aldrig være et problem på et hold, for jeg har aldrig set et hold vinde titler uden at score mål.«
Den franske landsholdskaptajn erkender samtidig, at kritikken er blevet en naturlig del af hans karriere.

»Jeg synes, jeg har et balanceret forhold til kritik. Der findes konstruktiv kritik, og så findes der kritik, som er lidt mere absurd.«

Mbappé understreger, at frygten for kritik ikke skal påvirke hans beslutninger på banen.

»Det er ikke noget, der skræmmer mig, når jeg skal træffe en beslutning. Jeg tænker ikke på, om folk vil kritisere mig. Hvis jeg ved, at det for mig er den rigtige beslutning – eller måske ikke den rigtige, men den nødvendige – så har min historik vist det: Jeg går direkte til sagen.«

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...