Mourinho: Vinícius og Mbappé er træer, der bærer rigtig mange frugter

José Mourinho holdt i går sit pressemøde før kampen i aften imod Rayo Vallecano, og her følger de vigtigste nedslag.

Mourinho lagde fra land med følgende ord:
- Vi er glade, står sammen og arbejder godt. At arbejde godt betyder også at restituere godt. I dag har vi haft taktisk træning uden den store intensitet og i kort tid, men med stor respekt for vores modstander. De kommer fra en sejr, og i de andre kampe har de ikke vundet, men de har vist deres kvalitet og hvorfor, vi skal være meget koncentrerede til morgendagens kamp.

Vinícius:
- I Portugal har vi et ordsprog, som jeg ikke ved, om findes i Spanien: Man kaster kun sten efter træer, der bærer frugt. Hvad har Vinícius gjort her de seneste år? Hvor mange Champions League-titler har han vundet, og hvor mange mål har han scoret? Hvad har han gjort her de seneste fem eller seks år? Han er et træ, der bærer rigtig meget frugt, og folk kaster sten efter ham, fordi de vil have frugterne. De vil have det bedste fra Vinicius, og det bedste kommer. Mod Benfica (i sidste sæson, red.) afgjorde han nærmest alene opgøret. Den Vinícius kommer. Men lige nu har han endnu ikke været der. Der er en Vini, som arbejder hårdere end nogensinde. I denne databaserede tid er han meget tæt på sin maksimale hastighed. Han har slået sin rekord for erobrede bolde og også på banens defensive tredjedel … Han kommer snart.

Rotationer:
- I forhold til den seneste kamp har vi fået Camavinga, Bernardo og Arda Güler tilbage. Det er en gruppe med kræfter nok til at give nogle spillere med masser af benzin i benene en chance og give andre lidt hvile, hvilket også er vigtigt. Det er tre kampe på ni dage, men fokus er på, hvordan vi kan vinde den næste kamp. Det vigtige er, at to eller tre spillere, som ikke spillede den seneste kamp, kan tilføre holdet lidt mere energi.

Piften ad hans spillere:
- Hvis stadion pifter ad en spiller, bliver jeg ked af det på spillerens vegne, men jeg ønsker ikke at vurdere eller kritisere det. Ud fra min erfaring som træner – ikke kun i Real Madrid – er et hold næsten uovervindeligt, når der er sammenhold mellem holdet og stadion. Jeg kan sige det, fordi jeg tænker på Guinness-rekorden for hjemmekampe i de fem største ligaer i Europa. Jeg har været seks eller syv år uden at tabe. Når der er sammenhold mellem et hold, der spiller som et hold, og dets stadion, er det uovervindeligt. Men hvert stadion har på et bestemt tidspunkt ret til at reagere og opføre sig, som det ønsker.

Kritikken af Mbappé:
- Jeg taler ikke om, hvem der kritiserer. Jeg bruger det samme ordsprog som med Vini, fordi han er et træ med utrolig meget frugt. Jeg kan kommentere på hans udtalelser, og han har ret. En spiller med mere end 40 mål er aldrig et problem for holdet. Jeg så et hold spille efter det 90. minut med ti spillere og Mbappé ude på venstrekanten foran Cucurella, som var helt færdig. Mbappé var også helt færdig, men han forsvarede som et dyr og havde en meget krævende træner, der ikke stoppede med at råbe og motivere.

Situationen med Valverde og Tchouaméni:
- Det er dem, der har gjort det hele, ikke mig. Den empati og det venskab, der findes, at arbejde, vinde og tabe sammen. At sætte sig vredt på bænken, fordi ingen ønsker at forlade banen, men samtidig støtte holdkammeraterne på banen. Gruppen er fantastisk. Hvis jeg ser på deres specifikke situation og kommer ind i omklædningsrummet uden at vide noget, ville jeg tro, at de er to gode venner. Da jeg kom, og Tchouaméni kom tilbage fra VM, var jeg opmærksom på, om jeg skulle gribe ind og være fredsminister, men jeg har ikke gjort noget. Æren tilfalder spillerne. De har skabt en gruppe, som jeg virkelig godt kan lide.

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...